A cikket a PUBA támogatta.

Hat dolog, amit mindenképp csinálj meg, ha használt autót veszel

2016.11.15. 08:50
Lehet, hogy a vásárlás után nem hiányzik még több kiadás, de nem csak a technikát óvhatjuk meg, hanem akár az életünket is.

Sokan döntenek a használt autó vásárlása mellett. Vagy anyagi okokból, mert nincs pénz újra, vagy éppen lenne keret szalonból autót venni, de inkább egy jobban felszerelt, nagyobb használt autót vesznek a pénzből. Akárhogy is, a használt autók megvásárlása szinte mindig kockázattal jár, viszont néhány egyszerű lépéssel csökkenthetjük a rizikót. Most ezeket vesszük végig.

IMG 0045

Mi a PUBA?

A PUBA.hu egy ingyenes, online szervizközvetítő rendszer, aminek a segítségével könnyedén megtalálhatjuk a hozzánk legközelebb eső, a választott autó típust fogadó autószerelő műhelyt. Ahogy a jól működő gyűjtőoldalaknál szokás, szűrhetünk az általunk keresett szolgáltatásokra, valamint az online foglalási naptáron keresztül szerviz időpontot is foglalhatunk. Mindemellett van lehetőség a szerviztapasztalatok alapján értékelést készíteni az oldalon, így hozzájárulva egy megbízható, könnyedén hozzáférhető szervizadatbázis kialakításához. A PUBA szervizközvetítő segítségével könnyedén megtalálhatjuk az ideális szervizt a használt autó megvásárlása előtt, illetve az azután javasolt szolgáltatások időpontjának foglalására. Az oldalon jelenleg főként budapesti és Pest megyei autószervizeknél lehet időpontot foglalni, de a folyamatos bővülésnek köszönhetően a későbbiekben országos szintű lefedettség várható.

1. Átvizsgálás

Mielőtt az eladó kezébe csapnánk és leszámolnánk a pénzt, komoly vásárlási szándék esetén érdemes átvizsgáltatni az autót szakemberrel. Ehhez persze nem árt az eladó hajlandósága sem, viszont, ha emberünk esetleg tiltakozna az átnézés ellen, az sokat elárulhat. Ilyen szolgáltatással elgurulhatunk szervizekhez, de létezik olyan szolgáltató is, akinek a szakembere telefonhívásra házhoz megy és ott végzi el az átvizsgálást. Ilyenkor a szakember motordiagnosztikát végez, festékréteg vastagságot mér, átnézi a motort és a váltót, átvizsgálja a futóművet és kipróbálja az autót. Ez sem mindenható módszer, de lényegesen kevesebb taposóaknára léphetünk, ha átnézetjük az autót. Hanich Attila, a PUBA szervizközvetítő ügyvezetője elmondta, hogy jellemzően 10 és 25 ezer forint közti összegért vizsgáltathatunk át egy autót és szerinte ma már a legtöbb kereskedőt egyáltalán nem zavarja a kérés. Egyedül akkor érdemes gyanakodni, ha az eladó mindenáron ragaszkodik az általa választott szervizhez. Kiss Zoltán, az Újlipót autószerviz vezetőjétől azt tudtuk meg, hogy fejlődő tendenciát mutatunk, egyre kevesebben vesznek autót átvizsgálás nélkül. Azt is megemlítette, hogy ha találnak valamit az átvizsgálás alatt, az gyakran nem titkolt hiba, egyszerűen csak nem vette észre a tulajdonos. Zoltán kiemelte, hogy a külföldről behozott autóknál előfordulhat csalás a törölt hibaüzenetekkel, kikötött visszajelzőkkel, ezekre érdemes figyelni.

fortepan 14026 nem sufniszerviz

2. Mérjük fel a gumik állapotát

Egy autónak több olyan kopó alkatrésze van, amelyet, ha azonnal kicserélünk, nem csak a technika élettartamát, de a saját biztonságunkat is garantálhatjuk. Legkézenfekvőbb a gumi: itt arra érdemes figyelni, hogy a mintázat mélysége 75 centinél kisebb átmérőjű guminál legalább 1,6, 75 centinél nagyobbnál pedig minimum 3 milliméter legyen, ennek ellenőrzésében a hosszbordában lévő kopásjelzők is segítenek. Persze, ha törekszünk a biztonságra, akkor nem érdemes megvárni, amíg elérjük ezt a minimumot, a téli gumikat 4, a nyári gumikat érdemes 2,5-3 milliméteres profilmélységnél cserélni. Nem csak a gumik állapota, de kora is számít. Arra ugyan nincs hivatalos megszabás, hogy mikortól számít öregnek egy gumi, egy brit szabvány szerint hat év után öregszik el az anyag, míg a német gumi gyártók és gumikereskedők szövetsége öt évet ad meg. Vásárláskor a gumi oldalfalán található 10-12 jegyű DOT számból tájékozódhatunk. Ennek utolsó négy jegye számít, tehát, ha 0912-re végződik, akkor azt a gumit 2012 kilencedik hetében állították elő. Ha már a gumisnál járunk, ne felejtsük centríroztatni a felnit.

