Mi legyen az első autóm?

2008.03.31. 13:50

Egy fiatal olvasónk keresett meg minket azzal a kérdéssel, hogy milyen autót is vegyen első autónak.  Nehéz kérdés, ilyenkor több dolgot is mérlegelni kell. Ádám levelére a bölcs és sokat tapasztalt Bende Tibor lapigazgatónk válaszolt.

From: Ádám

Date: March 26, 2008 10:40

Subject: Autó vásárlás

Helló!

Ádám vagyok, 18 éves és most készülök első autóm megvásárlására. Gondolkoztam már bogáron, corradon, golf vr6-on, de nem találtam olyat ami nekem jó lenne. Vagy sokat mentek vele, vagy drága volt. A bogárból meg csak 67 előttit vennék, de az meg nem jó hétköznapra.

Most jutottam el odáig, hogy nézegessem a VW BORA 2.3 v5 highline- t ,csak nem találok róla semmi infót. Tudnál segíteni nekem ebben? Jó- rossz tulajdonság, lehet-e komoly hibája?

Előre is köszönöm!
Ádám

Kedves Ádám!

Első autónak semmiképp se vásárolnék az itt felsoroltak közül. Pláne nem friss jogosítvánnyal. A felsoroltak bármelyikének súlyos százezres hibái lehetnek a hozzá nem értés és a nem rendeltetésszerű használat miatt. És akkor még nem karcolódott, borult, törött rajta semmi.

Nem az a gyakori, hogy a 18 éves fiatalemberek olyan megfontoltan vezetnének és tartanának karban autót, hogy érdemes lenne egy százhetvenvalahány lóerős 200 feletti végsebességű autót három hónap alatt széthajtani. Tudom, mindenki kivétel. Nyilván nem vagyok tisztában a lehetőségeiddel, de saját kereset hiányában (abból indulok ki, hogy 18 évesen az embernek a főiskolán/egyetemen a helye), a szülők pénzével játszva én inkább vennék egy még épp mozgásképes autót, amit lehet törni zúzni, mert a következő útja úgyis a bontóba vezet.

Ha egy ilyesmi - maximum 300 ezer forintért vett autót sikerül legalább harmincezer kilométeren keresztül életben tartani, akkor gondolkodnék a cserén. Addigra feltérképeződnek az agyban a takarékos autózás, a kötelező karbantartás, az évszakváltással kapcsolatos költségek, és egyéb borzalmak anyagi és időráfordítási vonzatai. Ezek mind-mind rengetegbe kerülnek.

Maga a névre vétel is százezres nagyságrendű, ahogyan egy téligumi garnitúra is. Nem beszélve a 15 liter körüli fogyasztásról.

Még egyszer hangsúlyozom, nem tudhatom, rendelkezésre áll-e az elixír, esetleg minden hónapban előkerül félmillió eltapsolható forint, de ha nincs így, én inkább egy Clio, Renault 5, Twingo, Golf II, Civic, Colt, Lancer, Escort, Kadett, Astra, 323, 626, Corolla vagy Swift vonalon néznék körül. Semmiképpen sem a legnagyobb motorral szerelt változatokat keresném, hanem a szerényebbeket. Olyan állapotban, ami feltehetően mozgásképes marad pár évig.

És igen, a jó autó drága mulatság, széthajtottat, lelakottat megvásárolni pedig kész csőd.

Egy ilyen autó amellett, hogy eladhatatlan, sok áldozatot követel, és senki sem költi el mosolyogva a tengerparti nyaralásra szánt pénzt injektorra, légtömegmérőre, szilentre, főtengelycsapágyra, még akkor sem, ha ez pillanatnyilag jó ötletnek tűnik.

Üdvözlettel: Bende Tibor