2009.02.25. 14:37

Tárgy:Öreg autók
Feladó:Friedel József
Dátum:Wed, 18 Feb 2009 07:48
Címzett:Csikós Zsolt

Tisztelt Csikós úr!

Mivel gondolom, hogy levelek százait kapja az olvasóktól nap mint nap, ezért nem szeretném sokáig rabolni az idejét.
Az Alfa Romeo 146-ról szóló cikket olvasva jutott eszembe, hogy veszem a bátorságot, és kikérem a véleményét.
Sajnos a jelen gazdasági helyzetet figyelembe véve kénytelen vagyok alkalmazkodni a túlélés érdekében, és hőn szeretett C2 1.4 Hdi autómtól megválni.
Azért is szomorú a helyzet, mert mint a hozzám hasonló honfitársaim ezreinek esetében, az autót hitelre vásároltam.

Nem megyek bele bővebben, lényeg a hatalmas bukás, de lépni kell mert mese nincs.
Ellenben a munkám miatt kénytelen vagyok autóval dolgozni járni (napi 80 km, Borsodból Hevesbe), és keresnem kell egy elfogadható állapotú dízel autót, ami az elkövetkező években nagyjából megbízhatóan szolgál.
Sok-sok használtautós oldal és a Totalcar népítéletének böngészése után két jelöltem maradt.
Az egyik egy VW Polo Classic 1.9SDI (korábban már volt ilyen autóm benzinesben, így nem teljesen ismeretlen) a másik pedig éppen az az autó, amiről ön cikket írt nemrég, csak 2.0TD változatban.
A kérdésem annyi lenne, hogy a fentiek ismeretében, vagyis napi 80-100 megtett kilométerrel számolva, dízel autót keresve max 800.000 forintos áron, a két lehetőség közül ön melyiket javasolná jobban, szíve szerint melyiket választaná. Szem előtt kell tartanom a gazdaságos üzemeltetést, javíttatást.
Én a magam részéről a Polo bár puritánabbnak érzem, de mégis megbízhatóbbnak tűnik, és talán olcsóbbak az alkatrészek is hozzá. Az Alfa ezzel szemben izgalmasabb, nem unalmas sem kívülről, sem belülről, erősebb motorja és feszesebb futóműve miatt nyílván az autózás is teljesen más jellegű vele. Csak kicsit tartok tőle, bár nem tudom megmondani miért. És persze, a használtautó zsákbamacska, nincs vita.

Ha tudna nekem tanácsot adni a saját tapasztalatai alapján, azt nagyra értékelném, és hálás lennék érte.

Elég sűrűn olvasgatom a Totalcart, és minden hízelgés nélkül állathatom, hogy tetszenek az írásai. Sokat lehet belőlük tanulni, és vallom azt, hogy öreg autó is lehet jó autó. (a jelenlegi C2 előtti Polo Classicot használtan vettem) Nem mellesleg érzésem szerint sokkal közelebb kerül a géphez az ember, ha saját maga tartja karban, törődik vele.
Éppen ezért remélem, hogy a jövőben sem hagy fel a jó szokásával, és lesznek még használt, öreg autós posztjai. Nekem szimpatikusak, sokkal közelebbiek, mint a sok milliós csodaverdák, amikbe beleülni sem fogok soha, nem hogy birtokolni.
Munkájához jó egészséget, erőt és kitartást kívánok, éppen úgy, mint az Erához, a 190-eshez, a kis Pandához és a Puch-hoz. J

Segítségét megköszönve, tisztelettel és üdvözlettel:

Friedel József

Kedves Friedel úr!

Nehéz ügy, mert ennyi idős korban már sokszor többet számít az állapot, mint hogy milyen típust választ. A kórkép, amit felvázolt, nagyjából stimmel, a Polo SDI végtelenül takarékos, nagyon megbízható autó, minden perc öröm lesz, amikor a pénztárcája tartalmát vizsgálja. És minden perc öröm lesz, amikor végre leállíthatja a motort, és nem kell már tovább hallgatnia. Szubjektíve borzalmas, objektíve csodás autó.

Alfa Romeót viszont nem vennék dízellel, mert talán a motor egy ilyenben a legproblémásabb alkatrész, és egyetlen vaskos szervizszámla elég lesz, hogy romba döntse a dízelvásárlás döntésének helyességét. Mellesleg a motor egy Alfában az élmény fele része, 50 százalékosra visszavett ízvilággal pedig már nem indokolt, miért kellene ilyet vennie.

Csak egészen halkan jegyzem meg: számolt esetleg Peugeot 306 1.9 D-vel? Klasszikus, egyszerű-mint-a-bot örvénykamrás szívódízelről beszélünk - szervizelni olcsó, elpusztítatni közel lehetetlen. A járása finom, legalábbis a Polóéhoz képest nagyon, a futóműve ügyes, a kocsi kényelmes, keveset eszik, megbízható. Egyvalamire kell odafigyelnie, a hátsó futóműre, ha véletlenül felveszi a listájára, és megnéz egy-két példányt, ezt mindenképpen ellenőriztesse rajtuk szakszervizben. Ez a fajta felfüggesztés csapágyazott hosszlengőkarokkal működik, amelyek csapágyai nem szeretik a port, igénylik a rendszeres (mondjuk olajcserénkénti) ellenőrzést, és elhanyagolva hajlamosak drágává válni. De ha itt minden rendben, nincs kotyogás, porvédő-hiány, maga az autó jó választás. És rendkívül olcsó is.

Üdvözlettel

Csikós Zsolt
totalcar.hu