LPG: a kezdetektől.

2016.01.12. 17:27 Módosítva: 2016-01-15 09:48:27
Az LPG autógáz rendszerrel ellátott autó nem csak gazdaságos az üzemanyag költségek tekintetében, de a környezetvédelem szempontjából is hasznos.

Napjainkban egyre népszerűbbek a hagyományos üzemanyagokat helyettesítő alternatívák, amelyek költségtakarékosak, környezetkímélőek. Ismerkedjünk meg egy olyan rendszerrel, amely már több évtizedes múltra tekint vissza, és napjainkban egyre elterjedtebb az autótulajdonosok körében. Az LPG Doktor Autógázszervíz összegyűjtött néhány érdekességet az LPG rendszerekkel kapcsolatban.

LPG: a kezdetektől.

Az LPG egy sokkal tisztább üzemanyag, mint a benzin, tisztábban ég, emiatt a motor várható élettartamát is lényegesen meghosszabbítja. A tisztább égés okán a motorolajat kevésbé szennyezi össze, így a motorolajban lebegő koromrészecske tartalom csökken, ez lehetőséget ad a motorolaj csere periódus hosszabbítására.

Környezeti hatások

Az autógáz érezhetően kevesebb szén-dioxid-ot (CO 2) teremt, mint az ólommentes benzin. A CO 2 és a fő üvegházhatást okozó gázok hosszú távú éghajlatváltozást okoznak. Ezek a gázok felelősek a klímaváltozásért, a globális felmelegedésért. Az LPG rendszerek esetében, összességében kipufogócső-kibocsátás lehet akár 12%-kal tisztább, mint a benzin esetében.

Egészségre káros tényezők, önpusztítás

Piszkos fekete füst! Ismerős? Csak egy dízel jármű képes olyan füstöt ontani, hogy az embernek az élettől elmegy a kedve. Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) Nemzetközi Rákkutató Ügynöksége az illetékesek egyhetes Lyoni tanácskozásuk lezárulta után hozták nyilvánosságra legújabb szakvéleményüket, amelynek értelmében a tüdő- vagy húgyhólyagrákot okozó, korom- és másfajta egészségkárosító részecskék millióit tartalmazó "dízelfüst" abba az (1-es) kategóriába került, ahol a legdurvább karcinogén anyagok szerepelnek. Leginkább azok a veszélyeztetettek, akik munkakörük miatt rendszeresen ki vannak téve a dízel-kipufogógázok magas szintjének. Ide sorolhatók a teherautó-vezetők, a gépszerelők, a bányászok. Ha összehasonlítjuk a dízelmotor és az LPG Autógáz káros anyag kibocsátását, az utóbbi ezekből a részecskékből akár 80%-al kevesebbet bocsájt ki.

Az LPG felfedezője: Dr. Walter O. Snelling

A Ford T-modell tulajdonos Dr. Walter O. Snelling, aki vegyész volt és a robbanóanyagok szakértője, útban hazafelé tapasztalta, hogy rövid idő alatt a teljes tank benzin mennyiség a felére csökkent. Ekkor elhatározta, hogy megfejti az okát a gyors és pazarló hasznosulásnak.

Az egész egy üveg kancsóval kezdődött

Snelling – az akkor még finomítatlan - benzint töltött egy kancsóba az autó tankjából, és felfedezte, útban vissza a laborba, hogy a kancsóban gőzök formálódnak, emiatt betömte annak nyílását parafával.

Egy régi melegvíz fűtő rendszer darabjaiból és laboratóriumi berendezésekből Snelling épített egy szerkezetet, amely elválasztja egymástól a benzint és a gáznemű összetevőket. Így sikerült azonosítania a propánt, butánt, és más szénhidrogéneket. Elkezdett kísérletezni ezekkel a gázokkal, hogy megtalálja hasznosításuk módját. Kísérletei során akadt rá arra a propán-bután keverékre, amelyet ma sűrített formában folyékonnyá alakítva LPG gáznak nevezünk.

Korai kereskedelmi forgalmazás (a 60-es évek eleje)

Az LPG kétféleképpen izolálható: földgázból leválasztva, vagy a nyersolaj finomításával. Az Amerikai Gasol Társaság Snellinggel közreműködve hamar rájött, hogy az LPG széles körben használható energiaforrás, köztük olyan fogyasztókkal, mint a világítás, üzemi berendezések, a főzés, és a járművek meghajtása. Az otthoni alkalmazásra egy közel azonos összetételű gázfajta forgalmazásához vezetett, ez a PB gáz. Az 1960-as években a Gasol Társaság volt az első hivatalos kereskedelmi forgalmazója az LPG gáznak.

LPG valójában egy rendkívül sokoldalú és értékes termék, amelyet a benzin vagy földgáz technológiai feldolgozás folyamataiból nyernek ki. Mára világszínvonalon elismert, gazdaságos üzemanyagforrássá vált. Számos nagyvállalat, köztük a legismertebb márkák látják el haszongépjárműveiket LPG autógáz rendszerrel.

Érdekességek:

Anglia

Angliában az LPG átalakítások a második világháború idején kezdődtek, amikor a benzin ára magas volt, illetve nem volt könnyen hozzáférhető. Azóta az LPG gázautózás töretlen sikerrel halad előre, az angolok ugyanis rájöttek, hogy az LPG rendszer alkalmazásával jelentősen ki lehet tolni a jármű hatótávolságát. Napjainkban is személyautók, kisteherautók és sok városban a mentők is LPG rendszerrel üzemelnek.

Ausztrália:

Az LPG, mint üzemanyag előállítása egy teljes iparággá nőtte ki magát itt. A rendszer beépítése állami támogatást élvez.

Olaszország:

50 éve népszerű az LPG, de már a 40-es években is üzemeltek taxik kőszén gázzal.

Magyarország:

Itthon szintén voltak kőszén gázzal üzemelő autók, taxik a 40-es években. Árak tekintetében jól állunk. Külföldön kb. 1500-3000 euró egy LPG rendszer beépítése. Itthon ez kevesebb, mint a feléből megoldható. Kb. 700 euró körüli összegből már egy teljes rendszer kiépíthető (az LPG Doktor Autógázszervíz a saját beszerelés és alkatrész áraival hasonlította össze a külföldi szolgáltatók által adott árakat).

A fentiekből kiderül, hogy a gázautózás nem mai találmány, és az emberek már évtizedekkel korábban felfedezték a gazdaságos üzemanyag használat és a megterülés fontosságát. Magyarország ebből a szempontból kiemelten szerencsés helyzetben van, mivel a rendszer beépítés még fele annyiba sem kerül, mint más országokban, és ha jól választunk szolgáltatót, minőséget és körültekintő, pontos munkavégzést, változatlan teljesítményt kapunk a pénzünkért. Minden fontos tulajdonság, amit ma egy autó tulajdonos elvárna az autótól (gazdaságosabb üzem, környezetkímélő működés, egészséget kímélő rendszer, olcsó áron minőség) adott az LPG rendszerek segítségével.

Ha kérdése van, látogassa meg weboldalunkat, és tegye fel kérdését.