Benzines vagy dízel, Vectra vagy Carisma?

2010.02.07. 18:15 Módosítva: 2010-02-07 18:15:23

Tárgy: Benzines vagy dízel?

Dátum: Thu, 19 Jan 2010 13:07:16 +0100

Feladó: Zsolt

Címzett: Papp Tibor

Tiszteletem!
Az örök dilemmával kerültem szembe dízel vagy benzines legyen a következő autóm.

Azonban a választást megkönnyíti anyagi helyzetem, mivel kb 1,1 milliót költhetek, így a kérdésem, hogy érdemes-e 10 éves dízelt venni. A kiszemeltek között van a Carisma 1,9 Did 2000-es illetve az Opel Vectra 2,0 td 2000-es gyátmány.

Benzinesből fiatalabb is kijön, de 30e km-et megyek kb évente így az üzemanyagköltség is fontos szempont! Kérem könnyítse meg a döntésem, hogy érdemes-e egyáltalán 10 éves dízelt nézni vagy maradjak a benzineseknél.

Köszönöm: Zsolt


Kedves Zsolt,

nem szeretnék előítéletek mentén válaszolni, bár én, tíz évesen biztos nem vennék dízelt, csak ha muszáj. Az évi 30 ezer km már a muszáj határát súrolja.

Ha már szóba került a Carisma, lebeszélném a közvetlen befecskendezéses 1.8 GDI benzinesről, mert egyrészt nem túl erős, egyáltalán nem takarékos, és ha véletlenül baj lesz a befecskendező rendszerével, akkor már inkább a dízel. Választhatja még az 1,6-os benzinest, ami a facelift után egy egészen normális autónak tekinthető, és 1,1 millióért meg is kap egy ilyet, 9-10 évesen. Persze arra ne vegyen mérget, hogy stimmel a futásteljesítménye, vezérműszíj kapásból csere, satöbbi. De olyan nagy baj nem lesz vele. Persze, nem árt tudni, hogy a motor és a váltó Renault. Ha nem is tökéletes, de egyben arra is számíthat, hogy akad hozzá alkatrész.

Azonban a dízelről sem beszélném le. Elvégre, az is Renault, de még nem a lényegesen kényesebb common rail, hanem szimpla adagolós közvetlen befecskendezéssel. (A facelift előtt pedig még az örvénykamrás Renault-motorral árulták. A közvetlen befecskendezéses miatt hívják az újabbat Di-D-nek.) Ezzel nem lehet még akkorát szívni, de mindenképp kötelező egy szervizben állapotfelmérést végeztetni, mert ugye az Ön sem hiszi el, hogy ezek az autók 1,1 millióért, 10-12 évesen egységesen 150 ezret futottak. És ennyiért inkább a facelift előttiekből kap, illetve nagyon gyanús facelift utániakat. Sajnos a dízelnél nagy a valószínűsége annak, hogy lényegesen nagyobb futásteljesítményről tekerték vissza. Ez szól ellenük. Ha viszont gyakran jár terhelt autóval, előnyösebb a dízel, mint a gyenge, kicsi benzinmotor.

Ugyanakkor a Carisma, lévén Európai gyártású autó, nem olyan vészesen drágán javítható, mintha eredeti japán lenne. Ha megnézi a Népítéletet, van pár tipikus hiba a facelift előtt, de aztán egy elég kiforrott konstrukcióvá vált.

Az Opelnél viszont egyértelműen az a válaszom, hogy inkább ne dízelt. Elég szerencsétlen konstrukció az a motor, állandó lefulladási hajlammal, elromlós VP44-es adagolóval és a jelentős visszatekerés esélyével. A B-Vectra egy elég tartós utasterű autó, szerették a taxisok és volt belőlük sok cégautó. Igaz, cserébe legalább van választék, szemben a dízel Carismával. Akkoriban ráadásul az Ecotec-motoroknak volt egy rákfenéje: néhány hétfői példánynak iszonyatosan hamar elkopott a hengerfala. Ha tehát ilyesmit vesz, kötelező a kompressziómérés.

Szeretnék még egy dolgot hozzátenni. Akkoriban egy benzines, középkategóriás autó még nem fogyasztott ám olyan sokat, ha nem egy őskövület motor volt benne, (lásd Passat 1.6 8V). Egy 1,6-os, 1,8-as Vectra, vagy egy 1,8-as, szegénykeverékes Toyota Carina simán eljárt 7-7,5 literrel, hiába, még nem Euro-4 és Euro-5-ös motorokról beszélünk, a dízel meg mondjuk 6-6,5 literrel. Igaz, ez 100 kilométerenként kb 400 forint különbséget jelent, ami már 25 ezer kilométer után megtérülhet, ha a dízelt százezerrel vette drágábban és nincs vele semmi baj. Még ha beüt egy kétszázezres adagolójavítás, de három évig használja, akkor is kijön nullára. Ha viszont már a turbót is fel kell újítani, akkor már nem. Ezeket kell mérlegelnie – illetve egy alapos állapotfelméréssel kiszűrnie.

Üdvözlettel:
Papp Tibor

Wellness hétvégék belföldön

Kényeztető wellness csomagok, stresszűző programok és szórakozás. Töltődjön és szépüljön itthon!

Tavaszi hosszú hétvégék

Töltse az ünnepeket külföldön, Párizs, London, Róma városnézés, olasz hajóút, síelés Ausztriában.