2010.10.09. 10:11

From: Ádám

Date: 2010 Szeptember 24

To: Papptibi

Subject: "Ma még ingyen is drága"

Kedves Tibor!

Egy kis gyors sacc/kb számolás.
Vegyük úgy, hogy a villamosenergia-termelés 40%-át adja Paks (egyszerűség kedvéért 0 g/kWh), a maradékot 50% hatásfokkal földgáztüzelésű erőművek adják (ennél gyakorlatban sokkal rosszabb a helyzet).

Az 50% hatásfok azt jelenti, hogy 1 kWh villamos energiához 2 kWh hőenergiát kell felhasználni. Ez 7,2 MJ. A földgáz 50 MJ/kg fűtőértékével számolva ez azt jelenti, hogy 144 g (9 mol) földgázt (metánt) kell elégetnünk.
9 mol metán 9 mol szén-dioxiddá (44 g/mol) reagál el, ami 396 g-ot jelent.
Szóval itthon 1 kWh villamosenergiához (40*0 + 60*396)/100 = kb 235 g CO2 termelés társul. Tegyük még egyszer hozzá: ez jó hatásfokú földgáztüzelésű erőművekre igaz, amitől mi elég messze vagyunk.
Felmerül a kérdés: Mennyi egy villanyautó fogyasztása (kWh/km)?

Üdv:
Ádám

Kedves Ádám,

kicsit optimistának tűnnek a számításai. A Magyar Energiahivatal által adott iránymutatások alapján ott a hiba, hogy Ön 50 százalékos erőművi hatásfokot feltételez, holott ez valójában 33 százalék. És hopp, máris itt egy másfeles szorzó: 600 g/kWh a saccolt 400-hoz képest, ha csupán a földgázt vesszük figyelembe.

Az atomenergiával korrigálva 420 g/kWh jön ki. A számítások lejjebb olvashatók. (Sajnos kész adattal nem tudtak szolgálni a Hivatalban.)

Eztán jön az autó. Vegyük a Peugeot Iont, ez papíron 16 kWh elektromos energiával képes megtenni 150 (mondom, papíron!) km-t. Azaz egy kWh 9,3 kilométerre elég. Ha szigorúan vesszük, az Ion/C-Zero/i-MIEV széndioxid-kibocsátása:

420 g/kWh / 9,3 km/kWh = 45 g/ km.

Ám tudjuk, mindenki kamuzik, az autógyár is, az erőmű is. Ráadásul az autóban fűtünk, klímázunk, satöbbi. Mindezt vegyük figyelembe egy 1,3-as k gyakorlati eredménykihozatali konstanssal. Vagyis egy elektromos négyüléses Kei autó széndioxid-kibocsátása itthon saccra 60 g/km.

Ugyanígy végigszámolva a Nissan Leafet (24 kWh, 160 km, k=1,3), 80 g/km becsülhető.

Ejha! Ezek verhetetlen értékek, még a legkeményebb zöld modellek sem tudják úgy becsapni az európai mérési ciklust, hogy 98-99 gramm környéki értéket meghaladják. Ráadásul ez a gyakorlatban megközelíthetetlen, azaz egy reális érték (a „k” kamuzási szorzó bevetésével) valahol 130 g/km környékén van.

Vajon ezzel a 420 g/kWh értékkel rosszul állunk? Logikus a kérdés. Szerencsére nem kellett sokat nyomoznom, Stump Bandi egy korábbi cikkéhez utánajárt, hogy mi a helyzet Németországban. Elárulom: 596 g/kWh, mivel ott kisebb az atomenergia részaránya. Azt viszont nem tudjuk, hogy ebben a továbbítás energiavesztesége benne van-e.

Hát ennyit a saccolásról, gondolom elég fárasztó volt. És persze lehet, hogy nem teljesen reális.

