február 3., 18:51 Módosítva: 2024.03.07 08:11
1 hozzászólás
Egyre szegényebb régiókban vagyunk, megtettünk vagy 1000 kilométert és többször is megállítottak minket a rendőrök.
1 hozzászólás
február 1., 13:57 Módosítva: 2024.03.07 08:11
0 hozzászólás

Marciék még mindig hasítanak a Budapest-Bamakó Rallyn és megvolt az első igazi sivatagi dűnézésük. Az egyik homokdomb tetején meg is álltak, hogy lőjenek pár szép képet, azzal a mozdulattal elakadtak a homokban.

Szólj hozzá!
január 30., 17:25 Módosítva: 2024.03.07 08:11
1 hozzászólás
Zakatol a Bamako rali: Marciék már afrikai földre léptek.
1 hozzászólás
január 27., 13:51 Módosítva: 2024.03.07 09:09
0 hozzászólás

Mondják, hogy az egyedi gyártás zabálja az időt. Most már tudom, hogy tényleg így van. Az csak hab a tortán, amikor harmadjára sikerül valamit megcsinálni, és rájössz hogy lehetett volna megcsinálni elsőre jól, gyorsabban.

Szólj hozzá!
január 27., 11:36 Módosítva: 2024.01.30 17:41
0 hozzászólás
Mivel sokan szerettétek a legutóbbi, szintén fényszórós kvízt, úgy döntöttem, hogy készítek egy második részt. A feladat ezúttal is ugyanaz, mint az előző részénél: autók fényszóróiról látsz majd képeket, ezek alapján pedig meg kell tippelned, hogy ezek pontosan milyen típushoz tartoznak. Hajrá!

A kvíz előző részét itt találod.

Ha nem csak a fényszórókat, hanem a hátsó lámpákat is nagyon vágod, akkor az a jó hírem van, hogy olyan kvízt is csináltam, méghozzá kettőt: az első részért KATT IDE, a második részért pedig KATT IDE.

Szólj hozzá! Távolról sincs vége, olvasson még
január 24., 16:13 Módosítva: 2024.01.30 06:24
28 hozzászólás

Tisztelt Olvasó,

Ez itt egy megfontolatlan bejelentés arról a diadalmasan derűlátó, mámorítóan megosztó és szenvedéllyel átitatott tényállásról, miszerint e cikk szerzője - vagyis én - egy újabb autókulcsot helyezett a családi kalendárium és a letekert radiátor mellett áttelelő muskátli közé, majd némán rágyújtott. A fém karimás token úgy pattant a csendben kihűlt hamutál peremén, mint szentesti vacsorát követő, PS5 helyett atlaszt bontó gyermek szíve a kopogó parketton. Reccs. 

Abszurd pillanat volt ez kommunám számára, hiszen a Toyotás, Lexusos, Teslás prelűd nem feltétlenül a német prémium tulajdonlás előszobája sőt, sokkal inkább a kűr elejét hivatott nyitni a márka, amikoriban eldől, hogy japán autós lesz az ifjú, vagy hithű németpárti. A szerző - vagyis még mindig én -  Toyotás lett, és valahol szíve mélyén még mindig Toyotás is azon banális okból, hogy már a kétezres években is lusta volt sokat utazni bármiért, a legközelebbi autós közösség - amikor először autós közösséghez tartozását kívánta a világ tudtára adni - pedig a Toyota Klub volt úgy tizenöt évvel ezelőtt a kerepesi úti McDonalds szülinapos kalitkájában.

Elnézést, elkalandoztam, a tragédia, amiért ön érkezett még hátravan.

Létezéséről korábban fabatkám sem tudtam. Mentségemre szóljon, hogy az autós szaktekintélyekben bővelkedő köröm is fejét vakarva hallgatott a kagyló túloldalán, mikor véleményükre kíváncsian előhozakodtam a témával. Végül Novoth közlekedésgépészeti technikus elismerően csettintett az elektronok mellett a hajtás javát adó, B48 kódra hallgató twinscroll turbós benzinmotor hallatán, míg korábbi Papp főszerkesztő úr a váltóba épített villanymotorról nyilatkozott közepesen felhangolóan.

