Veterán Celicát hoznék be

2011.09.14. 17:24 - Csikós Zsolt

Tárgy: Veterán 76-os Toyota Celica felújítás

Dátum: 2011.09.12. 20:45

Feladó: Gabor

Címzett: Csikós Zsolt

Tisztelt Csikós úr,

Veteránautó felújításával kapcsolatban szeretnék tanácsot kérni Öntől.

Szeretnék egy 1976-os Toyota Celicát behozni, rendbe rakatni és OT-s vizsgára felkészíttetni. Magam nem tudnám elvégezni a munkát, mivel sem műhely, sem az ehhez szükséges tapasztalat, és nem utolsó sorban elegendő szabadidő sem áll rendelkezésemre, ezért csak erre szakosodott szerviz jöhet szóba esetemben, ahol minden szükséges felújítást el tudnának végezni rajta. Az interneten találtam rengeteg veteránautó felújításával foglalkozó műhelyt ami szóba jöhetne, csak azt nem tudom, melyik megbízható (nem nagyon találtam véleményeket az elvégzett munkákról).... Az autó egyébként nagyon szép állapotban van annak ellenére hogy 20 évig pihent egy garázsban (szinte rozsdamentes és működik minden rajta, bár ez köszönhető annak is, hogy a gazdája az utóbbi időben javításokat végzett rajta), néhány dolog feltétlenül cserélendő, mint a kuplung és féktárcsák, és a benzintartály is tisztításra szorul... Persze ezen kívül még rengeteg munka felmerül majd egy ilyen öreg autónál... Nagyon hálás lennék ha tudna olyan műhelyt ajánlani, ahova nyugodtan fordulhatok a felújítással, ahol megbízhatóan és korrekt áron elvégzik a munkát.

Válaszát előre is köszönöm!

Tisztelettel:
Gábor

Kedves Gábor!

Csak nagyjábóli válaszokat tudok adni, azok sem igazán biztatóak. Egyrészt nem ismerek túl sok oldtimer-felújító műhelyt, de amiket igen, azok drágán, szépen, viszont több esetben kifogásolhatóan dolgoznak. Tehát a lakatolás, a fényezés, a kárpitozás mondjuk, szép lesz, sőt, lélegzetelállító, de a kész autó nehezen indul, füstöl a motorja, szorul a kormánya és húz, furcsa koppanásokat hallani belőle, a váltó reccsen, zajok, zörejek hallatszanak... Túl sok profi műhelyben, sok-sok millióért felújított autót láttam és vezettem már, hogy nagy illúzióim legyenek. A jó veteránautó Magyarországon az, amihez nem nyúltak még. A többit általában csak azért hiszik jónak a tulajok, mert nem ültek keveset futott, azonos típusban. Tisztelet a kivételnek, van ilyen is persze, de alaposan mellé lehet nyúlni. És csak utólag derül ki, ha megtörtént.

A japán autó pedig végképp macerás, mert míg a népszerűbb európai típusokhoz - ha drágán is - de a legtöbb alkatrész beszerezhető, mert vagy a gyártó gondoskodik ily módon az image-éről, vagy a nagy mennyiség miatt ráállt az alkatrészgyártásra a beszállítóipar, a japán kocsikhoz mindent egyenként vadászni kell. Gondolok itt a kis műanyag burkolati elemekre (amelyek, ha töröttek, kopottak, fakultak, azonnal csökkentik az autó érzelmi és valós értékét), a különleges gépészeti elemekre. Marad a tákolás, a helyettesítés, a nagyító alatt történő apróalkatrész-restaurálás, a hetekig, hónapokig tartó vadászás az e-bay-en, a donorautó-vétel és -szétbontás vagyonokért. Idegőrlő, rettenetesen rossz hatásfokú munka, nem csoda, hogy a legtöbb műhely úgy véli, nem nyeli be a megrendelő a szörnyű összeget, ezért saját hatáskörben menti, ami menthető. És abból sose sül ki jó. Az európai, amerikai kocsikkal, ha meglehetősen drágán ellentételezve is, de ilyen probléma kevesebb adódik. És ha a jármű kész értéke magas (Rolls-Royce, Mercedes, Bentley, Ferrari, Aston Martin, Jaguar, BMW), a műhely is bátrabban veselkedik neki a javításnak, mert a munka végén talán kevésbé nehéz elmagyarázni a tulajdonos/megrendelőnek, miért kell ötmillió forintot kifizetnie a kétmilliós, egész jó állapotú autó vételárán túl. Hiszen ha létrejön egy tízmilliót érő kocsi, az egész más, mintha egy két és félmilliósnak kell elnyelnie ezeket a kiadásokat.