IMG 0089

3. Vizsgáljuk meg a fékeket

Ma már sok autóban van olyan elektronikai rendszer, amely figyelmeztet, ha túlságosan elkopott a fékbetét vagy a tárcsa. Máskülönben a gyártó megszabását kell figyelembe venni, vagyis a tárcsa nem kophat a megadott vastagságnál vékonyabbra, ugyanis a túlságosan elvékonyodott felület jobban melegszik, így rontja a fékhatást. Érdemes megfigyelni a féktárcsa peremét, ha ez magasabb, vagyis kivállasodott, jobb ha cseréljük. A betétek állapotára az akusztikus kopásjelző segítségével következtethetünk, ez egy apró fémlemez a betét szélén, amely egy idő után hozzáér a tárcsához, emiatt fémes hangot ad ki, ilyenkor már mindenképp érdemes cserélni a betétet. Sokan elsiklanak felette, de a fékfolyadék kétévenkénti cseréje is fontos, ez ugyanis elhasználódik, ilyenkor akár a blokkolásgátló is tönkre mehet, aminek javítása százezres nagyságrendű lehet.

P1160715

4. A motor kopó alkatrészeinek cseréje

Itt érdemes tiszta lappal indítani, vagyis, ha csak az eladó nem mutat fel számlát arról, hogy a közelmúltban cserélte a motorolajat és a szűrőket, érdemes ezt megtenni. Az elhasznált olajjal való közlekedés károsítja a motor belső alkatrészeit, így ha elspóroljuk a cserét, hamarosan egy nagyobb összegű javításra számíthatunk. Igyekezzünk a gyár által megadott minőségű olajat használni. Fontos még a vezérlés cseréje: itt a vezérműszíjról vagy láncról, feszítő görgőkről, esetleg a konstrukció által megkövetelt specifikus darabokról van szó. Minden gyártó megadja, hogy ezeket cseréjét hány kilométerenként várja el, jellemzően a szíjas motorokon gyakrabban – például 100 ezer kilométerenként – míg a láncos vezérlésű motorokon ritkábban – akár 300 ezer is lehet – igaz, ezt befolyásolja, hogy mennyire figyeltek oda a motor karbantartására, ugyanis az elhasznált olaj ezt is tönkreteheti. Attila elmondta, hogy kifejezetten gyakran keresik meg őket olyan meghibásodással, aminek valamilyen kopóalkatrész elmaradásához van köze. Hozzátette azt is, hogy az egyik leggyakoribb hiba az, hogy a vásárló a takaró széléig nyújtózkodik, vagyis nem hagy pénzt az ilyen jellegű javításokra. Ritka az, amikor az eladó minden ilyet elvégez, általánosságban elmondható, hogy ha egymillióért vennénk autót, akkor 800 ezerért érdemes vásárolni, a maradékot pedig félre kell tenni a sürgős javításokra.

5. A futómű beállítása

Évente egyszer vagy 15 ezer kilométerenként érdemes elvégezni, vagy akkor, ha valamilyen komolyabb behatás érte az autót, ami lehet baleset, vagy egy tisztességesebb méretű kátyúba való bezuhanás. Menet közben az autó futóművét folyamatosan deformáló hatások érik, ezek hatására változik a kerekek összetartása, utánfutása és dőlése. Rosszul beállított futóművű autóval közlekedni pedig veszélyes, a folyamatos korrigálások miatt fárasztó, ráadásul a gumi is sokkal gyorsabban kopik, de a lengéscsillapítók is hamarabb elhasználódhatnak. Jellemzően 10 ezer forint alatt megúszható a művelet.

IMG 0227

6. A klíma feltöltése

Ha csak nem a használt piaci merítés legalját nézzük, ma már nehezen találunk autót légkondi nélkül. Ennek egyik leggyakoribb meghibásodása az, amikor elillan a hűtésért felelős gáz. Ez természetes folyamat, egyes gyártók évi tízszázalékos nyomásesést is megengednek, a klíma akkor kezd érezhetően rosszul működni, ha a gáz nyomása 50 százalék alá esik. Sokat tehetünk klímánk élettartamáért, ha havonta egyszer például télen is megjáratjuk vagy, ha nem kapcsoljuk be olyankor, amikor a motor magas fordulaton jár egy előzésnél. Évente érdemes szervizben is átvizsgáltatni a rendszert, hiszen alig pár ezer forinttal előzhetünk meg súlyos kiadásokat, de azzal is javíthatjuk a hűtés hatásfokát, ha időnként megtisztítjuk a klíma kondenzátort a bogaraktól és egyéb szennyeződésektől, mert így javul a hőleadási képessége. A gáz feltöltését pedig már 4000 forintos áron is megcsináltathatjuk. Szintén Kiss Zoltán int óvatosságra abban az esetben, amikor az eladó erősen forszírozza, hogy a klímát csak fel kell tölteni, akkor az takarhat egy komolyabb összegű javítást. Hogy miért? Mert ha tényleg csak a gáz lenne a baja, akkor már megcsinálta volna az eladó.

Attól, ha a felsorolt karbantartások mind el vannak végezve az autónkon, még persze előfordulhat más hiba, de általánosságban véve így egy üzembiztos, a többi közlekedő szempontjából is biztonságos autónk lesz. Ha pedig ezután folyamatosan odafigyelünk az autóra, ellenőriztetjük, karban tartjuk, a legtöbb váratlan meghibásodástól is megkíméljük magunkat, így időt és pénzt takaríthatunk meg.

A cikket a Brand & Content készítette a PUBA megbízásából. Arról, hogy mi is az a támogatói tartalom, itt olvashat részletesebben.