Magyar buszok Kaposváron

2011.01.27. 14:40 - Hlács Zoltán

A Kapos Volán Zrt. vásárolja meg a NABI Sirius autóbuszcsalád elővárosi-helyközi autóbusztípusának első példányát. A közlekedési társaság vezérigazgatója Gál Zoltán ünnepélyes keretek között írta alá a megrendelési és együttműködési szerződést, melynek köszönhetően a NABI Sirius az elővárosi tömegközlekedési szegmensben is bemutatkozik.  Az új autóbusz a NABI budapesti és kaposvári üzemében készül, és a tervek szerint ősszel már forgalomba áll a somogyi megyeszékhelyen és környékén.

A NABI a múlt év őszén mutatta be a magyar és európai piacokra fejlesztett és gyártott Sirius autóbuszcsaládjának első járművét, melyet Kaposvári Tömegközlekedési Zrt. vásárolt meg, és az elmúlt hónapok során több hazai városban is próbaüzemben vett részt sikerrel. A magyarországi autóbuszpiac legformabontóbb és egyik legmodernebb autóbusztípusát, a Siriust a NABI közel 100 millió forintos befektetéssel 8 hónap alatt fejlesztette ki. A Sirius típuscsalád második tagjának fejlesztése és gyártása mintegy 5 hónapot vesz igénybe.

A NABI és a Kapos Volán kapcsolata a NABI kaposvári gyárának, 2000-ben zöldmezős beruházásként történő építéséig nyúlik vissza. A NABI akkor fejlesztett helyközi kivitelű autóbuszai a Kapos Volánnal együttműködésben készültek 2002-ben. A később más Volán társaságoknál is sikert arató NABI 700 SE típus első vásárlója a Kapos Volán volt.

A két cég viszonya az elmúlt években is kiváló volt, és kölcsönös előnyökkel szolgált. A tavalyi év folyamán NABI kifejlesztette és bemutatta új típuscsaládjának első tagját a NABI Sirius városi autóbuszt. A NABI szándéka a típuscsalád folyamatos bővítése, moduláris alapokon. Az új autóbusz helyközi kivitelének elkészítésében természetes módon merül fel a Kapos Volán részvétele, a cégnél rendelkezésre álló forgalmi, műszaki tapasztalatok felhasználása.

„Magyarországon a közforgalmú autóbuszok (közel 9000 jármű) több mint 60%-a helyközi viszonylatokban teljesít szolgálatot. A NABI új autóbuszával tehát a hazai piac legmarkánsabb szegmensébe lép be. Emellett a cég a terveinek megfelelően tovább folytatja portfólió fejlesztését, hogy a közeljövőben CNG, LNG meghajtású gázbusz és csuklós autóbusztípusokkal is kiegészítse a Sirius család járműpalettáját.” – mondta el Baranyai Ferenc, a NABI Gyártó és Kereskedelmi Kft ügyvezető igazgatója.

A Kapos Volán Zrt. az előző NABI autóbusz fejlesztése és üzemeltetése során szerzett tapasztalatai alapján és egy új korszerű magyar, várhatóan a későbbiekben Kaposváron gyártandó autóbusz kifejlesztése érdekében a társaság örömmel tett eleget a NABI Kft. együttműködésre vonatkozó felkérésének – fogalmazott Gál Zoltán, a Kapos Volán Zrt. Vezérigazgatója – „Amennyiben az új helyközi NABI autóbusz beváltja a hozzáfűzött reményeket, és más Volán társaságoktól is igény jelentkezik erre a típusra, úgy új színfolttal bővül a hazai gyártású autóbuszok kínálata, ami az autóbusz-közlekedési vállalatok és az utazóközönség érdeke is. Amennyiben bővülni fog a kaposvári NABI gyár kapacitás kihasználása, úgy lehetőség nyílik a jelenlegi munkahelyek megtartására, illetve a létszám bővítésére is” – fűzte hozzá a közlekedési társaság vezetője.

Szóljon hozzá!

Kommentek

  • 2011.01.27 14:48:56brokesz

    KOOL

  • 2011.01.27 15:00:11Gyugyuba

    vegreeeeeeeemaaaaaarrrr

  • 2011.01.27 15:02:57Szan_i

    Lájk.

