Hülye vagyok, verjetek át!

2009.12.08. 13:45

Tárgy: Első tulaj, mi?

Feladó: Ádám

Dátum: Tue 08 Dec 2009 10:57

Címzett: Papp Tibor

Kedves Tibor!

Az imént olvastam a Peugeot 206 kombi óra visszatekerésének kálváriáját. Nem értem, hogy miért van felháborodva az olvasó. És nem értem, hogy miért van az általános sztereotípia, hogy a nepperek szemét mocskos óratekergető csalók. Ez nem a nepperek a hibája, hanem a buta autóvásárlóké, akik egyszerűen nem képesek tudomásul venni azt a tényt, hogy egy 4-5-6 éves autóban tényleg csak 1000-ből egyszer létezik ilyen minimális futásteljesítmény. Ha dízel autóról beszélünk, akkor meg egyszer sem. Természetesen nem okoskodni akarok, szeretném alátámasztani a saját példámon keresztül az állításaim. 2006 közepén középvezetőként úgy alakult a munkám, hogy kalkulálhatóan heti 3-4 szer meg kellett tennem a Miskolc-Bécs, Bécs-Miskolc távolságot. Kellett egy erős, takarékos, megbízható, nagy és olcsó autó. Akkoriban a Skoda Superbnél jobbat nem tudtam kitalálni, besétáltam hát az első szalonba, megvettem egy 0 km-es autót és elkezdtem használni. Minden kötelező szervizt elvégeztettem az autón, tényleg átlagon felüli bánásmódban volt része, elvégre munkaeszköz. 2009 elején arra eszméltem, hogy már harmadik alkalommal tapsolhatok a százezres átfordulásnak.  Elhatároztam, hogy lecserélem valami négykarikásra, vagy Mercire. El is kezdtem hirdetni az autót 322.000 km-rel.

Mondanom sem kell, hogy az autó úgy nézett ki, mint amikor kihoztam a szalonból, ugyanis 99.9%-ban kizárólag a vezetőülés volt használva, és ugyanilyen arányban csak autópályán futott az autó. De ezt értsd szó szerint. Így került eladósorba egy makulátlan, karcmentes, majdnem szűz belterű 3 éves autó cca. 320.000km-mel a piaci ár alig kétharmadáért. Gondoltam magamban 2 nap alatt elviszik, elvégre tényleg nevetséges áron kínáltam az autót. Kikötöttem, hogy nem adom telepre, mert nem szerettem volna, ha becsapnak valakit az óra visszatekerésével.

Teltek a napok, hetek, hónapok és szinte senki nem hívott. Egy-két barom kivételével, hogy nem elírtam-e, és csak 32 000 van benne? Kezdtem kicsit kiábrándulni, de úgy döntöttem, inkább hirdetem több helyen, hátha nagyobb sikerrel járok. ÉS NEM!!! Én vagyok hülye? 320.000 km az mi? Apokalipszis? A 330 ezredikben már kikönyököl a hajtókar, vagy mi van? Teljes felháborodásomban, egyik reggeli cigi közben jött az ihlet, na akkor MAGYAR leszek. Pár telefon után, már tudtam, hogy hova kell vinnem az autót. Elvittem. Másnap ebéd után, pedig elhoztam az autómat 128.000 km-rel az órájában. Mocskosnak és aljasnak éreztem magam, de már nem volt visszaút. Felraktam a téli kerekeket, hogy ne legyek gyanús, lefényképeztem máshol az autót, megadtam a másik telefonszámom, és az eredeti árhoz hozzáadtam háromszázezer forintot, majd meghirdettem. Gondolom kitalálod, mi történt. Egy héten belül elvitték.

