Miért nem zárták ki a Mercedest?

F1 Monza

2015.09.09. 14:34
Rosberg motorhibájával Monzában gyakorlatilag eldőlt a világbajnoki cím sorsa, ám Hamiltont akár ki is zárhatták volna a versenyt követően. A Ferrari viszont újabb lépést tett a jó irányba.

Péntek délelőtt, amikor először vetették be a Mercedes új fejlesztésű motorját, lemondó sóhajoktól volt hangos a monzai paddock. Az összes fejlesztési zsetont felhasználó motorverzióval ugyanis 1,5 mp-es előnnyel végeztek az élen az ezüstnyilak, annak ellenére, hogy a fejlesztési csomag elsődlegesen nem a motorerő növeléséről szólt, hanem egy új fejlesztési irány és egy új üzemanyag éles teszteléséről, amire majd a jövő évi motort alapozzák. Az elsősorban az égés hatékonyságát és a megbízhatóságot növelő módosítások azért hoztak plusz lóerőket is a konyhára, és nem utolsósorban friss V6-ost jelentettek az egyik legmotortpróbálóbb pályára – ami szintén plusz lóerőket jelent.

Hogy éppen az új motor nem várt szombati meghibásodása lett Rosberg veszte, az tipikus Murphy-törvénye. Az időközben apává lett Nico amúgy is egy bő futamgyőzelemnyi hátrányt kellett volna ledolgozzon, ehhez képest a korábbi motorverzió Kanada óta használt darabjához kellett visszatérnie, ami a fejlesztési lépcső jelentette 2-3 tizedes hátrány mellett a benne levő több mint 2000 versenykilométerrel további pótolhatatlan tizedeket jelentett. Innen nézve az időmérős lemaradása Hamiltonhoz képest elenyésző volt (0,306 mp), tulajdonképpen jobban összerakta az időmérős körét, mint csapattársa (Hamilton maga is elismerte, hogy nem ez volt élete köre), de ezúttal ez csak a 4. helyre volt elég.

A szintén új fejlesztésű motort használó Ferrari ugyanis a gyengének tűnő pénteki kezdés ellenére folyamatosan jött előre, és az időmérőn meglepően közel kerültek Hamiltonhoz is, ami elsősorban a csúcsteljesítmény extra növekedését mutatja a legagresszívebb motorvezérlési beállítások mellett. Ez a csúcsra járatott tartomány persze csak rövid időre és a motor élettartama alatt korlátozott távon használható, de mindenképp jó hír Maranellóban, hogy nem vaktöltényekkel lövöldöznek a motortervező részlegen.

A versenyen aztán kényelmes Hamilton/Mercedes fölény rajzolódott ki, miközben Raikkönen elrontott rajtja áttételesen Vettel második helyéhez aszisztált, mivel az őt kikerülő Rosberg így beszorult a két Williams mögé, akiket a túlmelegedő első fékek miatt nem tudott igazán támadni. A boxkiállásáig Hamiltonnal szemben 21, Vettelhez képest 9 mp hátrányt szedett össze, majd innen dolgozta le a 1,25 mp-re az 51. körig, amikor a nyélen járatott hatodik versenyes Mercedes motor megadta magát a hajszában.

A világbajnoki cím sorsa ezzel gyakorlatilag eldőlt, Hamilton 53 pontos előnyre tett szert vele szemben, amennyiben gond nélkül célba ér, ami meg is történt, de az utolsó néhány kör Hamilton szerint ”egyaltalán nem volt vicces”. A csapat ugyanis kiadta a Hammertime-ot, azaz leggyorsabb köröket kért tőle, de nem indokolták a kérést. Hamilton rá is kapcsolt, körönként 0,5-1 mp-cel futott gyorsabb köröket az addigiaknál, megmutatva a Mercedes valós erőfölényét, hiszen Vettel is a maximumon autózott a hátulról rohamosan közeledő Rosberg miatt.

