RSVPTC

Derült égből sorozatos bírság

2011. augusztus 24., 17:56 Módosítva: 2011-08-24 17:56:38
68
117 hozzászólás

From: Valaki

Date: August 24, 2011 07:13:32 PM GMT+02:00

To: Totalcar

Subject: Bírság

Tisztelt Szerkesztőség!

Soraimat - név nélkül - azért írom Önöknek, hogy mások is okulhassanak az alábbi vérlázító esetből.
A történet a következő:
Egy ismerősöm Budapest egyik kerületében évek óta gazdasági tevékenységét végzi, és ehhez személygépkocsit vesz igénybe, melynek tulajdonosa és üzembentartója a cége. Hosszú évekig valamennyi helybéli lakos és ott dolgozó vállalkozó úgy parkolt, hogy félig felállt a járdára, noha ezt valóban nem jelezte sem felfestett útburkolati jel, sem pedig jelzőtábla. Ennek az volt a praktikus oka, hogy ezen a nem túl előkelő környéken 100-as sebességgel autózók ne tegyenek kárt a parkoló autókban, lévén, hogy az utca kétirányú, de az úttest ehhez túlságosan szűk. Természetesen az önkormányzat nem látja be ennek fontosságát és/vagy nem kíván táblákra és útburkolati jelekre költeni, hogy ésszerűen használhassák az autósok és a gyalogosok a közterületet. Az utcában térfigyelő kamerák vannak felszerelve.
Egy keddi napon kapta kézhez az első, 30.000,- Ft-os bírságról szóló csekket, a KRESZ 40. § (8) bekezdésének megszegése okán (járdán történő parkolás, ahol nincs engedélyezve).
Szerdán 2 újabb bírság érkezett ugyanerről, de nem ugyanazon a napon elkövetett szabálysértésről,  mint a keddi, hanem 2 másik napról.
1 héttel később érkezett a negyedik.
Természetesen mind a KRESZ fent írt szabályára hivatkozással rótt ki büntetést.
Utánanéztem a jogszabályi háttérnek.
Magát a bírságolás rendjét és a kiszabható bírságok összegét a 410/2007. Korm. rendelet szabályozza. A kormányrendeletbe 2011. április 29-i hatállyal került bele az a bekezdés (9. § (4) bekezdés), melynek alapján nem kell értesíteni a gépjármű üzembentartóját a szabálysértés elkövetéséről. Nehogy az egyszeri állampolgár véletlenül jogkövető magatartást tudjon tanúsítani az első határozatban és annak indokolásában foglaltaknak megfelelően. Arra, hogy miért nem egyszerűen 120.000,- Ft a büntetési tétel, nem találtam magyarázatot, pedig a postaköltség is olcsóbb lenne. Kérdés továbbá, hogy ugyanazon magatartás miatt hányszor lehet megbüntetni ugyanazt a személyt.
Úgy tudom, egy jogállamban elengedhetetlen alapelv a jogszabályokban foglalt jogkövetkezmények előre láthatósága és kiszámíthatósága. Lehet, hogy megérné Alkotmánybírósághoz és/vagy ügyvédhez fordulni?

Kérem, e-mail címemet bizalmasan kezeljék.

Kedves levélírónk,

Ismerős a helyzet. Amikor a XIII. kerületi Garam utcában laktam, nálunk is ugyanez történt: egy tavaszi reggelen minden előzetes értesítés nélkül végigbüntették a ferdén parkolókat, vagyis mindenkit. Aztán később is, amitől mindenki rászokott a járdaszegény melletti parkolásra, és brutálisan lecsökkent a parkolóhelyek száma. Jogászunk azt mondja, levelében annyi a tévedés, hogy ez nem szabálysértés, hanem objektív felelősség alapján közigazgatási bírság, és nem csak csekket, hanem határozatot is kellett kapnia.

Ez a megoldás kifejezetten az eljárás alatti nyilatkozattételt lehetetleníti el (az üzembentartó nem tudja, hogy dübörög vele szemben a közigazgatási eljárás), de a fellebbezésben minden észrevételét elő tudja adni. Jó szívvel tanácsolhatjuk, hogy forduljon panasszal az ombudsmanhoz a panasz@obh.hu emailcímen. Az országgyűlési biztos az értesítés hiánya miatt már korábban is többször felszólalt - amíg nem volt benne ez az új szabály a kormányrendeletben, sokszor akkor sem értesítették megfelelően az ügyfelet. De az ilyen konkrét panaszok az eddig elvi alapon megfogalmazott észrevételeit támasztják alá, és segíthetnek abban, hogy a probléma napirenden maradhasson.

Panaszában kérheti, hogy a biztos vizsgálata során ne fedje fel a kilétét. Ugyanakkor egy ilyen konkrét ügyben a vizsgálatot ellehetetlenítené, mert a négy konkrét ügy megjelölése nélkül nem lehet tájékoztatást kérni sem a rendőrségtől, sem pedig a közút kezelőjétől, aki nem táblázott.

A teendői:

a) nézze meg a képet (ill. képeket) az interneten, szedje össze az összes iratot, és fellebbezze meg a határozatokat

b) írjon egy panaszt Prof. Dr. Szabó Máté országgyűlési biztosnak címezve a panasz@obh.hu címre.

Nem tanácsolhatjuk viszont, hogy szerezzen kiegészítő táblát és tegye ki azt, vagy az éj leple alatt húzzon egy fehér csíkot a járdára. Ahogyan azt sem, hogy keressen egy megbízható rokkant rokont, aki ezekben az időpontokban Önnél lakott (vagy a környéken lakik és Ön fuvarozta), és lobogtassák az ő tuti rokikártyáját.

Üdvözlettel:

Winkler Róbert

117 hozzászólás

Mi ez? Az olvasó kérdez, mi válaszolunk

2011. augusztus 22., 17:51 Módosítva: 2011-08-22 17:51:20
25
35 hozzászólás

From: Dávid

Date: August 6, 2011 2:23:32 PM GMT+02:00

To: Totalcar

Subject: Spyker

Mélyen Tisztelt TotalCar!

A tegnapi napon a már Széchenyi István térre keresztelt Roosevelt téren láttam az alábbi autót.

Figyelemmel szoktam kísérni az oldalatokat, az autós világ híreit, újdonságait. Ám ami itt láttam elgondolkodtatott. Nem egy mindennapi gépjármű. Ami érdekes, hogy nagyon sok részlet az autón a repülőgépekre emlékeztet pl: tele van légcsavar motívumokkal. Én sok mindent nem tudok erről az autóról, nem láttam még ilyet. Szerintem vmi ritka angol gép lehet. Vmit tipp?

Mondjuk a rendszáma is megérne egy misét... :)

Üdv:
Dávid

Szervusz Dávid!

Nincs új a nap alatt, bár tény, mikor megláttam Indafotón az első képeket erről a Spyker C8 Double 12S-ről, meglepődtem én is.

A Double 12S a márka legerősebb modellje, lényegében a 2006-os 24 órás Le Mans-i versenyautó utcai változata. Változattól függően akár 620 lóerős is lehet, de mindegyikben a jól ismert 4.2-es Audi V8-motor dolgozik. Annak idején, 2006-ban éppen a versenyváltozat kialakítása miatt kapott megnyújtott far-részt a C8, ezzel - szerintem - egyben aránytalan és csúnya lett, összevetve a sokkal kompaktbabb, rövidebb C8-cal. A tavalyi 24 óráson már az utóbbival álltak rajthoz.

A Spyker Cars egy manufakturális kis holland sportauógyár, teljes jogú tulajdonosa az 1922-ben becsődölt felépítmény- majd autógyártó Spyker nevének, logójának. Anno Jacobus és Hendrik-Jan Spijker alapították és érdekes módon az 1999-ben alapított utód is csaknem olyan csúnya véget ért, mint elődje, miután 2005-ben alapítója és formatervezője Maarten de Bruijn elhagyta a céget. Végül egy arab konzorcium segítségével maradtak talpon. A propeller finom utalás a cég első világháborús múltjára, amikor a neutrális Hollandiában repülőgépeket gyártottak.

Fotó: Nagy Balázs
 
Fotó: Nagy Balázs

Itt jön képbe az autó tulajdonosa, aki minden valószínűség szerint a notórius luxusautó-gyűjtő, a kuvaiti származású Al Roudhan Bader. Róla aztán akad infó bőven, többek között itt is láthatod autói mellett. Hogy miért ez a rendszáma? Azt csak ő tudja...

Üdvözlettel
Vályi István

35 hozzászólás

Mi is az az árfolyam-különbözet?

2011. augusztus 18., 11:39 Módosítva: 2011-08-18 11:39:48
4

Tárgy: Hitel lezáráskor alkalmazott árfolyami számitás

Feladó: Gojszi

Dátum: 2011. augusztus 10. 9:37:21

Címzett: Hiteldoktor

Lezárási kalkulációjukat megkaptuk, melyben lehetőséget nyújtanak számunkra a svájci frankban való előtőrlesztésre, amelyben azt írják, hogy így mentesűlhetünk a tőketartozásra eső árfolyam-különbözet összegétől. Erről lenne önök felé kérdésem.

Ugyanis azt írják: A hátralévő tőkekövetelés és a kalkuláció érvényességig kalkulált kamatrész összesen 1148645,- ft. A kölcsön folyósításakor érvényes árfolyam 157,12 HUF/CHF volt, így a frankban fizetendő összeg 7310,62 CHF amelyt ki kellene fizetnünk.

Mostani árfolyamon számolva, amit most én a napi deviza vételi árfolyamon, (256 HUF/CHF) számolok, 256Ft x 7310,62 CHF= 1871518,72 ft.

Tehát azt írják, mentesülhetek a tőketartozásra eső árfolyam-különbözet összegétől, de én ezt nem értem, merthogy én így igen csak nagy különbözetet látok, mert ha kivonom az 1871518,72 ft-ból az 1148645 ft-ot akkor én 722874 ft különbözetet kapok. Kérdem én, akkor mi ez a különbözet?