Érzésre a kockázati tényezők tehát csökkentek, a mesterséges racionalizálás végbement, úgy döntöttem ilyet veszek. Ha, és amennyiben majd mégsem hozza az elvárt színvonalat, úgyis eladom és jöhet a következő próbálkozó.

Kéngőz, éjszaka, pánik

Kedves olvasó. Semmiképp sem fárasztanám a hosszú és kétségbeesett autókeresésem folyamatával. Legyen elég annyi, hogy a távozott Teslát egy G20 kódnévre keresztelt, 2020-as BMW 330E követte, ami a jelek szerint mindenben megfelel az elvárásaimnak. Leszámítva azt, hogy az elvárásaim között semmiképp sem szerepelt a forró kéngőz a hetedik nap éjszakáján.

Úgy három óra lehetett

Amikor portás Tibi és a csajom halk susmorgására lettem figyelmes a bejárat felől. Mit akar ez ilyenkor? Most lebuktak! - töprengtem magamban, de csak a következők szűrődtek be a hűvös, novemberi folyosóról: büdös, szerintem a BMW, szomszédok, gyertek gyorsan. Másodpercek múlva már a kocsi mellett kerestük a szúrós szag forrását, senki sem volt nyugodt, az egész ház bűzlött a kéntől. Végül a BMW tűnt a magnak, a kőbányai infernó eredetének, hát kiparkoltam a szabadba, ha esetleg úgy döntene elpusztul, legalább magányosan tegye.

A BMW tehát a szabad ég alatt pihent, mi pedig az idegtől szemerkét sem aludunk, reggelre pedig kész diagnózissal hívtam a BMW ügyfélszolgálatát. Szerencsére, épp néhány héttel korábban szerkesztettem Villanypásztorunk a témában született publikációját, amikor még nem gondoltam volna, hogy a benne leírtak pont velem történnek majd meg.

A 12 voltos akkumulátorok lettek zárlatosak - a német prémiumokban gyakran kettő is van -, ezeket cserélni kellett, az áruk pedig egyesével sem volt baráti. Napokkal később és négyszázezer forinttal szegényebben, mégis a legnagyobb elégedettséggel távoztam a Wallis Duna udvarából, ami manapság korántsem természetes. A rettentő elkeserítő, lehangoló, siralmasan fos Teslás ügyfélszolgálati élmények után a BMW asszisztencia, majd a szerviz kifogástalan kommunikációja feledtette velem az álmatlan éjszakát, ezért utólag is hálás vagyok. Azt pedig nem most tanultam meg, hogy a prémium autó prémium költségekkel jár, de a két 12 voltos akkumulátor ára akkor is mellbevágott. Végül, ha már ott volt, kértem egy olajcserét is.

Közel 130 ezer kilométert futott, 2020-as, használati nyom sehol. A bőr feszes, a fényezés rendben, az illat gyári. A vásárlásra szánt összegért választhattam kevesebbet futott, de mezítlábas példányt, vagy extrásabbat, cserébe 30-50 ezerrel magasabb méterrel. Utóbbi nyert, ha már BMW, legyen felszerelt, végül pedig egy M-sportra nyomtam entert. És nem is bántam meg.

Na, de mégis milyen a Teslához képest?

A Tesla nem prémium, ahogy az ára sem az, vele szemben a BMW igen és ez azonnal érződik is. Választékos anyaghasználat, stílusos formák, jobb kivitelezés, a kezelőszerveknek súlya van, az extrák nem várnak utólagos szoftverfrissítésre funkcióik betöltésére. A BMW sokkal jobban hozza a klasszikus értelembe vett autó és autózás hangulatát, a Tesla ezzel szemben jóval sterilebb, ugyanakkor tech szinten messze a német felett áll. Habár a BMW szoftverfejlesztő részlege is elkezdett életjelek adni - szilveszterre üdvözlő videó érkezett -, az autóhoz párosítható, fizetős applikáció köszönőviszonyban sincs az amerikaihoz képest.