Olvassa el a Nissan (Datsun) 240Z-ről (ami valóban közel olyan lett, mint a gyári), a Mazda RX7-ről és a Subaru XT-ről szóló cikkeket a Totalcaron, ott érintjük ezeket a témákat, sőt, a fehér hollónak számító Matra 530LX (műszakilag szintén meggyőző kocsi) végképp jól illusztrálja azt a problémahalmazt, amivel egy ritka autó restaurálása során szembesül az ember. A végeredmény: a tulajnak kell mániákusnak lennie, őneki kell mindennek utánanéznie, neki kell, hogy elképzelése legyen, milyen is, amikor /valóban /jó egy ilyen autó, és minél több munkát magának kell végeznie, vagy ott kell őrködnie minden mozzanat felett. Akkor lehet jó a magyar restaurálású öreg autó is. De úgy is borzalmasan sokba kerül, sokkal többe, mint a legpesszimistább kalkuláció. Ez nem olajcsere/gömbcsukló-csere szintű feladat, a restaurálás, hogy is mondjam, talán kissé fellengzősen hangzik, de az ember a közepén rájön: életforma. És nem okvetlen kellemes.
- http://totalcar.hu/tesztek/datsun240z/
- http://totalcar.hu/tesztek/subaruxt/
- http://totalcar.hu/tesztek/mazdarx7/
- http://totalcar.hu/magazin/szerelem/matram530lx/

Teljes műhelyt nem tudok, szerintem külön szakembert kell keresni a gépészethez, a karosszériához, a kárpitozáshoz, a fényezéshez, a beszerzés és az összeszerelés java része pedig általában a tulajra marad. Csomagban minden dupla áron lesz, ellenőrizhetetlenül, esetleg sok-sok rejtett hibával. Ez ugyanis egy olyan biznisz, ahol a magyar megrendelő általában az Astra motorgenerál árából kiindulva kalkulál, a műhely pedig - mivel állandóan ilyen vevőkkel találkozik - póbálja emészthetővé tenni a számla végösszegét. Ezért nem járja végig a teljes utat a felújításnál, mert fél, hogy kidobott munka lesz, amit az autóba tesz.

Külföldön, ahol egy egyszerű autónál is elfogadott a 10-15 ezer eurós restaurálási díj, emiatt jobb is a végleges minőség. Nálunk, ahol mindenki tudja a tutit, és a "haver ötödéért is megcsinálja"-módszert, ez nem működik jól.

Az igazán profi magyar műhelyek talán emiat nem is szívesen állnak szóba magyar megrendelőkkel, legfeljebb olyanokkal, akik belső körből jönnek. Én az ilyen körökön kívül mozgok, ezért, sajnos, nincs jó tippem.

Csak a szívós magánszorgalom marad, a kutatás, a pénz számolatlan költése, a szervezés.

Vagy a külföldről "fotókkal és egyéb jegyzőkönyvekkel dokumentált, eleve restauráltat venni"-receptje. Teszem hozzá - még mindig messze ez a legolcsóbb válfaja a veteránozásnak.

Üdvözlettel, sok sikert kívánva

Csikós Zsolt

Tárgy: Veterán 76-os Toyota Celica felújítás

Dátum: Tue, 13 Sep 2011 10:13:29 +0200

Feladó: Gabor

Címzett: Csikós Zsolt

Kedves Csikós Úr!

Köszönöm a gyors választ!

