Drótkorong vagy kromofág?

2016.08.02. 10:45

Feladó Balázs

Címzett Sipos Zoltán

Dátum 2016.07.26.

Tárgy Acélfelni festése

Üdvözlöm Sipos Úr,

A napokban bukkantam rá az egyik videójára, amiben bemutatja, hogy hogyan lehet a felnifestés előtt a gumit egyszerűen és gyorsan maszkolni kártyalapokkal.

Szeretném kérdezni, hogy mit javasolna az alábbiakra, Önnek valószínűleg már van tapasztalata, nekem még nincs. Tehát, adott 4 darab gyári lemezfelni, jelenleg szerencsére nincsenek felgumizva. Nincs rettenetes állapotban, de az összesen körben megjelent a rozsda, szeretném egy pár évre letudni a problémát, gondoltam kompletten újrafestem az összeset, úgy, hogy a régi festéket eltávolítom, alapozóval lefújom, majd színnel.

Magamtól úgy álltam volna neki, hogy nekiesek a sarokcsiszoló + drótkorong kombóval, és addig nyúzom amíg szép fémtiszta nem lesz - erre azonban az ismeretségi körben felhorkantak néhányan, hogy miért nem marom le egyszerűen a régi festéket kromofággal. Ön mit javasolna? Drótkorong, kromofág, esetleg a kettő együtt?

Köszönöm szépen ha tud 1 percet szánni a válaszra,

Üdv,.

Balázs

Hello Balázs,

elnézést hogy ilyen lassan reagálok, bamba voltam.

Ilyenkor egyik fényező ismerősöm intelmei jutnak eszembe: ha nincs rozsda a festék alatt, felesleges leszedni, mert egy egészséges védőréteggel több. Éppen ezért a teljes kromofágozás nem biztos hogy szükséges - azt már csak halkan teszem hozzá, hogy a manapság kereskedelmi forgalomban kapható kromofág simán lehet, hogy meg sem kezdi a gyári festéket. A régi recept szerint készülő, szürkén, kéz alatt beszerezhető működhet is, de azzal se lesz sétagalopp.

De az az igazság, hogy ahányszor ilyen felni-festékmentesítésbe fogtam, annyiszor fogadtam meg, hogy legközelebb szemcseszóratok, mert sokkal hatékonyabban távolítja el a festéket és a rozsdát is, mint akár a drótkorong, akár a kromofág, ráadásul töredéke szopásmennyiség. Kis szerencsével még pénzben sem sokkal drágább (sőt) mint a kromofág, a drótkorong, a flex kopása és a ráfordított idő együttesen. Persze szombat délután ez nehezebben kivitelezhető - ha van otthon drótkorong meg festékmaró, hajlamos az ember ezt az utat választani, de volt, hogy inkább félretettem a Transit felniket, és hétfőn elvittem homokszóratni őket, csak ne kelljen egy napig feleslegesen szerencsétlenkedni a flex-szel.

Ha a felnik épp csak megindultak a romlás útján, és nem a tökéletesség a cél, én bizony csak a rozsdát csiszolnám le, valamilyen rozsdaátalakítóval passziválnám a felületet, a durva csiszolási nyomokat tovább finomítanám kisebb szemcseméretű papírral, aztán alapozó, festék és kész is. Ha nagyon igényes munkát akarnék, akkor szemcseszórás, majd alapozás, festés. Lehetne persze a felniket porfestetni is, de egyre több olyan felnim van, ami a porfestett bevonat alatt sokkal rondábban elkezdett rohadni a felniperem és afelniközép közt, mint egy hasonló, de festett felninél.

Remélem sikerült segítenem, ha bármi kérdés van, nyugodtan írjon!

Sipos Z.