El se hiszem, hogy ez volt Bukarest

2016.01.18. 18:17
43 hozzászólás

Nem ma jöttem a falvédőről, hiszen a hetvenes években már eszemnél voltam, tudom én is jól, mennyivel színesebb volt az autós kínálat a hatvanas évek Budapestjén, mint egy évtizeddel később. Akkoriban özönlötték el az utcákat a Ladák, Daciák, Kispókok, s kopott ki mindaz a típus- és márkaszínesség a forgalomból, amiből az autóbuzériám eredetileg fakadt.

A hatvanas évek elejétől folyamatosan csordogáló, a disszidens(!) '56-os rokonoktól hazaszivárgó, nyugati autók addigra lettek tizenévesek, s akkoriban a tizenéves kor egy autónál már nagyjából a halált jelentette, pláne egy olyan országban, ahol az alkatrész-utánpótlás olyan gyér volt, mint kandallóellátottság egy panelházban.

BMW 1500-asok, Auto-Union 1000-esek, Messerschmitt Kabinrollerek, Isetták, Ponton- és Fecske-Mercik, Panoráma Opel Rekordok és egyéb, lejárt szavatosságú járművek vívták haláltusájukat a hézagos macskakövekkel, bőséges és biztonságos (legalábbis a közlekedés szempontjából) téli sózással, rapszodikus karbantartással és a profin kendácsoló szakikkal (értsd: kapugarancia) zajló harcban.

Még rendeltek nyugati autókat a vállalatok, a minisztériumok még sokkal később is, volt az utcán emiatt Mercedes, Fiat 130, Volvo, Opel bőven, ezek is jó színfoltot jelentettek amúgy egy kis suttyónak, mint én voltam.

Aztán jött a Lada és a többi, nagy mennyiségben gyártott szoci járgány, s a szinte biztos alkatrész- és szervizháttér, illetve az elérhetőség miatt tíz év alatt unalmas, monokulturális KGST-hömpöllyé változtatták az utcaképet.

Tudom, öt évet kellet várni meg hetet, de lehetett kapni, ez a lényeg, előtte meg épp csak csordogált pár autó az országba. Évi húszezer és évi kétszázezer autó között óriási ám a különbség, alapítani is kellett rá vállalatot, a Merkurt. Csak hát... azok mind egyforma autók voltak.

De hogy Romániában is ez zajlott akkor, végig se gondoltam eddig. Sőt - ez az 1967-ben Bukarestben készült propagandafilm, amit Noszvai Andris barátom osztott meg a facebookon a minap, elképesztő dolgokról számol be. A zene nyálas és elviselhetetlen, de egy kulturált, jó állapotban levő, tiszta város utcáin izgalmas járművek korzóznak nagy mennyiségben. A főszereplő és partnernője egy erősen átépített farrészű, bután, ferdén előredöntött szélvédőjű (valószínűleg már rossz volt a reteszelőmechanizmus), de így is izgalmas, háború előtti BMW 328-assal veret. 0.18-nál feltűnik egy amerikai cirkáló, talán egy Ford Falcon, majd 0.27-nél agyeldob: a Warszawák (de hogy ezekből mennyi van...), Trabantok sűrűjéből először egy Skoda busz, majd egy BMW 2000 CS kupé, egy Goggomobil, egy Panoráma Rekord, majd 0.50-nél egy gömbölyű Setra busz tűnik elő. 1.10-nél szerintem az akkori szoci cégek nyugati koppintásai következnek, amelyek hozzánk sosem értek el: Dacia 1100 (Renault R10), illetve Zastava 1300 (Fiat 1300), de 1.16-nál egy igazi, torinói Fiat 850-es is tovagurul. Tojás-Taunus, Opel Rekord A, Fecske-Mercedes mind előbukkan.

Posted byMade in Romania on Friday, January 15, 2016

A film vége táján klasszikus fahrtolás következik (a kameraautó bőséges füsttel önti el a boldogan kabriózó főszereplőt): 2.10-nél VW Typ 3, megint egy Fiat 850, Bogarak és egyéb autók lubickolnak vígan a forgalomban, nem is sejtik, hogy nemsokára rohadós és széthullós Dacia 1300-asokra cserélik le mindannyiukat. És milyen jók az utak - csak a film végén tűnik fel, hogy a 328-as BMW-nek egyáltalán nincs lengéscsillapítója: figyeljék, hogy a finom úthullámokon, szerintem 30-cal autózva is micsoda libegésbe kezd az a púpossá átépített farrész...

Ha már erre járok beugrom

..tényleg ez történt, Palau és Mikronézia szigeteit járva úgy döntöttem, hogy Saipanra is átugrom.

Paphos képekben

Ciprusi fotók, fantasztikus élmények. Nézd meg most!