Úgy tűnik, egy kicsit túlságosan optimistán álltam a dologhoz... Reménykedtem, hogy a veteránfelújítással foglalkozó cégek valahogy kilógnak a sorból, és csak a megbízható, jó munkát végzők vannak a piacon, hisz elméletileg a minőségi munka adná a kenyerüket.... De úgy tűnik, itthon ez még nem gyűrűzött be... Elolvastam a cikkeket, amiket küldött, eléggé tanulságosak abból a szempontból, hogy fanatikusnak és kitartónak kell lenni egy ilyen mérvű projekt véghezviteléhez. Régebben olvastam egyiket-másikat az oldtimeres cikkek közül, de valószínűleg más szemszögből vizsgáltam a témát, és a munkával járó viszontagságokat csak átfutottam akkor... (Igazából most tűnik fel, hogy nem nagyon olvastam olyan tesztet, ahol nem a tulajdonos dolgozott volna az autón végig...) A tanácsait mindenképpen megfontolom, és átgondolom még egyszer a dolgot, hogy érdemes-e most belevágnom a veteránozásba. Jelenleg a körülmények nem igazán optimálisak (főleg külföldön vagyok..), hogy saját magam végezzem, vagy intézzek egy felújítást, ami, ahogy Ön tanácsolta a legmegfelelőbb megoldás lenne. Ha jelen pillanatban nem is vágok bele a dologba, de azért nem adom fel, hogy egyszer egy ilyen autót restaurálhassak. :)

Köszönöm még egyszer a tanácsait!

Tisztelettel:
Gábor

Szóljon hozzá!

Kommentek

  • 2011.09.14 18:28:17Benzinfan

    Csikós jól megmondta,korrekt és abszolút helytálló a válasz!

  • 2011.09.14 18:48:30Grifter

    A kérdező talán nem koncentrált a válaszban a lényegre: Külföldről éri meg behozni, jó állapotban és max. apróságokat fényesíteni meg jól karbantartani lokálisan.
    Ha úgy se akar hozzányúlni, minek a felesleges szopás? (Már elnézést)

  • 2011.09.14 18:50:01KAWAszaki

    Korrekt válsz. A veteránozás elég nagy lutri. Legjobb, ha a munka nagy részét magad csinálod. Ha nem értesz hozzá/nincs időd/nincs türelmed/nincs számolatlan pénzed, akkor nehéz kivitelezni. A végén olcsóbb lesz egy rendbekapott példányt drágábban megvenni...

  • 2011.09.14 19:06:02Ez a Nick

    Olvasom a címet: Vaterán Celicát hoznék be. Mondom mi a f.sz? :D

  • 2011.09.14 19:38:57okoska100

    Üdv. HA esetleg érdekel tudok egy abszolut megbízható német főleg oldtimer sportkocsik felújításával foglakozó céget.
    A cég tulajdonosa aki maga is német magyarországon újjítja fel a külföldi megrendelőinek készülő oldtimer sportkocsikat.A keze alól Abahrt Fiatok, Volkswagen karmann ghiák régi bogatrak felújított változatai kerülenk főleg ki. HA érdekel az elérhetősége írj egy tel számot és megadom a nevét elérhetőségét.

  • 2011.09.14 20:21:20(hero)

    Mások nevében is köszönjük a korrekt választ. A Magam részéről ezt úgy oldottam meg, hogy éveket hagyok az autónak, magamnak. Sőt ha fiam lesz megkapja a még nem elkészültet. Azon majd megtanulja a gépészet alap fogásait, mert bizony addigra nem is lesznek már autók, hanem űrsiklóval fognak a suhancok a térre kimenni szotyizni. És milyen menő lesz... Ha pedig lány lesz.. nos akkor is.

  • 2011.09.14 20:45:58totyy528

    Vegyél most egy 84es celicát, újitsd fel, és tedd el pihenni, azért ritkán használd. Én 98ban vettem egy 20éves BMW-t, és most van egy megkímélt, tuti jó viszonylag ritka példányom, gyakorlatilag pár százezer ft-ból. GARÁZS KELL HOZZÁ!!!

  • 2011.09.14 21:44:53VW józsi

    Kedves Gábor!
    Csak bírtokolni szeretnéd a kocsit.
    Neked nem való, ha nem tudod magad megjavítani nem szabad belevágni.

  • 2011.09.14 23:16:40Neurotoxin

    Azért ezen a recar.hu-n helyenként feltűnik a barons-os, tökig érő fűben történő rohasztás.

  • 2011.09.14 23:20:57Pipi

    [link] láttam már munkájukat, ismerek náluk dolgozó embert, bár nem merek semmi biztosat mondani, de elég bizalomgerjesztőek minden téren és amit láttam, az szép volt.

