Benyaltuk, rosszat mondtak, vagy igaz?

2008.12.15. 16:48

Feladó: Géza

Küldve: 2008. december 11. 15:50

Címzett: Papp Tibor

Tárgy: minie08


Ha a szerző helyében lettem volna, nem spekulálgattam volna annyit az elektromosság körül. Nincsen abban semmi ördöngősség. Ne "sajnáljuk" a szegény amerikaiakat a 110V miatt, attól nem lesz hosszabb a töltés. Számtalan áram- meg feszültségátalakító megoldás létezik. Gond nélkül megoldható, még a japánok 100V-os hálózatával is.Egyedüli probléma ami megoldásra vár egyértelműen Mininél és mobiltelefonoknál is az akkumulátorok kapacitás/térfogat aránya.
A gyorstöltés sem gond, manapság mindenhol kapható például az 1 óra, vagy rövidebb idő alatt tölthető 2,8 Ah-ás ceruzaakku. Olyanszerű (távolról) bigyókból áll a Minié is.
Nem kell aggódni az erőművek miatt se. Kis helyi generátorok jobb hatásfokkal állítanak elő áramot a megtakarított üzemanyagból, mintha az a kocsit hajtaná.
A döbbenetes fékezés is természetes, a mágneses tér csodákra képes, nagyobbakra, mint a súrlódás.
Most idézek: "A legnagyobb teljesítmény 150 kW, ha benzines lenne, azt mondanánk, hogy 204 lóerős." Ezt ne! Középiskolában tanítják, hogy 1 kW=1.341HP (LE), vagy 1LE=0.7457kW. Nem csak benzinből (vagy lóból) "jön" a lóerő!
Egyedüli nagy hátrány tehát az akkuk nagy volumene, na meg nem utolsó sorban az ár.
Egyébként imádom autós cikkeiket, de ha a téma beviszi Önöket a "rengetegbe", ajánlom hozzáértő szakik lektorálását.

Tisztelettel,
Farkas Géza, Marosvásárhely

 

Kedves Géza,

nem én spekuláltam, ?k mondták, mennyi id? alatt tölt?dik fel Amerikában. Csak tudják.

Ne haragudjon, tudom, hogy mik a teljesítmény-váltószámok, ezt azért írtam, mert nem szokás villanymotorok teljesítményét lóer?ben megadni. Ebben azért egyetérthetünk.
üdvözzlettel:
Papp Tibor

Kedves Tibor!

Nem kekekckedésb?l írtam, amit írtam. Lehet nálam (is) szakmai elferdülés az oka, t.i. "villamos" vagyok, csak az autókat is kedvelem. Ezért olvasom a Totalcart. Lehet, hogy tudják az amerikaiak, amit tudnak, de az is, hogy a tesztautók lehet nem nekik készültek speciel. Ha lesz, majd lehet lesz ebb?l is külön amerikai meg japán piacra. Ez nem fog sok fejtörést okozni az AC Propulsion-nak. Csak legyen miért foglalkozni vele. Itt béke!
Ami a lóer?ket illeti, igaza van, pedig a lóer? már csak egy konzervatív (bevett) mértékegység, ami sehogy se talál az SI rendszerbe. Az én Golfom törzskönyvében nem is szerepel csak a kW-os teljesítmény. Igaza van már csak azért is, mert valószín? olvasói legnagyobb részének nem sokat mond a kW, ha nem klíma vagy olajf?t?test a téma.
Tehát bocsánat a kisördögeimért, de kikívánkoztak. Egyébként a cikk nagyon jó, akárhonnan nézem. A Mini pedig 30-annyi éve plátói szerelmem, amilyenben sajnos ebben az életben már részem nem lesz.
További sok jó cikket!

Tisztelettel,
  Géza

Kedves Géza,
szerintem ez úgyis nagyon a távoli jövő.
Ja, és azt a Minit ne adja fel. Fő az optimizmus!

Üdv
Pt

Feladó: Dexter

Küldve: 2008. december 11. 15:55

Címzett: Papp Tibor

Tárgy: minie08


"Nem láttam a töltőkábelt a csomagtartóban, és különben is: szimpla hálózati töltéssel 8-10 óra lenne, amíg feltöltődik az 5088 darab lítium-ion cellás akku. Addigra már rég hazarepült a gépem. Ennél már csak az amerikaiak szerencsétlenebbek, hiszen ott 110 voltos a hálózat, tehát nagyjából kettővel szorzódik a töltési idő."
szerenyen annyit kerdeznek: he?
Mitől feleződik minden elektromos teljesítmény a fele feszültsegtől?
ne haragudjon, de ez elég húzos kijelentés. Ha csak egy sima ohmikus fogyasztó lenne, akkor a fele feszültségről negyedakkora lenne a teljesítménye, de nem az - tehát ha feltesszük tudnak az amerikaiak ugyanakkora teljesítményű notebookot, telefont, izzót tervezni mint európai tárasaik, akkor alighanem autótöltőt is sikerülhet.
Ez szarvashiba volt.

bye
dexter

 

Ezt a BMW-sek mondták.
Csak tudják, mennyi idő alatt töltődik fel Amerikában.

