Korosodó dízelt vagy benzinest?

2009.05.29. 16:52

Tárgy: Korosodó dízelt vagy benzinest?
Dátum: Fri, 15 May 2009 13:33
Feladó: S. Tamás
Címzett: Papp Tibor


Kedves Tibor!

A következő témában kérem a segítséged.

Második autónak családi (3 gyerek 0-10 évig) használatra nézegetem a 7-9 éves Fiat Multiplákat, de nem tudok dönteni, hogy az 1.6 benzinest, vagy 1.9 JTD motort válasszam. A fő szempontok az üzemeltetési költség, és a megbízhatóság.

Alapvetően a feleségem futkosna vele a gyerekek után (iskola, foglalkozások), tehát sok hidegmotoros, <5km városi napi használat lenne, de ezzel mennénk hétvégente kirándulni, illetve évente üdülni hosszabb távokra is. Évi futásteljesítmény kb. 7e km.

Menetteljesítmények saccra azonosak, a dízel talán 1.5-2l-rel fogyaszthat kevesebbet. A hasonló korú benzinesek futásteljesítménye 100-150e km, a dízeleké 150-200e. Árban szinte nincs különbség.

Amitől legjobban tartok, azok a karbantartási költségek a dízel esetében, mert úgy hallottam, hogy sokkal drágább alkatrészek vannak benne. Csak szervízkönyves autót veszek, és valszeg elviszem állapotfelmérésre is, de ha lebeszélsz valamelyikről, akkor azzal nem is kísérletezek.

Utánaolvastam a cikkekben, népítéletben, sőt anno volt is egy Fiat Bravo 1.9 GT 100LE is, meg volt más márkájú 1.6 benzines, de nem tudom a tuti tippet.

Megköszönném, ha általánosságban típusfüggetlenül is elmondanád a véleményed, mert lehet, hogy más márkánál is előjön (pl. Zafira 2.0D kontra 1.8 vagy 1.6 benzin) a kérdés.

Köszönettel,
S. Tamás

 

Kedves Tamás,

bár nem vagyok a dízelek nagy barátja, nem mondom azt csípőből, hogy ne vegyél dízelt, mert a Multipla nem egy tipikus cégautó, mint egy Mondeo vagy egy Passat, amit olcsón eladtak 250 ezer kilométerrel és 90 ezerre visszapörgetve tűnik fel egy hónappal később a hirdetése. Azonban Magyarországon viszonylag nagyobb kockázatot jelent a dízel amúgy is (elnézést önmagam ismétlésért, már sokszor leírtam) a néhol kapható rossz minőségű üzemanyag, a rengeteg visszapörgetett óra és a magas alkatrészárak miatt. Vagyis, ha dízelt veszel, az a minimum, hogy vidd el egy specialistához, pl. egy Bosch szervizbe és nézzék meg, milyen állapotú a motor. És ha jó, vedd meg.

Ugyanez igaz a benzinesre, ennél azonban kisebbek a kockázatok, nincs nagynyomású üzemanyag-szivattyúja, méregdrága injektora és turbója, amire százezreket lehetne költeni. A szervizkönyv nem garancia semmire, legalábbis Magyarországon - ahogy a kilométerszámláló állása sem. Ezért kell kizárólag a valós műszaki állapot alapján dönteni. Sajnos, mindkét motor szíjas, tehát ezeket élből cseréltesd, hacsak nem egy közeli barátodtól veszed, aki új kora óta gondozza.

Mondjuk, a dízel halkabb nem lesz a benzinesnél, de tagadhatatlanul jobban megy, nyomatékosabb, ha nem is egy csoda. Viszont szerintem egy átlagosan robbanékony vezetési stílusú feleségnek elég az 1,6-os benyás. Arról nem is beszélve, hogy évi 7 ezres futásteljesítményhez teljesen felesleges dízelt venni, a rövid utakon nehezebben melegszik és akkor még nem is olyan jó a fogyasztása. Kormolódik az olaj, kopik a turbó - a dízelnek ez nem ideális. Viszont a Multipláról nem beszélnélek le, mert szenzációs családi jármű, ha akad jó példány, akkor hajrá!

Persze vehetnétek Mazda Premacyt is, de az kisebb, abból jobb a benzines, mert a dízel egy traktor, igaz, tartós. Én kevésbé kedvelem a Zafirát, amelynek az első kiadása nem volt túl megbízható és a kétliteres DTI-motor meg nem egy jó darab, itt is inkább a benzinest választanám. Persze az 1.8-ast, mert ehhez nagyon erőtlennek tűnik az 1.6-os. Esetleg megnézhet még egy korai Galaxy/Sharan buszt, bár a koraiak nem voltak túlzottan egyben, de esetleg egy 90 lovas TDI-vel még lehetnek működőképesek, igaz, ugyanezt 110 lóerővel már nem ajánlanám, mert azokat könnyű volt széttiporni autópályán. Azonban ezek is csak általánosságok, itt is a konkrét állapot a döntő, pláne 7-9 évesen. Ha lehet, inkább keress egy jó Multiplát, mert egy hajmeresztően jó és szerethető tárgy. Ha a szépsége vitatható is.... Hajrá!

Üdv
Papptibi