  • 2011.01.27 15:09:54apamacko

    Sok sikert nekik, sok jó buszt nekünk!

  • 2011.01.27 15:12:00tcsiga

    like

  • 2011.01.27 15:15:34atxatx

    de nem ilyen :)
    [link]

  • 2011.01.27 15:17:27Családapa+géptervező mérnök

    Végre valaki arra is gondolt, ha magyar termékeket veszünk, azzal hazai munkahelyet teremtünk, és a gyerekeinknek talán nem kell külföldön munkát keresnie hogy megélhessen. Szakképzett, kiváló szakemberek márpedig itthon is vannak, csak nem tudnak mindannyian elhelyezkedni.
    Cak így tovább, remélem másutt is magyar buszokkal váltják le a kiöregedett járműparkot.

  • 2011.01.27 15:31:08Peace Dog

    Ezt én sem értettem, hogy mi a fenéért vesz az összes közlekedési társaság külföldről buszokat? Itt van ez a NABI, Mátyásföldön meg ott áll parlagon az Ikarusz.

    Na végre!

  • 2011.01.27 15:33:41kis_bálna

    Épp ideje lenni a BKV.ZRT. buszait is ilyenekre lecserélni szép fokozatosan. Gondoljunk bele ha minden hónapba csak 5 db ilyen buszt vennének, nem kellene állandóan siránkozni,hogy ennyi meg annyi milliárd kellene a meglévő kiöregedő buszpark lecserélésére.Mennyivel egyszerűbb, jobb és kényelmesebb lenne az utazás. Lehet,hogy még az autósok is elgondolkodnának rajta átüljön e kényelmes pontos gyors tömegközlekedésre.

  • 2011.01.27 15:34:35nagykalács

    biztos jó busz, sok sikert
    de a design nagyon gagyi, akár egy feltörekvő kínai gyártó is bevállalná, pláne ez a nyitott "szájacska" szánalmas a kökhárító felett

  • 2011.01.27 15:35:53theutat villám

    magyar útra magyar buszt

  • 2011.01.27 15:50:38Otto von Bolschewich

    Nagyon-nagyon jó hír! Remélhetőleg a gázüzemű buszok is előbb-utóbb terjedni fognak a jövőben.

  • 2011.01.27 15:52:13ColT

    Zsír, végre valami jele a magyar ipar létezésének.
    Meg +1 jó dolog, hogy magyar buszokat vettek végre idehaza.
    BKV? Szerintem is jó lenne pár ilyen Pestre.



    Amúgy mikoriak a felvételek? Mert a kaposvári főtér télen nem virágos, az tuti. És az embereken sincs kabát.

  • 2011.01.27 15:53:00ColT

    @nmagykalács : Ja, a 256-os Ikarus szebb volt a kocka formájával, szerintem is.
    Nem mindegy, hogy néz ki egy nagy, randa busz?
    Ronda, mint a busz.

  • 2011.01.27 15:54:54mtk001

    Végre !!!!
    Hajrá magyarok !!!!!!

  • 2011.01.27 15:57:01Nyegleo

    @ColT: Ennek a cikknek a galériája volt eredetileg:[link] tehát őszi képek.

  • 2011.01.27 15:57:49ColT

    Ja, érteni.

  • 2011.01.27 16:06:13szgaborka

    A jó öreg sárga csuklós Ikarus-ok után felénk , Pest alatt, már ki tudja hányadik típusú használt szarokkal próbálkoznak a Volánnál.
    Voltak valami sárga török összeszerelésű MAN-ok,
    amikkel mindig volt valami, és ha komolyabb dolog volt, akkor néha hetekig állt a MAN szervízben a szutyok. Most azokat lecserélték valami fehér (talán szintén MAN-ok) buszokra, csak ezeknek meg ablaka nincs (ez külön jó a mi klímánkon nyáron), és magas üléses, szűk belsejű vackok, amik teljesen alkalmatlanok az elővárosi közlekedésre. Max. az ultra távolsági járatokra lenne jó, ahol Pesten felszáll, és mondjuk Egerben, vagy Debrecenben leszáll az utas.

  • 2011.01.27 16:07:11kBenő

    Azért gondolkodjunk el, mit is jelent a NABI... A napokban leépítésről lehet hallani.

