Hogy tűnt el 2 millió az Audiban?

2017.03.23. 06:11
Lassan két éve piszkálom a legális tuning témáját, de az indulatok nem csillapodnak. Sokak szerint egyszerűen lehetetlen bármit bepapírozni ma, Magyarországon, ezért vagy bele sem kezdenek az átalakításba, vagy meg sem próbálják bejegyeztetni azt az autó forgalmi engedélyébe. Íme egy újabb autó, amellyel nem kell félni a rendőrtől.

Idén is átalakított autót sorsol a látogatók közt Automobil és Tuning Show csapata, hisz egy ilyen közegben fel sem merülhet, hogy a nyertes kutya közönséges szériaautóval térjen haza. Így viszont a szervezőknek ezúttal sem volt más választása, mint eleve olyan alanyt és alkatrészeket választani, amelyekkel esélyük van az áhított egyedi átalakítási engedélyre

Ez a tízéves Audi TT roadster néhány hete még éppen olyan volt, mint több tucat, eladásra kínált társa a neten. Az autót korrekt állapotban vásárolták meg, de volt vele egy kis probléma. Valamiért gyújtáskimaradás van a kétliteres TFSI motor egyik hengerénél. A motor amúgy jó állapotban van, ahogy mindössze 170 ezer kilométer után ez elvárható, de valószínűleg gyújtótrafót kell cserélni. A nyertes javítás után, tökéletes állapotban veheti majd át, de már most is reményteljes a TT.

A nagy munka a tél legpocsékabb heteiben kezdődött, amikor a nyolctagú szerelőgárda elkezdte szétpakolni az Audit a Westend bevásárlóközpont kellős közepén. Akik az ötnapos átépítési folyamat bármelyik pillanatában ellátogattak a látványműhelybe, mindig találtak legalább három, az autó körül tevékenykedő embert, így nagyon gyorsan változott át minden. 

Balázs, a kiállítás szervezője reménykedik, hogy eltalálta a későbbi nyertes ízlését, amikor az eredetileg sötét metál karosszériára a Safex speciális, élénkzöld, selyemfényű fóliáját rendelte meg. A vadonatúj, steppelt bőrkárpitot is zöld cérnával varratta készre, szintén a helyszínen. Amikor először nyitottam ki a kis sportkocsi ajtaját, még nem tudtam, hogy tényleg nem fényezésről van szó, mert a fólia szabása és a felragasztás olyan precízen sikerült, hogy még az eldugott helyeken, sőt a hegesztések göröngyein is tökéletes a fedés. 

A gond nélkül eltávolítható zöld fólia felkerült a TT-hez való, Caraktere body kitre is, amely az R8 részletmegoldásait idézi az első és a hátsó lökhárítón, de tartozik hozzá diffúzor és hátsó szárny is. Az összes engedélyköteles tuning-alkatrészhez hasonlóan, ehhez a készlethez is német TÜV-bizonylat tartozik, vagyis odaát utcai használata engedélyezett. Az Audi összképe inkább csak a fóliázás színe miatt hivalkodó, a karosszériakiegészítők valamiféle fészlift-hatást keltenek. 

Ennél nagyobb kerekek nem fértek volna be a kerékjáratokba, jutott eszembe, miközben a Hungexpo nem túl jó minőségű útjain kocsikáztam. A polírozott peremű DOTZ Reno felnikre extrém alacsony oldalfalú, 255/35 ZR19 Yokohama sportgumik kerültek, nem lett volna jó leverni őket valahol, pedig lett volna rá alkalom bőven.

A futómű érzésre elég kemény lett a gyári TT-hez képest, de ez is volt a cél. A tuningot végző csapat a Koni állítható csillapítású, de állandó magasságú lengéscsillapítóit párosították a gyári értéknél három centiméterrel alacsonyabb H&R ültetőrugókkal. A sikeres magyarországi engedélyeztetés érdekében a kerekek mérete megegyezik az Audi legnagyobb gyári váltóméretével, a gátló és a rugó pedig kifejezetten ehhez a típushoz kapott jóváhagyást, melyet a tavalyi BMW Z4 esetéhez hasonlóan, idén is a TÜV Rheinland KTI mérnökiroda egészít majd ki egy itteni igazolással, hogy azután az átalakítási engedélykérelemhez csatolva rámondják az igent a közlekedési hatóságnál. 

Totalcar Street Legal 2017: előadások tuningról, mellébeszélés nélkül

Tavaly elkezdtük, idén folytatjuk a legális autó tuningért indított sorozatunkat a Totalcar Street Legalt. Aki eljön az március 24. és 26. közt a budapesti Hungexpón zajló Automobil és Tuning Show-ra, ne hagyja ki a Totalcar ingyenes, délelőtti előadásait az A pavilon nagy színpadán.