28 hozzászólás Távolról sincs vége, olvasson még
január 24., 10:12 Módosítva: 2024.02.02 06:25
0 hozzászólás
Pár nap és hivatalosan is kezdetét veszi a Budapest - Bamako Rally, amin több mint 300 autó lelkes tulajdonsa/tulajdonosai vágnak neki mintegy 8000 kilométernyi útnak.
Szólj hozzá!
január 20., 05:57 Módosítva: 2024.01.24 06:33
271
0 hozzászólás
Évtizedek óta a magyarországi utcakép szerves részei a Suzukik, a népszerűségük a kilencvenes évek eleje óta szinte töretlen. Megfizethető, egyszerű, de tartós, több modell esetén hazai gyártású autókról van szó, nem csoda hát, hogy sokan – jogosan – tartják ezeket remek választásnak. Itthon főleg a Swiftek, Vitarák, SX-4-ek és Wagon R+-ok pörögnek, de van még egy csomó, nagyon érdekes modell a Suzukinál, amik felénk kevésbé gyakoriak. Összeszedtem pár ilyet, és aljas módon a kedvencemet hagytam a végére.
Szólj hozzá!
január 15., 11:17 Módosítva: 2024.01.24 21:53
125
4 hozzászólás
Szenegálban majd minden jobb lesz - mindenki ezt mondta, és alapvetően nem is állítottak valótlant. Mauritánia tényleg egy olyan hely, amit túl kell élni, mert élvezetet csak a végtelenbe nyúló dűnesorok és a gyönyörű hegyvonulatok adnak, bármi más, ami a napi élethez kapcsolódik, kínszenvedés, az étkezéstől a közlekedésen át az internethiányig. Azokról az egyéb veszélyekről nem is beszélve, amik európaiként rád várnak: autófeltörés, lopás és kővel való megdobálás, ezek közül mi utóbbit kaptuk meg duplán.

Szerencsére a mi autónk nem sérült meg nagyon, egy faluban, teljesen váratlan helyen kaptunk pár követ a helyiektől, csak a fóliánk bánta egy kis felületen. Szalay Balázsék viszont pont Szenegálban jártak szerencsétlenül: úgy találta el a Pajero hátsó szélvédőjét az egyik kő, hogy az konkrétan be is robbant, szóval még a kompra való feladás előtt be kellett ragasztani az ablak helyét fóliával és szponzormatricákkal, hogy ne lyukasan induljon haza.

4 hozzászólás Távolról sincs vége, olvasson még
január 14., 18:04 Módosítva: 2024.01.18 11:19
33
0 hozzászólás
Egy kiváló Ford Focus ST indul másodikként a Tulaj a Pályán harmadik évadában.
Szólj hozzá!
január 14., 13:53 Módosítva: 2024.01.18 15:34
118
2 hozzászólás
Egész életemben minden más autónál jobban rajongtam a Porsche 911-esekért. A műszaki tökéletesség manifesztációi, úgy vesznek le a lábamról, mint egy olyan nő, akit nekem találtak ki: pofátlanul laza és bosszantóan kikezdhetetlen. Az ösztönös rajongás tehát adott, a történet második felével viszont még tartoztam. Egészen eddig. A 911 sztorijába legutóbb a 964-esnél tettem éket, innen folytatom: a 993 és a 996 következik.

Ha felvennéd a fonalat, a történet első részét itt találod:

A Porsche rohadt magasra tette a lécet a 964-essel: pokoli gyors volt, és könnyfakasztóan jól nézett ki. Az igazi zenit a 964 Turbo és Turbo S volt, amik szupersportautókat ettek reggelire, miközben annyira szexik voltak, mint semmi más. Szerintem amúgy a 964 Turbónál nem létezik szebb autó, ha egyetlen típust kéne nézegetnem örökre, biztosan ez lenne.