    Véleményem szerint a Kapos Volán eddig is előkelő helyet foglalt el a magyar buszgyártás támogatói között. Az elmúlt években nem egy, nem kettő Credo jött, legutóbb decemberben három.

    HÉT darab nem magyar buszt számoltam össze a KV flottájában, persze lehet, hogy több. A többi: Ikarus, EAG, Rába, Nabi, Credo.

  • 2011.01.27 16:08:01szgaborka

    Ahogy kedvenc buszsofőröm mondta : "mert régen minden rossz volt"

  • 2011.01.27 16:30:21yomsisi

    Remélem terjed majd ez a felfogás, mint az influenza!
    Csináltunk már jó autóbuszt, itt az ideje, hogy visszatérjen.

  • 2011.01.27 16:35:34vikk007

    Annyit a szépségről, a " parasztoknak " a kaviár sem tetszik, meg sem ennék...

    Meg még kólával isszák az Aszu-t...


    ennyi

    ( egyébként nincs kinai feltörekvő buszgyártás, a Járműtechnika Zrt adta el gyártásba már nem került utolsó IKARUS-ok licencét a kina "xir-xar" cégnek, és lett vala belőle KINGLONG, amit meg nekünk akarnak eladni...

    Nézzétek meg a KInglong előtti sorozataikot, kb 40 évet ugrotttak egyszerre, technológiában, és deasingben :-) ....)

  • 2011.01.27 16:35:50sealard

    @kBenő:
    Igen tudjuk mi a NABI. És te vajon tudod mi köze az Ikarus-hoz?

  • 2011.01.27 16:43:03gyvy

    Reméljük lesz folytatás.

  • 2011.01.27 16:43:22vikk007

    Memondom neki:-)

    Az American ikarus alapította 1992-ben amikor már látták, hogy az új demokrácia, szétdarabolja, és tönkretsezi, a világ (egyik) legjelentősebb buszgyárát, az Ikarust...

  • 2011.01.27 16:46:10Astra44kW

    Kolozsváron már 25 évvel ezelőtt is ott volt a gáztartály a városi csuklós buszok tetején. Hát, lassan mi is felfejlődünk oda.

  • 2011.01.27 16:48:45enté

    Debrecenben is magyar buszok járnak (Alfa Busz). Kár, hogy ez a NABI nem túl ízléses, voltak szép buszaik is.

  • 2011.01.27 16:50:10vikk007

    Mi tanítottuk a világot buszt gyártani:-)

    Amikor még pl. a Mercedes a személyautóit alvázra építette, az Ikarus, már önhordó karosszériát használt..., eltettük a motort a busz végébe..., majd elfektettük, csináltunk farmotoros csuklósbuszt, ahol a pótkocsi tolta, a "traktort", egyébként, meg talán maga a csuklós is magyar találmány...

    Amerikának meg azért kellet az Ikarus, mert a 415-ös széria volt avilág első nagy sorozatban gyártott alacsonypadlós városi autóbusza, és ők szerették már akkor is a kényelmet...

  • 2011.01.27 16:56:51kBenő

    sealard: Tudom, hogy mi köze az Ikarushoz.

    Persze, gyártsunk buszt, de én annyira nem esek hanyatt ettől a Nabitól.

    Volt szerencsém párszor az emlegetett 700SE-hez. A kényelmetlen ülések a megrendelőtől függenek, de a folyamatos csörgés-zörgés az összeszerelés pontatlanságára utalhat. Nem egy busznak törött ki csak úgy, menet közben az ablaka, ennek akár vázgyengeség is lehet az oka. Előfordult az is, hogy a gyárból frissen kihozott busz beázott...

    Persze ezek a hibák bármelyik gyár termékénél előfordulhatnak. A mai magyar buszgyártás csak árnyéka a régi önmagának.

  • 2011.01.27 16:56:58Rába-Stock

    Hát a 415-ös az se nem alacsonypadlós, se nem is első, de szintén nem magyar találmány a csuklós- és az önhordó busz se...

  • 2011.01.27 17:02:06Astra44kW

    Szép, hogy a magyar buszokat favorizáljátok.
    Remélhetőleg mind Suzuki Swifttel jártok ;)
    Nem pedig import járgánnyal

  • 2011.01.27 17:13:28Astra44kW

    Nekem speciel az Ikarus 412-esek tetszettek, kár, hogy már nem gyártják...

