Keret nélküli ajtó, de nem kupé, kétmillió alatt

2017.07.21. 16:06
Tekintélyt parancsoló ajtódörrenés, sikkes megjelenés, ujjlenyomatok az ablaküvegeken, gyakori szívás. Mindenkinek mást jelent a keret nélküli ajtó, de abban talán egytértünk, ha azt mondjuk: egyedi.

S ha már az egyediséget emeltem ki, a most következő összeállításban felállítottam egy szabályt is: kupék, kabriók kizárva. Értékhatár: 2 millió forint. Hm, így már mindjárt nehezebb is lesz a történet, de ugyan kinek lenne újdonság a sok prémium kupé és cicakabrió (CC)? Ide valódi egyéniség kell, nem funkcionális kerettelenség.

Persze, akik kizárólag a közlekedési eszközt látják a autókban, azok hamar rábukkanhatnak az elegánsabb ajtók hátulütőire. Ha nem vagyunk igazán vállalkozó kedvűek, mint Göbölyös kolléga a TT-jével, könnyen szerelőnél találhatjuk magunkat egy egyszerű ajtóproblémával is.

Gyakori kritika a keret nélküli ajtókkal kapcsolatban, hogy nagy tempónál zajossá válnak, az öregebb autók pedig beázhatnak. Télen a befagyó mechanika okozhat nyitási gondokat. Vásárlás előtt érdemes megfigyelni, hogy rendesen fel/le emelkedik-e az ablak ajtónyitásnál és csukásnál, valamint menet közben fülelni a szélzajt.

Persze a legjobb előre keresni egy típusra, vagy legalább ajtókra, esetleg kabriókra szakosodott specialistát, mert egy idősebb autónál szinte borítékolhatók a problémák. Például már azzal elállítódhat az ajtó, ha az üvegénél fogva csukjuk be. Elég csak egyszer elfelejteni szólni egy rutintalan utasnak, és egy határozottabb ajtóbecsápásnál már kész is a katasztrófa.

Mazda 323F (1993-1998)

auto/MAZDA/323, 323F 1994-1998/XLARGE/01fs

A fiatalos Mazdából a bukólámpás utáni generációt gyártották keret nélküli ajtóval. A sportautó-szerű vonalakat nem a szél hordta össze, hanem az a Ginger Ostle, aki korábban a Porschénél dolgozott. A kínálat alja és teteje is 300 ezer forint körül van (köztük a 2 literes V6-os, ami igazi csemege), pedig minden ilyen korú 323F-ben széria volt a két légzsák. Ez az a fajta autó, amiből érdemes lehet mindet megnézni, hiszen a cikk írásakor mindössze hét példányt találni belőle a neten. Négyféle benzinmotorral kínálták, amik közül a leggyengébb 1,5-ös is 87 lóerős volt. Dízelt ne is keressenek mert nem volt. A rozsdát viszont igen, mert az szereti.

Subaruk

Oké, a kupék kiejtésével talán igazságtalan előnyre tettek szert a Subaruk, de ne felejtsük el, hogy nem csak az Imprezák büszkélkedhettek szép ajtókkal. A japánok egészen a közelmúltig kitartottak a geg mellett. A kereteket lehagyták a Legacykról, Outbackekről, sőt a Foresterekről is. Imprezából az első két generációt (1992-2007), Legacyból az első négyet (1989-2009), míg Foresterekből az első kettőt (1997-2008) keressék. Természetesen a Legacyk a legolcsóbbak, már néhány százezerért találni valamilyen romot.

Alfa Romeo MiTo

A Fiat Grande Punto / Opel D Corsa alapjaira épített MiTonál is rezeg a kupéléc, de bőven akad belőle a kínálat alsó szegmenseiben is használható példány 2 millió alatt. Persze, hisz már 9 éve gyártásban van, ki gondolta volna. A háromajtósság hátrány a platformtársakhoz képest, de legalább hunyorítva úgy néz ki, mint egy 8C Competizione. Elég széles a motorválaszték, a kéthengeres, 900 köbcentis turbótól az 1,6-os dízelig sok mindent találunk.

Renault Avantime

auto/RENAULT/AVANTIME 2001-2003/XLARGE/02s

Bár Karottának volt egy, és az autó TV-s szereplésekor lekupézta, helye van a listán, mert kretén. Az istennek sem mert rosszat mondani róla, pedig annak idején a Renault nem a legjobb korszakát élte. Az Avantime ráadásul rendkívül ritka is, ebben a pillanatban két eladó példányt találni a magyar interneten. Azt hiszem ilyenkor szokás azt mondani, hogy kalandoroknak ajánljuk.

Mini Cooper és Clubman

Az újkori (2001-től gyártott) Minik is levedlették a kereteiket. Így járt a Clubman is, de abból az új már hagyományos ajtókat kapott és természetesen még túl drága. Utóbbi már elég idióta ahhoz, hogy igazán kitűnjünk vele a tömegből, de cserébe drámaian nem nagyobb, mint a szűkös sima Mini. A Cooperek 1 millió körül kezdődnek, a Clubmanek a duplájáról.

Citroën C6

Mindmáig az utolsó nagy, Európának szánt Citroën. A C6 minden porcikájával azon van, hogy kitűnjön a tömegből mégis mindezt úgy teszi, hogy mellette megmarad egy elegáns utazóautónak. Ennek megfelelően elég súlyos jószág és még a legerősebb 3 literes V6-os HDi motorral sem egy erőgép. Cserébe sokat is fogyaszt. És ott a semmihez sem hasonlítható hidrós futómű, amire a fanatikusok esküsznek, értő kezek között nincs vele probléma, de azért ha nyugodt életet szeretnék, nem biztos hogy C6-ot vennék.

Passat CC

Az összeállítás legdrágábbja, már túllépjük vele a kétmilliós álomhatárt. Alap B6-os Passat technika, kevesebb fejtérrel, csak négy személyes utastérrel, de szebb designnal. A Volkswagen annak idején a Mercedes-Benz CLS sikereit irigyelte meg, melyet konszernen belül először a Passat CC, majd később az A5 Sportback és az A7 követett. Pista szerette, de jobban illik az autóhoz a benzines.