Mert ha frankba számolom át ott is igen csak nagy a különbözet. Maradjunk a 256 HUF/CHF árfolyamnál: 1148645 osztva 256 az kerekítve 4487 CHF, ha ezt kivonom a 7310,62 CHF-ból, akkor 2824 CHF a különbség.

Telefonos ügyintézőjükkel folytatott beszélgetéskor is azt a tájékoztatást kaptuk, hogy ha az aktuális árfolyamnál olcsóban tudunk egy kicsit svájci frankot vásárólni, érdemes svájci frankban előtőrleszteni, mert így csak a tőketartozást kell kifizetni.

Szóval erre szeretnék választ kapni, hogy van ez, mi alapján van ez számolva, mert ha a forintban adott lezárási kalkulációjukat hasonlítom össze a mostanival, ott is meg van a különbözet, meg most is itt a különbözet.

Választ és megoldást keresek erre a kérdésre.

Skoda Fabia 2005. évi vásárlás

Kedves Gojszi,

A banknak jelen esetben igaza van, és azt mondja, hogy lehetőséget biztosít önnek, hogy CHF valutában törlesszen elő. Tegyük hozzá, ez egy kedves gesztus tőlük, ez nem mindenütt alapértelmezés.

Tehát a kérdésére válaszolva, ha esetleg a 70-80-as években vendéglátózott Svácban, neadjisten van a párnacihában pártízezer frankja, azt is beviheti a bankba, őket nem érdekli, hogy a Kelteliben vásátolta-e 35 forintért ugyanennyi éve, vagy találta az utcán egy vaskosabb pénztárcában.

Ha mindezek nem állnak fenn, ne csüggedjen, forintban is fizethet, de így a bankra bízza a frank beszerzését, aki napi árfolyamon fog vásárolni.

t

A Mini Club kizárta a sátorgázolót

2011. augusztus 18., 11:15 Módosítva: 2011-08-18 11:15:00
29

Tárgy: Minivel át a szomszéd sátrán

Feladó: Mini Club

Dátum: 2011. augusztus 18. 10:57

Címzett: Totalcar

A Mini Club Hungary a sajtóból értesült a Minivel, más márkaklub találkozóján történt balesetről.

Az autó tulajdonosa 2010 novembere óta tagja egyesületünknek, csupán egy találkozón vett részt. A történtek miatt a Mini Club Hungary teljes mértékben elhatárolódik az autót vezető személy viselkedésétől és az eset után tanúsított magatartásától. Sem szellemiségében, sem a Minihez és a történtekhez való hozzáállásában nem egyeztethető a Mini Club Hungary alapelveivel, jellegével.

A Mini Club Hungary vezetősége az eset kapcsán az egyesületből történő kizárás mellett döntött. Egyúttal a hazai Minis társadalom nevében kérünk elnézést minden érintettől és kérjük, ne azonosítsák egyesületünkkel a történteket.

A Mini Club Hungary elnöksége

Traffipaxolásért baráti szeretet

2011. augusztus 15., 14:40 Módosítva: 2011-08-15 14:40:18
83

Feladó: Tamás

Címzett: Tisztelt Csongrád Megyei Kapitányság!

Dátum: 2011. augusztus 15. 9:54


Tisztelt Csongrád Megyei Kapitányság! Az önök egyik járműve sebességmérést folytatott a vasárnapi napon a Derekegyházát Szentessel összekötő úton. Ezen a szakaszon jelenleg is kint van a sebességkorlátozó tábla, bár az útjavítást már napok óta befejezték.
Az adott sebességméréssel több probléma is van.

  1. Az önök szolgálati szabályzatában található az alábbi rész:
    (4) A rendőrhatóság fontos közérdekből a közúti járművek közlekedése vagy várakozása céljára ideiglenes jelleggel igénybe veheti az egyébként nem a közúti forgalom célját szolgáló közterület, ha annak teherbírása megfelelő, illetve méret- és súlykorlátozás elrendelésével arra alkalmas. A közút lezárása vagy forgalmának korlátozása érdekében kihelyezett közúti jelzéseket az ok megszűnésekor el kell távolítani, az állandó jelleggel ott lévő közúti jelzőtáblák hatályát vissza kell állítani. 
    Ennek önök nem tettek eleget, mivel a tábla eltávolítására én tettem lépéseket a közútkezelőnél a mai napon. Így a sebességmérést végző kollégájukkal szemben kérem járjanak el a szolgálati szabályzat megsértése miatt.
  2. Erkölcstelen ilyen helyen mérni, de gondolom ezzel már megtanult a közlekedési osztályvezetőjük együtt élni.
  3. Valamint baráti szeretetemet ezúton is kérem juttassák el a mérések helyét kijelölő kollégájuknak. Áldott szép napot neki!


Köszönettel,
Tamás

Ezért robbanunk le annyiszor!

2011. július 25., 17:36 Módosítva: 2011-07-25 17:36:42
19
103 hozzászólás

Magunk is meglepődtünk azon, amit Attila írt nekünk az autók leggyengépp pontjával, az elektronikával foglalkozó korábbi hírünk kapcsán. Pedig sejtettük, hogy az autógyárak ott spórolnak, ahol csak lehet. Azt azonban nem gondoltuk volna, hogy az alacsonyabb ár kedvéért pazarló, korszerűtlen megoldásokat használnak. És nem csak az olcsó tucatautókban, de mindenütt.

Tárgy: Az új autók leggyengébb pontja (Elektronika)

Feladó: Attila

Dátum: 2011. július 22. 11:45

Címzett: Hírszerkesztő

Kedves Hírszerkesztö!

Én a német autóiparban dolgozom, és a prémium kategóriába tervezek LED technológiával épülő lámpákhoz elektronikát (új Audi A8, Audi TT, Porsche Panamera, C-osztály, E-osztály kombi, uj SL-osztály stb.).

Egy lámpa esetében mindig az elektronika a legdrágább rész, és mivel a megrendelőink és az értékesítés elsősorban a számokra koncentrálnak, hatalmas a nyomas felülről. Olcsóbb elektronika kell. Ezt úgy érjük el, hogy az alkatrészeket a névleges teljesítményük 100%-ig kihasználjuk, holott 50% lenne biztonságos. Jelenleg vannak olyan részei a szabályozó elektronikának, amelyek könnyen elerik a 100-120°C hőmérsékletet. Az alkatrész kibírja, de a forrasztási pontok folyamatos mechanikai igénybevételnek vannak kiteve (kitágul, összehúzódik).

Az elektronika mar 40 eve létező alkatrészekből épül (tranzisztorok, ellenállások, diódák), és minimális az integrált áramkörök száma. Sajnos ez azt is jelenti, hogy a ma elérhető kb. 90%-os hatásfok helyett ezek a rendszerek csupán 50%-os hatásfokkal dolgoznak. (Ez még mindig nagyobb, mint a hagyományos izzók esetében). Az energia masik 50%-at elfűtjük. A diszkrét alkatrészek ugyan olcsóbbak, de mivel több kell belőlük, nagyobb a meghibásodás lehetősége. Minden alkatrész, és minden forrasztási pont egy potenciális hibaforrás.

Ettől függetlenül az autóipar nagyon szigorú követelményeket ír elő az elektronika számára. Például a mi lámpáinkat 1000-szer lehűtik -40°C-ra majd, felmelegítik 85°C-ra. Továbbá rázópadon és időjáráskamrában is tesztelésre kerülnek (nem minden egyes darab, csak a fejlesztéshez használt példányok). Érdekes történet.

Valoszínűnek tartom, hogy a többi beszállító is hasonló szempontok szerint dolgozik. Egy motorvezérlö elektronikánál még nagyobb az igénybevétel. Jó elektronikát lehetne tervezni, de ehhez az kellene, hogy a menedzsmentben villamosmérnökök üljenek.

Tovabbi szep napot!

Üdv. Attila

103 hozzászólás Távolról sincs vége, olvasson még

Mit három gyerek? Négy!

2011. július 11., 09:03 Módosítva: 2011-07-11 09:03:40
10

Kedves levelezőim,

örömmel teszem ki a Miben fér el három gyerekülés? című cikkhez érkezett leveleket. Viszont hadd említsem meg ismét, itt nem méltánytalanságból maradt ki valami, hanem azért, mert épp nem volt a használttelepen. Mindenesetre a cikkből, a hozzá kapcsolódó posztból, és a most következő három levélből már szerintem bárki elég alapinfóhoz jut, ha három gyerek szállítására adná a fejét. Vagy négyre. Szóval hajrá, szaporodjatok és sokasodjatok!

Távolról sincs vége, olvasson még

Cégautónak nem feltűnőt?

2011. július 8., 18:26 Módosítva: 2011-07-08 18:26:57
3

Tárgy: Mit tanácsolsz? - cégautó vásárlás

Feladó: Zoltan

Dátum: 2011. július 8. 8:36

Címzett: Winkler Róbert

Szervusz,

Zoltán vagyok, egy miniatűr nemzetközi sales team marginális területeit megregulázni próbáló tagja. Cégesautó-vásárlás előtt állok, totál egyedül dolgozok a területemen, melybe 1-2 balkáni ország is beletartozik, és át kellene tolni egy win-win ajánlatot a cégemen. Ebben szeretném a tanácsodat - segítségedet kérni.

A cégem központja Hollandia, tehát az első akadály az itthoni (továbbá a szerb, bolgár és román) körülményeket megértetni az ottaniakkal, másrészt keveset látnak személyesen és hamar elfeledkeznek róla, hogy 194 cm magas vagyok és 120 kg. Eddig egy Volvo XC60-ra kértem ajánlatot - ez az autó nagyon bejött, majd egy Nissan Quashquai 2+-ra (ez sem rossz ám!).

Kiderült, hogy Volvo XC60-as valamelyik igazgatónk alatt fut, presztízskérdés lenne belőle, ha megkapom, bár az ára épp határeset, akár bele is férne. A Nissanra immáron  2 hete húzzák a szájukat... és már kezd elegem lenni belőle, le akarom tudni a cégesautó-beszerzést, vezetni akarok!