Akkor a hibát ők követték el , ön csak továbbadja. Ez a dolog egyszerűen kizárt.
Építettem már tapot , akkutöltőt, használtam 220- 230 - 110-es elektronikakat (ilyenek hatósági felülvizsgálatát is ellátja a cégünk). Ha az autó akkumulátorát x amperrel lehet tölteni, akkor a tápegység feladata ennek a biztosítása - gondolom x KWh betöltése a bemenő oldalon mondjuk 110 volton n amper lehet, 220-on n/2, azonos idő alatt. Hacsak az autó nem tud többet fogyasztani, mint amit a hálózat biztosíthat (ami nonszensz - tekintve hogy az amerikaiak az egész hálózatukat pár évtizede már az alacsonyabb feszhez fejlesztettek), akkor nincs ok arra, hogy a töltes kétszer tovabb tartson.
Ez valami városi legenda - de nem kell elhinni bemondásra: kerdezzen meg bárkit aki elektronikaval foglalkozik .

További szép napot!

bye
dexter

Kedves Dexter,

passzolom a kérdést. Pusztán ezért nem fogok átmenni Kaliforniába, hogy ellenőrizzem. Talán megbocsátják az olvasók és inkább más paraméterekben kételkedek egy autó esetében:) Lehet, hogy pesszimizmust szeretnének gerjeszteni, és utána mekkora nagy öröm, ha tíz óra alatt feltöltődik.

Üdv
Pt

Közben én is utánanéztem a dolognak olyanokkal akik ott jártak, éltek.

Az Usában kétféle háló van alapértelmezésben: a 110-es alacsony kapacitású és a 220-as nagy. Kb mint nálunk az ipari áramnak hívott 380 és a sima 230.

A standard hálózati 110-ről a minden lakótelepi lyukban kivehető teljesítmény korlátozza a töltőáramot, tehát kb mint az, hogy a nálunk a szolgáltató által alapban adott 35 amperes biztosíték itt old le. Kb ahogy az, hogy a városi sebességkorlátozás 50-nem határozza meg a végsebességet.

    Beideznem a helyi ember véleményét:

    " A hülye újságíró félreértette. Arról van szó, hogy Usában a mezei konnektor 110V és kb 2kW vehető ki belőle. De van ott is 220V konnektor, amiből 4kW kivehető, ezért van az eredeti amerikai dumában is az, hogy 110-ről dupla idő a töltés, mint 220-ról. Csak a körülményeket nem ismerő európai azt hitte, Európa vs Usa-ról beszélnek."   

Bocs a hülye újságíróért :) csak ők is a cikk alapján kezdték véleményezni, és elég általános a vélekedés arról, hogy ez egy félreértés. (Lehet, hogy valaki egyet is ért a dupla idő és az Usa összefüggésével, de ő nem írt.)

 

    Szép estét!

    bye

    dexter

Helló, az a helyzet, hogy 240 Voltról beszéltek/írtak Európa vonatkozásában, úgyhogy a hülye újságíró :) emiatt hitte, hogy Európáról van szó. Nyilván, nálunk sincs ott a 380 minden lakásban... A lényeg, hogy már mindnyájan tudjuk, mi az igazság. Lassan töltődik, és kész.

Üdv Pt

Feladó: Adrián

Küldve: 2008. december 11. 16:07

Címzett: Papp Tibor

Tárgy: minie08


Hát ami pénzt megint beleöltek ebbe a m?szakilag 0 újdonság megoldásba, beletehették volna az üzemanyagcellás autó fejlesztésbe is. Igaz ez a költség oda csak egy morzsa lett volna, de mégiscsak az az egyetlen jöv?... Pl. Honda fcx..
Biztos nagy a reklámértéke ...

üdv: Adrián

 

Kedves Adrián,

tulajdonképpen igazad van, csakhogy ez egy létező műszaki megoldás, amit akár Te is megvehetsz odaát, tehát olyan sokat nem öltek bele. Mint írtam, egy Scion átépítése 70 ezer dollár + kevés adó.