2 hozzászólás Távolról sincs vége, olvasson még
január 14., 10:43 Módosítva: 2024.01.18 06:11
1094
0 hozzászólás
A régi nézőink hozzászoktak már, hogy időnként jelentkezem egy, a Közlekedési Hatóság által elkövetett újabb hőstettel. Itt van a következő, nyugtatót elővenni, lájkolni, feliratkozni.
Szólj hozzá!
január 12., 14:32 Módosítva: 2024.01.24 21:53
193
1 hozzászólás
Gyönyörű, tiszta homokdűnék, élvezetes és gyors offroad szakaszok, papíron minden adott ahhoz, hogy a verseny utolsó pár napját alaposan kiélvezzük. Az Isuzu egy nyekkenés nélkül teszi a dolgát, pedig kapja a tempót, és egy-egy buckán bizony oda is ütöttük rendesen, de ez a hasmagasság, ezekkel a gátlókkal és rugókkal kineveti az afrikai viszonyokat, fölényesen lehet neki tolni, a nap végén pedig maximumon lévő olajszinttel és egy kicsit poros légszűrővel nevet az arcunkba: mi jobban fáradunk, mint ő.

Az emberi mélypont ugyanis lassan mindenkinél eljön, a versenyzőkön, a szervezőkön is ezt látni, és szinte mindenkin ezt érzem, akivel szóba elegyedek, sorban állva az 1000 forintos középszar csapolt sörért (természetesen 3 deci) a tábor fősátorában. Mauritánia kemény hely, a körülményeket az előző cikkben már nagyjából vázoltam, viszont a kilátástanság fájdalma exponenciálisan szakad a nyakadba, amikor kilométerek százain keresztül szakadatlanul látod, és az sem segít a helyzeten, ha beszélsz a helyiekkel: ők vagy tarhálni fognak, vagy át akarnak majd verni, esetleg mindkettő.

1 hozzászólás Távolról sincs vége, olvasson még
január 10., 16:40 Módosítva: 2024.01.24 21:53
72
0 hozzászólás

Ezt jövőre jobban kell csinálni – mondja az itiner gyengeségeire célozva az egyik gyors szakaszunkról nyögvenyelősen kiérve Bunkoczi Laci, akinek nem titkolt célja, hogy Szalay Balázzsal közösen a 2025-ös versenyre átvegyék a Raid (túra) kategória szervezésének nagy részét, és indítsanak egy magyar különítményt, mert az a helyzet, hogy ami most van, tényleg nem jó.

Szólj hozzá! Távolról sincs vége, olvasson még
január 10., 16:09 Módosítva: 2024.01.14 15:58
414
2 hozzászólás

Elkaszált tanulmányokra koncentráló sorozatomban hatvan gondosan megépített, végül gyártásba sosem került karosszériaváltozatot gyűjtöttem össze az elmúlt hatvan évből. A maga módján mindegyik szimpatikus darab, simán el tudtam volna képzelni, hogy szembejön belőlük egy-egy a forgalomban. Anyaggyűjtés közben némelyikbe mégis jobban beleszerettem a másiknál, most a kedvenceimet gyűjtöttem össze minden kategóriából. Eddig nem hiányoztak, most már vágyom rájuk. Bátran megtehetem, nem fenyeget a veszély, hogy egyszer veszek egyet, mert többnyire egyedi darabokról van szó.

2 hozzászólás Távolról sincs vége, olvasson még
január 9., 16:03 Módosítva: 2024.01.12 23:08
114
0 hozzászólás
Legutóbb már volt egy kvízünk, amiben a hátsó lámpák alapján kellett megtippelni, hogy milyen autó van a képen. Mivel az első részt kimondottan szerettétek, elkészült a második, ahol ismét megmutathatod, hogy mennyire vagy képben a hátsó lámpákkal. Hajrá!