Az én szempontjaim: biztonság, kényelem (évi 70.000 km autóban), megbízhatóság (ne rohadjak le Kragujevácnál). A cég szempontjából fontos még: nagy csomagtér a hosszabb utakhoz netán kisebb kiállítói standok szállításához, üzleti megjelenés. Amit a beszerzést intéző hölgy elárult még: dízel üzem, 2.0-s motor, cca. 120-140 LE, jó átlagfogyasztással.


Gondolkodom még VW Passat kombin és Ford Mondeo kombin.

Jelenleg egy 1.6-os benzines, 100 LE-s Focus kombit tolok...

Mi a véleményed az említett 4 autóról?

Milyen alternatívát tudsz ajánlani ezeken kívül?

Ha van időd írni várom válaszod!

Előre is köszi a segítséget!

Zoli

Kedves Zoli,

A helyedben én gyorsan elfeledkeznék az XC60-ról. Nem mintha rossz autó lenne, vagy előítéleteket táplálnék a kínai tulajdonosokkal szemben, hiszen Kínában már akkor írásbeli vizsgához kötötték a hivatali előmenetelt, amikor nekünk még a nyereg alatti, nyershúsos lóhátpakolásig is legalább kétezer évünk volt még hátra. Szóval a Volvóval nem ez a baj. A formája nekem nem tetszik, de ez megint csak tök szubjektív.

Viszont nagyon nem mindegy, hogy ha évi hetvenezer kilométert autózol, a Volvo csinálja a kategória legkellemesebb beltereit. Én legalábbis biztos, hogy legszívesebben Volvóban utaznék sokat. Szépek a kapcsolók, a műszerek, ott a dizájn-középkonzol, ami persze lehet, hogy nyomja majd a térded, de legfeljebb annyira hátratolod az ülést, hogy szinte már hanyatt fekszel. Rendelhetsz bele hatalmas tolótetőt, ráadásul a D5 dízel talán a legszebben szóló gázolajos motor, ha lehet ilyet mondani. Mindenesetre nekem ez fáj a mezőnyben a legkevésbé.

Hat centivel kisebb a tengelytávja, mint vérrokonának, a Mondeónak, de a baj nem ez, hanem hogy egy főnöknek már van ilyen. Minek az a felesleges feszkó, amikor ugyanannyiból sokkal jobb életkörülményeket is teremthetsz, kevésbé feltűnően?

Hiába klímázol akárhogyan, a hátad beleizzad még a nem bőr ülésbe is, és az évi 70 ezer kilométeren át nagyon nem mindegy. A szellőző ülés borzasztóan nagy okosság. Van a Volvóhoz is, de itt nem is ez a lényeg, hanem hogy a Mondeóhoz is van, 150 ezres felárért a bőrhöz, és ebben már a fűtés is benne van. Hűtött-fűtött ülés, automata váltó, keveset fogyasztó dízel, és annyi hely, hogy te is lazán elférsz, mi kell még?

Nekem a Kuga speciel nem tetszett, Papp Tibinek igen, ebbe az ajánlatba is ő lobbizta bele. Szerintem viszont a Mondeo sokkal tágasabb, és főleg nem olyan feltűnő – szerintem egy céges autó minél szürkébb, annál jobb. A Passattal sincs semmi baj, ez a Passat-Mondeo-téma abszolút ízlés kérdése, ráadásul a VW-nél lényegesen alacsonyabb a hűtött ülés felára. Jól eldugták a konfigurátor menüpontban, nappa bőr 2 menüpont alá - ha jól számolom, 71 ezer forintos felárért.

Nissan Qashqai? Jó autó, meg persze ha hegyen laksz, az összkerék is kell, de mondom, egyrészt céges autónak olyat választanék, amiből nem lehet arra következtetni, hogy a dolgozó életében a munka mellett öröm is lehet, márpedig a SUV-ok ilyenek. És ugye a pénzügyes hölgyek is húzzák rá a szájukat valamiért. Nem véletlen, hogy a Mondeo olyan népszerű cégautó.

Budapest-Szeged: 11476 km????!

2011. június 28., 15:31 Módosítva: 2011-06-28 17:37:20
69

Hát igen, pedzegettük, hogy azért a Nokia ingyenes navigációja nem száz százalékos megoldás, hogy finom legyek. Valójában tényleg arra jó, hogy baj esetén tud az ember kezdeni valamit, például mindig ott a térkép. Azonban az Ovimaps útvonaltervezésben nem jeleskedik, ahogy Grif ezt meghökkenve észlelte. Szóval, a navigáció hőskorában az ilyemi még elment, de ma márcsak simán szánalmas.

Szia,

már többször felmerült bennem, hogy írnom kéne a Nokia navigációval kapcsolatban (azóta jártam egyirányú zsákutcában, szőlőhegyen, meg olyan úton, ahol csak trator megy el - mindezt kikapcsolt földutak és minden más ezt teljesen kizáró beállítás mellett, egy távolabbi cél felé tartva) de amibe most belefutottam, már tényleg említsére méltó. Mielőtt egy szegedi kiruccanás éhhalállal, vagy vízum hiányából fakadó bebörtönzéssel járna, javaslom az alábbi képet megvizsgálva leszűrni a szükséges tanulságokat:


Természetesen nem éltem semmilyen trükkel és gondolom azóta már önnek is feltűnt, hogy a Nokia egy random generátort is beépíthetett a navigációba, mert 2× nem adja meg ugyan azt az útvonalat A-ból B-be, tehát sikerülhetne ez biztos jobban is - vagy rosszabbul. Bár száraz lábbal ennél messzebb nehéz lenne.

Üdv,

Grif

Használtan inkább Fiestát, vagy Focust?

2011. június 26., 16:32 Módosítva: 2011-06-26 16:33:12
10

Szia,

autóvásárláshoz szeretnének segítséget kérni .

Per pillanat leginkább a Ford  Focus és Fiesta között vacillálunk a leginkább.

Szempontjaink a következők:

- használnánk városban is pl. bevásárláshoz, meg néhány vidéki és közelebbi külföldi útra (de valószínűleg összeségében nem használnánk nagyon sokat az autót);

- Nyilván fontos, hogy minél kevesebbe kerüljön a fenntartás, ugyanakkor, ha más tulajdonságok miatt megéri a költségesebb autó, akkor nem ragaszkodunk az olcsóbbhoz;

- Általában csak ketten használnánk, de azért elő fog fordulni jópár alkalom, hogy többen mennénk valahova csomagokkal;

- Mindketten most szereztünk jogosítványt.

Már informálodtunk sok helyen, olvastunk sok mindnet a totalcar oldalán is. A dilemmánk pont az, hogy amennyire kivettük a Focus egy nagyon jó autó a kategóriájában, nagyobb a csomagtere is, de a fiesta fenntartása olcsóbb lenne.

Sokan győzködnek minket, hogy kettőnknek a fiesta is bőven elég. További dilemmánk még hogy 1,4-es vagy 1,6-os motorral vegyünk autót, persze tudom, hogy ez típusonként más és más.

Szóba jött még Volvo S40, Chevrolet Lacetti, VW Golf és Polo. De minden másra is nyitottak vagyunk. 5-8 éves autót szeretnénk, kb. 1-1,4 M HUF között.

Nagyon köszönjük a lehetőséget és a választ előre is, nagyon értékelnénk bármilyen véleményt J.

Üdvözlettel:

Évi+Attila

Távolról sincs vége, olvasson még

Volkswagenek és Suzukik veszélyben

2011. június 20., 14:23 Módosítva: 2011-06-20 14:23:30
31

Tisztelt Winkler Róbert!

Azért írok, mert úgy gondolom fontos, hogy akivel még nem fordult elő ez a dolog, ja lehet védekezzen ellene, illetve fokozottan ügyeljen. A történet a következő: Kedves közeli ismerősömmel történt a következő eset. Vállalkozásnál dolgozik, kapott használatra egy 2007-es évjáratú, 2,3-as Multijet-es Fiat Ducato-t. Az kishaszon gépjármű kb. 1hete volt nála, az autó utcán áll (meglepő, de nem fűtött, őrzött mélygarázsban..), mikor az egyik reggel mikor beindította és feltűnt, hogy olyan hangja van a gépnek, mint valami  orosz traktornak, ami étolajjal megy és most érkezett a tajgáról. Ki is szállt és alánézett a masinának, ekkor döbbenten tapasztalta, hogy valaki az éj folyamán a nagy hátsó dob előtti katalizátort csővel együtt kivágta. Elment tehát a legközelebbi Fiat kereskedésbe, ahol meglepődve mondták, hogy érdekes, "Maga a körülbelül 7. ember aki bejön az elmúlt egy hónapban ugyanezzel a problémával..". Ennek a katalizátornak az ára kb, 200 huszon-párezer forint, természetesen utángyártott nem nagyon van...Pár hét keresgélés után végül is mégis talált egy helyet , ahol a fent említett ár negyedéért egy olasz gyártmányú, utángyártott katalizátort felhegesztettek ("majdnem azt tudja mint a gyári", megteszi ez is..mondván). De itt jön a lényeg: a szerelést végző személy kifejtette (nevezzük Bélának), hogy most ez a "biznisz": Az elmúlt pár hónapban rengeteg ilyen Ducatonak, illetve testvérmodelljének (Boxer, Jumper) csonkították meg a kipufogó rendszerét, legtöbb esetben még a leömlőhöz közelebb lévő katalizátort is kivágják, mert ezt jó áron el lehet adni. Hogy kinek, hova, mennyiért? Béla állítása szerint a lényege a dolognak a következő: Emberünk alámászik a gépnek, csővágóval kivágja a dobot, majd a megfelelő embernek elpasszolja (kap érte mondjuk két Deák Ferit), merthogy egy tőlünk északra lévő országba viszik is ki azonnal, ahol aztán a platinát kivonják belőle és mindenki jól jár. Leszámítva azt a vállalatot, vállalkozót, aki az amúgy sem csodás gazdasági helyzetben próbál életben maradni...
Szóval undorító, hogy hova fajul ez az ország.
Az, hogy mennyi igaz ebből az elméletből azt nem tudom, de láttam, illetve hallottam a hörgő Ducatót, tehát a tény, hogy lopják a katalizátort az biztos. Aki teheti és ilyen kishaszongépjárművel járkál az hegesszen alá valami jó kis lemezt, hogy azért kelljen flexelni rendesen ha valamit ki akarnak onnan vágni...ott azért meg még csak nem tartunk, hogy ezt is meg lehessen játszani.