  • 2011.01.27 17:15:19loláb

    NABI: North American Bus Industries

    Annyira magyar ez a busz, mint amennyire az Audi TT az volt: az összeszerelést végzik itthon.

    Külföldi részegységekből, magyar betanított munkásokkal összerak egy multinacionális vállalat egy buszt. Ettől még nem éled fel a magyar buszgyártás. (Azért a semminél ez is több)

  • 2011.01.27 17:22:47justflash

    kBenő:ez megvolt a volvo b12-alias alfa regio-knál is , mikor nálunk anno forgalomba kerültek fél évig 2hetente szervizben pihent az összes,aztán sikerült rendbetenni őket, de a németországból behozott man-ok, mercik is úgyanúgy megálltak, szóval lényegtelen milyen gyártmány, az összesnek lehet szériahibája/gyerekbetegsége.
    a régi ikarusokhoz meg fölösleges hasonlítani, azok addig mennek amíg szét nem rohadnak végleg,4 hengerrel, kormolva, nem záródó ajtókkal,és a megunhatatlan űrhajóhanggal..ja és van rajtuk ingyen masszázs is :)

  • 2011.01.27 17:38:31jack o'neill

    loláb és kBenő:
    Igen tudjuk mit jelent, de akkor 396 alkalommal:
    [link]

    Az meg, hogy amerikai tulajdonban van nem feltétlenül baj, könnyebb talpon maradni a fő piacán pl.

    "Külföldi részegységekből"
    Nos, miért tud másból? Van alacsonypadlósba magyar moci/váltó/futómű? Nem. Akkor?
    Mi a jó Istenből építkezzen?
    "Ettől még nem éled fel a magyar buszgyártás"
    Ezt a siralmas hülyeséget kimondta, hogy meghalt?
    Van NABI/Kravtex/ARC-Ikarus/MJT. Akkor minek is kell felélednie?
    Az elmúlt években érdemes lenne megnézni hány magyar és hány külföldi buszt vettünk arányaiban az állami cégek. Segítek lealább 75% magyar. Főleg Alfák, Credencek és régebben Ikarus EAG-ok. Melettük igen jött MAN, Merci, Volvo is.

  • 2011.01.27 18:03:28Sword

    enté: Leírtam már pár helyen a véleményem ezzel kapcsolatban. Nap, mint nap tapasztalom, tehát nem légből kapott vélemény:
    A debreceni buszok (volvo alfa cívis 12) abszolút negatív példái a magyar buszgyártásnak és közbeszerzéseknek. Hulladék prototípusok, amikből egyből 100db-ot megvettek.
    Állítólag a ruszkiknak gyártották egy orosz város megrendelésére de közbeszólt a politika és úgy gondolták jó lesz ez nekünk is.
    Próbálták lekoppintani a Volvo 7700-at de ez csak külsőségekben sikerült. Már 1 évesen minden bajuk volt. Ami lehet szét van peregve le van szakadva, csörög-zörög. Az üzemanyag tankokat gariba cserélték szinte az összesen. A kapaszkodók alja szét van rohadva a sós hólétől, sokat esznek, hangosak. Soroljam még? Ilyen áron nem kell magyar busz. Mert ezeket 10 év múlva selejtezni kell...

  • 2011.01.27 18:45:43Na mi újság, Wágner úr?

    Örülünk a hírnek. Kár, hogy a cikk a gyár közleményének kopipésztje. Ilyen mondatokat csak a vállalatok sajtósai vagy a pr-ügynökségük emberei tudnak írni.

  • 2011.01.27 18:49:43FaZon

    BKV-nál 31.-től tesztelik az 5-ös vonalán.
    [link]

  • 2011.01.27 19:02:11zoli bp

    Hajrá magyar autóbusz gyártás!

  • 2011.01.27 19:02:37calibra16V

    a kaposvári NABI gyár tulajdonképpen meghalt.Nem tudom mire jó a ferdités és az emberek hitegetése,hülyitése.?Kinek érdeke ez?A kb 200 alkamazottbol jó ha február végére marad 20-30.ez kb 4-5 hónap leépitésének eredménye.Közvetlenül a nagy bejelentés és bemutató(sirius) után.És tudván,hogy a kaposvári gyárban miből készültek a buszok és miből készül a sirius,nem hinném hogy kaposváron gyártanák.