Az előző kvízt itt találod.

Egy ikonikus típus modern átiratát nézed épp. Melyiket?
Egy ikonikus típus modern átiratát nézed épp. Melyiket?
Mi a helyzet ezzel? Melyik típus néz ki így hátulról?
Mi a helyzet ezzel? Melyik típus néz ki így hátulról?
Minek a hátulját nézed épp?
Minek a hátulját nézed épp?
Ez egy nagy, német szedán, de mi is?
Ez egy nagy, német szedán, de mi is?
Ez egy nagyon jóképű, modern kompakt. Mi ez?
Ez egy nagyon jóképű, modern kompakt. Mi ez?
Milyen autó hátulján van ilyen érdekesen ívelő hátsó lámpa?
Milyen autó hátulján van ilyen érdekesen ívelő hátsó lámpa?
Három, függőlegesen elhelyezett csík: melyik autóé?
Három, függőlegesen elhelyezett csík: melyik autóé?
Ezek egy Lamborghini fényei. Melyik típushoz tartoznak?
Ezek egy Lamborghini fényei. Melyik típushoz tartoznak?
Van benne egy kis Aston, de mégse az. De akkor mi?
Van benne egy kis Aston, de mégse az. De akkor mi?
Végül pedig egy brutális német kombi. De melyik?
Végül pedig egy brutális német kombi. De melyik?
Sajnos nem sikerült a válaszok elmentése. :(
Kérjük próbálja meg újra.
Szólj hozzá!
január 8., 14:29 Módosítva: 2024.01.18 14:14
274
0 hozzászólás
A Marokkótól Mauritánián át Szenegálig tartó afrikai verseny első felén vagyunk túl: egy 170 kilométeres sivatagi szakasz után Afrika nyugati partján, az Atlanti Óceán mellett autóztunk dél felé, hogy Dakhlában, az öbölparton töltsük az egyetlen betervezett pihenőnapot, ami már a teljes stábra ráfért.

Vasárnap végre alhattunk bármeddig, és végre nem pakolászással kellett kezdeni a reggelt. Én 8:30 körül jutottam el az öltözködésig, de ekkor a csapattársak közül még csak Ádám és Balázs mozdult ki, miközben Dani, Laci és Soma még a jól megérdemelt pihenésüket töltötték bőven napfelkelte után is, ami itt 9 óra előtt pár perccel van.

Szólj hozzá! Távolról sincs vége, olvasson még
január 6., 10:49 Módosítva: 2024.01.24 21:53
74
0 hozzászólás
Nem vagyok egy rutinos sátrazó: egyhuzamban talán két éjszakát aludtam kempingben egy motokrossz-verseny miatt, mondjuk ott 40 fok volt, és a fürdési lehetőségek is korlátozottak voltak. Az afrikai táborok visszafogottabb időjárással és normálisabb körülményekkel kecsegtettek, de két hét sok idő, és arra azért mindenki felkészített, hogy az első pár napot rázós lesz átvészelni, hiszen még nagyon északon leszünk, és az Atlasz-hegység lábánál ilyenkor garantált a hűvös. Senki nem állított valótlant.

Hogy néz ki egy ilyen tábor?

A katonai védettség alatt álló területet minden oldalról kék villogós rendőrautók határolják, mentőhelikopter várja, hogy azonnal akcióba léphessen, odabent pedig a versenycsapatok kamionjai dominálnak: búgnak az aggregátorok, recsegnek a légkulcsok, sziszegnek a kompresszorok, lényegében egész éjszaka történik valami. Aki nincs ehhez szokva, az jó füldugóval készüljön, mert még hajnalban is - amikor az autós szervizcsapatok utolsó hős szerelői is leteszik a csavarkulcsot  - van zaj, a motorosok már tankolnak, melegítenek, rajthoz készülnek.

