Az autókereskedés, ahol nem csalnak

2016.05.30. 16:37 Módosítva: 2016.05.30. 16:35
58 hozzászólás

Olvasónk, aki valószínűleg Renault Mégane vásárlását tervezi, véletlenül találta meg egy budapesti kereskedés ajánlatát, amelyben eddig nem látott módon tájékoztatják a vevőjelölteket. A zuglói Auto-motor Centrum Használtautó.hu-s hirdetésében egy 2010-es évjáratú Renault Mégane Grandtour szerepel, a tipikus 1,5 dCi turbódízel motorral.

Belekattintunk a fotógalériába, és láss csodát: az egyik kép helyén az Autoszkóp, mobiltelefonos kilométeróra-lekérdező alkalmazásból ismert összesítés ugrik elénk, a korábbi kilométerszámláló-állásokkal és képzeljék a hivatalos adatok szerint sehol nem kezdenek csökkenni a számok. A Mégane-ban, amelyet 110 ezer kilométerrel hirdetnek, három hónapja 111 ezer 985 kilométer volt. A csekély eltérés és a puszta tény, hogy már biztosan akad legalább egy kereskedő Magyarországon, aki lekérdezi az általa kínált autók korábbi óraállásait, lázas telefonálásra ösztönzött. 

Róbert, a cég alkalmazottja azt mondja, néhány hete minden általuk kínált, magyarországi forgalomban lévő használt autó korábbi műszaki vizsgákon és átíratásokkor rögzített kilométeróra-állásait lekérdezik az Autoszkóppal. Az eredményeket feltöltik a hirdetések fotói közé, de már a lekérdezési lehetőség kezdete, vagyis tavaly eleve csak olyan autókat vesznek át, amelyeknek tiszta az előélete. Róbert szerint előfordult, hogy egy autótulajdonos tőlük tudta meg, hogy a nekik eladni kívánt autót korábban megtekerték, ezért elálltak az üzlettől.

Kicsit alaposabban utána nézve a cégnek kiderül, hogy valójában egy Citroen márkaszerviz telephelyén működik, de mindenféle típusú használt autóval foglalkoznak. Nagyon messzemenő következtetéseket nem vonnék le a látottakból, és nem is ennek a telepnek szeretnék reklámot csinálni azzal, hogy nagyító alá vettem az ötletüket, hiszen biztosan rengetegen kínálnak még teljesen jó és nem tekert órás használt autót.

Egy másik Mégane és egy Ford Focus kombi hirdetéséhez is mellékelték a lekérdezés eredményét. Ez, ha nem is tökéletes bizonyosság a vevő számára, mindenképpen jó támpont, de ma még szinte ismeretlen gesztus a magyar piacon. A lekérdezés eredményének közlése követendő példa a többieknek, mert ha sok magáneladó és kereskedő rászokna, végül nehéz helyzetbe kerülnének a csalók, igaz, csak az évek óta magyar forgalomban lévő kocsik esetében. Éppen itt volna az ideje.

Néhány hete megírtuk, hogy a Használtauto.hu új funkciókkal bővült, a hirdető jelezheti például, hogy egykori taxit árusít és azt is, ha az autó kilométer-számlálója manipulált.

A valós futásteljesítménytől eltérő óraállásnak védhető oka lehet a műszercsoport cseréje is, de ha ilyesmire hivatkozik egy eladó, próbáljunk meg tőle bizonyítékokat kérni, például a csereműszerfal számláját, vagy akár a kiszerelt alkatrészt. Ilyen esetekben jól jöhet egy márkaszerviz, ahol le tudják kérdezni az autó összes memóriaegységét, hiszen az utóbbi tíz évben már több elektronikus periféria memóriája is követi a kilométerállást. 

Egy másik lehetséges okra a legutóbbi cikk után több olvasónk is felhívta a figyelmet: sajnos, a központi nyilvántartásba néha hülyeségek kerülnek be, így lesz egy 100 ezret futott autóban egy szempillantás alatt 1 millió kilométer vagy bármi más, ha valahol téveszt egy ügyintéző.

A posztban szereplő három autót magam is lekérdeztem, a hirdetéseikhez mellékelt kilométeradatok azonosak azzal, ami az állami rendszerben szerepel. Ettől függetlenül javaslom, mindenki legyen notórius lekérdezgető, azzal nem árt senkinek, az adatbázis hibáival és a lehetséges megoldásokkal pedig később részletesen foglalkozom majd.

Az óratekerés elleni háborút folytatjuk, legközelebb egy olyan ügy részleteit ismerhetik meg, ahol az autós már pereskedik a tekert órás autót eladó kereskedéssel. Legyenek óvatosak!