A BX pisil plusz gányolás

2008.04.26. 16:30
86 hozzászólás


A BX megérett az olajcserére, ezért ellátogattam a családi autószerelőnkhöz, Pistihez. Pisti kedves ember, de kicsit mogorva, főleg ha francia autót kell szerelnie. Németautó-párti, tizenév alatt két népautót használt összesen, szóval nem az a hevesen cserélgetős fajta.

Már az XM is kiverte nála a biztosítékot, de amikor a BX-et meglátta, csak annyit mondott, hogy ez lyukas. Mondom az.

Viszonylag hamar túlestünk az udvariassági franciaautó fikázáson és szépen nekiláttunk a feladatnak, ami tételesen: olaj-, gyertya- és szűrők cseréje, alapjárat beállítása, ablakmosó motor cseréje, ajtók nyikorgásának megszüntetése.

Először leengedtük az olajat, ami szépen kicsordogált a neki való lyukon. Közben lehűlt annyira a blokk, hogy némi unszolásra a gyertyák is kipattantak a helyükről.



Légszűrő, az nem volt az autóban, mindösszesen egy szivacsfecni emlékeztetett hajdani önmagára. Ez nem tett jót neki, az biztos.



Szépen beöntöttük az új olajat, helyükre kerültek a gyertyák. Meglett egy hiányzó vákumcső helye is, egy kis módosítással alkalmassá tett gumicső felszerelése után az alapjárat is rendbe jött. Végre.


Elég hamar elérkeztünk az ablakmosó motor kérdésköréhez, ami miatt tulajdonképp írom a posztot.

És akkor beütött a ménkű: kiderült, hogy sajnos nem jót vettem, pedig első szériás BX-be kértem, de persze nem néztem meg egyből, csak beraktam a zacsiba az olajjal meg a szűrőkkel együtt, és hetekig rázkódott a téligumitól és egyebektől teli csomagtartóban.



Nos, az érdemi gányolás itt kezdődött, ugyanis én ragaszkodtam hozzá, hogy innen ma csak akkor indulok el, ha spriccel a BX. Pisti ajánlkozott, hogy megpróbál a kettő különféle motorból egyet csinálni. Még csak nem is hasonlítanak.



Elkezdtem szétszedni a régit, hátha lesz belőle valami, de teljesen meg volt szorulva benne a tengely, ami nem meglepő, ha a lelke mélyére tekintünk.



Nézzük az újat!
Teljesen más elven működik, ennek nem a tartályban, hanem azon kívül van a helye, ezen kívül fejjel lefelé. Vágjuk ki a tartály alját? Nem. Fordítsuk meg? Nem lehet.

Végül arra szavaztunk, hogy legyen egy ideiglenes tartály addig, amíg nem sikerül egy belevalót beszerezni. Az ötlet kitalálását tett követte, hamar elkészült a tesztverzió.
Egy korábban hűtővizes palackba erősítettük az új szivattyút, majd kipróbáltuk, hogyan muzsikál.



És lőn! Az első vízcseppek megjelentek a szélvédőn, az ablaktörlő lapát pedig hetykén lesunnyantotta őket! De szép volt! De szép! Még a legendásan eltömődő négy spriccelőnyílás is működött.



Még a végleges változat kialakítása volt hátra, az is meglett viszonylag hamar.
A felhasznált dolgok: visszaváltható kólásüveg (műanyagból), 2 liter ablakmosófolyadék, egy nagyobb és egy kisebb átmérőjű gumicső, forrasztópáka, új motor, 3 perc.



Viszonylag hamar kiderült a tesztverziónál, hogy a motor szívó hatása következtében összeszívja a palackot a vákuum. Itt a képen alul látható az innováció, egy levegőztető nyílás, hogy ne legyen légüres tér odabe'. Ezt a palack aljára forrasztóval olvasztott lyukon tettük be, és a rendes tartályba vezet lötyögésileg. A nagyobb cső adja a motornak a folyadékot, valamint ez szolgál arra, hogy az ablakra kerülhessen a folyadék.

Ezt is leteszteltük és a helyére tettük:



Tökéletesen működik azóta is.

Később előkerült ez a vödör, hamarosan kiderül, miért: