Csigaház, keréken, olcsón

2008.06.20. 00:50
57 hozzászólás


Itt a nyár. Az egész évben a Kárpát-medence porában kapirgáló magyar dolgozó ilyenkor ellenállhatatlan késztetést érez, hogy eljusson a Tengerhez. Aztán vagy eljut, vagy nem, és ha eljut, vagy már az Isztrián megáll egy kempingben tetőboxos kisautójával, vagy elrepül a karibi térségbe, esetleg saját yachtján vitorlázza körbe a Földet: ki-ki pénztárcája, kalandvágya, természete szerint.

Én például, ha tehetném, vadiúj saját lakóautómmal átgurulnék mondjuk Portugáliába (egy hét odaút), és feldolgoznám a teljes óceáni partszakaszt (vagy három hét alatt), horgászgatnék, várost néznék, hajókirándulgatnék, bicikliznék, motoroznék. Majd más útvonalon hazajönnék a kertek alatt (még egy hét). Na most ennyi nyári vakáció, meg egy új lakóautó ára az élet császárának, a magyar netes autósmagazin újságírójának nem jut, ehhez legalábbis német vízvezeték-szerelőnek kellene lennem.

No de azért az Adria évente két hétre egy olcsó használt motoros csigaházzal nem is olyan kilátástalan cél. És év közben, egy-egy hétvégére a családdal mókás dolog lenne  elruccanni közelebbi tájakra is. Milyen remek lenne például egy kehidakustányi vizicsúszdás hétvége úgy, hogy a két gyerek cuccait nem kell betrógerolni a kivett szobába, vagy apartmanba péntek este, és visszatrógerolni vasárnap délután!

Zuk, 250 ezerért, körbenőtte a fű

És nem, nem szeretnék lakókocsit. Bár 4-500 ezer forint környékén már egész jó, rendszámos, négyfekhelyes példányok akadnak, utálnám a sok lecsatolást-felcsatolást, hogy ha elnézek egy kereszteződést, forgolódhatok a vontatmánnyal, meg hogy nem lehet menet közben hátrasétálni kávézni, tévézni, netán kakilni egyet (jó, bekötetlenül lófrálni a lakóautóban sem szabad, de azért lehetni lehet).

Szóval ha már, akkor lakóautó: ezt a dilemmát szűk két évvel az erről írott cikk után mostanában sikerült eldöntenem. Többe kerül a fenntartása, de mégiscsak önjáró. És fel lehet rá pakolni robogót, biciklit, hogy könnyen mozoghassak a célállomás körül, nem feltétlenül hiányozna a lakókocsival megmaradó személyautós mobilitás.

LT, lejárt papírokkal. Méretben jó, ebből már van zuhanyzós is

Pénzem viszont nincs. Felütöttem hát a Használtautót: mit ad a magyar piac százezer és egymillió között?

Az osztrák rendszámos, magyar papírok nélküli példányokat eleve ignoráltam: ha akarnék kínlódni a honosítás bonyodalmaival, inkább a sokkal szélesebb és némileg olcsóbb német kínálatból válogatnék. (A poszt írásakor 500 és 4001 euró között 635 találat adódott, a Használtautón magyar papírmentes autókkal együtt is 17.) Kizártam az átépített szockó csodákat is: a Barkasokat, meg az ezerötös Lada-motoros Zukot.

Mi maradt? Hát például ez a csodálatos kis Peugeot J7 kempingbusz. Nem is tudtam, hogy létezett ilyen valaha, hogy a Fantomas-filmek hullámlemez-oldaló, tolóajtós furgonjainak volt megfelelője a Peugeot-nál is.

Jópofán nyíló ajtók, rossz állag

Ez a kétszáz nettó ezer forintra tartott kis busz annyira megragadott, hogy személyesen is megnéztem. Kár volt. Sajnos eléggé pusztul, koszos, büdös; szívós munkával talán rendbetehető, dehát nekem még használni is alig lenne időm, tankolni is pénzem, nemhogy még alkatrészeket is vadásznom kelljen hozzá, meg szabjam a szőnyeget, szegeljem a furnért. Jó, hát ennyi pénzért mit vártam, de akkor is.