Tisztelettel:
Benyó


Kedves Benyó,


Gondolom, nem vigasztal, ha azt mondom, igen, hallottunk már erről, konkrétan olvasónktól:

Sorozatos lopás Debrecenben

Debrecenben lakótelepen parkolok Fiat Ducato kisteherautómmal. A napokban ismeretlenek levágták a kipufogórendszerrõl a katalizátort. A rendõrségi feljelentésnél derült ki, hogy a héten az enyém volt a hatodik autó. A Fiatnál a gyári katalizátor 270 ezer ft, lehet a kipufogót is cserélik, és ehhez jön a munkadíj. Legrosszabb esetben a kárérték márkaszervizi ára elérheti a félmillió ft-ot. Az utángyártott is 100 ezertõl indul, de garanciális autónál problémát jelenthet. Ha ez a katalizátor lopás valóban üzlet, akkor valószínûleg máshol is lesz rá példa az országban.


Egyre gyakoribbak az alkatrészlopások, új klasszikus például a Volkswagen csoport PD-TDI motorjainál az adagolófúvókák kiszerelése. A tulajdonos nem is vesz észre semmit, amíg nem próbálja meg beindítani az autót. Aztán elmegy a szervizbe, és megtudja, hogy darabjának cseréje 230 ezer forint, és kell belőle négy. Úgyhogy valószínűleg bontottat keres, ami mondjuk megáll darabonként ötvenezerből, csak éppen rosszhiszeműen bontották ki valaki más autójából.
Veszélyben vannak a Suzukik is, lopnak Ignisekről komplett kipufogórendszert, vagy régi Swift hűtőt ventillátorral, ami akkor igazán öröm, ha esik az eső, és a tulajdonos észre sem veszi a szétfolyt vizet. Csak elindul vele, amíg megy. Régen a BX-fényszóró volt nagy divat, mert kívülről ki lehetett pattintani. Csepelen teli voltak a lakótelepi parkolók megvakult Citroenekkel. Persze ez ma már kevésbé nagy biznisz, hasonlóan, mint a 3-as Golfok legendásan drága ködlámpái.

Üdvözlettel:

Winkler Róbert

Regadó nélkül sírva fakadnánk

2011. június 17., 11:30 Módosítva: 2011-06-17 11:30:16
23

From: Szakmabeli

Date: June 16, 2011 15:14:55 PM GMT+02:00

To: Totalcar

Subject: Nevetséges a rendszámtörvény

Üdv!

Korábban az egyik legnagyobb, hazai gépjárműimportőrnél dolgoztam és elég érdekes dolgokat tapasztaltam. Megosztanám veletek....

Több cikkben és kommentben elhangzottak már a regisztrációs adó negatív hatásai, azonban pozitívakról keveset hallani. Sőőőt. Több dolgot nem tudnak az emberek, csak vagdalkoznak, mikor nagyon sok előnyt jelent ám ez nekünk. Két részre lehet bontani a kérdést.

Az első: Új autó.

Gyakorlatilag minden gyártó az adott régió piaci viszonyaihoz igazított áron adja a gépkocsikat az egyes importőröknek. Figyelembe veszik a pénzügyi lehetőségeket, az aktuális ÁFA tartalmat és esetünkben a regisztrációs adót. Röhejes módon azt mondhatjuk, hogy pl. németországban egy új VW Golf forintba átszámolva ugyanannyiba kerül mint itthon bruttó! Igen ám, de ha pl szlovák rendszámmal akarod forgalomba helyezni, akkor ha itt megveszed egy kereskedőtől az új autót, kicsattogsz vele szlovákiába és igazolod, hogy az autót kivitted az országból, akkor visszakapod a regadót (vagy ha a kereskedő megfinanszírozza addig, akkor ki sem kell fizetned)...

Ebből az következik, hogy új autó ára mínusz regadó, mínusz néhány % ÁFA és máris rengeteget spóroltál ahhoz képest, mint hogy kint veszel új autót és kint helyezed forgalomba. Ezt úgy hívják, hogy reexport. Ez nem lenne életképes ha nem lenne regadó. Magyarországon rengeteg kereskedő (új autó szalon) foglalkozik azzal, hogy kamionszámra hordja ki az új autókat németországba.

Jelenleg nem csak a hatályos adójogszabályok kedveznek a reexportnak, hanem a HUF/EUR árfolyam is, hiszen minél gyengébb a forint, annál inkább olcsóbb lesz euróban az autó. Ez nagyon sok-sok ezer autót jelent a hazai kereskedőknek és ez segít életben maradniuk. Természetesen ezek a számok nem jelennek meg a forgalomba helyezési meg értékesítési statisztikákban, de nagyon komoly volument jelentenek. Tehát ha nem lenne regadó, akkor ez bukik és ezzel alsó hangon a kereskedők harmada is.

Használt autó:

Csak abba kell belegondolni, ha nem lenne regadó, akkor mi történne. A használtautó árak padlót fognának, hiszen ezerszámra ömlene be nyugatról a használtautó az itthoni áraknál jelentősen kedvezőbben. Szerencsétlen devizahitelesek nem csak a magas árfolyamok miatt szívnának, hanem amiatt is, mert a hitel fedezetéül szolgáló gépkocsi hirtelen szart sem ér, miközben még duplája a fennálló tőketartozás. Gyakorlatilag összeomlana a hazai használtautó "szektor" (kereskedők), hiszen a készletükön álló autóik egy szempillantás alatt értéktelenednének el.

Nem is kell ilyen messzire menni. Kíváncsi lennék, hogy mit szólna a kedves olvasó akinek van egy 2003-as Fabia csodája hitel és minden teher nélkül, árulgatná 900.000.- Ft-ért, majd egyszercsak elárasztaná a piacot a 450.000.- Ft-os németből behozott azonos típus. Szerintem fennakadna a szeme pár percre és sírva borulna térdre, hogy hozzák vissza a regadót.
Nem tudom mi a jó megoldás, de ez most nekem eléggé sakk-mattnak tűnik...

Üdv:

Bennfentes

Nevetséges a rendszámtörvény

2011. június 16., 07:14 Módosítva: 2011-08-15 00:09:13
3
359 hozzászólás

From: Tibor

Date: June 15, 2011 14:28:34 PM GMT+02:00

To: Winkler

Subject: Szlovák rendszám

Szia!
A cikk jó. Sajna állam bácsi probálkozása alapvetően értelmetlen és csak újra a szlovák állam és az itt dolgozó, magyarul beszélő emberkék malmára hajtja a vizet. Ugyanis magyar állampolgárokra jegyzett cégeket próbálnak felbecsülni évek óta, eredménytelenül. Azt sem tudják, hányan vannak. Nyolcezren? Vagy 30 ezren? Talán 40 ezren? Sokkal többen. Ugyanis egyszerűen sok becses üzletember talál magának egy szlovák állampolgárt akinek a nevére kerül a cég, majd pár autó, amik véletlenül sokat érnek, és ezzel el is akad a kontrollmechanizmus és a buzeráció. Meg kell érteni az állam bácsinak hogy ő sem 10 miliárdért építtet egy kilóméter sztádát, ha van aki megcsinálja neki ötért. Így van ezzel a sokat tapasztalt magyar ember is. Miért fizetne sokkal többet valamiért, amiért máshol nem kell?!?! Ezzel az információval azért még kibővíteném a cikket és felnyitnám az emberek szemét.

Üdv. Egy régi ismerös Szlovákiából.
Tibor

359 hozzászólás

Összefügg a péniszméret az autóválasztással?

2011. június 10., 16:55 Módosítva: 2011-06-10 17:06:55
262

Tisztelt Winkler Róbert,

Egy autóvásárlási preferenciával kapcsolatos kérdéssel fordulok Önhöz. A kérdés maga meglehetősen komolytalan, ugyanakkor valóban érdekel, létezik-e szisztematikus vizsgálat arra nézve, hogy van-e összefüggés autópreferencia és péniszméret között. Én nem tudok módszertanilag korrekt módon kivitelezett, ilyen tárgyú vizsgálatról. Sokat hallani, hogy valakinek biztos azért van bálna kocsija, mert kicsi a farka, és azt is tudjuk, hogy minden mindennel korrelál valamilyen mértékben és a szignifikanciaszint lényegében csak a mintaelemszám függvénye. Arra gondoltam, hátha végzett valaki erre vonatkozó felmérést. Ha tud ilyenről, megtenné, hogy útbaigazít?

Amennyiben nem létezik ilyen vizsgálat, elég egyszerűen elvégezhető lenne egy felmérés. Lényegében csak egy anonim kérdőívre lenne szükség, amiben a válaszoló feltünteti autója típusát és tagjának méreteit (a hossz szerintem elég is). Az autó típusából megtudható a hossza és súlya is (méret). Természetesen az autó lökettérfogata vagy teljesítménye is érdekes lehet a péniszhossz vonatkozásában, de az alapvető kérdés szempontjából mellékes. Ami viszont fontosabb, hogy valamiféle indikátort érdemes lenne mellékelni a válaszoló anyagi helyzetéről, például a havi átlagos nettó jövedelme az utóbbi évben. Ez azért fontos, mert könnyen elképzelhető, hogy az alacsony jövedelmi szintűek esetében nem jut kifejezésre a péniszhossz az autóválasztásban, mert az anyagi korlátok nem teszik azt lehetővé. Látatlanban úgy képzelem, hogy az anyagi helyzet moderátor szerepet tölt be az autóméret és péniszhossz közötti kapcsolatban. Természetesen további (demográfiai) kérdésekkel is kiegészíthető az elemzés. Az autótípus megadása azért is érdekes, mert megfelelő mennyiségű válaszoló esetében az is vizsgálható, hogy például az opeleseknek nagyobb-e a renaultosoknál. A fenti vizsgálatok egyszerű statisztikai eljárásokkal elvégezhetők (pl. korrelációs elemzés, t-teszt és khi-négyzet teszt).