  • 2011.09.14 23:43:09nikó 78

    Van egy jóbarátom,20 éve karoszériázik,csinált már púpos vareszt,skoda felícia kabriót.Ezen projektjeinél nem voltam jelen,de a legutóbbi 58-as opel olympia felújjítását nyomon követtem.Megvette az autót felújjított gépészettel,tényleg "csak" a karosszéria volt hátra.Majdnem 3 évet rááldozott a projektre szabadidős tevékenységként de az autó igazából,még mindíg,csak kb 90% van készen.Nekem igazából itt ment el a kedvem a veteránautózástól.Amennyi simogatást,kocoktatást,végignéztem egy profi szakembertől,rohadtul nem lenne türelmem hozzá.Igazából a tökéletesre törekedést nem lehet megfizetni,azt saját magadnak csinálod, más nem csinálja meg helyetted.

  • 2011.09.15 02:14:48bozót lajos

    vagy magadnak megcsinálod, vagy átbasznak. ennyi, tömören.

  • 2011.09.15 05:56:36maistro1

    Csatlakozom az előttem szólókhoz, ha belevágsz magad vagy.
    A Mo-i szakemberek /tisztelet a kivételnek/ nem hívatást és szakmát választ hanem pénzt keres.
    Én nem vennék ilyen öreg autót, magam is 91-es kocsival járok. Ma már oda jutottam magam matatom ha csak lehet.

  • 2011.09.15 06:27:25Dzsafar

    Imádom az öreg vasakat,azok még autó formájú autók voltak!!Nekem van egy barátom,aki ilyen gépeket állít talpra,és hihetetlen türelemmel,szakértelemmel!Most egy 1937 bmw.cabrió születik újjá,de előtte audi 80 urquattró,(gyári állapot!!)mecedes 170-es,nem is tudom felsorolni,miket még!szóval,tud a srác!Elérhetőséget tudnék ,ha érdekel!

  • 2011.09.15 07:25:17morcosboci

    vedd meg a Celica-t és használd amikor szépen süt a nap. Egy idősebb nőn is vannak ráncok-egy öreg autónak is lehetnek hibái mégis együtt lehet élni velük. Aki tökéletesre felújjíttatja az csak szív-szív-szív és amikor kész van akkor meg azon izgul, hogy nehogy valami baja legyen. RA28-as remélem.

  • 2011.09.15 08:12:17nabazzmeg

    szerintem vedd meg és használd jó időben, esőbe-hóba még véletlenül se vidd ki. Gondolom, garázs alapból van, a kocsit gépészetileg tedd-tetesd rendbe, hogy öröm legyen vezetni, ha van rajta látható rozsda, lakatoltasd ki, de nem az uccsó csavarig tartó felújítás a lényeg. Most ugyan elfelejtette, de többször is leírta Csikós: azokat szereti a legjobban, amelyek nincsenek restaurálva, eredetiek, nem rozsdaboglyák csak látszik rajtuk a patina.
    Sok örömet az autóhoz!

  • 2011.09.15 08:15:43Stofl

    [link]

    Szerintem itt érdemes próbálkozni, csak meg kell nézni a munkáikat.

  • 2011.09.15 08:27:51-Dr. Úr, elmehetek? -Nem, elmebeteg!

    ..ott van Winkler példája a Cougarral.

    Ha nem te csinálod, úgy jársz. Már a második brigádot cserélte le, és az autó még mindig messze van a késztől.

  • 2011.09.15 09:16:39poa ogapo

    Amit eddig megtudtunk, az alapján a kérdező
    1 hülye
    2 hazudik és így szórakozik
    3 naiv
    4 2/3-al minden meg tud oldani

  • 2011.09.15 09:29:13kovászosUbukla

    Nem ennek apofának való a veteránozás, ahhoz jól fizető, nyugis állás kell, ami mellett az ember szinte unatkozik és nem tud mit kezdeni a pénzével meg az idejével. vagy másrészt kötél idegekj meg egy jó adag fanatizmus hogy azt a kevés megtakarítást is ilyenre verje el.
    Japánt meg max azt újít fel aki ismeri csavarra pontosan, mert semmi értéke nincs eredeti állapotában se, és ezt a japcsik is jól tudják, ergó leszarják az utánpótlást, jó esetben márt eltüntették volna az összes 18 évnél idősebb kocsit amit valaha legyártottak.

    "A jó veteránautó Magyarországon az, amihez nem nyúltak még. A többit általában csak azért hiszik jónak a tulajok, mert nem ültek keveset futott, azonos típusban."
    ez meg a leghelyesebb meglátás volt amit itt valaha tettek, ez pontosan így van és nem csak a veteránnál, hanem úgy általában az ÖSSZES használt kocsinál. pláne ebben az országban.
    valószínű a régi 20 éves nyugati szakadékok tulajának fingja sincs hogy az amúgy nagyra tartott kocsijuk egy kalap szar, és eredetileg még annál is összehasonlíthatatlanul jobb volt.

