Az új ötös a világ tetején

2008.01.03. 19:28
64 hozzászólás

Elnézést, én lecsúsztam az előző körről, de megőrülök, ha ezt nem okoskodhatom ide. A Bangle-Ötös egy igazi leendő klasszikus, fenntartások nélkül imádom. Éppen a tökéletes időben érkezett, hogy csináljon végre valamit a tunya 90-es évek formavilágával. Jé, vazeg, egy lemez nem csak konvex lehet? Sőt, nem is csak konkáv, hanem mindjárt mindkettő?

BMW E60 5-ös. Fotó: BMW
Fotó: BMW

Az öncélú kozmetikázás címkéje értelmetlen: evolúciós értelemben minden olyan változás, ami nem az autóként szereplés javulásának célját szolgálja, öncélúnak mondható; azaz minden dizájn eleve felesleges, ha nem a térkihasználás javítását, az aerodinamikai hatékonyságot vagy a struktúra merevségét szolgálja.

Van viszont egy másik evolúciós szempont is: hogy az autó akkor marad fenn és szaporítja génjeit sikerrel, ha kívánatos. Ahogy a páva farka is attól lett évmilliók alatt színpompás legyező, mert buktak rá a csajok, és nem attól, hogy jól jön alatta egy kis árnyék a nyári verőfényben. És az ötösre buknak a csajok.

Ráadásul nem is csak szó szerint. Mert ugye a bangleiánus lemezmunka egymillió helyen bukkan fel, az autók poszt-E60 generációinak legnagyobb része elkezdett mindenhogy hajló, ezerélű idomokat növeszteni, mert szép.

Még a kurrens japán organikus-éles dizájn is evolválodott bangleizmus, nézzük csak meg a csodálatos Lexus LF-A-t:

Lexus LF-A. Fotó: Lexus
Fotó: Lexus

És az IS-F-et. Vagy a Honda egyértelműen bangleista CR-Z-jét:

Honda CR-Z. Fotó: Honda
Fotó: Honda

De ne gondoljuk ám, hogy ez csak a gyökértelen japánok utánzómániája: még a nagymúltú, korábban Chris Bangle-t kuncogva cikiző germánok és britek is megtértek ám: látott már valaki Audi A5-öt oldalról?

Audi A5. Fotó: Audi
Fotó: Audi

Megvolt a Mercedes-Benz Ocean Drive tanulmány?

Mercedes-Benz Ocean Drive. Fotó: Daimler AG
Fotó: Daimler AG

Jaguar C-XF? Mármint a csodás koncept:

Jaguar C-XF tanulmányautó. Fotó: Jaguar
Fotó: Jaguar

Nem az a szomorú rútság, ami lett belőle végül.

Nem túrok további képeket, nálam nem kétséges, hogy a szakállas ördög olyan eszközt adott a többi dizájner kezébe, amit eredetileg kiröhögtek, sunyin kivárták, hogy a nép mit kezd vele, aztán most mindenki igyekszik legyártani belőle a sajátját. Ezt élte át az első sapkás ősember is. Aztán már cilinder is van, meg mici, meg trucker.

De ez csak annyit jelent, hogy sikeres. Amit leszarok. Viszont nagyon tetszik.