Ugyanakkor érdemes lehet összetettebb statisztikai modelleket is alkalmazni. Én szívem szerint egy PLS (partial least squares) ösvénymodellt építenék annak meghatározására, milyen mértékben jósolják be a válaszadók péniszméretét a gépjárművük műszaki paraméterei. Munkám során rengeteg ilyen ösvénymodellt építek és nyugodt szívvel tudom ajánlani. Egyik előnye, hogy nemparametrikus eljárásként kevésbé érzékeny a mintaelemszámra és a változók (mint kocsihossz, súly, lökettérfogat, teljesítmény stb.) eloszlási tulajdonságaira. Továbbá könnyedén végezhetők moderáció (pl. Anyagi helyzet hatása két változó kapcsolatának erősségére) és mediáció elemzések, és sokkal részletgazdagabb képpel szolgál, mint egy egyszerű korrelációs elemzés. Ha egy ilyen modellben például a péniszméret kimeneti változóhoz tartozó determinációs együttható .50, az azt jelenti, hogy a modellben szereplő változók alapján a péniszméret varianciájának 50%-a megmagyarázható. Az egyes változók továbbá súlyozottak, ami megmutatja, hogy az autó valamely vizsgált tulajdonsága milyen mértékben jósolja be a péniszméretet (regressziós együtthatók).

Még egyszer kiemelném, hogy ugyan nem egetverő fontosságú kérdésről van szó, de véleményem szerint igen érdekes a téma. A fent vázolt kutatási javaslat egyetlen nehezen kivitelezhető pontja az adatgyűjtés, az elemzést bármilyen statisztikában megfelelően járatos ember könnyedén elvégezheti számítógépes programok segítségével (a világ vezető PLS analizációs programja ráadásul ingyenes).

Persze az lenne a legjobb, ha létezne a kérdésre kész válasz (nem számítok tudományos folyóiratokban megjelent publikációkra). Amennyiben ismer ilyen vizsgálatot, kérem jelezze.

Tisztelettel,

Gábor

.

Kedves Gábor,

Nem kenyerem a szignifikanciaszint, a mintaelemszám, a partial least squares és a súlyozott átlag, és azt sem gondoltam volna, hogy ez a téma valakit ennyire érdekeljen. Nem hinném, hogy volt már valaha ilyen vizsgálat, és azt sem hiszem, hogy az ön által javasolt metodika eredményre vezetne. A becsületkassza ugyanis valóban működik bizonyos területeken, mondjuk például Velemben, az ország más tájain ellenben még az árammal védett kertből is ellopják az uborkát.

Hogy jön az uborka a péniszhez? Az óhatatlan formai analógián kívül úgy, hogy ha valaki valóban virtuális péniszhosszabbítási céllal vásárol autót, akkor az eleve nem fog igazat mondani. Bár mivel az effajta felmérésekhez egyáltalán nem értek, el tudom képzelni, hogy az ösvénymodelltől mindenki elérzékenyül annyira, hogy őszintén tölti ki a kérdőívet:

„Autó: Ferrari California

Pénisz: 4,6 centiméter”

Ha összeállítasz egy kérdőívet, ránk mindenképpen számíthatsz. Nem feltétlenül hiszek a becsületkasszában, de most már engem is érdekel, hogy állnak a BMW-sek.

Üdvözlettel: Winkler Róbert

Mennyibe fáj egy autóvásárlás?

2011. június 9., 10:14 Módosítva: 2011-07-04 09:38:08
2

From: Levente

Date: May 2, 2011 10:28:34 PM GMT+02:00

To: Totalcar

Subject: Autófenntartás

Kedves Nepperűző!

Levente vagyok, 18 éves, és az elkövetkezendő hetekben szándékozom megvenni az első kocsimat. A kiszemelt autó egy 2006-os, 51 kW teljesítményű Ford Fiesta, amin még 2012. 10. hóig műszaki is van. Annyit szeretnék megtudni, hogy az autó árán felül mi mennyibe kerül, értek itt adásvételit, átírást, eredetiségvizsgát, és minden ilyen kiadást, ami szóba jöhet, és mennyibe „fájna” ez? A kocsit anyagi megfontolásból anyukám nevére vennénk, mert neki már több mint 30 éve van jogsija, és nem balesetezett eddig, és ha jól tudjuk, az úgy olcsóbb lesz majd biztosításban, mint ha egy 18 éves, friss jogsisnak a nevén lenne. Valamint, hogy milyen kiadásokra számíthatok még. Ilyen teljesítményadó, kötelező és társai féle, néplehúzó illetékek?

Válaszod köszönöm: Levente

Kedves Levente!

Kivettük a Nepperűző kezéből ezt a levelet, ő rövidebb válaszokra szerződött nálunk, ehhez kicsit túrni kellett. A Fiesta jó választás, ennyi idősen akár szinte újszerű is lehet, ez a legegyszerűbb motorja, tehát kiforrott, és ha valami miatt baj lenne vele, az sem lesz kirívóan drága. Ráadásul kortól, nemtől teljesen függetlenül jó bárkinek.

Gondolom, olyan 1,5-1,6 millió forint körüli összegről beszélünk itt. Pontos számokat nehezen tudok előszedni, mert a kötelező biztosítás mértéke például nemcsak attól függ, hogy nő vagy férfi-e a tulajdonos, illetve, hogy régóta van-e jogsija, vagy friss, hanem befolyásolja a lakhely, különféle hűségelvek, ezerféle aláírható nyilatkozat, hogy hány és mennyi idős gyereke van a tulajnak, meg még egy rakás hasonló dolog.

Az általad felsoroltakon túl néplehúzó illetékeket nem tudok – persze, ha a parkolási díjakat, a benzint, az abba fizetett gyilkos adómennyiséget, a kötelező szervizek díjait, egyéb fenntartási költségeket nem számolom, amelyek súlyos százezrekre rúgnak egy évben.

Vegyük előre a birtokba jutás költségeit:

  • Az adásvételi ingyen letölthető a polgármesteri hivatalok honlapjáról – csak az övékét használd, a fejből írottat nem fogadják el. Ez 0 Ft.
  • Az eredetiségvizsgálat ára 17 000 Ft.
  • Az átírás köbcentiméter-illetéke 23 382 Ft.
  • Az új forgalmi engedély ára 6000 Ft.
  • Az új törzskönyv ára szintén 6000 Ft.

Összesen 52 382 forintodba kerül majd eddig a jármű.

Ha más autókon is tanakodsz, ezen az oldalon egyetlen köbcentiadat beírásával bármilyen átírási összeget kiszámolhatsz, kiválóan működik.

Azt mondod, hogy a kocsit anyagi megfontolásból anyukád nevére vennétek. Ez így is van, felmentem a netrisk.hu-ra, és budapesti lakhellyel, anyukád korát megtippelve (a tiédet tudjuk), mindenféle nagyjábóli adatot beírva az jött ki, hogy egy átlagos árú kötelező biztosítás éves díja – például az Allianznál – 45 720 forint lenne anyukádnak, 108 600 neked. Tehát jól teszitek, nagyon is.

A Fiesta 1.3 teljesítményadója évi 15 300 forint, ezt is ugyanott tudod kiszámolni.

És számolj még az értékvesztéssel (évi százezrek), a fent már említett kötelező szervizdíjakkal (sok tíz-, illetve kevés százezer forint évente), ha hiteles az autó, akkor ott is havi súlyos tízezrek kiadásával. Az autófenntartás rettentő drága ügy. De autózni jó, mi több, kellemes.

Üdv
Csikós Zsolt

Mi ez? Gagyi kínai Astra?

2011. június 8., 12:20 Módosítva: 2011-06-08 13:53:01
5

From: Norbert

Date: 2011/6/07

Subject: Kínai Astra?

To: Winkler Róbert

Szia Robi!

A ma este folyamán egy kis faluban Rüsselsheim közelében,egy szálloda előtt sétáltam el. A parkolóban ez az autó állt. Az autón itteni rendszám van,de kínai felíratok vannak rajta,pedig egy teljesen normális széria Astra volt,azon kívül,hogy a belseje mindenféle kütyüvel volt tele. Volt ennek valami hivatalos verziója az Opel részéről,hogy kiadják az Astrát a kínaiaknak? Mert ez nem egy gagyi koppintás volt az tuti.

Üdv.

Norbert

Rüsselsheim

Távolról sincs vége, olvasson még

Helyreigazítás: A korrupció szinte lehetetlen

2011. június 7., 17:32 Módosítva: 2011-06-07 22:48:31
1
180 hozzászólás

Vitriolos hangvitelű írásunk és olvasói levelünk után - értelemszerűen - helyreigazítási kérelemmel él a MAVAMSZ, melynek természetesen helyt adunk. Az érintettektől elnézést kérek, a Totalcar és a saját nevemben is.

Innen akár le is tölthető.

180 hozzászólás

BMW-t, Volvót? Vagy valami mást?

2011. május 27., 12:48 Módosítva: 2011-05-27 13:38:49
9
111 hozzászólás

From: Jack UK

Date: 2011/5/26

Subject: Véleménykérés

To: Winkler Róbert

Tisztelt Winkler Úr!