A tüzelőanyag-cellás autók fejlesztése dollármilliókba kerül, annyiból a Minisek szerintem legyártották mind az 500 autót. Másrészt, a tüzelőanyag-cellás autó is csak egy villanyautó, ellenben azt nincs hol megtankolni. Egyelőre nagyon korlátozottan használható, például Japánban sincs 3-4 állomásnál több - és azok sem publikusak. Ez a helyzet.Őszintén szólva én nem is nagyon hiszek benne, hogy egyhamar tele leszünk hidrogénkúttal. és ha igen, az a hidrogén is földgázból vagy kőolajból lesz eleinte, nem nap- meg szélenergiából, ahogy a lila ködös víziókat előadják.

Sajnos.
Üdv
Pt

Feladó: András

Küldve: 2008. december 11. 15:43

Címzett: Papp Tibor

Tárgy: minie08


Szia, elektromos Mini amúgy már létezett, ha nem is sok, azt hiszem 3, vagy annak a nem sok többszöröse:
Az olasz meló című filmben használták őket, mivel nem engedte L.A. vezetősége, hogy benzines kocsikkal száguldozzanak a metróban :)

András

 

Kedves András!

Hű, erről nem is tudtam, köszi az infót. Persze lehet, hogy azok nem mentek túl sokat egy töltéssel...
Viszont én nagyon büszke voltam magamra, amikor a youtube-on megtaláltam az elektromos 02-est. Állítólag ezért készítették, hogy ne büntessék kipufogógázzal az élen futókat.

Köszi
Pt

Feladó: László

Küldve: 2008. december 11. 15:36

Címzett: Papp Tibor

Tárgy: minie08


Hali,

Tankolásnál nyugodtan számolhatsz az éjszakai árammal, sőt, annál is olcsóbbal: a villanyautókra spéci technológiát fejlesztenek az áramosok. Ha azt vállalod, hogy neked mindegy, este 11 és reggel 5 között mikor kapod meg a kért 30 kWh-t, akkor egyedileg vezérelten úgy tudják kiosztani a villanyt, hogy a jelenlegi elosztó hálózat is bírja, és a sok villanyautó egyenletesen terheljen meg (mondjuk) egy atomerőművet.

Az autózási szokásokat kétségtelenül érinti, hogy heti egyszer ötperces tankolás helyett 1-2-3 naponta egy éjszakára rögzíteni kell az autót, de valamit valamiért.

Engem a vilanyautókba szerelt akkuk élettartama jobban izgat: 2-3 év alatt elhasználódnak. Drága lesz még az.

Üdv
Laci

 

Hi,

hát igen. Talán ezért mondták, hogy "az akkuk élettartamát pillanatnyilag nem kommunikáljuk". Ha a notebookokból indulunk ki, nagyjából fix időn belül megdöglik, akárhogy is használják.

Meglátjuk, ez még nagyon a jövő.
Üdv
Pt

Feladó: Viktor

Küldve: 2008. december 11. 14:48

Címzett: Papp Tibor

Tárgy: minie08


Kedves Tibor,

tetszett a Minis cikk, egy megjegyzésem lenne: sántít a költség összehasonlító táblázat, hiszen a benzinárnak töredéke a benzin előállítási (szállítási...stb.) költsége, a 240 Ft több mint fele adó...

ha ugyanezt az adó arányt rávetíted a villany energia árára, már közelít az összehasonlító 10 literes fogyasztás költségszintjéhez keresletnövekedés nélkül??? ok, nem kiforrott dolog, lehet ez még olcsóbb, hatékonyabb...

Gondolatom mellett szól az LPG gáz megadóztatása, gondolatom ellen szól, hogy a megújuló erőforrásoknál talán nem lesz ilyen kapzsi az állam... bár illuzióim nincsenek...

De a lényeg számomra, hogy végre valahára alakul egy sorozatkész zöld autó?!

üdv
Viktor

 

Kedves Viktor, 

kicsit rácztomis lesz, amit írok, de a drága jó államunk remek okmányirodákat, jó kis minisztériumokat tart fenn az adónkból, háborúzik a nevünkben, szoctámot fizet, gyors és hatékony bíróságokat üzemeltet. Tehát végez egy csomó hasznos szolgáltatást.

Szóval, ha realisták vagyunk, tudhatjuk: bármi is fogja mozgatni a jövőben az autóinkat, szénné fogják adóztatni. Épp most írta egy másik olvasónk Norvégiából, hogy ott már törik is a fejüket, hogyan adóztassák meg az egyre több villanyautót. 

Hiába, egy állam már csak ilyen. 

Üdv
Pt