Fapofával álltam végig, miközben a magát értőnek gondoló vevő átvizsgálta, majd megjegyezte, hogy alkudna egy kicsit, mert szerinte túl sok az autó futásteljesítménye 3 éves korához képest. Csendesen bőgtem magamban, annyira nevetséges volt a helyzet. Geci vagyok? Becsaptam valakit? Szerintem nem. Az emberek szeretik magukat becsapni. szeretik elhinni, hogy kifogták a nemlétező csodát. Mindössze azért írtam le a sztorim, mert szeretném, ha az autóvásárlók nem az eladókat, vagy a neppereket hibáztatnák a gyanúsan kevés futásteljesítményű autókért, hanem lássák be, hogy ugyanúgy tehetnek ők is arról, ami Magyarországon folyik kilométeróra ügyben.

Üdv: Ádám

Kedves Ádám,

egyrészt igazad van, az emberek valóban hülyék, ahogy például én is teljesen hülye vagyok ahhoz, amihez nem értek. Vegyük példaként a fűnyíró-traktorokat. És ha ilyet akarnék venni, automatikusan az üzemóra-számlálóját nézném, hogy mennyire elhasználódott. Holott lehet, hogy egy X tartós, de többet használt gép jobb vétel, mint egy Y típusú, de gagyi, amit alig használtak. De én ezt honnan tudnám? Csupán egy problémára keresek megoldást: arra, hogy rohadt nagy a fű a birtokon.

De ez nem jelenti azt automatikusan, hogy engem át kell vágni, és az X gép üzemóra-számlálóját vissza kell tekerni.

Az autóknál ugyanez a helyzet, csak a vevők részére helyváltoztatás a megoldandó probléma. Nem ismerik az autókat, de szükségük van egyre. És ez nem jelenti automatikusan azt, hogy őket át kellene verni.

Egy normális világban az lenne a helyzet, hogy az eladó autók a valós kilométerükkel ácsorognak, és a műszaki állapotuknak, továbbá a keresletnek megfelelő ár lóg rajtuk. A hülye odamegy, el tudja dönteni, hogy megveszi-e a többet futottat olcsón, vagy a keveset futottat drágábban.

Ebben a világban két dolog tartaná vissza a szemét, mocskos neppereket a visszatekergéléstől. Egyrészt az úgynevezett erkölcs, ami azáltal alakult ki bennük, hogy az apjuk, ahelyett, hogy magával vitte volna őket lopni, jól pofán vágja őket, amikor az első hazugságon megbuktak.

A gyermekszoba nélkül felnevelkedetteket pedig a másik dolog, az úgynevezett jogrend tartaná vissza embertársaik átbaszásától. És ha mégis megtennék, akkor az átvert hülye elmehet valahová, ahonnan képletesen pofán vágják az ilyen neppert. És azt is, aki visszatekerte az órát.

A baj nálunk az, hogy sem az erkölcs, sem a jogrend nem támogatja azeket a szerencsétlen hülyéket, akik a vásárlók. És amikor az olyan ember, mint te, el akarják adni az autójukat, szembesülnek a ténnyel, hogy a valós kilométeróra-állású autó eladhatatlan. Akkor is, ha olcsóbb.

Nyilván ilyen helyzetben az ember mérlegel, és nem csodálom, hogy erre a döntésre jutottál. Ha nem baj, nem gratulálok hozzá.

Viszont szerintem tévedés azt állítani, hogy ez az emberek hibája, meg hogy azért kell visszatekerni, mert igény van rá. A regisztrációs adó létezése miatt lényegében az állam hozza olyan helyzetbe a hivatásos kereskedőket, hogy az árrést a számlálók visszatekerésével alakítsák ki. Továbbá az állam nem tesz semmit annak érdekében, hogy ezt a ténykedést ne lehessen büntetlenül csinálni.

Nyilván Te sem csináltad volna, ha bármitől tartanod kellene. És nem is írtad volna le. Köszi, hogy megosztottad velünk, hátha egyre többen rájönnek, mi a valóság. Illetve arra, hogy mekkora biznisz egy autóműszer-javító műhely.

Üdv

Pt