Segítségét, illetve tanácsát szeretném kérni. Jelenleg egy BMW E34 tulajdonosa vagyok, viszont válaszút elé értem. Az autó megérett a karosszéria lakatolásra. Ez nem lenne olcsó beruházás, és voltak már bajai az autónak. Jó, nem drasztikus, egy 20 éves autónak még szép hogy van valami aktuális betegsége. :) De költöttem már rá azért. Szóval vagy eladom, és a még mellette megtakarított pénzből veszek egy fiatalabb autót, vagy megjavíttatom. Igazából az eladás felé hajlok. Nem nagyon jutottam még dülöre az új autót tekintve. Ebben szeretném a tanácsát kérni. Ha a márkánál maradnék, akkor vagy E36, vagy E39. Ha nem, akkor Volvo 850, illetve S40 (első generációs) amiket nézegettem. Olvasgattam teszteket az oldalukon, meg a népítéletet is, de igazából nem nagyon jutottam előrébb. Most a fogyasztás az úgymond mindegy. Persze nem teljesen, de nem vagyok az a fajta, aki a sarki boltba is autóval megy, és oda is padlógázzal, szóval a fogyasztás háttérlényeg ilyen szempontból. Hanem a szervizelés, alkatrészárak amik foglalkoztatnak. Túlzottan nem vagyok tisztában a Volvo alkatrészárakkal. Mi éri meg jobban? A régebbi 850, vagy az újabb S40? Nem szeretnék belefutni abba a hibába, hogy teszem azt veszek egy S40-et, mert újabb, nem rozsdál, nincs lelakva a belseje, és milliárdokat kell költeni a javíttatásra. Illetve mi a véleménye a két említett BMW-ről? Vagy ha egyik sem a 4 autó közül, akkor mi az, amit bátran ajánlana? Nem vagyok családos, sem tuning mágus, sem utcai versenyző, sem minimál fogyasztásra törekvő (persze ne is fogyasszon 20 litert indításkor), mindösszesen az alkatrészárak, javíttatás, megbízhatóság a szempont.

Válaszát előre is köszönöm
Tisztelettel,
Béla

111 hozzászólás Távolról sincs vége, olvasson még

Hova fér el három modern gyerek?

2011. május 17., 18:09 Módosítva: 2011-05-17 18:09:39
0

Tárgy: 3 gyerek probléma

Feladó: László

Dátum: 2011. május 14.

Címzett: Winkler Róbert

Kedves Róbert,

A háromtest problémához hasonló, általam nehezen megoldgató tételben kérném a segítségeteket. Olyan autót keresek, aminek a hátsó üléssorán elfér 3 gyerekülés (a 3 gyermek modern reprezentációja) és nem feltétlenül egy bálna. Nyilván 3 gyerek mellett kiemelkedően fontos az olcsó üzemeltetés, azaz ne kelljen folyamatosan az autószerelők anyagi boldogulásán törnöm a fejem, sokkal inkább a gyermekeknek szánt fagylalt/csokoládé/kisautó havi mennyiségével bíbelődnék.

Röviden: egy olyan használható, alacsony üzemeltetési költségú típust keresek, amiben fizikailag elfér a 3 gyerekülés és nem feltétlenül lakóbusz.

Válaszod előre is köszönöm.

Üdvözlettel: László

Kedves László,

Levelezőlistánkat nem elhanyagolható ideig blokkolta a javaslatok özöne, a szerkesztőségben többen szembesültek már a problémával. Ahhoz, hogy egy konkrét típusra szűkítsünk, túl kevés paramétert adott meg, de néhány tippel azért szolgálhatunk:

Első körben a Renault Scénic I és a mai használttesztünk alanya, a Dacia Logan MCV ugrott be Papp Tibinek, és az ő tanácsára érdemes hallgatni. Másik Tiborunk szintén nem a levegőbe beszél, a Ford Mondeo második generációja is alkalmas a feladatra, bár a dízelekkel jobb óvatosnak lenni.

Csikós Zsolt, aki szintén gyakorló családapa, a Citroen Berlingo, Peugeot Partner, Fiat Dobló hármast ajánja mindenkinek, aki nem akar milliókat áldozni buszlimuzinra, de az igazi titkos tipp a Fiat Multipla, viszont abból a Mondeóval ellentétben dízel a nyerő, a benzines zajos, sokat eszik, béna.

Pista szereti a batárokat, ő a Renault Espace-ra esküszik, de ahol három gyerek, ott csomag is akad, így végső megoldás a Volkswagen Multivan/Caravelle lehet, abban van még tartalék is, ha esetleg egy negyedik ülésnek is helyet kellene majd találni.

Üdvözlettel: Stump András

Összeesküvés: a Subaru-guru Alekoszra gyanakszik

2011. május 11., 14:06 Módosítva: 2011-05-11 14:06:04
47

A Való Világ 4. nyertesével kapcsolatban szerkesztőségünk nem foglal állást. Lehet, hogy Alekosz csak egy szerencsétlen tulok, aki olyan, mint az ifjú Benkő Dániel, csak még lantozni sem tud, de nekünk valóságsó-győztesnek abszolút megteszi. Igazából Törtető Évával, vagy a rokonszenves, tükör előtt maszturbáló szakáccsal, Jerzyvel se lennénk kisegítve. Úgy emberileg, mint sportszakmailag. Mások azonban nem így vannak vele, ők küldik az SMS-szavazatokat, aztán a Facebookon őrjöngenek, hogy hajrá Alekinnyó. Megint mások, mint például olvasónk, Balázs, elküldik nekem a saját cikkemet, mint hivatkozási alap, és valami furcsa összeesküvés-elméletet tárnak elém, amit nem igazán értek.

Miért ne lehetne csajnak fehér bulibusza? Vagy férfinek piros? Pöttyös az inged, buzi-e vagy? Vagy mi? Én inkább annak örülök, hogy az RTL-nél valakinek támadt egy jó autós vonatkozású ötlete, az se zavar, hogy egy trash-realityben fog szerepelni. Hogy csaltak-e, nem tudom, de szerintem egyik ilyen valóságsó-kretén olyan, mint a másik, úgyis csak élesben derül ki, hogyan muzsikál majd egy saját műsorban. De ha néhány nézőnek feltűnik, milyen őrületes móka a Subaru Libero, már megérte.

Kedves Róbert !

Egy érdekes dologra kell felhívnom figyelmeteket Alekosz győzelmével kapcsolatban.

Előbb egy kicsit magamról. 27 éve javítok autókat 6-7 éve a Subaru Libero a specialitásom, bár továbbra is javítok mindenféle autót. Ebben  típusban viszont immár nemzetközi hírnévre / ismertségre tettem szert, Szlovákiától Erdélyen át egészen Izraelig. Tavaly fél év környékén kerestek meg, hogy egy fehér színű Subaru Libero-t akarnak venni forgatás céljára, kimondottan bulibusznak átalakítva, felmatricázva. Sajnos nem tudtam szolgálni ilyen autóval, csak más színben ( piros, kék, ezüst ), de az nem felelt meg a kérdezőknek.

Egy link rólam :

http://totalcar.hu/magazin/szerelem/libero/

Most csodálkozva látom Alekosz bulibuszát amit ráadásul Én javítottam, legutoljára tavaly 8. hónapban ( előtte júniusban több mindent is csináltam rajta, az elszámolás mai napig meg van ), az eddigi tulaját évek óta ismerem, rendszámát fejből tudom.

Na most a kérdés :

Honnan tudták már akkor, hogy kell egy ilyen busz ?

Persze lehet azt mondani, hogy tudták lesz folytatás.

Mért pont fehér autó kellett már akkor ?

Ha lány nyer akkor lehetett volna piros ( ilyen volt elérhető az udvaromban kettő is )

Sok kombinálást hallottam beépített emberről, előre lezsírozott játékról, egyebekről. Ez az eset csak megerősíti az eddigieket.

Nem érdekes ?

Üdvözlettel :

Bálint Balázs

Ki tehet a szakadék Golfról?

2011. április 28., 17:45 Módosítva: 2011-04-28 17:45:14
65

From: Zoltán

Date: 2011/4/19

Subject: Autós gond (Golf II)

To: Winkler Róbert

Tisztelt Főszerkesztő Úr!

Elnézését kérem, hogy levelemmel zavarom. Végső elkeseredésemben fordulok Önhöz, mint autós szakújságíróhoz segítségért. Tudom, hogy Ön nem autójogász, de talán mégis tud valamiben segíteni.

Megpróbálok rövid lenni, de nem biztos, hogy sikerül.


Problémám a következő. 2008. július 16-án vásároltam egy 1988-as VW Golf II 1,6 D személygépkocsit. 330000 Forintért. Kispénzű ember lévén, csak ilyenre futotta. A hirdetésben nagyon szép, megkímélt állapotúnak volt hirdetve, sok új alkatrésszel, 2004-ben felújított motorral, friss fényezéssel. Az autó lakóhelyemtől távol, közel 200 kilométerre volt ezért telefonon többször is rákérdeztem, hogy teljesen jó-e az autó. Az eladó megnyugtatott, hogy tökéletes. A gépkocsi aknás átvizsgálására nem volt lehetőség. Az eladó agyba - főbe dicsérte az autót, hibákról szó sem esett. Szimpatikus, megbízható embernek tűnt, megbíztam benne és megvettem az autót.

A vétel másnapján az autót átvizsgáltattuk és kiderült, hogy minden rossz rajta. A következő hibákat tárta fel a szakszerviz.

- motor erősen füstöl (a lejáró zöldkártyát nem kaphatja meg),

- váltó hangos (valószínű csapágyhiba),

- kuplung kemény, nagyon fent fog (csere),

- kézifék hatása gyenge,

- motortartó bölcső korrodált, repedt,

- jobb első doblemez szakszerűtlenül javított, a doblemez és a torony között a korrózió sziloplaszttal volt kitöltve,

- a friss alvázvédelem alatt az egész jobb oldali fenéklemez korrodált,sziloplaszttal javítva,

- jobb oldali küszöb korrodált,

- jobb hátsó sárvédő ív korrodált a műanyag borítás alatt

- üzemanyag betöltő nyílás környéke szintén sziloplaszttal „javított”,

- hátfal agyon gittelt,

- bal hátsó sárvédő ív korrodált,

- bal oldali fenéklemezen is vannak lyukak,

- bal első váznyúlvány szakszerűtlenül javított, sérült,

- toronycsapágy cserére szorul, stb.