Szólj hozzá! Távolról sincs vége, olvasson még
január 5., 17:33 Módosítva: 2024.01.24 21:53
259
2 hozzászólás
Noha a kompon annyi időt billegtünk balra-jobbra, hogy reálisan akár a Marson is kiköthettünk volna, ettől függetlenül Afrikába megérkezni tényleg olyan, mintha nemcsak néhány kilométer, hanem egy teljes világ választaná el Európától. Eddig csak hallottam, most már láttam is, hova tűnt a sok öreg Merci és Peugeot 205 Európából, de nem ez volt a legmegdöbbentőbb az első afrikai napunkon.

A kompra felszállásnál csak a leszállás vontatottabb műfaj. A második éjszaka után már szinte örültem a reggel 5:30-ra állított ébresztőmnek, mert tudtam, végre történni is fog valami, és nem csak a zubogó vizet nézzük majd reggeltől estig, de hajnalban, a Bud Spencer szempár-dublőr válogatás többszáz döntősén hiába verekedtem át magam: mire mindenki leszállt a kompról, közel 8:30 lett a vágható dízelfüstben ­- legalább a verseny miatt volt egy-két penge hangú gép, ami kávé helyett adott némi lelkesedést.

2 hozzászólás Távolról sincs vége, olvasson még
január 5., 16:58 Módosítva: 2024.01.08 12:26
415
0 hozzászólás

Néha meglepődik az ember, hogy milyen jövedelmű emberek járnak drága autókkal.

Szólj hozzá! Távolról sincs vége, olvasson még
január 3., 14:45 Módosítva: 2024.01.13 14:09
61
0 hozzászólás
Van abban egyfajta keserédes ambivalencia, hogy az afrikai szegénység testközelből való átélése előtt tartanak egy megalomán rajtceremóniát a világ egyik legtöbb milliárdosát tömbösítő városban, Monte Carlóban. Forma-1 rajongók a La Rascasse prémiumkrimó név hallatán azonnal említik, hogy a 17-es kanyar: a kikötő mellett, az autók számát figyelembe véve a lehető legfeltűnőbb helyen vonultunk végig az autóinkkal.

Az Africa Eco Race név hallatán jogosan gondolhatnád, hogy tele van minden villanyautóval, de ez egy brutális tévedés lenne, a név inkább a szervezés ember- és környezetbarátságáról szól, nem az autókéról: van egy egyedi építésű hidrogénes versenyautó, amihez túl közel azért nem engedtek senkit, de az autók közt dominálnak a 20 éves, vagy annál öregebb gépek, és bizony Porsche 911 Dakarral is Dunát lehet rekeszteni. Soha nem hittem volna, hogy valaha életemben látok egy darabnál többet, itt meg most gyári támogatással elindult 5 darab, és bizony tisztességesen fognak vele veretni a dűnék közt, nyerni jönnek.

Szólj hozzá! Távolról sincs vége, olvasson még
január 1., 17:43 Módosítva: 2024.01.24 21:53
312
1 hozzászólás
Élvezzétek ki a meleget, a tisztaságot és a kényelmes WC-t, mert nem sokáig lesz már, ja és pihenjétek ki magatokat, kelleni fog az energia ­- kaptuk az instrukciókat Lacitól, és bár előbbieket igyekeztünk teljesíteni, az asztalnál töltött éjszakákban mindig volt még egy jó sztori, nappal pedig az autós vonatkozású érdekes helyszínek sora tűnt végtelennek.

A Monte Carlo rali legendás helyszíneit önmagában hónapokig lehetne járni, úgyhogy olyannyira a teljesség igénye nélkül dolgoztunk, hogy egy konkrét szakaszt választottunk ki és autóztunk végig: a 2024-es Col de Turini gyors felfutót, ahol néhány hét múlva WRC-k üvöltésétől lesz hangos a hegyoldal, hiszen idén is Franciaországban nyit a szezon. A konkrét útvonalat a rally-maps.com ingyenesen szolgáltatja mindenkinek, így nem volt más dolgom, mint megpróbálni navigálni az ország egyik legismertebb navigátorának.

