Rulettkerék: Mikor robbant le utoljára a Peugeot?

2017.03.19. 12:11 Módosítva: 2017-03-19 14:47:26
A Rulettkerék-Peugeot lerohadásokkal színezett hazaútján felmerült bennem, hogy talán még nem késő visszafordulni. De nem lehettem puhapöcs, meg egyébként is: a Rulettkerék nem a biztos vételről szól. Akkor simán beültem volna egy régi Swiftbe.

A 205-ös megvétele után két központi kérdés foglalkoztatott. Egyrészt ki kell deríteni, tényleg összefolyik-e az olaj a vízzel, újra meg kell-e bontani a tavaly generálozott motort? Másrészt a fulladozásnak kell a végére járni, mert így lutri bárhova elindulni. Végleges lerobbanásunk nem volt, de igen bizonytalanul működött a Peugeot, legkevésbé sem volt megnyugtató belegondolni, hányan küldenének melegebb éghajlatra, ha mondjuk délután, az Árpád-hídon jön az asztmás roham. Nem rám, én már kinőttem.

Az eredetiségvizsgálat és az okmányirodai kör után az első utam rögtön a műhelybe vezetett, azzal a felkiáltással, hogy kezdjünk mindent az olaj és a szűrők cseréjével. A Bárdiból gyorsan meg is rendeltem egy kanna Liqui Moly olajat, olaj- és üzemanyagszűrővel együtt. Ez első körben 14 ezer forintba került. Miért maradt ki a levegőszűrő? GTI-nkben most egy sportszűrő van, amit szeretnék mielőbb kihajítani, el is kezdtem kutakodni gyári légszűrőház és a hozzá tartozó csövek után. Addig a sportszűrő kap egy tisztítást.

A budakalászi műhelybe amúgy probléma nélkül jutottam el a Peugeot-val, elismerően meg is paskoltam a műszerfal tetejét. A leeresztésekor Attila biztatott, szerinte teljesen tiszta a régi folyadék, úgy tűnik, nem megy bele a víz. Óvatos duhajként úgy gondoltam, várjunk még az örömködéssel, a friss olajjal járatva kiderül, mi a helyzet. Csak hogy kiderüljön, mozogni is kéne a kocsival, ebben pedig a fulladozás finoman szólva gátol. A műhelytől két saroknyira ezt bizonyította is: a szerkesztőségig kétszer kellett félreállnom.

Bár határozottan érdekelnek a műszaki dolgok, autószerelő nem vagyok, többnyire azokkal a hibákkal tudok kezdeni valamit, amelyekkel már volt dolgom. Így például volt már a kezemben szétszedett bemelegedés-szabályzó a K-Jetronichoz, de L-Jettel nem találkoztam. Elkezdtem hát nyomozni, és kicsit beleástam magam a rendszer működésébe. A Bosch-számok alapján nem nehéz kisakkozni, hogy a légmennyiségmérő és a motorvezérlő egység egyaránt az 1,9 GTI-hez tartoznak. Nem ideális, de ahogy megtudtam, működőképes konfiguráció – már ha az elemek egyébként működnek.

Maga az L-Jetronic egyébként nem tűnik kimondottan bonyolultnak, mégis van hibalehetőség bőven. Üzemmeleg motornál annyi történik, hogy a légmennyiségmérő (LMM), ahogyan a neve is mutatja, megméri a rajta átjutó levegő mennyiségét, az ECU pedig kiszámolja, hogy ahhoz mennyi üzemanyagra van szükség. A 205gtidrivers.com-on van is egy kis útmutató ahhoz, hogyan mérjünk ellenállást az LMM-en, így hát neki is estünk multiméterrel. Van viszont a rendszernek egy pótlevegő-tolattyúja is. Funkciója, hogy több levegőt juttat be, amihez aztán jön többletüzemanyag is. A fordulatszám megemelkedik, hidegen sem fullad le a motor.

Ezeknél az autóknál gyakori a légmennyiségmérő meghibásodása, ez az évek során ki szokott kopni – nyilván ezért is cserélték ki a mi GTI-nkben néhány hete. A pótlevegő-tolattyú pedig akkor okozhat gondokat, ha hidegen sem enged át plusz levegőt, vagy ha melegen is nyitva marad. Ellenőrzésére két módszert is találtam. Az egyik: a tolattyúra menő csövet lehúzva tükörrel lehet kukucskálni, van-e rés. A másik pedig, hogy ugyanezt a csövet masszírozzuk: ha összenyomásra változik az alapjárat, akkor nyitva van.

Közben kaptam két telefonszámot. Két olyan emberét, akiknek volt, vagy esetleg most is van 205 GTI-jük, és ismerik a típust, javítottak már többet is. Közülük Tamással egyeztettem is egy időpontot, és némi izgalommal ugyan, de sikeresen elgurultam hozzá munka után, hogy értő szem is láthassa az autónkat. Kicsi a világ, mert a műhelyben találkoztam Ádámmal is, aki korábban Vasfogon, a Rulettkerék úttörőjén, később pedig az Audin is dolgozott. Miközben együtt is megállapítottuk, hogy a kocsi megjárta már a hadak útját, Tamás megfújkálta a csöveket féktisztítóval. Az L-Jetronic ugyanis érzékeny a fals levegőre. Ha valahol falsot szív, felpörög a motor, amint beszippantja a féktisztítót. Hát nem pörgött fel.

Következő lépésként az elektromos csatlakozókat néztük át. Amit csak lehetett széthúztunk, megtisztítottunk és összedugtunk. A lambdaszonda vezetékén is igazítani kellett, mert lógott, és hol a forró kipufogóhoz, hol a kormányműhöz ért hozzá. Visszatekertünk a melegen igen magas alapjáratból, és állítottunk a kuplungon is. Abban maradtunk, hogy ha továbbra is fulladozik az autó, akkor újra jelentkezem.

Most ott tartunk, hogy bő egy hetet használtam már az autót munkába járásra, dugóban ácsorgással és minden velejárójával együtt. Nagyon úgy fest, hogy tényleg csak kontakthibával volt dolgunk, most ugyanis szépen veszi a fordulatot, keményebben taposva sem hal meg. Nagyon virgonc gép a 205 GTI, annyi biztos. Ilyenkor mindig eszembe jut, hogy mekkora királyság lehetett ez, amikor új volt, illetve mennyire jó lehet, amikor tényleg mindene jó egy ilyen hot hatch-nek. Az öröm mondjuk korántsem felhőtlen, annyit azért hozzá kell tenni. Hidegen könnyel indul a Peugeot, akár több napnyi állás után is. Melegen teljesen jó az alapjárat, úgy 950-et forog, a Haynes-féle kézikönyv 900 plusz-mínusz 50-et ír elő. A kettő között viszont elég instabil: amikor már nem tök hideg, de még nem üzemmeleg, akkor leállogat. Lehet, hogy mégis van egy kis gond a pótlevegő-tolattyúval?