Alonso: minden út a Renault-hoz vezet?

Japán Nagydíj - 2015.

2015.09.29. 13:40

A Három kívánság szingapúri különkiadását követően Suzukában hamar visszaállt a világ rendje. A Mercedes megint lazán lelépte a mezőnyt, miközben a Renault biztosnak tűnő gyári visszatérésével akár egy új erővonal jöhet létre.

A pénteki eső miatt szinte kétnaposra szűkült versenyhétvége gyorsan a megszokott tornasorba állította a csapatokat, amibe csak Daniil Kvyat időmérős tornagyakorlata vitt némi izgalmat. Akkor még nem tudtuk, hogy ez lesz a hétvége legemlékezetesebb momentuma, ám legkésőbb a rajtot követően biztosak lehettünk benne, amikor Rosberg elvesztette a vezetést Hamiltonnal szemben. A felvezető körben túlmelegedő Mercedes-motor éppen annyi gyorulási hátrányt jelentett, hogy a külső íven kellett a címvédő mellé passzíroznia magát az 1-es kanyarba menet, ám a szűkülő 2-esből kifelé már nem maradt hely. Hamilton pont annyira volt kemény, amennyire ilyenkor kell, a kerékvető szélére kényszerülő Rosberg pedig további két helyet vesztett a manőverrel. Bye-bye futamgyőzelem. Hamilton simán behúzta, Rosberget meg jó taktikával visszatornázták a második helyre, minden egyéb egy tesztnap élő közvetítésével ért fel.

Persze egy tesztnap alkalmával nem hallhattuk volna, ahogy Fernando Alonso a Honda hazai pályáján GP2-zi le a japánok V6-osát, miközben valóban állva maradtak az őket támadókkal szemben. Alonso (és Button) frusztrációja érthető és nyilvánvalóan üzenet értékű is volt, nagyjából ennyi ideig lehet bizakodó PR-bullhsittel bírni egy teljesen reménytelen hibrid rendszerrel való vergődést. A Honda védelmében azért annyit hozzátennék, hogy a Renault-motoros autók rendesen megizzadtak, mire támadási pozícióba kerültek a McLarenek mögött, azonban az előzést követően villámtempóban léptek el a nagy aero-hatékonyságot igénylő pályán. Egyszóval akármilyen lemaradásban is kullog a Honda erőforrás-rendszere, a McLaren csodálatos karosszériájáról eddig megénekelt hősköltemények ezen a versenyen végképp a mesevilágba költöztek. Gyenge motor, kiforratlan autó – tökéletes kombináció egy ekkora blamához.

Alonso helyzete ráadásul kísértetiesen hasonlít a Ferrari-korszaka végéhez, itt azonban öt év helyett 9 hónap alatt jutott ide úgy, hogy igazából még mézeshetek sem voltak. Ron Dennis versenyt követő nyilatkozata és Jenson Button szinte biztosra vett visszavonulásának elmaradása amúgy is felveti a kérdést, hogy a két, tűkön ülő fiatallal (Magnussen és Vandoorne) rendelkező McLarennek vajon miért lett ilyen fontos hirtelen Button meggyőzése a maradásról, ha Alonso helyzete bombabiztos? Amennyiben nem az, úgy persze létfontosságú lenne egy tapasztalt versenyző is a Honda továbbfejlesztéséhez, és Alonso az szerződésében lévő minimális teljesítményhez kötött záradékok lehet, hogy mostantól élesedtek.

Persze veszélyes vizekre evezhetne csak a spanyol, hiszen kevés jó opció kecsegtet, azonban a Renault esetleges Lotus-felvásárlásával mégis egy gyári csapat ülésében találhatná magát jövőre. Ráadásul abban a csapatban, ahol mindkét világbajnoki címét szerezte, és ahova már egyszer visszatért az első félresiklott mclarenes évét követően. A Renault motorja nem sokkal jár a Hondáé előtt, a leendő gyári csapat szerkezeti összetétele sem ismert, így a sikerre itt sincs garancia, azonban Alonso visszatérése komoly motivációt jelenthetne mindkét félnek.

Habár a Renault valóban tehetetlennek tűnt az elmúlt két évben, azonban nagyságrendekkel több pénz kerül a rendszerbe gyári csapatként, mint amennyi javarészt a Red Bull pénzéből motorszállítóként, így a jelenlegi hátrány is gyorsabban csökkenhet. Az a fura helyzet állt elő, hogy a Renault 12 zsetonos austini fejlesztési csomagját valószínűleg nem a Red Bull, hanem a McLaren garázsában várják majd a legizgatottabban.

Japán Nagydíj Suzuka, 53 kör, 307.471 km (1 kör: 5.807 km)
Hely. Versenyző Csapat Idő Kör Rajth. Box.
1. Hamilton L. Mercedes 1:28:06.508 53 2 2
2. Rosberg N. Mercedes +18.964 53 1 2
3. Vettel S. Ferrari +20.850 53 4 2
4. Raikkonen K. Ferrari +33.768 53 6 2
5. Bottas V. Williams +36.746 53 3 2
6. Hülkenberg N. Force India +55.559 53 13 2
7. Grosjean R. Lotus +72.298 53 8 2
8. Maldonado P. Lotus +73.575 53 11 2
9. Verstappen M. Toro Rosso +95.315 53 17 2
10. Sainz C. Jr. Toro Rosso +1 k. 52 10 2
11. Alonso F. McLaren +1 k. 52 12 2
12. Perez S. Force India +1 k. 52 9 3
13. Kvyat D. Red Bull +1 k. 52 20 3
14. Ericsson M. Sauber +1 k. 52 15 2
15. Ricciardo D. Red Bull +1 k. 52 7 2
16. Button J. McLaren +1 k. 52 14 2
17. Massa F. Williams +2 k. 51 5 3
18. A. Rossi Manor Marussia +2 k. 51 19 2
19. Stevens W. Manor Marussia +3 k. 50 18 3
RET L. F. Nasr Sauber    49 16 3