Érdemes ős-Pandát venni 150 ezerért?

2010.02.23. 07:35

Második autónak szeretnék egy olcsó, takarékos városi kisautót. Ami azonnal eszembe jutott, az a Fiat Panda kb. 150eFT-ért, mert olcsó a javítása és keveset fogyaszt

Tárgy: 15 éves Fiat Panda második autónak

Dátum: Sun, 21 Feb 2010 14:36:05 +0100

Feladó: Tamás

Címzett: Nepperűző

Kedves Nepperűző!

Második autónak szeretnék egy olcsó, takarékos városi kisautót. Ami azonnal eszembe jutott, az a Fiat Panda kb 150eFT-ért, mert olcsó a javítása és keveset fogyaszt. Azon is gondolkodtunk a Feleségemmel, hogy inkább most fektessünk be 1-1,3 milliót (ez a legfelső határ), és legyen több évre egy megbízható, biztonságos Mazdánk pl., de ez fenntartásban amennyire tudom, magasabb biztosítási díjakat és drágább szervizelést jelentene. Vagy pedig van még az arany középút 500ezer körül, de az meg pont a legveszélyesebb állomány, és ugyanúgy drága a fenntartása.

A kérdés lényege tehát az, hogy van-e esélye egy 15-20 éves Pandának még néhány 10ezer km-es futásra néhány 10-ezres szervízköltséggel? Vagy tud-e ajánlani más ilyen árú autót, amit érdemes még megnézni?

Tisztelettel:
Tamás

Kedves Tamás!

Amennyiben Fiat Pandában gondolkozik, ne csábuljon el a régebbi, kis maszkos autók valamelyikére, mert azok borzalmasan rozsdásodnak, és a hátsó futóművük mai mércével életveszélyesnek mondható. Válasszon az 1993 utáni példányokból, azoknál a korrózió szinte nem téma, csak az ajtók szoktak rozsdásodni, olyanból meg van rogyásig a bontóban. Az 1000-es Fire motor igen egyszerű, megbízható, a 250-300 ezer kilométeres futásteljesítmény szinte garantált egy ilyennel. A szörnyű dízelt nem ajánlanám, némi takarékosságért cserébe borzalmasan zajos, nem is túl erős, nem is kifejezetten megbízható. A 750-es motor a mai forgalomhoz gyenge.

Készüljön rá, hogy a váltóban a második fokozat szinkronja szinte mindegyiken kopott lesz, és recseg visszaváltáskor. Ha igazán élvezni is szeretné a kocsit, vásároljon dupla vászontetős kivitelt - nyáron óriási élmény, ezt csak azok tudják, akiknek volt már ilyen autójuk, vagy hasonló Renault R4-esük, Citroen 2CV-jük, Dyane-juk. A lengéscsillapítók gyakorta rosszak, viszont olcsók, a kormánymű pedig érzékeny arra, hogy a gumiharangok épek legyenek, máskülönben hajlamos tönkremenni. Az alkatrészárak viccesek, a szerelés lényegében szét- és összehajigálás komplikáltságú, a Panda zseniálisan praktikus jármű. És meglepően tágas is, négy felnőtt valóban elfér benne, s a csomagtartója sem kisautónyi méretű, még alaphelyzetben levő hátsó ülésekkel sem. Általában megbízható szerkezet, negyven-ötvenezer kilométereket minimális karbantartással ki szokott bírni.

Hasonló árban kaphat jóval kevésbé praktikus és dinamikus Marutit, esetleg Citroen AX-et, Peugeot 106-ot, hasonlót, de egyik sem olyan praktikus, mint a Panda. Ha nem nyúl nagyon mellé, a három-négy év gondtalan, filléres autózás szinte garantált lesz. Aztán kidobja, vagy eladja, nem fog fájni.

Üdvözlettel
Csikós Zsolt