DSC08130

1. Tuning és műszaki vizsga?

Szombaton, március 25-én 10 órától a legalitásé a főszerep. Elhívtuk a közlekedési hatóság két szakértőjét, akik utat mutatnak a káoszban, hogy ne vegyék le a rendszámod. Mikulás Róbert és Siska Zoltán a frontvonalról ismerik a tuningautósok vágyait és problémáit. Hallgasd meg őket és mosolyogj a rendőrre!

2. Hogyan készül a tuningmotor?

Vasárnap, március 26-án 10:30-tól Magyarország két legnagyobb motortuning-szakértője, Dr. Hanula Barna és Havassy Péter lép színpadra. Hallgasd meg őket, mielőtt a megrendeled a nagyobb turbót, vagy bekötöd a csalós elektronikát. Gyári és utólagos tuning, háromszoros teljesítmény és élettartam, költségek, álmok és lehetőségek két igazi mestertől.

Sokan gondolják még mindig, hogy a német TÜV-papír önmagában nemzetközi engedélynek számít, sőt, talán azt sem tudja mindenki, hogy ez a cég nem azonos a német közlekedési hatósággal. Valójában csak a német tunerek kapnak azonnal engedélyt az autóátalakításra a tüfös papírokat lobogtatva, nekünk, és Európa bármely autós nemzetének meg kell keresnünk egy itteni minősítőintézetet, amely képes olyan igazolást adni az alkatrészekről, amelyet elfogad a helyi hivatal. Ezeket a lépcsőfokokat fogja bejárni tehát az egyedi Audi TT is, amely nem állt meg a szépészeti beavatkozásoknál, hiszen Balázs rendelt még hozzá egy Remus sportdobot, amely a hátsó, gyári keresztdobot váltotta ki. 

Az egyszerűen beépíthető, két végződésű sportdob nem a szomszédriasztó fajtából való, bár kicsit mélyebb, öblösebb hangot hallat vele az autó. A megváltozott hangszínhez néha finom visszadurrogás társul, de ez nem fog fájni senkinek, ráadásul a TT zajkibocsátási és emissziós értékei nem változtak. Nem is változhattak, hiszen ezt kategorikusan tiltják a magyar szabályok. A kipufogó megfelel az európai előírásoknak, ez is utcai használatra készült, jóváhagyási jellel is ellátták. 

Az autótuning számtalan módozatához egyetlen szavas kommentárt sem fűz az állam, és ez nagyon jól is van így. Az utastérben elég sok mindent tuningolhatunk. Aki arra akarja használni az Audi TT-t, amire egy ilyen sportos túrakupé való, nagyra értékeli majd az állandó mobilnet-kapcsolattal felszerelt, androidos fejegységet, amely mindenféle elektronikus hordozóról játszik filmet és zenét, párosodik a telefonunkkal és a rendszámvilágítás helyén lévő tolatókamera képe is megjelenik rajta, ha hátramenetbe kapcsoljuk a TT DSG váltóját. 

Az audiorendszerhez megtartották a gyári mélynyomót, de ehhez elöl háromutas komponens hangszórórendszert és jó minőségű, kétcsatornás Hertz erősítőt szereltek be. Az ajtókat és a mélysugárzó környékét is speciális anyaggal szigetelték újra, és András, a hangmester elmondta, hogy bár először vakarta a fejét, amikor megtudta, hogy az Audi eredetileg igen jó minőségű Bose-rendszerét kell továbbfejlesztenie, elégedett a végeredménnyel. A Hertz komponens hangrendszere részletesebb zenei reprodukciót kínál a gyárinál, elvégre nem a hangerő a lényeg. Aki beleülhet az autóba, úgyis végigtolja majd vele kedvenc veszteséges és veszteségmentes tömörítésű felvételeit. 

Nehéz lesz elbújni ezzel az autóval, mert a színe miatt kilóg majd a forgalomból, viszont nem is kell bujkálnia annak, aki néhány napon belül birtokba veheti az AMTS nyereményautóját, hiszen a nyertes egy teljesen legálisan tuningolt, a nevére műszaki vizsgáztatott autót kap majd meg. Most, hogy már nem ritkák a húsz fokos nappali melegek, irigylem őt. 

Az autó teljes tuningja több, mint 2,2 millió forintot emésztett fel, amelyből csupán a bodykit 800 ezer forintot tesz ki és még 400-at a fóliázás. Hát, így tűnik el ez a szabad szemmel is jól látható összeg egy Audi TT-ben.