  • 2011.09.15 09:30:30kovászosUbukla

    2011.09.15 09:16:39poa ogapo

    elárulom, ez a sorrend áll fenn:
    2 de mellette 1,3 és ma már szégyelli de 4.
    :D

  • 2011.09.15 09:50:21hondaboy65

    Ha valóban nincs elrohadva, akkor nyugodtan megveheted, de csak nyáron és szép időben használd!

    Karosszériaelemek meg a Csikós féle apró bisz-baszok egyébként simán beszerezhetőek Japánból, legalábbis a Hondánál így van, igaz aranyárban mérik (pl. Prelude II gyári hátsó sárvédő C oszloppal meg köszöbnyúlvánnyal 215 ezer FT 2005-ben). Utángyártottban ne is reménykedj, nincs hozzájuk semmi.
    Nem árt ha van az USA-ban rokonod, az ottani kereskedők jelentős készleteket felhalmoztak ezen coupék alkatrészeiből. De szintén csak a Hondára tudok hivatkozni: ők nem küldik el Európába a cuccokat direkt, szóval kell egy "stróman", aki megveszi és elküldi neked. Csak jelzem: a fentebb említett sárvédő anno 70 ezer forintnyi dollár volt akkoriban, szóval az ár harmada a magyarországinak. Az E-bay-el légy óvatos, sok ott a Thaiföldön meg itt-ott utángyártott szar ezekhez.
    Ha érdekel megbízható szerelő, ki ért a korabeli japán vasakhoz és nem is drágán dolgozik, akkor szólj, tudok egyet.

    Így nyugodtan mondon neked, ha van még 2-300 ezred rendberakatni és VALÓBAN NINCS ELROHADVA (nagyon), akkor megveheted! A mechanika úgyis 1000 évig jó lesz:)

  • 2011.09.15 10:02:00yomsisi

    Kedves Gábor!
    Csikósnak totál(car) iagaza van! A negyedik veterán autómat koptatom. A legelsőt, (Fiat500) restauráltattam, ismerős által ajánlott, csak ezzel foglalkozó "szakemberrel". Bár ne tettem volna! Ha éltél már fost! Az azt követők csereberéléséből viszont eljutottam egy olyan szintűhöz, amiről azt hittem, nem kell majd hozzányúlni. 2 év alatt, 700 ezer ment bele, pedig tényleg jó állapotban vettem. Ha ezt összeszedtem volna és hozzácsapom a vételárhoz, sokkal jobb állapotút kapok. De ilyen az ember, az tetszett, meg kellett venni.
    Légy óvatos. Én is a "mozaik módszert" ajánlom, külön mesterek jobban dolgoznak, mint egy generál kivitelező. Azt is merném javasolni, vidd ki külföldre, próbáld ott rendbe hozatni. Lehet, hogy a a többlet Euróból fakadó pluszköltség, a végén megtérülne.
    Kitartást és sok örömet kívánok hozzá!
    Üdv!

  • 2011.09.15 10:26:25Celica77

    Szia Gábor,
    bár az előttem hozzászólóknak sokmindenben igaza van, azért annyira nem kell megijedni. Én épp most fejeztem be egy 77-es Celica felújítását (későbbi veterán Celicával nem is érdemes foglalkozni), és bár ráment 1 évem és egy kisebb vagyon, azt mondom megérte a sok bárgyú tekintet miat, akiknek foggalmuk sincs, hogy mit látnak ;-) Mindenre van megoldás, csak pénz és kitartás kérdése. A performance-tuning.hu oldalon találhatsz képeket a projektemről, segítek szívesen bármiben.
    Üdv
    Tamás

  • 2011.09.15 10:34:58zöldi

    Mindenáron veteránt motort akartam én is, hála az Úrnak az ölembe pottyant egy retek Simson, ingyen. Időm volt meg erre szánahtó pénzem is, így nekiláttam. Na a végeredmény, egy használható, de csak "rendberakott", nem restaurált motor lett, így is belekarcoltam a 100 ezerbe egy olyan típusnál, amihez minden kapható, gombokért(a minőségről most nem ejtenék szót). Ehhez képest 1 év használat után állandó buzerálást igényelt. Na, akkor rájöttem, hogy ezt a témát inkább majd később veszem elő, ha újra lesz idő meg kess. Úgyhogy vettem egy Honda robogót, eddig csak benzint kért, kop kop...