A befutó után nem sokkal aztán kiderült, hogy túl alacsony guminyomás miatt vizsgálták mindkét Mercedest, így a csapat nem tehetett mást, csak biztosra játszva megpróbált egy utólagos áthajtásos büntetésen (25 mp) kívülre kerülni Hamiltonnal, anélkül, hogy megmondták volna neki. A terv működött, ugyanis Vettel 25,042 mp-cel később érkezett a 2. helyen, azaz egy esetelges büntetéssel együtt is megmaradt volna az első hely, amennyiben nem kizárással büntetik Hamiltont. Mint kiderült, az FIA részéről Jo Bauer a rajtrácson extra méréseket végzett a két Mercedes és Ferrari bal hátsó gumijain, és Hamiltonnál 0,02, Rosbergnél 0,08 barral alacsonyabb értékeket mért a verseny előtt meghatározott minimumoknál (E: 1,44 bar, H: 1,34 bar). A Mercedest néhány órával később mégis felmentették, miután meghallgatták a csapatot és a Pirelli képviselőit is. És ez így is volt rendjén.

A guminyomás-ellenőrzéses történet ugyanis sokkal régebbre nyúlik vissza, mint az előző spái futam balhéja, a Pirelli ugyanis minden pályára előírja a minimális nyomásértékeket, amit a saját, csapatokhoz rendelt embereivel be is tartat, és az FIA adott esetben ezen jelentések alapján vizsgál. Az értekeket pedig mindig a gumiskocsira rakott, paplanban ideális hőfokra (kb. 110°C) melegített gumikkal lövik be, majd kitolják a rajtrácsra, ahol a kivezető körről egy másik garnitúrán megérkező autóra kerülnek. Ekkor azonban már nincsenek áram alatt a gumimelegítő paplanok, ennek ellenére rajta hagyják azokat a gumikon, hogy minél lassabban hűljenek vissza, hogy aztán a felvezető körön újra ideális értékre melegedjenek. Jo Bauer pedig éppen ebben a fázisban, az 5 és a 3 perces tábla között mérte a nyomásokat, amit eddig soha nem tettek, mert szokás szerint a Pirelli mérnökeinek adatait veszik figyelembe, a normál procedúra szerint melegített állapotban. A Mercedes ráadásul adatokkal támasztotta alá, hogy a verseny egyetlen pillanatában sem voltak a gumijaik az előírt értékek alatt, így az FIA nem tehetett mást, elfogadta a érvelésüket.

A verseny utáni izgalmakat tehát Jo Bauer és az FIA túlbuzgósága okozta, ami a helyzetet utólag elemezve valószínűleg nem volt teljesen átgondolt akció. Mivel a Mercedesen kívül csak a Ferrarinál mértek, így nem tudjuk azt sem, hogy hány csapat járt volna ugyanígy, de tény, hogy a csapatok az összes lehetséges módon megpróbálják maximálizálni a teljesítményüket, legyen szó bármilyen kis hozadékról. Aki nem teszi, lemarad, aki túlfeszíti a húrt, az néha pórul jár, de ez sosem volt másképp az autósport több mint százéves történetében.

OLASZ NAGYDÍJ, MONZA, A VÉGEREDMÉNY (53 KÖR, 306.720 KM)
1. Lewis Hamilton brit Mercedes 1:18:00.688
2. Sebastian Vettel német Ferrari 25.042 mp h.
3. Felipe Massa brazil Williams-Mercedes 47.635 mp h.
4. Valtteri Bottas finn Williams-Mercedes 47.996 mp h.
5. Kimi Räikkönen finn Ferrari 1:08.860 p h.
6. Sergio Pérez mexikói Force India-Mercedes 1:12.783 p h.
7. Nico Hülkenberg német Force India-Mercedes 1 kör h.
8. Daniel Ricciardo ausztrál Red Bull-Renault 1 kör h.
9. Marcus Ericsson svéd Sauber-Ferrari 1 kör h.
10. Danyiil Kvjat orosz Red Bull-Renault 1 kör h.
11. Carlos Sainz Jr. spanyol Toro Rosso-Renault 1 kör h.
12. Max Verstappen holland Toro Rosso-Renault 1 kör h.
13. Felipe Nasr brazil Sauber-Ferrari 1 kör h.
14. Jenson Button brit McLaren-Honda 1 kör h.
15. Will Stevens brit Marussia-Ferrari 2 kör h.
16. Roberto Merhi spanyol Marussia-Ferrari 2 kör h.
17. Nico Rosberg* német Mercedes 3 kör h.
18. Fernando Alonso* spanyol McLaren-Honda 6 kör h.