2012.08.16. 18:27
107 hozzászólás

Többen is megpróbálták az idei Pikes Peak hegyiversenyt elektromos autóval teljesíteni, és nem is voltak esélytelenek. A Toyota prototípus hatodik ideje mutatja, mennyire nem. Azt viszont sosem gondoltam volna, hogy ekkora csalódást okoznak.

Amikor a 80-as évek végén először divatba jött a Pikes Peak a B csoportos raliautók betiltása kapcsán, olyan legendák taposták a húsz kilométeres szerpentin murváját, mint Ari Vatanen a Peugeot 405 T16-ossal, vagy Michele Mouton az Audi Quattro S1-essel. Született is egy legendás kisfilm Vatanen félelmetes vezetéséről 1990-ben, amely sokunknak egyet jelent a Pikes Peak szellemével. Félelem nélküli száguldás a meredély és a szakadék között a jellegzetes vöröses poron, kilinccsel előre. A négyhengeres motor haragos üvöltése a háttérzene, és a hatás leírhatatlan. Bő öt perc elég, hogy megijesszen és vágyat ébresszen egyszerre.

Talán épp ez a film az oka, hogy akkora csalódás volt ez a másik videó, ami a napokban született. A helyszín ugyanaz – bár alig ismerni fel, hisz végig friss, tükörsima aszfalt a burkolat – és a sofőr is ugyanolyan profi. Nobuhiro Monster Tajima csak mellékesen Suzuki sportigazgató, élete legnagyobb eredményének egyértelműen a Pikes Peak győzelmeit tartja. Az idén úgy döntött, kategóriát vált, és egy elektromos prototípussal indul, ami a villanyautók jó tulajdonságait ismerve nem is tűnt marhaságnak – igazából meg is evett a kíváncsiság, hogy a japán veterán hogy keni az ampereknek. Nézzék csak:

És most, hogy mindenki a saját szemével látta, amit én, ideírom, mit gondolok. A bevállalós, hajmeresztő, érzelmeket korbácsoló kalandból steril, rideg, sótlan feladatteljesítés lett. Nem az aszfalt, még csak nem is Tajima végletekig csiszolt stílusa tehet róla, hanem a hang, illetve annak hiánya. Lehangoló bevallani, de ennél a belvárosban szaladgáló orosz trolibuszok is vérpezsdítőbben zümmögnek. Ha azt akarjuk, hogy az autóversenyzésben maradjon valami lélek, legalább egy jobb minőségű hanggenerátort érdemes lenne az autókba építeni. Vagy csak kitiltani a villanyt a pályákról. Akkor már inkább égessünk hidrogént V12-esben – az sem szennyez jobban, és legalább az illúzió megmarad, hogy autót látunk, nem slot-cart hússzoros nagyításban.