2010.03.02. 09:40
61 hozzászólás

Csikós és társai ma (kedd) reggel elindultak a 48 éves Mercedesért a 2600 kilométerre lévő Domsjöbe. Több ezer olvasónk és mi is drukkolunk nekik, hogy sikerüljön a vállalkozás és nagyobb gond nélkül hazaérjenek. Blogunkban folyamatosan követjük a történéseket, kora hajnalban meg is érkezett az első e-mail Bende Tibitől.

A sztori eddig:

1.rész, 2.rész

Szervusz Pista!
Reggel 4.25 van, a készülődés utolsó percei. Rita álmosan készíti a szendvicseket, és közben Csikós 4.12-kor átküldött leveleit olvasom a notebookon, és nem csapkodom a térdem a gyönyörűségtől. Lito nevű drága olvasónk írt egy jószándékú használati útmutatót a Svéd télhez, íme:

Tárgy: Tippek az útra

Hali,

most olvastam, hogy mégis nekivágsz az útnak. Gondoltam megosztok veled egy pár infót. Én itt élek Svédországban, kb. a közepén, Fagersta mellett.

Bár már március van, kicsit merésznek tartom a vállalkozást. Nem ijeszgetni szertnélek titeket, de ma is esett erre felé vagy 15 cm hó ami nehezíti a haladást. (nekem az indulást is, ma kb 1 órán át ástam a kocsit, mert elásta magát a parkolóból kifelé menet).
Amúgy nem annyira vészes - főleg, ha már voltál erre felé télen -, csak odafigyelést és felkészülést kíván a dolog. A 4x4 jó "választásnak" tűnik, szerintem nem lesz vele gondotok. A hólánc azért nem árt, és esetleg egy emelő, meg valami alátét, ha mégis elásná magát a kocsi. És természetesen vontatókötél.

El lehet mondani, hogy takarítják a havat, de nem mindig azonnal, ez viszont néha sík terepű parkolókba is megnehezíti a be- és kikecmergést, mivel a friss hó alatt valóban összetaposott hó, pontosabban jég van.

Ez nem igaz a fő közlekedési utakra. Azokat megtisztítják egy jó pár óra múlva, de mikor esik a hó, akkor tisztességesen csak egy sáv járható az autópályán, ahonnan a kocsik menetszele elviszi a havat.

A svédországi utak tele vannak sebességmérő kamerákkal. Az autópályákon nincs, csak az alacsonyabb rendű utakon. Jó előre ki vannak táblázva. Nem tudom, van-e már kapcsolat a két ország között az ilyen jellegű túlkapások behajtására, azért érdemes figyelni. Bár most kevés esély van a száguldozásra.
 
Napokban olvastam A Totalcaron egy szarvas-ütközést megelőző tutorial-t, érdemes észben tartani, különösen a csúszós utak miatt.  A duda hatásos szokott lenni a kisebb vadakra, a nagy jávorszarvas viszont csak áll az úton és néz bambán. A helyszín biztosítása (most maradjunk max. egy defektnél) tényleg nagyon fontos, legyen nálatok háromszög. Ha havazik, vagy fúj, akkor behavazhat a háromszög mire előkerül az emelő és a pótkerék, valaki figyelje, hogy "működik"-e a háromszög fényvisszaverése.

Nekem egy VW T4-esem van, az beindult -25-ben is pöccenésre, szerintem az opellal sem lesz gond. Igaz ez nem -35, de szerintem már ilyen hideg nem lesz, 15-20 viszont lehet. Benzines kanna legyen nálatok, ha nincs, vegyetek egyet és töltsétek meg. Svédország nem Németország, itt nincs minden köpésnél egy benzinkút. (Az "éppen elég"; és az "éppen nem elég" közötti részt át tudja hidalni, főleg, ha valami probléma adódik.)

Jégkaparó (nem hóseprű, bár az is jól jön), napszemüveg ami még hasznos tud lenni.
--
Ha kell internet és drága a roaming, akkor tudtok venni itt egy feltöltős internet modemet valamelyik áruházban ("Comviq Surf Startpaket"-nek hívják), 300 Kr.

