2017.01.22. 07:29
15 hozzászólás

Az expedíciós járművek mindig is közel álltak a szívemhez, nem véletlenül csaptam le egykor a 4x4-es VW LT-re. Azóta is gyakran kapnak rajta a kollégák 4x4-es LT-ket bámulva a mobile.de-n.

Így került a látókörömbe ez az alumínium burkolatú téglatest, ami párjával hamarosan 8 ember lakhelye és szállítóeszköze lesz, -50 fokban pár ezer kilométeren át.

Egy korábbi expedíciót akarnak megismételni, ami elsőnek érte el speciális teherautóival az Északi sarkot 2009-ben. Ehhez egyedi jármű dukál, ami képes eljuttatni oda az embereket, és közben ellátni mindennapi igényeiket. Így elkészült a Burlak, ez az áramvonalasságot teljesen nélkülöző túlélőjármű. A forma funkciót rejt, így négy ember teljes ellátására alkalmas, a fekhelyeken kívül rezsó, zuhanyzó és wc is van benne. Lényeges volt a tervezésnél, hogy szinte minden eleme belülről legyen szerelhető, beleértve a motort is, hiszen ahova mennek, ott most éppen -43 fok van.

Az videókban látszik, hogy a prototípus az első 2800 km-es tesztúton szépen ment a szárazon és a mocsárban is, de amikor a befagyott tavon mozognak, jó pár helyen rosszul jártak volna, ha nem jön velük egy másik jármű. Nem véletlenül mondják, hogy sose menjünk egyedül terepjárni, ami itthon legfeljebb egy sétát jelent a következő település traktorosáig, de fent északon a biztos fagyhalált.

A tapasztalatok alapján már elkészült az áttervezett második kiadás, ami 6,6 méter hosszú, 4 tonna és egy 145 lóerős motor mozgatja. Ha beválik, akkor a párjával fogja eljuttatni remélhetőleg a 8 embert a messzi északra. Amint a videó vége felé látható, akkor se esnek kétségbe, ha elszabadul az futó kereke.

A Déli-Sark hasonlóan brutális, nagy kerekű szörnyéről, a nyolcvan éve elveszett Snow Cruiserről itt olvashatsz: Harmincnégy tonna vas nyomában