Asztrális élmények egy Astrával

Hirdetés
2016.08.19. 14:24 Módosítva: 2016.08.19. 14:24
Ezt a cikket nem a Totalcar szerkesztősége készítette. Bővebben a PR cikkről, mint hirdetési formátumról itt olvashat.

Motordiagnosztika és LPG beépítés

Egy forró júliusi napon, amikor súroltuk a 35 °C-ot, ránk tört a tikkasztó nyár gondolata, és bizony a tudat, hogy munka közben gyöngyözni fog a homlok, mert az ember bizony izzad, ha munka van. Szóval, így voltunk el a gondolattal, amikor jött a telefon az „Opeles-től”, hogy jönne, és hozná a kocsit szerdán, befér-e. Diagnosztika és LPG beépítés a feladat. A telefon hangszórójában egy mélyebb hangot hallottunk, némi felharmóniával. Gondoltuk egy meglett középkorú ügyfél lesz, kevésbé bőbeszédű, ám annál lényegre törőbb. Eljött hát a szerda, begurult a szürke G Astra. Króm felnikkel, sötétített üveggel, hátul kis szpoilerrel. Az egész autó fizimiskája a sportosság érzetét keltette, és valami fiatalos dinamizmust sugallt. Ebbe az autóba max. akkor tudnánk elképzelni egy középkorú urat, ha a fiától kölcsönkéri, míg az övé szervizben van.

Ahogy közeledett az autó a műhely felé, úgy hallottuk erősödni az utastérből előtörő tuc-tuc ritmikájú zenét. Kocsi megáll. Nyílik az ajtó, és láss csodát, a mélyhangú középkorú ember egy cingár, magas növésű 25 éves fiú. Az anyósülésen egy hasonló korú, de szemrevaló leányzó. Kicsit csodálkoztunk (no nem a leányzón), hanem azon hogy ez a korosztály nem a mi szegmensünk. Talán kettő 30 alatti ügyfelünk volt, az egyik saját berkekből, és a másik szintén ismeretség volt. Megkérdeztük, hogy melyik marketing aktivitásunk ragadta meg a figyelmét: az online, az offline, vagy a jól elvégzett munka? Azt mondta, hogy az utóbbi, ugyanis az apukája is nálunk szereltette be az LPG rendszert. Emlékeztek a fekete Toyota Camry-ra? Na, az a fateromé”. Megtudtuk, hogy a „fater” leszögezte, hogy jó lenne, ha nem szórná a pénzt a fiúcska üzemanyagra, hanem megtanulná mit jelent a megkeresett pénzt megtakarítani, és felesleges kiadásokba nem menne bele. Ez a hatékonyság egyik fő alapelve.

Az autóban még halkan szólt a zene. „Jó kis pince mélyek”- mondta Karcsi kollégám, „bár ezt a lábdobot soha emberi láb nem érintette”. „Ez egy Roland TR 909-es” – mondja a srác... „Aha... az ott meg egy UNIT UT 50S multimeter, sűrűn használjuk...”- mondja Karcsi. Ezen sikerült egy jót mulatni, amivel máris oldódott a hangulat. Kollégánk gyorsan beugrott a volán mögé, és beparkolta az autót a műhely szívébe. Szegény, azóta is savazzuk, hogy igazából az érzés hiányzott neki, hogy milyen, amikor egy fiatal baba ül mellette egy sportos verdában. De sajnos erről lecsúszott, mert a hölgy hamar kiszállt.

Astra kép

A kocsi adatai: 2003-as júniusi gyártású Astra, 1.4, szürke metál, 3 ajtós.

Szaladjunk neki: Digitális Oszcilloszkópos Motordiagnosztika

Felnyitottuk a motorháztetőt, és olyan tisztaság volt belül, mintha most jött volna ki a gyárból. Meg is jegyeztük a srácnak, hogy öröm nézni, ahogy rendben tartja az autót... De most megnézzük, műszakilag is rendben van-e. Az autó szépen, halkan duruzsolt, semmi izgalmas, kivéve egy kis bizonytalanságot, amit Misi bácsi (a diagnosztikát végző kollégánk) hallott. Miután rákötöttük a vezetékeket, bekapcsoltuk a programot, máris kirajzolta a megtéveszthetetlen adatokat: az egyik hengerben kisebb a kompresszió, emiatt a járása sincs szinkronban a többivel, és bizony ezt hallotta Misi bácsi az elején. Valószínűleg, aggódásra nincs ok, mert szerinte ezt okozhatja egy egyszerű hiba, a szívó szelepek szárainak koksz lerakódása, ami egy szimpla tisztítással megoldható. Ha a többi adat rendben van, akkor valószínűleg ez lesz a kocsi baja. Mivel minden adat rendben volt, a feltevés a mi becses mester szakemberünket igazolta.

Fontos tudni, hogy bizonytalanul járó henger, hibás motorvezérlés, egyenetlen működésű szelepek, vagy más, a motor vezérléséhez köthető fennálló hiba esetén, ha beszereljük az LPG rendszert, minden ilyen típusú hiba hatványozottan fog megjelenni LPG üzemmódban. Vagyis, a rendszer nem fog megfelelően működni. Ezt a diagnosztikai módszert azért vezettük be, hogy a beszerelt rendszer jól, és probléma mentesen működhessen. A gyakorlat azt igazolja, hogy amióta használjuk a módszert, azóta semmilyen negatív visszajelzés nem érkezik a rendszerekre, mivel minden hibát okozó tényezőt képesek vagyunk már a beszerelés előtt felismerni, és azonnal kijavítani, ezzel az autó műszaki állapota is javul.

