Az egyetlen amerikai vacak, amely azonnal kéne

2012.12.14. 18:04
165 hozzászólás


Egyáltalán nem foghatja rám senki, hogy amerikaiautó-rajongó lennék. Elismerem, hogy voltak szép és voltak jó dobásai Detroitnak az utóbbi száz évben, sőt - kivételes esetekben e két tulajdonság találkozott is egy típusban - de mindent egybevetve, leszámítva a C5-től újabb Corvette-t és egypár tényleg meghökkentően formabontó limuzint vagy szép izomautót, számomra reménytelen és fogalmatlan, nagymotoros tankhajó mind.

GNX.jpg

Ma azonban - az esti sajtó-kört megfutva - kurzorom alá került egy hír a Motorauthority-n, melyben éppen arról az egy amerikai autóról esik szó, amelyet feltétel nélkül kívánok azóta, hogy a nyolcvanas évek egyik MTV-videóklippjében (tudják, amikor még zenét hallgattunk az MTV-n, és volt Headbangers Ball, Beavis és Butthead valamint Yo! MTV Raps Fab 5 Freddyvel) megláttam. Nem azért mert szép, nem azért, mert jó. Hanem mert eszméletlenül zorall és nyers.

Az 1984-87-es Buick Grand National T-Type, de még inkább egy GNX (547 készült belőle).

buick-grand-national-12.jpg
Csak 3.8 literes V6-os turbómotorral készült a Buick Regal alapjain (a korábbi évjáratok asztmatikus 4.1-essel is) 200, 245 majd később 300 lóerővel és 488 newtonméteres nyomatékkal, csak fekete színben. A valamivel több, mint 1500 kilós mid-size kupé ezekkel a végtelenségig tuningolható motorokkal a maga idejében messze nem lett akkora siker, mint gondolták, mára már igazi kultautó lett belőle.

Idén 25 éve, hogy az utolsó legördült a michigani gyártósorról, azóta sem volt ilyen karakteres autója a Buicknak, amely ma leginkább Opel Insigniákat árul Kínában.

De ez mit sem számít, az ő nagy dobásuk - számomra legalábbis - ez az autó, amelyből valahogyan olyan kraft, gonoszság és igazi, lámpától-lámpáig tartó huliganizmus süt, amelyhez manapság több kilónyi műanyagot elhasznál az AMG vagy az M GmbH.

1986-ben a Car and Driver magazin összehasonlító tesztjén a 0-60 mérföldes gyorsulásban 4,9 másodperces idejével simán verte a Countach-t, a Testarossát, a 288 GTO-t és 944 Turbót. Persze, ez egy kinekknagyobbapöcse-játék, mert kanyarodni is kell, de amennyivel tufább a nulla formaterve a fentiekhez képest, annyival hatásosabb így, ebben a színben, ebben a formában. És ez az ősrégi játék úgyis a génjeinkben van, nem kell ellene küzdeni, fölösleges. A GNX rock'n roll, van benne kakaó EURO nullával, az pedig jöhet.

A büdös francba is, kell egyszer egy ilyen. Ez a példány alig hatmillió forintért ment el. Borzalmas, de imádom. Autonánia rovatunkat olvashatták.

1987-buick-regal-grand-national-front-three-quarters.jpg