  • 2011.01.27 19:04:13rizsrakéta

    NABI is Mátyásföldön gyárt, alvázat, motort, váltót vásárolja a szekrényt nem. Újszász utcában tervezik. Fő piaci Amerika, ezért is van az hogy Annistonban(Alabama) szerelik készre a buszokat. Az arány 40%-60% azn amerikai vám törvények miatt van ez. Amiben 60% az amerikai az már amerikainak minősül, vagyis van piaca.
    Kaposvári gyár a Compobus gyártására épült, ott tervezik egy gyártják is a buszokat a fém karosszériával ellentétben szinte készre szerelik.
    Jó buszok nagyon sok fut belőlük Amerikában, egy-két Compobus itthon elférne legalább mutatóba hogy ilyet is tudunk.

  • 2011.01.27 19:14:27calibra16V

    a compo-kat csak gyártották kaposvárott.VÉGE!Nincs rendelés.Ha ilyen tájékozott vagy azt is tudhatod milyen kezekben van a NABI.Amerikai befektetőké.Akik nem arról hiresek,hogy jót tesznek velünk aranydrága magyarokkal.ennek a siriusnak az ára 45-50 milla.Ebből a dolgozóknál és a magyar államnál jó ha marad 4-500 ezer.Hol magyar busz ez akkor?

  • 2011.01.27 19:17:22calibra16V

    magyrországon nem fogsz compot látni.Egyrészt nem felel meg az európai előirásoknak(széles)másrészt k...va drága 3 siriust kapni az árán.

  • 2011.01.27 19:19:25calibra16V

    és készre sem lettek szerelve,a végszerelést anistonban végezték a compokon.Kaposvárról az üres kasztni ment amerikába

  • 2011.01.27 19:21:23rizsrakéta

    Volt már úgy hogy nem volt rendelés Compobuszra. Aztán mindig lett valahogy, de tény, réteg piac nehéz eladni és drága is.
    Róna Péternek fontos volt amíg hozta a pénzt, majd időben kiszállt.
    40-50 milláért ha beválik még jó is lehet, önköltségi ára 38 milla környékén lehet.
    Hát annyiban biztosan magyar hogy sok magyar ember keze van egy busz előállításában. Nyilván addig amíg nincs magyar váltó, motor, alváz ne várjuk hogy 100% magyar, az még odébb van. De szerintem a többi "magyar" gyártó sem gyárt motort.

  • 2011.01.27 19:23:40rizsrakéta

    Hát biza én még láttam készre szerelt Compobust Kaposvárott (2db-ot talán) és sok-sok amerikai munkást akik ide jártak tanulni.

  • 2011.01.27 19:26:03calibra16V

    ha szeretnéd ezt megvitatni priváton benne vagyok de ide nem irok ki több infot,ugyanis közelről ismerem ezt a compos témát.nagyon közelről

  • 2011.01.27 19:29:00calibra16V

    valóban még az első szögletesebb sorozatból volt talán kész 2.innét jártak tanulni amerikába de mindegy ez a lényegen nem változtat

  • 2011.01.27 19:32:09rizsrakéta

    Max. a múltat (lehet hogy közös?) tudnánk megidézni, vitatkozni én nem akarnék, öreg vagyok én már ahhoz. :)
    Mióta dolgozol ott?

  • 2011.01.27 19:35:25szanalmas

    Miért nem ez lett?!

    [link]

  • 2011.01.27 19:35:59calibra16V

    már nem:)itt legyen elég ennyi.más is olvassa ezt a cikket

  • 2011.01.27 19:43:57rizsrakéta

    Az amerikai piac igénytelen (legyen olcsó strapabíró és szögletes, jó ár érték arányú), nem kell nekik futurisztikus megjelenésű busz. Valljuk be, igazuk van. Ottani viszonyok a Compobus és a BRT is egy következő generációt képvisel ami a designt illető, viszont Európában labdába sem rúghatnak, ide kevés.