Üdvözlettel:

Pt

Ui: a részletes számítás:

1 TJ energia előállítása során a földgázból 56,1 tonna széndioxid keletkezik (Magyar Energiahivatal infó)

Azaz:

56,1 * 1000000 g/277777,8 kWh=202 g/kWh

Csakhogy ez pusztán a kémiai folyamatokból számolt érték, figyelembe véve az 33 százalékos erőművi összhatásfokot (MEH infó, köszönjük ezt is), valójában háromszor ennyi földgázra van szükség. Azaz máris 600 g/kWh. Ha igazán szemetek szeretnénk lenni, még számoljunk tíz százalék továbbítási veszteséget is, és máris ott járunk, hogy 650 g/kWh.

Ezután jöhet az atomenergia figyelembe vétele, ennek aránya itthon nem ötven, hanem maximum negyven százalék. Mivel itt is van továbbítási veszteség, vegyük figyelembe saccra 35 százalékkal.

azaz (35*0+65*650)=422 g/kWh jön ki. Ennél persze csak rosszabb, van benne például 10 százalék lignit is, de saccolásnak megfelel.

Amikor mindezt végigtelefonáltam-számoltam, meglett a megfejtés, bár elég nagyvonalúan:

From: Tamás

Date: 2010 Szeptember 24

To: Papptibi

Subject: "Ma még ingyen is drága"

1 kWh villamosenergia előállítása a magyarországi erőmű-struktúra figyelembevételével kb. 0,5-0,6 kg szén-dioxid kibocsátással jár.

Tamás

Köszönjük, ezek szerint még én is túl optimista voltam. Akkor tehát vagy 500, vagy 600 g/kWh. Nem számolom végig még egyszer, inkább csak fényezném magam. A bölcs 1,3-as szorzó kb. 550 g/kWh értéket jelent. Vagyis beletrafáltam?

Pusztán az a baj, hogy így nem marad tér az autógyártói kamuzásnak. Pedig nyilvánvalóan kéne. Például, visszatérve a Peugeot Ionra, állandó 130 km/órás végsebességgel, (feltételezve, hogy a motor itt adja le az állandó 25 kilowattos max. teljesítményét), ugyebár nem fog elmenni egy óráig, csupán 38 percet. Azaz közben megtehet legfeljebb 100 kilométert. Ajaj, így máris 80 g/km-nél vagyunk... de még ez sem rossz.  A Leaf viszont máris veri a 100 g/km-t.

(Összehasonlításul: a legtakarékosabb Suzuki Splash 112 g/km, gyári adat szerint. )

Üdvözlettel:

Pt

From: Szabó János

Date: 2010 Szeptember 24

To: Papptibi

Subject: "Ma még ingyen is drága"

Kedves Tibor,
szeretném felhívni a figyelmet, hogy lehet Magyarországon kapni elektromos autót. Ez a REVA. Tudom, nem tetszik mindenkinek, ezért vagy azért, és igen a besorolása L7e és nem M1, de annyit (úttörőként) megérdemel, hogy meg legyen említve: kapható. Ja, és majdnem NEGYEDANNYIBA kerül, mint amit az ELMÜ beszerzett...

A "Ma még ingyen is drága" cikket olvastam, és a mondat: "Ők is látják, hogy a jelenlegi drága technikát kevés magánember foga megvenni, sőt, itthon nem is kaphatók egyelőre az ilyen autók."
Köszönöm a figyelmet.
Üdvözlettel,
Szabó János
(megj: a levélíró a Revákat forgalmazó cég vezérigazgatója)

Kedves János,

elnézést. A hibát korrigáljuk, bár Ön is kódolta, miért nem esett szó a Reva i-ről: mert L7e besorolású, azaz négykerekű motorkerékpár. Más szóval: mopedautó.

Jobban örültem volna, ha már a tényleg komolyabb Reva NXR forgalmazásáról írhatnánk. Remélem, ez hamarosan bekövetkezik.