- az autó elöl és hátul is törött volt, legalább 4 autóból rakták össze, a festékréteg vastagsága a legtöbb elemen 500 és 1052 mikron közötti. A szerviz véleménye: „a gépkocsi a karosszéria állapota miatt közlekedésre alkalmatlan, életveszélyes”. Tudom, hogy az autó 20 éves, de véleményem szerint egy megfelelően karban tartott autó kortól függetlenül nem lehet ennyire rossz állapotban. (Utólag néztem idősebb Golfokat is, de azok nem voltak így lepusztulva).

Az autóra kb. 400-500 ezret kellene költeni. Erre nekem nincs pénzem!

A felmérés után kértem az eladót a szerződés felbontására, aki erre nem volt hajlandó. Azt mondta, nyugodtan pereljem be. Ezt meg is tettem. A per tárgya: adásvételi szerződés érvénytelenítése. A gépkocsit bíróság által kirendelt igazságügyi gépjármű szakértő is megvizsgálta és most jönnek a problémák. A szakértő a km. óra szerinti 230.000, azaz kettőszáz harmincezer kilométert vette alapul az értékelésnél és a tárgyaláson is azt nyilatkozta, hogy a kilométeróra állása a gépkocsi állapotával összhangban van”.(Ez röhej.) Mások szerint ez az autó kb. a háromszorosát futhatta annak, mint ami az órában van, tekintve a gépkocsi rossz állapotát. A szakértő szerint elég csak a bölcső cseréje és az autó meg fog felelni a műszaki vizsgán. Az értékelésnél csak a bölcső cserét vette figyelembe. A többi hibával nem foglalkozott. A szakértő azt sem tudta, mely karosszéria elemek lettek cserélve, pedig ha alaposan átnézte volna a kocsit, láthatta volna, de nem tette. (Bal ajtó, jobb ajtó, csomagtér tető, motorháztető, első sárvédő.) A jelenlegi festéket kicsit lekaparva előjöttek az eredeti színek. A doblemezt sem vizsgálta meg.

Az autóval mindössze 15 métert tett meg és ez alapján értékelte a motort, váltót, kuplungot. Szerinte ezek a gk. korának megfelelőek. (Én közel 200 kilométert mentem az autóval,végig szürkésen füstölt, a sebességeket nehezen találtam,a kuplung teljesen fent fogott.)

A tárgyaláson kértük, hogy mutassa be az EUROTAX programfuttatást (amiből kiderült volna, milyen paramétereket vitt be a számításkor), de ezt nem tudta megmutatni. A bírónő kérte a hiánypótlást, amit most kaptam meg, de ez sem a hivatalos Eurotaxos programfuttatás eredménye.

Véleményem szerint a szakértő a vizsgálatkor és az értékszámításkor is hibákat követett el ,nem volt elég alapos. Ha jól tudom az összes hibát figyelembe kell venni az értékeléskor, valamint az is értékcsökkentő tényező,hogy az autó első forgalomba helyezése külföldön történt, hogy lelakott az utastér, hogy hiányoznak a hátsó övek stb.

Kérdéseim:

  • hogyan lehetne hitelt érdemlően bizonyítani, hogy az autó nem csak 230 ezret futott?
  • a csatolt képen látható pedálkopottság alapján mire lehet következtetni?
  • a bölcső egy év alatt rohadthatott így el?(a szakértő szerint igen)
  • az összes hibát figyelembe kellett volna venni az értékeléskor?
  • mit tanácsol, mit tehetek?
  • kivel lehetne kiszámoltatni a gépkocsi tényleges értékét, minden hibát figyelembe véve?

Az ügyet egy bírónő tárgyalja és ha a szakértő (nem szakszerű) véleményét veszi figyelembe, nem sok esélyt látok a per megnyerésére. Ez az autó, már nagyon sokba van nekem és ha a pert elvesztem, nem tudom mi lesz.

A gépkocsiról az alábbi linken találhatók fényképek, valamint a szakérői vélemény: hu.fotoalbum.eu/zolex/

Még egyszer elnézését kérem, hogy zavartam

Válaszát, segítségét előre is köszönöm!

Üdvözlettel: Zoltán

Kedves Zoltán,

Csupa rossz hírem van. Az, hogy kispénzű ember, nem mentség semmire, legkevésbé egy rossz döntésre. Golf II, 1988, 330 ezer forintért?! Ne haragudjon, volt kettes Golfom, szerettem, de azért csodák nincsenek, főleg egy ilyen dízellel. Mire végigmondom magamban, hogy Golf II 1,6 D, 1988, már érzem is a kezdődő hányingert, nem kell hozzá megvizsgálnom az autót. 330 ezer tényleg nem sok pénz, de azt is érdemes körültekintően elkölteni. Tudja, hány Swiftet hirdetnek 330 ezer forint körül? Nagyjából százas nagyságrend a választék.

Mi szól a Golf mellett azon kívül, hogy Golf? Hogy az 1,6 D keveset fogyaszt? Hat litert? Mint egy Swift? Esetleg az a baj a Swifttel, hogy kicsi? Balenót is tudok 300-ért. Igaz, nem 88-as, hanem 1996-os, két légzsákkal.

Erre a pereskedésre nem igazán tudok mit mondani – egy húsz éves dízel Golftól az is nagy eredmény, hogy egyáltalán életben van. A felsorolt hibák nagy részét még én is kapásból észrevenném, pedig én hagyományosan idióta módra veszek használtautót. És tudomásul veszem, hogy 1-2 százezret úgyis rá kell költeni, mire összeáll, még egy milliós árú autóra is. Autógépész mérnök végzettségű, szörnyen alapos, idegesítően szőrszálhasogató Papp Tibor kollégámnak is rá kellett költenie 80 ezer forintot az igen körültekintően kiválasztott Balenójára - ezzel csak azt akartam mondani, hogy mi többiek számítsunk lényegesen nagyobb összegre.

Egy ritkább GTI-nek még lehet esélye, hogy legalább néhány tulajdonosa rendesen bánt vele, de ha egy szerencsétlen szívódízel megírná egyszer a memoárjait, minden érző lélek megkönnyezné. És hát a végén a pedálgumi-téma, ehhez végképp nem tudok mit hozzátenni. Hány évre tippelnénk a pedálgumi alapján?! Csubakka János közlekedett az autóval, vagy Markó Iván balettlegenda? Sajnos a demokrácia lényege nem az, hogy garantálja a személyes boldogságot, hanem biztosítja, hogy szabadon hozhassunk hülye döntéseket.

Voltam én is kispénzű ember, vettem én is drágán romhalmazt. Igaz, akkoriban a használt régi Swift még nem volt feltalálva, és interneten se lehetett könnyen utánanézni. Persze Zsigulit kellett volna vennem a szakadék Renault 4-es helyett, de sajnos álmodott a nyomor, hülye voltam. Ha rám hallgat, legközelebb Swiftet vesz.

Üdvözlettel:

Winkler Róbert

Osztrák rendőrrel is lehet alkudozni

2011. április 13., 12:29 Módosítva: 2011-04-13 12:29:52
1

From: Kristóf

Date: April 13, 2011 11:04:10 AM GMT+02:00

To: Totalcar

Subject: Az alkudoza's menete ku:lfo:ldo:n

Kb. 2 éve jöttünk haza öcsémmel Budapestre Angliából kocsival. Nagyjából 16 órányi út volt mögöttünk. Aki már volt kint, tudja, hogy még felváltva vezetve is nagyon kemény, nem hogy egy olyan autóval, amiben volt 440000-ezer kilométer és 2 nappal a vásárlás után indultunk vele haza, anélkül, hogy átnéztük volna. Kicsit kockázatos volt, de nem ez a lényeg. Tehát éjszaka értünk Ausztriába. Kb olyan hajnali 3 körül Bécs előtt 80 km-el beértünk egy 110-es sebességkorlátozásba. Ugyan volt tempomat a kocsiban, de ha jól emlékszem, akkor épp nem használtam. Nagyjából 120-130 körüli tempóval haladtunk félkómásan. 300 méterre a táblától egyszercsak megjelent a belső visszapillantó tükörben egy kék villogó. Hát nagyjából 1 másodperc alatt elillant a fáradtság a szemünkből. Megelőztek a rend osztrák őrei, majd mutatták, hogy kövessük őket. Az autópálya lehajtójánál kijöttük ,majd félreállítottak. Kiszálítattak a kocsiból, elkérték az iratainkat, majd közölték (persze németül, mert ugye angolul tudni egy osztrák rendőrnek az smafu), hogy 300 euró lesz kedves Krisztof. 126-tal mentem 110 helyett. Hál istennek kicsit tudtunk mindetten németül, így valamellyest könnyebb volt a kommunikáció. Közöltük, hogy nincs pénzünk (ami igaz is volt), mivel ahogy beléptünk az országukba, beletankoltuk az autóba. Erre a kevésbé kedves idősebb rendőr közölte, hogy hitelkártya. Mondtuk, hogy oké, csak azon sincs pénz. Erre valamit sutyorogtak, majd közölték, hogy kövessük őket. Nagyjából öt perc kocsikázás után megérkeztünk az autópálya melletti kis falucska rendőrörséhez, aminek az elektromos kerítésén beinvitáltak, majd miután megmutatták, hova parkoljuk le a kocsit, bezárták azt, és közölték, hogy innen nem visszük sehova az autót mert lefoglalják. Bevezettek a rendőrörsre,ahol megkezdődött a "kihallgatás".Megkérdezték, honnan jöttünk, miért jöttünk, hova megyenünk, miért megyünk, miért van angol rendszámú autónk stb. Ez így ment körülbelül órán keresztül majd jött a kegyelemdöfés kérdés: Miért nincs érvényes forgalmija az autónak? Minden papírunk megvolt az autóhoz,de mivel az út előtt két nappal vásároltuk,Angliában az adásvétel ugye úgynézki hogy ha megveszel egy kocsit,elveszi a forgalmi azon részét a tulaj,amivel gyakorlatilag igazolod hogy a tiéd,majd a helyi önkormányzat küldi ki a nevedre kiállított új forgalmit póstán kb 1 hétre rá.Na ezt nem tudták a német kollégák.Újabb fél óra magyarázkodás.A végén közölték hogy mivel nem tudjuk igazolni a kocsit,meg hát ugye pénzünk sincs, ezért elkobozzák.

