Már a japán autók sem annyira japánok?

2015.06.24. 17:31

Feladó: M. Attila

Címzett: Papp Tibor

Dátum: 2015. június 22. 22:21

Tárgy: Toyota Corolla kérdés

Kedves Tibor!

Nemrég volt szerencsém olvasni a használt Corollákról szóló írását. Magam is egy "békalámpás" példány boldog tulajdonosa vagyok (1.3 benzines, szedan), ezért saját tapasztalatom alapján is maximálisan meg tudom erősíteni a cikkben írtakat. Az az érzésem, hogy ez az autó elpusztíthatatlan: évi egy kötelező szervizlátogatás, utána pedig csak a gondtalan autózás, semmi váratlan leállás vagy meghibásodás.

A levelem apropója, hogy a közeljövőben új autó vásárlása elé néz a cégünk, és önhöz fordulok tanácsért, hogy manapság vajon melyik új autó tudja nyújtani ezt az "elpusztíthatatlanságot", melyik új autó legyen a Corollám utódja? (Csak zárójelben jegyzem meg, hogy szívem szerint még sokáig megtartanám ezt a Corollát, de munkám jellegénél fogva gyakran találkozom ügyfelekkel, akiknél, kimondva-kimondatlanul, általában elvárás egy új(abb) autóval való megjelenés.)

3 fős család vagyunk, nagyrészt városban használnám a kocsit, tehát nem a méret számít, hanem a technika :-) A pénzügyi keret valahol 4-6M közé esik, de természetesen nem a túlköltekezés a cél, hanem a jó ár-érték arány megtalálása. A fő szempont a tartós, megbízható műszaki tartalom. A felszereltség, puha műszerfal, turbómotor, toronyóra lánccal és egyéb úri huncutságok másodlagosak.

A Corolla miatti pozitív tapasztalatom alapján inkább japán típusokban gondolkodom, de más típusoktól sem zárkózom el, ha megfelelnek a fenti szempontnak. Első körben ezeket a típusokat néztem:

Toyota Yaris, Auris, Corolla, Honda Jazz, Civic, Mazda 3

A japán márkák esetében, érzésem szerint a ténylegesen japán gyártású autók bírják jobban a strapát (a felsoroltak közül tudomásom szerint csak a Mazda 3 ilyen), de cáfoljon rám nyugodtan.

Előre is köszönöm fáradozását és válaszát!

Üdvözlettel:

M. Attila

Kedves Attila,

Én a Mazda3-Jazz-Corolla trióból választanék, attól függően, hogy a mennyire jól manőverez a városban. A Jazz picike, fordulékony, de jól variálható, egy Corollával lehet hosszabb távon is utazni, a Mazda3 viszont egy jó optimum, öt ajtóval, mindkét szempont szerint. Esetleg megnéznék még egy szívómotoros Kia Ceedet is vagy Hyundai i30-at, ezek is vannak olyan jók, mint a japánok.
 2
 
Viszont ki kell ábrándítsam, a Mazda3 sem teljesen japán, a motorizáltságtól függ, hogy honnan érkezik: a dízelek készülnek Japánban és a benzinesek Mexikóban. Egyébként a Mazda2 is közép-amerikai eredetű. A Mazdák közül a CX-3, CX-5, MX-5 és a 6-os japán, tehát ahogy ez a továbbiakból kiderül, ezzel még mindig a Mazda az egyik legjapánabb márka.
 06210093
 

A Toyotánál a Corolla és a Verso pl. török, (a toyotások szerint ez jó dolog), a Yaris francia, az Auris, Avensis angol gyártmány, hozzátenném, hogy az angol Toyotákkal sincs sok baj, az én 16 éves Avensisem is az, de a békalámpás Corollák java is onnan érkezett. Az Aygo viszont cseh, a Toyoták közül a Land Cruiser, RAV4, a Prius változatai és a Lexusok készülnek Japánban.

Ami a Hondákat illeti, a Jazz vagy japán vagy kínai, felszereltségtől függően. Mondjuk ültem kínaiban, erősen tornacipő-szaga volt, mindenképp kerülném. A Civic és CR-V Angliában készül, és ezzel ki is végeztük az Európában kapható Hondákat.

 1
 
Bár nem kérdezte, akkor már leírnám, a Nissanokkal mi a helyzet: a Qashqai, Juke és a Leaf angliai, a Pulsar és NV200/Evalia spanyol, a Micra pedig indiai. A GT-R, 370Z persze japán.

Azonban ettől nem kell megijedni, ma már nem a gyártó ország számít, hanem a minőségbiztosítási rendszer, márpedig minden cég a saját szisztémáját viszi az összes gyártóhelyére. A Mazdánál például 500 japán szakember ment az új mexikói gyárba, hogy a minőséget felügyeljék, de a minőségellenőrzés még a Belgiumba tartó szállítóhajókon is tart.

Remélem segítettem:
Papp Tibor

Ui.: az említett koreai autók Szlovákiában és Csehországban készülnek, szóval ez a világ már tényleg nem a régi.