Üdvözlettel:

Papp Tibor

Kedves Tibor,
Hálásan köszönöm a korrekt reakciót.
Másrészt: mivel ez minket nagy mértékben érint, szeretném tisztázni azt is, a REVAi L7e kategória, NEM mopedautó. A mopedautó - ami ma már nem csak egy szlenges elnevezés, hiszen jogszabályi szövegbe is beemelték – az L6e kategória. Számunkra azért IS fontos a megkülönböztetés, mivel a mopedautó sajnos pejoratív jelentéssel bír. Ezt feltehetőleg többek között a LASSÚ utazási sebessége (max 45 km/h), kis teljesítménye (max 4kW), zajossága és az okozza, hogy hazánkba leromlott állapotú, használt mopedautók érkeznek zömében. A mopedautók új ára 13.000 EUR körül indul, és a nyugat-európai vevők pár éves használat után fillérekért válnak meg tőlük.
A REVAi ezzel szemben 13 kW-os teljesítményű és a maximális sebessége 80 km/h.
Fentiek miatt mindent elkövetünk, hogy világos legyen: a REVAi a mopedautók és a személygépkocsik közötti kategória.
Bármikor készek vagyunk arra, hogy részletes tájékoztatást adjunk az általunk forgalmazott termékekről, illetve egyáltalán az elektromos közlekedéssel összefüggő kérdésekről. Ez nekünk ne csak üzlet, de hivatás, misszió is.
Köszönöm a megtisztelő figyelmét!

Üdvözlettel,
Szabó János

A fényerőszabájzós-páternoszteres levelezés is beindult. Hiába, az elektomos autózás témája mindig sok levelet eredményez.

From: Gábor

Date: 2010 Szeptember 24

To: Papptibi

Subject: "Ma még ingyen is drága"


Kedves Tibor!
Érdekességképpen megemlíteném még a Miskolc Egyetemet is, mint páternoszter üzemeltetőt (igaz van már vagy 3-4 éve, hogy ott jártam, akkor még használatban volt).

Ugyanezen egyetemen az egyik nagy előadóban tavaly legnagyobb meglepetésemre a kompakt csövekkel kivilágított előadóban a kivetítős prezentáció idejére lecsökkentették a fényerőt! Nem úgy, hogy mondjuk felét lekapcsolták, hanem úgy, hogy ment az összes, csak gyengébb fénnyel. Látszott, hogy nem fokozatmentes és számítógép vezérli. Előtte én is azt hittem, hogy egy cső fényerejét nem lehet lecsökkenteni.

Gondolom, hogy az elektronika nem ugyanazt a paramétert szabályozza, mint az otthon használt fényerőszabályozós kapcsolók, de azért megoldható a szabályozás úgy látszik.

Üdvözlettel,
Gábor

Kedves Gábor,

köszönjük. Bár a fénycsövek szabályozhatósága megoldott technika – gőzöm sincs, hogy működik – ettől még mehetnek a kukába a hagyományos fényerő-szabályzók, ebben egyetérthetünk. Vagy be kell spájzolni régi izzókból. És éljenek a páternoszterek!

Üdvözlettel:

Papp Tibor

Szerencsére azonban tévedtem, nem is kell bespájzolni. Tamás a következő infóval örvendeztetett meg minket:

From:Tamás

Date: 2010. Szeptember 25

To: Papptibi

Subject: "Ma még ingyen is drága"

Hello!

Az Elműs cikk végén írta Tibi, hogy: "a fényerőszabályzós kapcsolók mehetnek a kukába, ha a hagyományos izzók eltűnnek a polcokról."
Szerencsére nem. Normál E27-es és E14-es foglalattal is lehet kapni halogén izzókat, elfogadható áron. Ezeket ugyanúgy lehet szabályozni, mint a hagyományos izzót és a fényük, színhőmérsékletük is nagyon jó.

Üdv,
Tamás

Ezzel az izzó- és páternoszter-témát lezárom. A villanyautót nem, mert az a jövő. Ha nem is egy csapásra, hanem szép lassan.