  • 2011.01.27 19:45:34rizsrakéta

    calibra16V
    Rendben ahogy akarod, különösebben nem érdekel ki olvassa ezt a cikket. Nincs már jelentősége, "elévült" amit tettek.

  • 2011.01.27 20:59:22zsurkenyer

    "Kaposvárról az üres kasztni ment amerikába"
    Azért ezt ilyen bátran nem jelenteném ki...

    Vagy legalábbis nem nevezném üres kaszninak azt a lovat,ami teljesen kiszerelve,festve,burkolva,élesztett,lepróbált elektromos és fékrendszerrel hagyta el a gyárat.

    Nem tartalmazta a hajtáslánc "nehéz" elemeit (motor-váltó) ,gázos autóknál a gázrendszer elemeit,és a székeket,mert ezeket semmi értelme nem lett volna hazahozni az USA-ból.

    És nem kettő készült el így,hanem inkább ~160 db...

  • 2011.01.27 20:59:25Nancsi

    nagykalács: Más szempontból nem tudom megítélni, de ez a busz design szempontból akármilyen világversenyen pályázhatna a dobogós helyre. Egyedi, merész és harmonikus. Ha még használható is, az csak hab a tortára (vagy torta a hab alá - nézőpont kérdése:-D

  • 2011.01.27 21:30:15calibra16V

    zsurkenyér!Üres kasztnik mentek ki tréleren segédfutómüvel!

  • 2011.01.27 21:31:37calibra16V

    és nem 160 hanem kb 600db.
    Ne szólj olyanhoz amit nem tudsz

  • 2011.01.27 22:12:10Astra király

    Biztosan nagyon jó busz! De mivel a sofőr előtti oszlop ketté van osztva nem gondolta valaki h ez nagy holtteret eredményez??? Mindezt azért mondom mert magam is buszt fogok vezetni kb 2 hónap mulva és ez egy kicsit fura!

  • 2011.01.27 23:05:40Vincenzo90

    Nekem olyan ocsmánynak tűnik az orra. Dehát ízlések és ízléstelenségek...

  • 2011.01.28 01:35:01faterpolo

    @Peace Dog: Meg a Credo. És akkor még csak a nagyokat emlegettük, ugyanis van még három-négy kisebb, egy-egy típust fejlesztgető buszgyár is az országban - a "kisebb" ne tévesszen meg senkit, ők se kispályáznak.

  • 2011.01.28 02:24:38attnyc

    Nagyon helyes es szep a busz , na erre kellene torveny hozzni Magyar o-on Magyar buszokat! Van meg mit dogozni a prlamentben , ugye Victor?

  • 2011.01.28 07:32:04Nancsi

    attnyc: törvényt ilyet nem lehet hozni, csak ha kilépünk az EUból. Viszont ha havercégre lehet kiírni közbeszerzést - mert ez tény - akkor magyar cégre is lehetne...

  • 2011.01.28 07:35:28Nancsi

    Astra király: én nem vezetek buszt, de valahol csak kell lennie annak az "A-oszlop"nak, nem? Ha ott takar ahol az ajtó is (és így széles takart területet hoz létre) az szerintem rosszabb, mintha nagyjából előre takarna egy vékony sávot (ami mögé elég nehéz elbújni).

  • 2011.01.29 17:49:38zsurkenyer

    Kedves Calibra,

    2002 - 10 db 40' CLFW PHOENIX (csak test)

    2003-2005 56 db 45'CLFW PHOENIX , 6db 45'CLFW nem emlékszem a városra ,98 db 45'CLFW Los Angeles ,és elkészült a CTA (Chicago Transit Authority) részére egy bemutatókocsi.(a fent leírt kiszereltségi fok)Aztán bezárt a gyár. Tavalyelőtt óta,mióta újraindult a termelés ,akár ezzel együtt,akár e nélkül nemigen jöhetett össze a hatszáz darab szerintem...

    Én nem mondtam egyszer se,hogy túlzottan értenék hozzá,de a kaposvári gyárban dolgoztam három évet tervezőként...

KeresésKeresés

IndapassIndapass

Totalcar Magazine

This is how you sell a Lamborghini Aventador on the street
Slapping a handwritten ‘for sale’ sign on the windscreen is usually no way to sell a used sports car. But as this video shows, it might just work.