A diagnosztikát végző rendszer egyedi fejlesztésű szoftver. Pontosan működik, és mindenre kiterjedő figyelemmel rendelkezik, semmi nem marad rejtve előtte, ami a motor működésével összefügg. Segítségével számos olyan hibát állapítottunk már meg, amely fölött azt megelőzően a márka szervizek is bizonytalanul álltak.

Beépítés: most jön a java...

A diagnosztika után kollégáink megtisztították a problémás területet, és amikor a srác beindította a motort, már a fülnek is egy kellemesebb, egyenletesebb hangot hallhattunk. Szerencsére, tudtuk, hogy nem lesz különösebb gond a beépítéssel, vagy nem leszünk helyszűkében, mivel nem ez az első Astra, ami az LPG Doktor műtőasztalán landol. Már van tapasztalatunk, hogy mit hová tegyünk a kocsiban... Az ifjú tulaj közben elviharzott ebédelni a hölgy társaságában.

Mi is így tettünk, majd folytattuk a beszerelést. Jött a tartály, amelyet a csomagtartóban helyeztünk el. Itt némiképp aprólékos és időigényes volt a kivitelezés, de a folyamat rendben, fennakadás nélkül végigment.

Másnap: Miután a gázvezértlő ECU-t, az injektorokat, a reduktort a vezetékezés és a többi alkatrész kíséretében elhelyeztük, megállapítottuk, hogy minden lazán bepasszolt, és már gondoltuk is, hogy az egész folyamat olyan sima és egyszerű, ez gyanús. Beültünk, beindítottuk volna az autót de az nem indult. Benéztünk a motortérbe: itt semmi baj. Karcsi, kissé elgondolkodva megigazította feje tetején nem létező haját – úgy a régi szép idők emlékére. Majd jött a felismerés: „baszki, valamit odaérintett a srác a kormánymű oldalán, mielőtt beindította”. „Ott van a kulcson, Te!” Beül, odarak, kulcs be, elfordít, műszerfalon világítás be (itt már tudtuk, hogy megmenekültünk), motor felbőg, és már azt az Astrát hallhattuk, amelyben két nap lelkes és körültekintő munkája után egy csinos kis LPG rendszer dolgozik, még kissé koordinálatlanul, de szorgosan spórolva a forintokat a gazdájának. A következő pillanatban megálltam a kocsi mellett, fejemet szomorúan lehajtva, némi drámai elszíneződéssel megjegyeztem: bizony, ez a kocsi már soha nem lesz a régi. Ezen egy 5 percig fogtuk a hasunkat. Szerintem, a végén már azon nevettünk, hogy a másik hogy nevet. A lényeg, hogy a rendszer finoman és elegánsan bent volt az Astrában, és minden milliméterre rendben volt.

Tesztút:

17:00 körül elindultunk a kocsival. Itt megjegyezném, hogy a jövő felnövekvő gyermek generációja ne űrhajós, rock sztár, vagy tűzoltó akarjon lenni, hanem járjon a realitás talaján, és viselje szívén a magyar utak állapotát... :D Ez legyen az elsődleges feladata. Ezen az úton teszteltük az Astrát, és amíg ki nem értünk álomországba (az M0), addig úgy éreztük magunkat, mint Gregory Peck a Moby Dick-ben.

Végre kint az M0-n. A kis vad még nem tökéletes, kell egy kis idő, míg megbarátkozik az új rendszerrel. Szokásunkhoz híven, a motor működési tartományát 500-as léptékekben, alapjárattól 6000-ig részletesen megvizsgáltuk, és szükség szerint korrigáltunk. Ugyanezt tettük a gázpedál állás függő beállításokkal, nullától padlógázig. 1 ms-os injektor nyitási időnként programoztuk végig a teljes tartományt. A folyamat közben OBD csatlakozón keresztül ellenőriztük a gyári motorvezérlő élő adatait. A végeredmény kiváló! Az autó benzinnel és LPG-vel egyaránt azonos értékeket mutat. Az Astra végül a szokásos vakteszten is kiválóan szerepelt, váltogatva az LPG és benzin üzemmódokat, a vezető képtelen volt megállapítani, éppen melyik üzemanyaggal megy az autó. 1 óra elteltével kezes bárány viselkedésűre finom hangoltuk az Astrát.

Péntek délelőtt: jött a fiú a csinos kislánnyal. Az autó – immár gázrendszerrel felszerelve – visszakerült a gazdájához. Épphogy beült, már hallottuk is a tuc-tuc zenét, és arra gondoltunk, hogy egy autónak is van lelke, és ez az Astra ezzel a sráccal van igazán elemében.

Ez az LPG rendszer – a Magyarországon eddigi mért adatokhoz és a tapasztalatokhoz hűen – 32-38% közötti megtakarítást fog produkálni gazdájának. A különbségről egy nyári tuc-tuc slágert lehetne írni, néhány dögös hangú vokálos csajszival, egy jól kitalált dallammal, és persze egy Roland TR 909-el :)

Az LPG rendszerekkel és működésükkel kapcsolatos további információk megtalálhatóak a www.lpgdoktor.hu weboldalon. Várjuk kérdéseid.

Ezt a cikket nem a Totalcar szerkesztősége készítette. Bővebben a PR cikkről, mint hirdetési formátumról itt olvashat.