2009.09.22. 18:00
108 hozzászólás

Kicsit untuk már Frankfurtban a grammperkilométeres hófehér autókat. Ennél csak a „nem létező villanyautók” rovat volt borzalmasabb, mert ugye más dolog kiállítani egy példányt, hogy csinos lánykák dugdossák a konnektorba, és más dolog gyártani. Viszont az a cég, amely tényleg árul villanyautót, el sem jött: a Mitsubishi. Igaz, a Peugeot-nál volt belőle egy példány, oroszlános emblémával, mert ugye tudjuk, a franciák szeretik így megoldani a fejlesztést. Tulajdonképpen igazuk is van. 

Egy Mitsubishi, Peugeot-ként. Elvileg megvehető lesz

 Itt van viszont az autóipari léptékkel morzsányi Reva, ahol valóban lehet venni villanyautót, és mivel premiert jósoltak, elnéztünk hozzájuk. Európában már eladtak pár ezer példányt, köztük jó sokat Angliában. Igaz, a standon elkapott indiai fiatalember bevallotta, hogy ott megálltak az eladások, mert bizonyos törésteszteken nem ment át a jármű. De fogynak Norvégiában, Spanyolországban, sőt, még nálunk is vettek fel pár rendelést.

Van egy irány, ahonnan megközelítve a csarnok csücskében helyet foglaló, falatnyi standot, az ember lefagy. Ott áll ugyanis ez: 

Kifejezetten vagány

Nem gyanús kotlókergető, össze-vissza elálló műanyag karosszériaelemekkel, hanem egy szép tárgy, amit még ráadásul egészen fantasztikus színvonalon kiviteleztek. Pedig ez még egy prototípus, és azok többnyire elég gagyik szoktak lenni. Kiderült, hogy NXG-nek hívják, és 2011-től fogják gyártani. 

130-at megy, villanyléptékkel szinte sportkocsi

Belenéztünk, az utastér már nem annyira szépen megcsinált, mint a karosszéria, de elmegy, noha nem hinném, hogy a villanyjárgányoknak rögtön bőrüléssel kellene nyitniuk. Bár, ha ez a mániájuk, ám legyen. A kocsiban két ülés van, de azok jók, a műszerfal pedig olyan, mint egy autóé. Mondjuk ez azért is lehet, mert az alkatrészeket rendes kocsikból vették át. A rádiót a legkönnyebb azonosítani, mert az egy Honda Accordé.

Azért a műszerekkel még lesz meló, de egészen egyben van

Tényleg le a kalappal. Bár nem valószínű, de ha azon törném a fejemet, hogy vegyek valami Smart-szerűt, de ha mégis, ez a kis Reva tetszene a legjobban. Azt mondják, ez egyfajta sportkocsi, amperekre és voltokra átírva: kétszázat megy és egy feltöltéssel 130 kilométert tesz meg. Jaj, bocsánat, fordítva, tehát százharminccal megy és 200 kilométret bír. (Szoknom kell még ezeket az új dimenziókat.) Persze kissé vicces ez marketing az adatok alapján, de maga tárgy ettől függetlenül vonzó. Hozzátenném, az aktuális Reva után meg pláne. Szóval, hajrá India!

A bátrak akár száz km/h fölé merészkedhetnek

A kitaposott bakancshoz hasonlító jelenlegi Reva-i, és a jövő-Reva közé viszont egy új típus ékelődik, ami nagyjából a kivitelezésére is igaz, az NXR. Ez négyszemélyes, bár a külseje alapján ez elsőre fel sem tűnne. Pedig 3 méter 28 centi hosszú, ekkora alapterületen valóban el lehet férni, igaz, nem ezzel autóznám le az egyenlítő hosszát a hátsó ülésen. Az olcsóbbikat 80 kilométerenként, a drágábbat 160-anként kell tölteni, a végsebesség 80 vagy 104 km/óra.

Négyen ülhetnek be

Előrendelést már most felvesz rá a Reva, de csak jövőre indul a gyártás, és akkor már itthon is kapható lesz. A lítium-ion akkus modell (25 kW-os motorral) ára 15 ezer euró körül lesz, a hagyományos ólomakkus verzióé (13 kW-os) tízezer, de ezzel még nem jutunk messzire. Ezen kívül kell venni egy úgynevezett mobilitás-csomagot, ezzel kapjuk az akkukat is. Viszont az adott időszakra nem kell az akkuk élettartama miatt aggódni, mert garantáltan cserélik, ha kimúlnak, és még számos szolgáltatást is kínálnak hozzá. Hogy pontosan mit, azt még épp most dolgozzák ki, mondta a magyar importőr.

Azért az életben ez kicsit kisparinak tűnt

Viszont van egy érdekesség: ha merülne az akksi, a Reva sofőrje telefonos/sms segítséget kérhet. Ekkor a távfelügyeleti központból lehívják az akku előéletének adatait, mennyire volt kisütve, milyen hőmérsékleteken dolgozott és hasonlók. Ez alapján megállapítják, hogy az akkuk károsítása nélkül mennyire süthető ki még jobban, és ezt az adatot visszaküldik a kocsi elektronikájának. Az így nyert bónusz-töltéssel talán eljuthat a következő konnektorig. Ja, és a tetejére rendelhető napelem, de ez csak az Intercity Deluxe csúcskivitelhez jár, bár szerintem egy villanyautó energiaigényéhez képest ennek csupán elméleti a jelentősége.

Napelem a tetőn, a zöld énünk további nyugtatására

Mondjuk a felszereltségi szintek nevét is csiszolgathatnák egy kicsit, de úgy tűnik, jó úton vannak. Azt viszont én sem tudom eldönteni, hogy tényleg megéri-e: az Eon standján volt egy összehasonlítás, hogy bizonyos egyenértékekkel átszámolva mennyivel olcsóbb villannyal autózni, csakhogy nálunk 20 százalékkal drágább az áram, mint Németországban.

Talán az arányokat jól szemlélteti a két szám, de itthon nem ilyen derűs a villanyautózás költségvonzata