Már odafele is tudtuk, hogy megérte: kacskaringós szűk hágó, csodálatos útminőség, sziklába fúrt alagutak, hangulatos apró hidak, járnék erre minden nap dolgozni, még az sem zavarna, ha 12 litert fogyasztana az autóm a közel 2 eurós benzinből.

1 hozzászólás Távolról sincs vége, olvasson még
január 1., 07:56 Módosítva: 2024.01.03 13:36
832
0 hozzászólás

Nagyon nehéz a semmiből előrántani ma egy gyártót, főleg a prémium szegmensben, hiszen oda presztízs kell. Azt pedig szintén nem könnyű a nullából felépíteni, ezért érdemes trükkökhöz folyamodni. Bevágódnál az amerikai piacon? Gondolkozz úgy, mint az amerikaiak, és építs egy vagány street rodot dübörgő V8-cal!

Szólj hozzá! Távolról sincs vége, olvasson még
2023. december 31., 09:25 Módosítva: 2024.01.03 13:36
57
12 hozzászólás
A kilencvenes években volt egy mondás Magyarországon: kétféle ember létezik, akinek ellopták az autóját és akinek még nem.
 
ballo_marci
Balló Marcell követés
 

Bolya Zoltán, a sztori szerzője autókat lopott a kilencvenes évek rendszerváltást követő porfelhőjében, de nem okozott gondot számára egy-egy betöréses rablás sem. Történeteiben megelevenedik a harminc évvel ezelőtti utcák szocializmusból ébredő hangulata, a rendőrség tehetetlensége és a kezdetleges állami rendszerek kiskapui. Ladák, Unók, Asconák és Calibrák sírnak fel neve hallatán, hát még azok a tulajok, akik reggel csak hűlt helyüket találták autóiknak. Bolya Zoltán jogos büntetését megkapta, húsz éve jó útra tért, és jelenleg iskolákban tart preventív előadást gyerekeknek arról, hogy hogyan ne rontsák el úgy, mint ő.


Ez már a múlt, legalábbis hazai tekintetben, hiszen a nyugati országokban, pláne az észak-amerikai kontinensen a mai napig jövedelmező biznisznek tűnik az autólopás. Csak egy kis kitekintés: a biztonságosnak gondolt kanadai Torontóban naponta közel harminc autót kötnek el a rafinált bűnözők, ráadásul ez a szám évről évre növekszik. Míg 2015-ben 3285 autónak kélt lába, ez 2022-ben már 9771-re ugrott, ami majdnem 50 százalékkal több, mint az azt megelőző évben.

De HOGY ALAKULT A HELYZET NÁLUNK?

Magyarországon mindössze 361 kocsit loptak el 2022-ben, ami Kanadához hasonlóan szintén emelkedést mutat, habár csak 5 százalékkal több, mint 2021-ben. A lopások egy része továbbra is szervezett galerik számlájára írható, de egyre több a sofőrök felelőtlenségét kihasználó - járó motorral hagyott autó / gyújtáskapcsolóban felejtett kulcs - alkalom szülte tolvaj is. Magyarországon továbbra is a főváros vezeti a statisztikát, ami nem véletlen, hiszen arányaiban itt van a legtöbb autó, és a legfiatalabbak is. A slágertípusok az Opel, a Suzuki, a Volkswagen és a Ford, hiszen ezeket a legkönnyebb elpasszolni, mert gyakori márkák és gyorsan ki lehet árulni őket. Érdekesség viszont, hogy a legtöbb eltulajdonított típus nem is személygépjármű, hanem egy régi ismerős, a Simson.

mi volt régen, az annyiszor emlegetett „mocskos 90-es években?”

