Boldog születésnapot, Karotta!

2017.08.30. 00:04
Kis porbafingó voltam még, amikor az első adások futottak. Szombat délben Totalcar! - szólt a szlogen, és képtelen voltam akár csak egyszer is kihagyni. Voltak persze más autós műsorok akkor is, de a szókimondó stílus és a poénok erre billentették a mérleg nyelvét. Sokat nem tudtam a vezetésről, de ez a két majom roppantul szórakoztatott. Furcsa visszanézni egy-egy régi adást a hidrogénezett hajú Winklerrel, meg a kölökgólyaképű Bazsóval.

Azóta eltelt pár év, én nem a mecsbokszokat tologatom már a szőnyegen, Karotta pedig ma ünnepli negyvenedik születésnapját. Van, ami nem változott: amikor autókról beszél, a szemében ugyanúgy ott csillog az őszinte lelkesedés, elképesztő pátosszal tud égig emelni vagy szinte észrevétlenül porba tiporni egy-egy gépet.

Mi pedig itt, a gyárban hogyan is köszönthetnénk őt szebben, mint hogy összegyűjtjük kedvenc Karotta-cikkeinket, tévéadásainkat? Nem volt könnyű a válogatás, de amennyire színes a szerkesztőség összetétele, annyira sokféle ez az összeállítás is. Fogadd szeretettel, boldog születésnapot, Nínó Karotta!

Az első mindjárt nagyon a kezdetekről: egyéves sem volt még a Totalcar, amikor megjelent a Subaru Impreza tesztje – Papp Tibi ekkor ismerte meg Karottát. A cikket a szerző maga gusztustalan ömlengésnek nevezte.

Nagyon veszélyes területe az újságírásnak, amikor a jól megszokott formátumokat elhagyva próbálunk valami újat adni nektek, olvasóknak. Ez néha sikerül, néha nem, de a Volvo S60 lírai bemutatása kétségkívül helyet kér magának ebben az összeállításban.

Ki gondolná, hogy a sportautóknak fontos evolúciós szerepük van? Az ilyet választó emberek lecsúsznak a kívánatos, selyemcombú nőkről, és a magukfajta zavarodottak között gúvadnak esténként a sörükbe magányosan. Örökre aktuális értekezés a fajfenntartás és élményautózás relációjáról.

Nem lehet mindig csak autókról írni, a szakmának kihívásokkal tűzdelt szelete a szoció. Meg a portré. Van-e annál izgalmasabb, mint leszámolni a sértő, hazug sztereotípiákkal egyszer, s mindenkorra? Több mint tíz éve kukkanthattunk bele egy képzelt A8-tulaj naplójába.

Ha már a nagy német bálnákról és sztereotípiákról beszélünk, semmiképpen sem hagyhatjuk ki jó szívvel a videós formába öntött szociográfiai tanulmányt a kilencvenes évek-kopasz tulkok-S Mercik szentháromságáról:

Aztán jött a találkozás egy igazi legendával. Meg az intelem: "Ha még egyszer csilingelni kezdesz, felgyújtlak, mint egy kupac avart." Ki gondolná, hogy egy Corvette-ről van szó? Csikós szerint ennél életszagúbb tesztet azóta se szült az internet, Clarksont, Mayt, Hammondot, L. J. K. Setrightot beleértve. Ha egyszerre akarsz vadul izzadni, remegve leégni és visítva röhögni, mindezt hullámokban, lépcsőzetes aljassággal felépítve, tessék, ez itt az origó, aztán próbálj jobbat találni.

És akkor elérkeztünk a Karotta-életmű egyik legkiemelkedőbb darabjához. Igen, ahhoz a bizonyos Espadához. Olyan autóteszt ez, ami igazából nem is az. Ez már szépirodalom. És azok a fotók hozzá!

Toci két autóvásárlásáért is okolhatja az ünnepeltet. Őszintén: ki az, aki megkíván, mi több, meg is vesz egy olyan típust, amelyről már a teszt címében kiderül, hogy tulajdonképpen egy szar? Aztán ezt a szart őszintén imádja, mert ugye, lehet egy Hacsirokut nem szeretni?

De ha a Toyotát a cikk hatására vette meg, akkor a 206 RC-t az alábbi videó ellenére. Amúgy erre a konkrét példányra sikerült lecsapnia, az emlékek pedig kevésbé kellemesek.

Nemcsak házon belül lehet ám komoly eredményeket elérni egy-egy teszttel. Megannyi tanulmány szól arról, hogy a média a negyedik hatalmi ág, de ezt csak akkor hiszed el igazán, ha megtapasztalod. A Fiat Ideáról szóló tévéadás ékes példája ennek, konkrétan a típus forgalmazását szüntették meg miatta. Nézzük hát a pillanatot, amikor Karotta mutat egy négyes padlót Benjinek.

Arra vajon emlékszik-e még valaki, amikor három szent őrült zarándokútra indult Le Mans-ba? Karotta, Csikós és Orosz doktor négy ébren töltött nap árán szerezte élete élményét.

Már értem a porschézás lényegét. De amikor hét évvel ezelőtt a 911 GT2 RS tesztjét olvastam, még fogalmam nem volt róla, miként lehet ez a legjobb autó, amit addig Karotta vezetett. És mégsem kéne neki? Mi van?

Már azt hitted, kimarad, mi? Egy fenét! Az elmúlt évtized talán legszebben dokumentált huligánkodása, a BMW M5 gumijainak a jó cél érdekében történő feláldozása következik prózában és mozgóképen.

A Karotta-összesben az autóteszteknél jóval rövidebb fejezet jut majd a motorkerékpároknak. Zombi viszont nem hagyta, hogy szó nélkül elmenjünk a Kawasaki Z1000-ről írt cikk mellett. És milyen jól tette!

Születésnaposunk hat évvel ezelőtt elérzékenyült minden idők legmenőbb Hondájában. Szerencsére tévéadás készült az Acura NSX-ről, így bizonyítékunk is van.

Végül áldozzunk együtt a mellszőrzet oltárán, és idézzük fel, mennyire nem értették a humort az osztrák rendőrök, amikor K.I.T.T.-tel sikerült behajtani egy egyirányú utcába, biztonsági öv és forgatási engedély nélkül.

Neked is van kedvenc cikked, videód Karottától? Ráadásul ki is maradt a válogatásunkból? Nosza, kérjük a linket!