2010.04.20. 16:30

Olvasónk most járt Kínában, és ahogy a levélből átjön, még ő maga sem tudta eldönteni, hogy eredeti autókat, vagy azok másolatát látja. Előzetesen annyit: a Lacetti és a Buick Regal (=Insignia) valódi GM termék ott is, szemben a Matiznak látszó Chery QQ-val. A Jeep-en elég sokat törtük a fejünket, de megvan a megfejtés, ez egy BAW Qishi, lánykori nevén Beijing Jeep, amit a szokatlan módon a gyártási jogok megszerzése után gyárt a Beijing Automobile Works. Köszönjük Józsefnek  a kis úti beszámolót.

Tisztelt Totalcar Szerkesztők / Papp Tibi!

A napokban érkeztem vissza Kínából, ahol jónéhány "autómásolatot" láttam. Pontosabban külsőre a nálunk is meglévő gépkocsik, de a márkajelzés teljesen más.Néhányukat le is fotóztam.

Ami az általam legtöbbet látott modelleket illeti, azok különböző VW modellek.Leggyakoribb a VW Santana, kettőt is láthatsz belőle a forgalmat mutató képen; a piros meg a zöld taxik után következik egy Passat, és utána két ilyen Santana is áll. Legtöbb rendőr járőrautó is ilyen, taxisok is előszeretettel használják. Utaztam párszor ilyennel, azt mondom, hogy nem rosszabb egy európai alsóbb kategóriáss autónál, pl. alap Fabia, Polo. Elég sok bennük a kopogós műanyag, de az illesztések pontosak, cd lejátszó szinte az összesben van. Természetesen katalizátor sem, meg hengerenkénti 4 szelep sincs ezekben az autókban, de ár/érték arányban megfelelnek a helyi igényeknek.

Ezeken kívül a legtöbb az valamilyen Daewoo/Chevrolet utánzat mint pl. a Matiz meg a Lacetti. Azért írom utánzat, mert nem hinném, hogy valami ottani leányvállalatosdiról lenne szó, ugyanis ezeket a modelleket megtalálni a nálunk is forgalmazott márkajelzéssel, csak jóval kisebb számban.
A Matiz kívül-belül elég halvány, belül csak kopogós műanyag, kívül pár hónapos autónak kiesik a lökhárítóból az irányjelzője, eléggé zörög, stb.

A Lacetti valamivel jobb, ára kicsivel több mint másfél Matiz. Belsőleg is jobban összerakták, kevésbé is zörög. A jó öreg Seat utánzat szintén ritkábban fordul elő, inkább "kisebb" városokban (Hangzou) van több mintsem Shanghaiban vagy Pekingben. Ilyent már nem is láttam kereskedésekben, csak mint kifutó modellt reklámozva, nagyjából kevéssel a VW Santana alatti áron. Ugyan ez a helyzet a Jeep utánzattal is. Kevés is van belőle és kereskedésekben sem igazán kapni.

Az Opel Insignia "másolat" sokkal inkább a felsőbb rétegek autója, "kevesebbet" látni belőle és azt is inkább a fejlett nagyvárosokban. Első ránézésre a műszerfal világítást és néhány extrát leszámolva ugyanaz a minőség kivül-belül mint a nálunk is kapható modelleknél. Bár felszereltség függő is valószínű, ezekből már létezik a full extrás verzió is. Mindössze én nem ilyenben utaztam.

Ami minden típusra jellemző, hogy a motorválaszték szegényesebb, általában egy benzin, egy gázüzemű motor jár a legtöbb autóhoz. A felsőbb kategóriásoknál ez a paletta is bővül. Természetesen, ezt a kevesebbet is kissé más értelemben kell venni mint nálunk. Tény, hogy a lakosság kisebb százaléka rendelkezik autóval, de a nagyvárosokban már több mint felének van és emiatt autóból is egyre több van a kínai utakon.

Végezetül meg pár érdekesség:a rendőrautóhoz gondolom a mosoly jelen kívül nem kell sokat hozzáfűzni, mint ahogyan a tűzoltó kerékpárhoz sem. Egyébként ilyen kerékpárból meglehetősen sok van, szinte minden parkban, nagyobb üzlet, üzem közelében látni belőlük.

Ami meg a buszt illeti az olimpiai karikákkal, az is kicsit helyi sajátosság. Ők azt mondják, hogy olyan nagy nemzet és  annyi aranyat nyertek az olimpiájukon, hogy nekik külön karika jár a meglévők mellé. Természetesen nem lehet más, mint a párt színe.

További jó munkát, sok érdekes cikket!
Üdv
Molnár József