  • 2011.09.15 10:44:36alprazolam

    celica! ezért csináltad? hogy nézzen a nép,bárgyún?

  • 2011.09.15 11:09:10KevinMulder

    Egyszer fogok én még Calibrával veteránozni :)

  • 2011.09.15 12:50:25Celica77

    Lássuk be, hogy aki veteránozásra adja a fejét, picit mind exhibícionista, és az átlag híg fos tengeréből szeretne kicsit kitűnni oly módon, amit csak pénzzel nem lehet elérni, mert akkor bemégy egy Aston kereskedésbe, és kigurulsz az új DB-vel... Minden autóépítő májának jól esik, amikor magukat szakértőnek valló szakik értetlenül állnak a járgányod előtt, és kérdően néznek, gogy mi az Atyaúristen ez? Ezen felül a japánok már a 70-es években is jó autókat gyártottak, de vigyázat, gyenge pont a karosszéria!!! Tény, hogy sokkal könnyebb egy 450 SL-t felújítani, de a legutóbbi balatonalmádi találkozón 7-et láttam belőle...és nem Celica, de egy japán vas sem volt... na ezért csináltam!

  • 2011.09.15 13:53:52karlmann

    Kedves Gábor, próbáld a victory.hu-t. Elég profi cég, sokat dolgoznak külföldre, több díjat is nyertek már az általuk restaurált kocsikkal. A cég tulajdonosa és egyben vezetője az USA-ban él, onnan akár a leendő autódat, akár alkatrészt is tud szerezni (mert ott az is van hozzá bőven) és nem kell neked nyakig belemászni az ügybe. Sőt, mivel oda többet adtak el belőle, mint mondjuk Európába, jó eséllyel kifoghatsz egy ritkább, különlegesebb példányt, ami a "száraz állmokban" jobb állapotban maradt fenn. Olcsó nem lesz az biztos, de meg tudják csinálni.

  • 2011.09.15 14:00:15Bub

    2011.09.14 23:20:57 Pipi@

    Nekem is pont Ők jutottak eszembe. A szerelő régi barátom, többször szoktam Náluk a műhelyben gyönyörködni. Nem gyorsak, de (talán a cikkből is kiderül, hogy) ez pozitív tulajdonság. Nem kókányolnak, meg hebrákolnak ... mindent tisztességesen csinálnak meg. Pl. egy P1800-as volvóhoz gyártottak műszerfal részt, mert nem találtak sehol. A végén nem mondtad volna meg, hogy nem eredeti. Ráadásul a szerelő barátom (mint Én is) japán fun, tehát valószínűleg nem lesz ismeretlen a Celica sem. Foglalkoznak mindennel. Motor, karosszéria, belső. Műanyagozás, kárpitozás. amit kérsz. Elejétől a végéig. Ha emlékeim nem csalnak bőven 80% fölötti vizsgaeredményeik vannak... :)

  • 2011.09.16 00:08:16morcosboci

    celica77-az oldal regisztrációt igényel.

    A kasznival nincs semmi gond hanem azzal, hogy agyonsózzák az utakat. Itt Ausztráliában napi használatban látok ilyen öregebb japán autókat és azon kívül, hogy lelakják meg asznak karbantartani őket kutya bajuk sincs.
    Én egy kicsit fiatalabb (91-es) Toyota Cressidaval járok és az sem rohad sehol, még nyoma sincs!

  • 2011.09.16 08:44:59Celica77

    Morcosbocinak teljesen igaza van a sóval, de amennyire én tudom Ausztráliában szintén csak jobbkormányos gépek vannak, az meg itt az európai közlekedésünkben elég fura. Karlmann-nál van egyébként a megoldás, az USA délebbi részeiben kell keresgélni, de ha lehet távol az óceántól, mert a levegő sótartalma sem tesz túl jót a kasztninak. Amit Európában lehet taláni, és itt használták, az mind rohad sajnos. De elárulom, hogy túl sok eladó Celi USA-ban sincs...a legtöbbet jobbkormányos országokba exportálták...

Szóljon hozzá!

 
Ehhez a bloghoz csak belépett felhasználók szólhatnak hozzá.
 

KeresésKeresés

IndapassIndapass