A vizsga olcsóbb, de megbukni rosszabb

2010.01.08. 13:12
411 hozzászólás

Egy dolog biztos. Ha az új vizsgarendszer a gyakorlatban beindul, valamivel kevesebb mozgástér marad a trükközésre. Már csak ezért is érdemes tényleg jól felkészített autóval vizsgára menni, mert az alkalmatlan minősítés összehasonlíthatatlanul rosszabb – és drágább – következményekkel jár, mint korábban. Úgy látszik, néhányan megfizetnek azért, hogy megszabadultunk a régi zöldkártyától, noha a többség valóban kevesebbet fog fizetni. Bízunk benne.

Időközben a KHEM (Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium) is válaszolt azokra a kérdésekre, amelyeket a január másodikán megjelent cikkünk elkészítéséhez tett fel Prokee. Kis késéssel, de további alapos infók a témával kapcsolatban:

A KHEM Kommunikációs Osztályának tájékoztatása:

- A környezetvédelmi igazoló plakett megszűnése és az időszakos műszaki vizsgába olvasztása valóban EU-s irányelv, vagy a magyar közigazgatás ötlete volt?

Nincs egységes uniós előírás a kérdésben, a tagállamok nemzeti hatáskörben dönthetnek erről. A 2009/40/EK irányelv rendelkezik a közúti járművek időszakos vizsgálatáról, amelynek része a környezetszennyezési tulajdonságok vizsgálata is. A külön hatósági eljárásban végzett környezetvédelmi felülvizsgálat rendszerét az azt alkalmazó európai országok – hazánkhoz hasonlóan – felülvizsgálták és az időszakos vizsgálatokba illesztik. A nemzeti szabályozásként működtetett „zöldkártyás” vizsgálat időszakos vizsgálatba történő beolvasztását szakmai szempontok indokolják, és a járműállomány konstrukciós összetételének változása teszi lehetővé.

- Látnak-e esélyt arra, hogy a csak környezetvédelmi mérést folytató műhelyek valóban realizálnak majd némi forgalmat ezután is, miközben az autós a vizsgával egy időben, egy helyen túleshet a mérésen?

A kizárólag környezetvédelmi vizsgálatot végző műhelyeknek valóban érezhető forgalomcsökkenésre kell számítaniuk, amely ellen - akár más szervizekkel együttműködve - tevékenységük bővítésével védekezhetnek.

- Miért sikerült annyira lassúra és döcögősre a tájékoztatás, hogy sok műhelyben fogalmuk sincs, miképp kezdjék január negyedikén az évet?

Az időszakos vizsgálat bevezetésére a költségvetést megalapozó, november elején elfogadott törvénymódosítások adtak felhatalmazást. Ezt követően kellett a kapcsolódó kormány- és miniszteri rendeletek módosításait elkészíteni, amelyek többsége tárcaközi egyeztetést igényelt. Így a kapcsolódó előírások teljes köre december végére véglegesedett.

A Nemzeti Közlekedési Hatóság időközben többször tartott tájékoztató megbeszélést az érintett vállalkozások számára, így a szakmai terveket folyamatosan követő cégek értesülhettek a vizsgáztatási rendszer átalakításával kapcsolatos szándékokról. Mivel a változtatások miatti konkrét feladatokra való felkészülésre valóban kevés idő maradt, a törvényi szabályozás lehetővé teszi, hogy az eddig időszakos vizsgálatot végzők 2010. június 30-ig változatlan személyi és tárgyi feltételek mellett tevékenykedjenek.  

- Igaz, hogy a 2010 január elseje után műszaki vizsgára jelentkező autók közül hivatalból elrendelt eredetiségvizsgálatra számíthat minden olyan autó, amely 2006. január 1. előtt került forgalomba, és még nem végeztek rajta eredetiségvizsgálatot? Ha igen, miért kétséges egy 2005 augusztusában Magyarországon gyártott és a járműkísérő lap alapján forgalomba helyezett Suzuki Swift legalitása?

2006. január 1. előtt még nem létezett a járművek életútját követni képes zárt, központi, egységes nyilvántartó rendszer, így az autók adatainak elsődleges, hiteles adathordozója a forgalmi engedély volt, ami magában hordozta a manipuláció lehetőségét. Ezért kell a fenti időpontot megelőzően forgalomba helyezett, de előzetes eredetiségvizsgálaton vagy integrált vizsgálaton még át nem esett gépjárműveken a műszaki vizsgálat keretében eredetiségvizsgálatot is végezni.

- A tíz éven felüli személygépkocsik évenkénti műszaki vizsgáját és környezetvédelmi felülvizsgálatát véglegesen vetették el, vagy számíthatnak még az ilyen autók tulajdonosai szigorításra?

Mivel egyre később gyártott és így egyre korszerűbb, biztonságosabb, jobb környezetvédelmi mutatókkal rendelkező járművek haladják meg a tízéves korhatárt, szigorítás e téren nem várható. Az idős járművek éves gyakoriságú vizsgájának ismételt elrendelésére esetleg akkor lehet szükség, ha a műszaki hibás balesetek száma ezt indokolja, vagy az Európai Unió az e területen a tagállamokra kötelező irányelvében ezt előírja. Utóbbi szándékról azonban nincs tudomásunk. 

- A Magyarországon már igen elterjedt vegyes, benzin-LPG üzemű autók azonos körülmények között gázüzemben vitán felül környezetkímélőbbek, mint benzinnel hajtva. Miért nem kaphattak némi könnyítést az új plakettek kategorizálásáról szóló rendeletben, miközben ezen autók tulajdonosai szinte minden esetben az olcsóbb, ezzel együtt környezetkímélőbb LPG üzemet használják?

A benzin/gáz (LPG) kettős üzemű autók emissziós jellemzői valamelyest jobbak ugyan a hagyományos benzin üzeműekénél, a különbség mértéke azonban megítélésünk szerint nem ad elegendő szakmai alapot a magasabb környezetvédelmi kategóriába sorolásra.

Szíves érdeklődését és türelmét köszönjük!

Üdvözlettel:

Arzt Gergely
sajtóreferens
Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium
Kommunikációs Osztály

 

Mai cikkünk blogposztja.