Itt a tarifa (napi, heti, havi)
Comviq Dagssurf 29 kr (max 0,5 GB)
Comviq Veckosurf 89 kr (max 1 GB)
Comviq Manadssurf 249 kr (max 5 GB)
--
Téli gumi kötelező Svédroszágban, ha a Mercin nincs, akkor - elvileg - problémázhat a rendőr. Bár ilyen időben még nem láttam rendőrt igazoltatni. Sejtésem szerint viszont a kocsi ki van vonva a forgalomból (ha télen nem használnak ilyet így szoktak tenni, ilyenkor időarányosan visszakapja a tulaj az éves adó egy részét). Viszont így járni vele nem tanácsos, a rendszám alapján pár másodperc alatt kiederíti a mögé keveredett rendőr, hogy ez bizony "e van állítva" (forgalomból kivont). Leállított kocsival egy métert sem lehet menni, nem érdekli a rendőrt, hogy export, vagy veterán. Apropó, veterán! 30 év felett nincs adó, most jutott eszembe. De ugye rendszám az van!??? Rendszám alapján le lehet kérni a kocsi műszaki és tulajdonosi adatait az interneten. 2 korábbi tulajdonos is rajta van ezen a papíron. Ha nincs adó, akkor lehet, hogy nincs is leállítva a kocsi, de kérdezzetek rá, csak egy pár kattintás és máris fogalomban van a kocsi. Tulajdonos váltáskor 2-3 napon belül kell biztosítást kötni, sejtésem szerint ez idő alatt még jogilag él az előző tulaj biztosítása.
Most hirtelen más nem jut eszembe ami hasznos lehet, remélem sikerül a vállalkozásotok!

Az elérhetőségemet megadom biztonság kedvéért. Ha gondba kerültök, hívjatok nyugodtan.

Malmőbe nem hiszem, hogy le tudok "ugrani", de ha itt vagytok a "környéken"; (Stockholm +/- 2-300 Km, akkor oda tudok esetleg menni segíteni, ha kell).


Istenem, ilyen szociális hálóval máris kevésbé aggódom, bár a weather.com szerint ténylg ítéletidő van arrafelé. Pár perc múlva jött egy másik levél, szintén tőle:

Sziasztok,
most nézegetem a híreket, Stockholmban ma este tiszta jegesek voltak az utak, jó sok baleset is volt. A hírek szerint mire megérkeztek Svédországba talán addigra ideér az ítéletidő is, ami Nyugat-Európát megtépázta a napokban.
Szóval úgy tűnik a lehető legjobbkor időzítettetek.

A jeges útról egy tapasztalat ami a napokban hozta rám a frászt. Egy hátsókerekes Ford Sierrával mentem komótosan kb. 80-al, induláskor eső esett. Egy enyhe emelkedőn viszont arra lettem figyelmes, hogy kezd kimenni a kocsi fara, nem kis rémületet okozva bennem, főleg, hogy egysávos úton balról-jobbról is szalagkorlát, pontosabban drótkötél. Teljesen le volt fagyva az út, ott már nem esett eső.
Biztosan gyakorlott vezetők vagytok, inkább csak a figyelmeteket akarom felhívni arra, hogy figyeljetek. (és ha lehet ne hátsó kerékhajtással gyertek).

Ha még vaciláltok, merre menjetek Svédországon belül, akkor szerintem mindenképp az E4-esen, az az "egyenes" út a cél felé és a legszélesebb, legforgalmasabb is (=legjárhatóbb).

Lehet, hogy már 1-1 napot rá is számolhattok az oda és a visszaútra is, csak hogy ne érjen meglepetés.

Jó utat!
üdv

Ne ezt nem mutatom meg a feleségemnek, mert leszedi a fejem. Önöknek további kellemes napot, búcsúzásul megosztanék egy linket, amit Csikós küldött az imént.

4.rész


(X) akiknek köszönhetjük: