700 ezer forintot buktam egyetlen ellenőrzéssel

2014.09.26. 17:39

Múlt heti cikkünkből megtudhatták, mi a különbség a magyar és a nyugat-európai rendőri intézkedések közt. Az osztrák rendőrök rendszeresen tartanak éjszakai ellenőrzéseket az autópálya St.Pöltenhez közeli szakaszán. Ilyenkor minden gyanús autót, de főként az utánfutósokat leterelik egy kis beszélgetéssel egybekötött műszaki vizsgára. Az ilyesmiből nehéz nulla euróval kijönni, amire újabb példát szolgáltat az alábbi levél. Az ebben leírtak alapján azt mondhatjuk, hogy a Smartot trélerező László viszonylag olcsón megúszta a maga 550 eurós büntetéssel, melyet az utánfutót bérbeadó vállalkozóval megosztva kaptak.

Kaptunk egy levelet egy másik olvasótól is. E szerint tévesen szerepel a cikkben, hogy amennyiben egy nehéz pótkocsinknak két tengelye van, mindkettőt el kell látni fékberendezéssel, tehát nem volt jogos a büntetés. Az alábbi magyar jogszabályrészlet, a kinti rendőrök és az utánfutó magyarországi gyártója is ezt az állítást támasztják alá, tehát a büntetés mégiscsak járt. Akárhogy is van, jobb a béke, szerintem ne barkácsoljanak otthon és ne csak az autó, de az utánfutó állapotára is ügyeljenek ha itthon vagy külföldön kalandoznak. A részletes választ Pető Attilától, a Kreszfórum nevű oldal szerkesztőjétől kértem. Ő azt mondja, nem egyértelmű a magyar szabályozás, mert az olvasó által említett 32.§. alapján a ráfutóféknek nem kell valamennyi kereket fékezni.

Ugyanakkor a jogszabály 32.§-a általánosságban beszél a pótkocsikról, ami így egy kerti traktorutánkötött utánfutóra is érvényes, míg a jogszabály A/9. számú mellékletének második része az O kategóriájú, azaz a gépkocsik után köthető pótkocsikkal foglalkozik. Itt egyértelmű a követelmény:

"2.2.2.4. Az üzemi fékrendszernek a pótkocsi összes kerekére hatnia kell.

2.2.2.5. Az üzemi fékrendszer hatását megfelelően kell elosztani a tengelyek között."

Egy olyan olvasónk is írt, aki ugyanazon az éjszakán, ugyanott futott a rendőrök karjai közé, mint László, de ő még komolyabb büntetést kapott.

címzett: Zách Dániel

dátum: 2014. szeptember 19. 19:34

tárgy: Az osztrák rendőr magyar nepperre vadászik

Kedves Dani!

Mi is ott táboroztunk aznap éjjel St.Pöltennél, szintén bérelt trélerrel. Nálunk a sofőrt 735 euróra, az utánfutó tulajdonosát, vagyis a bérbeadót 855 euróra büntették az osztrák kollégák és további kétszer 220 eurót kaptunk az autó, egy Chrysler Voyager miatt. Érdekes, hogy nálunk a vontató az autó bal oldali kézifékét nem tudták megmérni, és azonnal lekerült a rendszám, majd következett az utánfutó, amin nem volt mérhető fék. Sajnos igazuk volt mindkét esetben, tehát nincs mit tenni, nem volt megfelelő a műszaki állapot.

image1

Igaz, egy ekkora autó után egy kis tréler fékhatását nehéz érzésre megállapítani. Nekünk is három út volt, mire mindenki hazaért. Szomorúbb, hogy miután elismertük, hogy hibáztunk, valamint elég súlyos bírságot fizettünk, minden momentumban szívattak minket a rendőrök. Mindenki nagyon készséges és udvarias volt látszólag, háromszori kérdésre is elmondták, hogy a vizsgálat után, másnap bármikor hívhatjuk az ügyeletes számot. A kollégák azonnal a fent említett parkolóba jönnek és lehet fizetni, majd távozni, persze csak megjavított járművekkel vagy azokat szállítva. Másnap (szombat) dél körül indultunk vissza. Este 9-re lett kész az autónk, majd hívtuk a számot, ahol közölte az ügyeletes, hogy a számot hívni nonstop lehet, de csak reggel 7-től este 7-ig jönnek.

image2

Egy éjszaka a parkolóban, majd másnap délelőtt fél 9-re érkeztek meg a helyszínre az illetékes szervek. Minden alkalommal szondáztattak és igazoltattak minket, holott előző este is ugyanazok voltak szolgálatban és keresztnevünkön szólítottak. A smartos úrtól nem vették el a Smart okmányait, nekünk viszont csak a bírságmegfizetését követően adták vissza a szállított, sérült C Corsa papírjait. Ez azért különös, mert akármilyen hibát is vét a szállító személy, illetve cég, ahhoz nincs köze egy harmadik magánszemély által vásárolt autónak.

Érdekes, tanulságos eset ez nekünk, körülbelül 6-700 ezer forint mínusszal. Az a baj, hogyolyan szerelvényeket és autókat is "piszkáltak" kint, melyeken tényleg nem volt komoly hiba. Egy 2-3 éves, újszerű Volkswagen Transporter T5 egy nagyon újszerű utánfutóval azért állt mellettünk két órát, mert egyetlen egy oldalfény kiégett rajta. Ami persze gyári LED volt amit ott nem tudott kicserélni a tulaj a helyszínen, és belátható, hogy ez bárkivel, bármikor előfordulhat és nem kellene ezért mindjárt 250 euró büntetést adni neki. Összességében eléggé úgy tűnt, hogy a pénzbírságok kiszabásának is fontos szerepe volt az aznap esti ellenőrzésben, nem csak a közlekedésbiztonság javításának.

image2 (2)