Mondtuk,illetve könyörögtünk hogy ne tegyék mert akkor nem igazán lesz mivel hazamenni.Erre leültek egy tölünk távolabbi számítógéphez és elkezdtek halkan valamiről beszélni a kezükben a kocsi "minimális" papírjával.Nagyjából 10 percig nézegették a képernyőt,majd közölték hogy nagy szerencsénk van, nem kamuztunk valószínűleg mert nincs a nemzetközi körözési listán az autó.Mondtuk rendben,de hát pont ezt magyarázzuk több mint egy órája.Na akkor nagynehezen kinyögték a varázskérdést:mennyi pénz van nálunk ös
szesen?Mindegy milyen országból származik,csak pénz legyen. Addig keresgéltem, míg nem találtam 18 font-ot meg 8 euro-t.Kicsit csóválták a fejüket meg morogtak hogy csak ilyen kevés de közöltem velük hogy ez az össz pénzünk ,nem tudok többet adni. Még morogtak kb 5 percet,majd mindenféle bizonylat megírása nélkül,szó szerint zsebre rakták a lóvét és közölték velünk hogy haladjunk tovább hazafelé,ha lehet lassabban mint eddig.Ugyan ez nem most történt,de azért elgondolkodtató hogy mennyire alkuképesek a rend őrei,bárhol a világon.

Tisztelettel

Kristóf

Levegő MCS vs. Totalcar

2011. április 11., 17:27 Módosítva: 2011-04-11 17:27:03
6

Furcsa levelezést továbbított nekünk Tamás, aki az ADAC nyárigumi-teszt eredményeit ismertető cikkünkön talán kicsit felszívta magát, és levelet írt, az LMCS-nek. Rövidet és velőset:

Tisztelt LMCS!
Olvasták már a totalcar.hu-n a gumitesztet? Ha még nem, akkor kérem tegyék meg, s mélyedjenek el magukban egy kicsit!

Üdvözlettel: O. Tamás

Az LMCS levélírásban tudomásunk szerint erős, kapott is választ. Íme, Tamás továbbította nekünk a munkacsoport válaszát.

Távolról sincs vége, olvasson még

Mégis lesz valami a B125-ből?

2011. március 11., 17:07 Módosítva: 2011-03-11 17:07:13
39

A közhiedelemmel ellentétben a KRESZ-t érintő dolgok nem a belügyminisztériumhoz tartoznak, hanem az EU joggyakorlatának megfelelően a gazdaságihoz, melynek neve nálunk NFM. A minisztérium sajtóosztályához fordultam tehát a kérdéssel, látták-e a mi kis B125-ös népi kezdeményezésünket, tudnak-e a 35 ezer összegyűjtött aláírásról, és úgy általában mit szólnak hozzá. A válasz meglepően hamar megérkezett, pedig én már teljesen hozzászoktam, hogy ilyenkor kihasználják a maximális időkeretet. Pár nap kellett csak tehát, de hogy aztán ezt hogyan kell értelmezni, állást nem foglalnék. Azért azt mondom, aki gyűjtött és aláírt, nem tette hiába: óriási buli volt, és akár még eredménye is lehet. Most pedig lássuk az NFM válaszát.

Tisztelt Winkler Róbert!

Az alábbiakban küldöm a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Kommunikációs Főosztályának tájékoztatását:

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium szakterületi vezetői, közlekedésszabályozással foglalkozó munkatársai figyelemmel kísérték a B125 kezdeményezést. A tárca nyár elejéig dolgozza ki részletes koncepcióját a közúti járművezetők képzési és vizsgáztatási rendszerének teljes átalakításáról. E folyamat részeként felülvizsgálja a vezetői engedély kategóriák érvényességét meghatározó miniszteri rendeletet is. A minisztérium a javaslat előkészítése során a hazai és uniós szabályozási környezet hatásai és a közlekedésbiztonsági szempontok mellett a B125 kezdeményezés aláírásokban mérhető társadalmi támogatottságát is mérlegeli majd.

Szíves érdeklődését köszönjük!

Üdvözlettel:

Arzt Gergely

osztályvezető

Kommunikációs Főosztály

Nemzeti Fejlesztési Minisztérium

1011 Budapest, Vám u. 5-7.

     
     

Mióta elavult a léghűtés?

2011. március 6., 17:52 Módosítva: 2011-03-07 08:06:28
2

Feladó: ismeretlen

Dátum: 2011. március 6. 6:05

Tárgy: 50-es években elavult léghűtéses???

Hogy a csodába lehet az, hogy itt mindig ekkora őrültségeket olvas az ember!!!??? A Kispolszki léghűtéses motorja hogy elavult lett volna az 50-es években??? Mikor ezek a fajta motorok a 60-70-es években élték virágkorukat a Citroennél (2CV, GS, Visa) Egyszerűen felháborító és idegesítő, hogy autós műszaki oldalon (muhaha) folyton ilyen emeletes melléfogásokat látni - és ez csak az egyik!!! Az el van felejtve, hogy a cikkíró által az 50-es években elavultnak titulált motor módosított változatát beletették az 1980-tól gyártott Fiat Pandába és később a Chinquecentóba is - aztán pedig a Kispolszkit 1999-ig gyártották, mert speciál az igényes német piacon is volt még kereslet a típusra - A CIKKÍRÓ ÁLTAL FÉLÉVSZÁZADA IS ELAVULTNAK TITULÁLT MOTORRAL!!! Úgy örülnénk neki, olyan nagyon, ha egyszer eljutnánk oda, hogy hiteles dolgokat olvashatnánk itt...

Kedves Névtelen úr,

először is: Cinquecento, szimpla c-vel, ha már pontosságról van szó. A léghűtést jellemzően a harmincas, negyvenes években használták olcsó autók konstrukciós megoldásaként, előnye, hogy olcsó, hátránya, hogy zajos, illetve hogy míg a henger-hengerfej-csapágyak hőmérsékleti gócpontjait a vízköpeny simítja, és egyenletesebb hőeloszlást, jobban monitorozható, kézben tartható hőmérséklet-szintet ad. Emiatt a léghűtéses motor rövidebb élettartamú a vizesnél, nem véletlen, hogy le is szoktak róla, bár lényegesen olcsóbb gyártani, mint már mondtam.

Amikor a Fiat 500 motorját (pontosabban a Fiat 400-ét, amiből csak a tervezés későbbi stádiumában lett 500) elkezdték tervezni az 50-es évek közepén, a gyártók már nemigen foglalkoztak ilyen motorok kialakításával. A Citroen 2CV-t (illetve a Dyane-t, Amit, mindkettő ugyanaz az autó, mint a 2 CV) szintén a harmincas években kezdték tervezni, fénykorukat nem a korszerűségük, hanem először az ötvenes évekbeli nyomor, utána meg a frivol hatvanas évek miatt élték évtizedekkel később - itt valamit nem lát egészen tisztán a kedves levélíró.

Ezt a 126-osba, a Pandába is a rettenetes olcsósága miatt tették bele, pláne, hogy addigra minden kifejlesztési költsége megtérült - sok motor élt így negyven éveket, ott van példának rögtön a másik, szintén elavult Fiat-motor, a nyomórudas, 600-as négyhengeres is, ami szintén a Cinquecentóig szerepelt. Viszont a Cinquecentóba már vízhűtéssel építették az addigra már igen komolyan átdolgozott léghűtésest. A másik Citroen-példa, a Visa elsősorban a vízhűtéses, soros négyesekkel fogyott, a kéthengeres bokszer szintén a legalacsonyabb, még autóképes néprétegek igényeinek kiszolgálására született, afféle pót-2CV-nek.

Igény mindig a filléressége miatt volt a léghűtésesekre - a Panda esetében pedig nemcsak a német piacon (bár Névtelen úr nyilván azokra az adatokra lát rá), hanem elsősorban Olaszországban. Az, hogy a Kispolszkit meddig gyártották, megint csak a szűkre szabott pénztárcákat minősíti, nem a konstrukció korszerűségét. Kihagyott a levélíró néhány ziccert, a Honda hetvenes évek eleji nagy modelljeit (1300), illetve a Citroen GS szintén hetvenes évek eleji, négyhengeres léghűtésesét - ezeknél is azért döntöttek a léghűtés mellett, hogy a máskülönben drágán gyártható egyéb technikákat be tudják építeni egy épeszű áron kínált modellbe - itt is a vízhűtésen spóroltak. Le is szoktak róla a leváltó modelleknél... Meg a Porsche 911-et - a Porsche évtizedeken át le akarta váltani, de a vevők romantikából nem hagyták, ezért borzalmas erőkkel korszerűsítette, amíg az emissziós szabályok rá nem kényszerítették, hogy most már tényleg.

Hogy tisztába tegyünk dolgokat:

- az ohv vezérlés az ötvenes évek közepétől nem szerepelt előremutató autókban

- a léghűtés szintén az ötvenes évek közepétől

- a két helyen csapágyazott főtengely már a harmincas években meredeknek számított

Azt hiszem, Ön összekever bizonyos dolgokat, s ez akadályozza a tisztánlátását: a divatosság, elterjedtség nem okvetlenül a modern technikából fakad az autóknál, hanem sokszor inkább az olcsóság, divatosság miatt kell alkalmazni - a kevés lehetséges várható profitot elköltik formatervre, marketingre. Sőt, éppen az ilyen autókban találni a leggyakrabban elavult műszaki megoldásokat, amik nem különösen nagy teljesítmény és hatásfok mellett megbízhatóan működnek. Mert ezeknél nem az előrelépés számít súlyponti feladatnak.

Üdvözlettel

Csikós Zsolt

(névvel)

totalcar.hu