Szép, jó J7 a világból

És kicsi is, meg nincs benne zuhanyfülke, WC. Márpedig, ha már lakóautót vennék, nem mondanék le az esti tusolásról, meg arról, hogy ha nagy a szükségem, közel legyen a segítség. Ezzel az elhatározással persze kiesik a számora érdekes szűk piac leggyakoribb kínálati tárgya is, a T3-as Transporterre épített Westfalia kempibgbusz. Jópofa, felhajtható tetejével praktikus (menet közben nem fogja a szelet. de este mégis lehet állva sétálni bent), könnyen, olcsón fenntartható, de nagyobbat akarok.

Sajnos ennyiért nem nagyon van. A sajátkezűleg átalakított L300-as Mitsubishi, a kisfelbontású képeken is pusztulatnak tűnő házilagos 2xx-es, 3xx-es Mercedes furgonok nem érdekelnek; konkrétan egy darab autót mennék el megnézni. Egy J5-ös Peugeot-t, ami nem lakóautónak épült, utólag tette azzá a Knaus.

Elég nagy, 850-ért elég jó is vajon?

Hosszú, magas fülkés verzió, kopottas zöld külsővel, a hirdetéshez mellékelt pár kép tanúbizonysága szerint kifejezetten igényes, újszerű belsővel. Egymillióra tartják, picit tán lehetne alkudni, és akkor átírással együtt lenne egy 2010-ig érvényes műszakis, 2,5 literes dízelmotorjával nem is használhatatlanul lomha, viszonylag tágas mozgó házikóm.

Kívül csúnya, belül szép

A kívülről is szép, talán valóban jó, formájukban is lakóautó-szerű lakóautók, a nagy gyártók termékei a '80-as évek közepéről 1,2-1,3 millió körül illegetik magukat. Nézzünk meg innen is egy mobil rezidenciát, mondjuk ezt a Mercit:

Ígéretes, talán le is lehetne alkudni milla alá

James Cook kivitel, a Westfalia készítette, 1983-ban. Sok kép nincs az autóról, de felhívtam a tulajt, megkérdeztem, mi az Igazság.

Az Igazság, hogy a tulaj endurózik - ezért a motor az oldalán -, tavaly vette a gépet, amit három éve hoztak be Németországból. Az előző magyar tulajok madárvédők voltak (tán golyót is kapkodtak, nem tudjuk), terepjárásra akarták használni a kocsit, de hamar rájöttek, hogy az alváz alá épített szerelvények miatt a Merci nem szeret lemenni az útról.

Az endurós eladó szereti, semmi baja vele, minden működik, csak nagyobbat akar. Azt mondta, ha majd nem csak írok lakóautókról, de vennék is, keressek nyugodtan ilyen Westfalia-Mercit. Tartósak a műszaki alapok, a 2,4 literes dízellel, a teherverziónál hosszabb váltóval a kocsi országúton 80-90 körüli tartós tempót tud.

Szép James Cook, eredeti festéssel

Hát, Portugáliába nem indulnék el 80-90-nel, de Kehidakustányba simán. Most itt befejezem a nyálcsorgatást, visszatérek a realitások közé, de ha kicseréltem a tetőt a házon, levizsgáztattam a Kiscápát és a Burgmant, meg a Voyager sem okoz kellemetlen meglepetéseket, tán elkezdek gyűjtögetni egy James Cook-ra. Jó lenne még addig beszerezni, amíg nem fogy el alólunk az olaj. Utána meg szerelek rá vitorlát, és úgy megyek a tengerre!

Az Autonánia rovat emblémája

Autonánia

Gyakran bóklászunk a Mobile.de-n és a Használtautó.hu-n érdekes autók nyomában, amiket aztán nem veszünk meg. Ismerős? Ha ön is szokott ilyet csinálni, írja meg nekünk!

A konkrét használtautókra mutató linkeket a posztok publikálásakor ellenőrizzük, utána azonban lehet, hogy eltűnnek, mert eladják az autót vagy leveszik az oldalról.

Ha nem szeretne lemaradni egy részről sem, tegye el a sorozat okos könyvjelzőjét (RSS).