Meg fogsz vakulni!

2016.08.08. 06:08
25 hozzászólás

Az ötlet nem saját, és azt hiszem, az a taxis, aki egyszer elhozott a reptérről,  kimaxolta a témát, mármint a csomagtartó kivilágításáét. Az illető ugyanis a konyhapult-világításnak szánt ledszalaggal rakta körbe a csomagtartót, és ez este tényleg impresszív végeredményt ad. Én nem akartam ennyire messzire menni. Gondoltam, beteszek a hagyományos izzó helyére egy ledet - mondjuk egy métert sem tettem érte pluszban, egyszer a szupermarketben felfedeztem egy kis ledboltot, lecsaptam a cuccra, mint gyöngytyúk a tudják mire.

Marha nehéz fényképen visszaadni, mennyire gyenge volt a világítás a csomagtartóban, és este tényleg nem lehetett megtalálni semmit benne. Igaz, a fényképezőgép kicsit rosszabbul adja vissza - hiszen a szem alkalmazkodik a fényviszonyokhoz, én viszont azt akartam érzékeltetni, hogy ténylegesen mekkora a fényerő-változás. Innen indultunk (igen, ez egy csomagtartó):

Eredetileg az utastérben is világosat akartam csinálni, de ott mindössze kb. 21 mm ez az átkozott, 50-es évekbeli sofita-izzó - ilyen rövid ledes változatot nem lehet kapni, a kínai webáruházakban a minimum 31 mm. Így a csomagtartóval kezdtem, így még az a rizikó sem volt, hogy a túl hideg a fénye annak a cirka 750 forintos lednek, amit vettem. 5000 kelvint mondtak, bár szerintem (ahogy a fényképezőgép kelvinállításával néztem) van az 6000 is, de tök mindegy. Van aki ezt szereti, én az utastérbe ilyet nem raknék, a sárgásabb fény kevésbé zavaró. Itt elfér.

A led teljesítménye 3 W, fényárama 300 lumen, ami brutális - ebbe bele sem gondoltam. Talán a fele is elég lett volna. Ahogy utólag az Osramnál nézegetem, az itt használatos 3-5 wattos izzók fényárama 29-45 lumen. Ám itt korrekt az adatlap, az is szerepel, hogy mindez 13,5 voltos feszültség mellett értendő, a gyakorlatban (amikor nem jár a motor) valószínűleg kevesebb a feszkó pár tizeddel, és ez drasztikusan érinti az amúgy is alig létező fényerőt. A ledes fotó azonos fehér- és expóbeállításokkal készült, ennyi a különbség:

Szóval nem kell feltétlenül a legerősebb ledet megvenni. De ha már ez van, ezt használom. Ami az utastér világításának problematikáját illeti, arra is kínai a megoldás: van olyan ledpanel, amelyet csak egy ravasz kis rugós sofita-érintkezővel lehet berakni. Talán egyszer veszek egyet, bár jobb lenne itthonról, mivel a boltban meg tudják mutatni, milyen a fénye, ráadásul szinte ugyanannyiból van meg, mint a kínai vásárlás.

Még egy apróság: ezeket a ledes autóizzókat úgymond off-road használatra árulják, vagyis közúton gyakorlatilag olyan helyre nem szabad betenni őket, ami kifelé világít (első-hátsó világítás, index, ködlámpa, de még a helyzetjelző helyére sem), mivel a foglalatot leszámítva semmilyen szabványnak nem felelnek meg, és nem is úgy osztják el a fényt.

Hogy a sofita-lednél maradjunk, ez egy 120 fokos szöget világít be, míg a hagyományos izzó 360-at. A csomagtartó megvilágításánál mondjuk pont felesleges az, hogy hátrafelé is jut fény, sőt nettó veszteség. Ha mondjuk a 30-40 lumen felét így elveszítjük, egyből világos lesz, miért nem találtam semmit a sötét csomagtartóban. Ha csak a harmada igaz a 300 lumennek, akkor is ötször annyi a fény a valóságban. De gyanús, hogy ennél jóval több.

De minden olyan helyen, ahol egy foncsorozott reflektor is van (index, stb), azt arra lőtték be, hogy a századmilliméteres pontossággal elhelyezett izzószál képét vetítse valahová. És a ledek marhára nem oda világítanak és nem olyan fényerővel. Ezeket a szabványokat jó rég írták, az akkori izzógyártási technológiához, és sajna az ENSZ EGB csak akkor tudja marha rugalmasan és villámgyorsan módosítani az előírásokat, amikor az Audi/Mercedes/BMW ki akar hozni egy intelligens lézerlámpát, amúgy mondjuk szerintem pl. a rendszámvilágításnál vagy a helyzetjelzőnél pont hasznos lenne némi többletfény.