Kollektív hiba, egyéni bűnhődés

F1 Monaco

2015.05.27. 16:51

A Verstappen-Grosjean ütközésig a tökéletesen kiszámítható monacói futamképet láttuk, a dobogós helyeket gyakorlatilag már az első kanyarban kiosztották. A 64. körben jött baleset azonban hirtelen új végjátékot írt.

A virtuális biztonsági autó, vagyis a VSC-fázis, majd a Safety Car pályára jövetele először Hamiltont bizonytalanította el a kiállással kapcsolatban, majd a Mercedes döntött a bő 20 mp-es előny birtokában – rosszul. A lehetőség, hogy Vettel kiáll mögöttük és szuperlágyakon támadhat a végén, nagyobb fenyegetést jelentett az ezüstnyilak stratégáinak, mint annak az esélye, hogy Hamilton hátrább kerülhet a sorban. A meglévő előnyt elegendőnek látták (az még nőtt is a VSC fázis elején!), így az általuk egyetlennek tűnő fenyegetésre reagáltak, azaz hogy ne maradjanak kopott lágyakon frissebb szuperlágy gumik ellen, mindezt úgy, hogy pozícióvesztés nélküli, ingyen kiállással intézzék el. A SC-fázis alatt viszont elveszett néhány másodperc menet közben, így legnagyobb elképedésükre Hamilton csak harmadiknak állt vissza a sorba a nem tervezett kerékcseréjét követően, ezzel Rosbergnek ajándékozva teljesen megérdemelt és biztosnak tűnő győzelmét.

Érdekes és nem lényegtelen adalék, amit a futam közben még nem tudhattunk, hogy Lewis Hamilton a biztonsági autós fázis elején a figyelte a pálya melletti kivetítőket és az alapján meg volt győződve róla, hogy Rosberg és a mögötte jövők már szuperlágyra váltottak mögötte. Ekkor a csapat még arra kérte, hogy maradjon kint, de Hamilton azon nyomban replikázott, hogy a lágyak túlságosan vissza fognak hűlni. Ez volt a döntő momentum, hiszen erre a reakcióra inkább behívta a valószínűleg éppen a két döntés közt vacilláló csapat. Saját elmondása szerint is abban a hitben hajtott a boxba, hogy a többiek is így tettek mögötte, egy körrel korábban. A Mercedes tehát annyi idő alatt döntött a boxkiállás mellett, mint amennyi idő alatt ezt a bekezdés végigolvasható, és valamikor eközben érte utol Hamilton a biztonsági autót a második szektorban. Vagyis az a végül hiányzó 4-5 mp éppen akkor tűnt el, amikor éppen a kiállni, vagy nem kiállni kérdésen őrlődtek Hamiltonnal.

Szerencsétlen körülmények egybeesése okozta tehát ezt az elsőre érthetetlennek tűnő taktikai döntést, és végül Hamilton saját proaktivitása adta meg a végső lökést hozzá, aki a kivetítő képe alapján téves következtésre jutott magában. Mondhatnánk, hogy csapaton belüli kommunikációs hiba, de ehhez gondolatolvasónak kellett volna lenni mindkét fél részéről, ráadásul Monte Carlo utcái az amúgy bombabiztos súgóként használt GPS-pozíciók jeleit is el-el nyelik, elvéve a pontos helyzetértékelés lehetőségét. Ezek azok a helyzetek, amikre nehéz felkészülni, de mostantól fogva erre is lesz egyfajta kérdezz-felelek forgatókönyv a Mercedesnél.

A 30. körben nem sokan gondoltuk volna, hogy Verstappen beszoruló jobb hátsó kereke lesz a dominó első eleme, ami végül borítja az egész sort, ám az ezzel járó félperces veszteséggel a holland tini két kiállásra váltva hirtelen vérszomjas farkassá változott a keményebb gumikon köröző-kérődző bárányok között. Ahogy a színházi dramaturgiák kötelezően elsülő színpadi fegyvere, az előbb lágyakon, majd szuperlágyakon akár 2-3 mp-cel gyorsabban köröző kölyök is magában hordozta a veszélyt, de egyúttal az izgalmat is. Életében először versenyzett Monacóban, de egész hétvégén gyors volt, a kék zászló kihasználása az előzéseihez Vettel mögött pedig olyan ösztönösen zseniális reakció, amit nem lehet tanítani.

Látványos balesete Grosjeannal szintén apróságokon múlt, hiszen minden adidiginál közelebb került a Lotushoz a célegyenesben, miközben Romain egy leheletnyivel beljebb húzta féktávon az addigiaknál, talán kicsivel hamarabb is emelve el a lábát a gázról. (Saját maga szerint szerint később, Max szerint korábban fékezett, mint előtte; a képeket a kikockázva egyiküknek sincs igaza).

Végül is a hátulról érkező Verstappen hibája volt, meg is kapta a maga öthelyes rajtbüntetését érte Montreálra, azonban semmi olyan nem volt ebben a manőverben, amit a mezőny pilótánaik mindegyike el ne követett volna már, ennél lényegesen idősebb korban is. Az már csak a sors törvényszerűsége, hogy épp a pályafutásuk elején legnagyobb mezőnyritkítók, Massa és Grosjean tették szóvá felháborodva Verstappen akcióját. Majd ha Verstappent hétről hétre kell kiszedni a gumifalból totálisan eszetlen manővereket követően, akkor talán jogos lenne a kritika, ám a szezon eddigi képe alapján ez teljesen eltúlzott reakció.

Max Verstappen – és vele együtt Carlos Sainz is – bőven túlteljesítik az újoncoktól elvártakat, mind tempó, mind higgadtság tekintetében, egyikükre sem lehet ugyanis ráakasztani az autótörő jelzőt. Ők talán a Toro Rosso eddigi legerősebb párosa, és bőven van még bennük fejlődési potenciál. Mindkettő piszok gyors, más és más karakterrel és stílussal, de nem kérdés, hogy mindkettőnek helye van a mezőnyben. És addig örüljünk, amíg megvan a bennük a tűz és nem állnak be a sorba vonatozni, amíg 1% esély van rá, hogy a pályán is előzhessenek. Az igazi egyéniségek és a legendás versenyzők így születnek, nem pedig boxutcafalon ülő stratégák nézők elöl eldugott döntéseinek következtében.

Hely. Versenyző Nemzet Csapat Idő Pont
1   Nico Rosberg GER Mercedes 1:49:18.420  25
2   Sebastian Vettel GER Ferrari 4.486  18
3   Lewis Hamilton GBR Mercedes 6.053  15
4   Danyiil Kvjat RUS Red Bull 11.965  12
5   Daniel Ricciardo AUS Red Bull 13.608  10
6   Kimi Räikkönen FIN Ferrari 14.345  8
7   Sergio Perez MEX Force India 15.013  6
8   Jenson Button GBR McLaren 16.063  4
9   Felipe Nasr BRA Sauber 23.626  2
10   Carlos Sainz ESP Toro Rosso 25.056  1
11   Nico Hulkenberg GER Force India 26.232  0
12   Romain Grosjean FRA Lotus 28.415  0
13   Marcus Ericsson SWE Sauber 31.159  0
14   Valtteri Bottas FIN Williams 45.789  0
15   Felipe Massa BRA Williams 1 kör 0
16   Roberto Merhi ESP Marussia 2  kör 0
17   Will Stevens GBR Marussia 2  kör 0
Kie.   Max Verstappen NED Toro Rosso kiesett 0
Kie.   Fernando Alonso ESP McLaren kiesett 0
Kie.   Pastor Maldonado VEN Lotus kiesett 0