Az évtized elején leginkább keleti gyártmányok rótták az ország útjait, bár itt-ott azért már feltűnt néhány Opel Kadett, Volkswagen Golf, vagy az igazán tehetősek körében a Mercedes és a BMW. Ehhez igazodott a feketepiac is. A legtöbb ellopott autó a Lada szinte összes típusa volt, de leginkább a „kockalámpás” 2107-est keresték/kerestük. Kagylósított ülése bármely másik Ladában jól mutatott és a motorja, váltója, számos alkatrésze kompatibilis volt a régebbi modellekével. Leginkább ezt a típust érte meg ellopni.

A 2107 meglovasítása gyakorlatilag nem tartott egy percig sem, ráadásul az akkori viszonyokhoz mérten drága kocsinak számított. Keresettek voltak az alkatrészei, ezért sosem maradt rajtunk, nem volt kockázat. Hogy mennyit kóstált egy 2107-es lopottan, vagy miért érte meg a kockáztatást, mire elhoztuk? Nagyon egyszerű. Ha valaki egyben vette meg az autót, akkor állapottól és kortól függően harminc-negyvenezer forintot kellett kipengessen. De ha volt kedvünk, időnk és biztonságos műhelyünk alkatrészeire szedni, akkor a befektetett energiával a haszon is nőtt, gyakran a négyszeresére. Megérte? A havi átlagkeresetet tekintve bőven, ha viszont elkaptak volna, akkor persze nem. Természetesen előbb-utóbb elkerülhetetlen volt a lebukás, így azt gondolom, hosszú távon semmi esetre sem volt életbiztosítás ez a „szakma”.

A Lada másik legértékesebb típusa a Samara volt

Samarával tényleg csak a tehetős, középosztálybeli családok jártak. Az ötajtós, ötsebességes verziója közel félmillió forintba került újonnan, amit kevesen engedhettek meg maguknak. Ám hiába került sokba és hiába kerestünk volna jól rajta, ha olyan macera volt az ellopása, hogy csak ritkán mentünk bele. Már az ajtó kinyitása sem volt egyszerű, de beindítani? - egy valóságos rémálom! Minimum tíz perc, de inkább több idő kellett az elkötéséhez. Persze néhányat elhoztunk, de piaca sem volt igazán, és a kockázattal sem volt arányban a kecsegtető haszon. A Lada lopások korszakának a Samara megjelenése vetett véget. 

Helyüket a nyugati gyártmányok vették át, a hétköznapi szerszámokat pedig speciális eszközök váltották fel. Például a zárhúzó, amely a dugóhúzó elvén emelte ki a zárbetétet, vagy a zártörő, amellyel egyszerűen kitörtük a zárban levő lamellákat, így a betét elfordult.

Bár virágzott az üzlet, mégsem volt minden olyan vidám

Nem elég, hogy folyamatos macska-egér játékot játszottunk a rendőrökkel, nagyon könnyen belefuthatott az ember egy másik alvilági csapat hálójába is. Ebből pedig nehézkes volt szabadulni, pláne ha olyan ember autóját kötötte el valaki, aki alvilági körökben fontos figura volt. Ráadásul, ilyenkor a hatóságoktól sem lehetett segítséget kérni, hiszen senki sem sétált be a zsarukhoz azzal a felkiáltással, hogy jó napot, én egy bűnöző vagyok, és betámadtak, mert elloptam valaki autóját, aki ismeri XY alvilági embert, ezért tőlem most milliókat követelnek.

Ilyenkor hasonló bandához sem volt jó ötlet fordulni, mert könnyen előfordulhatott, hogy megegyeznek egymással, és onnantól mindkét csapat tartotta a markát a maga jussáért. És mi történt, ha valaki nem fizetett? Volt, aki fekete zsákban végezte, vagy elkaparták az erdőben, mint egy kutyát, mások csak megúszták néhány alapos veréssel, a végén pedig jobbnak látta kifizetni, amit követeltek tőle.

Az ilyen sztorik miatt végül ráálltunk a külföldi rendszámos autókra, hiszen ezekkel kisebb volt a rizikó, hogy az alvilágban is kerestesse a tulaj az autóját.

12 hozzászólás Távolról sincs vége, olvasson még