Olvasói leveleink között a legutóbbi nagy vihar után a következő kérdés landolt:
Feladó Lehel
Címzett Totalcar
Dátum 2017. május 24.
Tárgy Autók a vízben
Tisztelt Szerkesztőség!
A tegnapi vihar kapcsán az a kérdés ütött szöget e fejemben – miközben hatalmas pocsolyákat kerülgettem, vagy éppen hajtottam át rajtuk hibrid Aurisommal -, hogy milyen mély víztócsába, milyen következményekkel lehet belehajtani benzines, hibrid, ill. „full” elektromos autóval? Van-e valamilyen rálátásuk, vagy tesztjük ez ügyben?
Üdv:
Lehel
Mivel a kérdés egy Toyotával kapcsolatban merült fel, a kérdést továbbítottuk az importőrnek, íme tehát néhány életmód-tanács, viharos időkre:
Kedves Lehel!
Alapvetően kerülni kell a nagy és mély tócsákat, javaslatunk szerint maximum a tengelyig (kerék közép) érő víztócsán lehet áthajtani személyautókkal, de ebben az esetben is korlátozott sebességgel. Az már semmiképpen sem ajánlott, amiket ilyen nagy esőzések után a hírekben látni, hogy a motorháztetőig is felér a víz, például egy aluljárón történő áthaladáskor, ahol összegyűlt a víz.
Benzines/dízel és hibrid modelleknél alapvetően a motorkárosodás megelőzése a cél, hiszen nagy mennyiségű víz beszívásakor az a hengerben nem összenyomható, ami pedig mechanikai károsodást okozhat. Az Auris Hybrid esetében a levegőbeszívó nyílás a motortérben, közvetlenül a motor mellett van, kb. a fényszóró magasságában. Tehát azt mindenképpen el kell kerülni, hogy erre a részre nagy mennyiségű víz folyjon. Emellett –bár a motortérben a legtöbb elektromos csatlakozó vízmentes – az elektromos alkatrészekre is gondolni kell, hiszen leginkább szóródó, felcsapódó vízre gondolnak a tervezéskor, nem arra, hogy üzemszerűen elmerülnek az alkatrészek a vízben. A hibrid rendszer esetében nincs különbség egy normál benzineshez képest, hiszen a nagyfeszültségű rendszer teljesen zárt, a karosszériától elszigetelt rendszer, egy megfelelő állapotban levő rendszer esetén nincs esélye az esetleges elektromos rövidzárnak vagy alkatrészek károsodásának normál használat mellett.
A nagyfeszültségű akkumulátor az egyedüli alkatrész, amibe a szellőzőrostélyon keresztül bejuthat a víz, de ez az utastéren belül van, tehát erre kicsi az esély. Még abban az esetben sincs veszély, ha az autó teljesen elmerül például egy tóban, a gépjármű fém karosszériája megérinthető. Kimásoltam a Kezelési Útmutató vonatkozó részét:
Ha vízzel borított útszakaszhoz ér: ne hajtson nagy esőzések után vagy egyéb okból vízzel borított útszakaszra.Ha mégis ezt teszi, akkor a gépjárművet a következő súlyos károsodások érhetik.
- Lefullad a motor
- Rövidzárlat az elektromos alkatrészekben
- Motorkárosodás vízbe merülés miatt.
Ha mégis vízzel borított útszakaszon haladt, és a gépjármű beázott, akkor mindenképpen ellenőriztesse a következőket bármely hivatalos Toyota márkakereskedésben, szervizben vagy más, megfelelő képesítéssel és felszereléssel rendelkező szakembernél:
- A fék működése
- A motorolaj, a hibrid sebességváltó folyadék stb. mennyiségének vagy minőségének megváltozása
- A csapágyak és a felfüggesztés (elérhető) csuklóinak kenése és az összes csukló, csapágy stb. működése.
Ha a P helyzet vezérlőrendszer vízbe merülés miatt károsodott, előfordulhat, hogy nem tud P helyzetbe vagy P-ből más helyzetekbe kapcsolni. Ha a sebességváltót nem tudja kapcsolni P helyzetből más helyzetbe kapcsolni, az első kerekek lezáródnak, és a gépjárművet nem vontathatja talajra eresztett első kerekekkel, mert az első kerekek lezáródhatnak. Ebben az esetben a gépjárművet mindkét első vagy mind a négy kerék megemelésével vontassa.
Üdvözlettel:
Orosz Norbert
Műszaki Oktató
TOYOTA CENTRAL EUROPE KFT.