Miért rosszabb a gyári hifi?

2003.11.21. 10:56

"Ugye milyen jól szól?" - lelkesedett barátom az új autójának gyári hifiberendezését bemutatva. Tud még hangosabb is lenni! Évtizedes barátságunk minden pillanatát mérlegre téve állítottam meg mozdulatát, és szegeztem neki a kérdést: "tényleg azt hiszed, hogy ez jól szól?"

csik.jpg

Azt hitte. Mint ahogy - hozzá hasonlóan - az új autót vásárlók nagy része azt hiszi. És miért is ne hinné? A legtöbb, gyárilag beszerelt hifiberendezés drága, gyakran hatszámjegyű forintot kérnek érte. És ami ennyire sokba kerül, jó kell legyen, hiszen a boltok polcain ennyiért már bizony csúcsmodellek kelletik magukat. Bízzuk inkább beszerelésüket az autógyártókra?

Ne bízzuk. Nagyon kevés kivételtől eltekintve a tiszta átverés esete forog fenn. Aki nem hiszi, ajánlom, látogasson el egy autóhifi-beszerelő műhelybe, és kérje meg a műhelyfőnököt, mutasson pár gyárilag szerelt hangszórót, fejegységet. Garantálom, hogy a főnök arcára derűs mosoly ül ki, amikor a szemünk elé tárja a kínálatot. Elsőként érdemes megfigyelni, hol is készült a portéka. Csakis olcsó bérű országok jöhetnek szóba. Magam sem hittem volna, hogy Tunézia hangszórógyártó nagyhatalom, és Portugáliában tízezerszámra készülnek a fejegységek.

Érdemes kézbe venni egy hangszórót ebből a kategóriából, hogy megértsük, mi az a költséghatékony gyártás. Amit láthatunk, nagy valószínűséggel pillekönnyű, szigorúan nem impregnált papírmembrán, gombelem méretű mágnessel, mindez egy alufólia szilárdságú fémkosárban. Ami látszik, az szép és jó, ami nem, az meg annyira olcsó, amennyire lehet. A hangszóró meg nem látszik. A fejegységnek is csak az előlapja. Az szépen az autó belteréhez van igazítva, közben odabenn meg valamelyik nagy gyártó legegyszerűbb alapmodellje található, gyakran még ez is megcsonkítva.

Akkor mit lehet tenni? Néha semmit, mert a gyárak egyre többször elszabotálják ennek lehetőségét. Például a fejegységet egybeépítik a légkondicionáló vagy a tolatóradar kijelzőjével, amin mellesleg navigálhatunk is, így sosem tudhatjuk meg, hogy mennyit javulna a hangzás egy jobb készülék beépítésével.

Gyakran lehet azért jobb minőségű hifikomponenseket beépíteni. Mit érdemes ilyenkor cserélni? Mindent.

A legkézenfekvőbb talán a jobb hangszórók beszerelése. Ez még akkor is sokat dob a hangzáson, ha a fejegységen nem tudunk változtatni. Az ideális megoldás, ha előre sikerül elhelyeznünk egy komponensszettet. Ez azt jelenti, hogy két - ha lehet, 16 centis - mélyközép hangszóró kerül az ajtókba, és két csipogó valahová a műszerfal tetejére vagy a tükörháromszöghöz. Ez még kiegészül egy pár jól eldugható keresztváltóval. Aki arra gondol, hogy egy ilyen összeállítás rémesen drága, téved. Már huszonezer forintért is kaphatunk olyat, ami a gyári rendszerek túlnyomó többségét alaposan felülmúlja.

Érdemes kicserélni a fejegységet is. Ez az angol headunit szörnyű magyar fordítása, de valami sajnálatos véletlen folytán megragadt a szakmában. Rövidebb kimondani, mint hogy cédés autórádió vagy autórádió kazettás magnóval, cserébe sokan nem értik, miről is van szó. Hát ezekről.

Az egyik legfőbb szempont, hogy jól mutasson az autóban. Egy boltba ellátogatva tapasztalhatjuk, hogy vannak aktuális divatok. Most a szálhúzott fém előlap a menő vagy az olcsóbb a fémszínű műanyag. A fa előlap már a múlté, a jövő meg a mindent elfoglaló előlapoké. A katalógusokat lapozgatva gyakran felfoghatatlan, miért kerül a csúcsmodell gyakran tízszer annyiba, mint ugyanannak a gyártónak az alapkészüléke. A paraméterekből nem következne ekkora árdifferencia - a tartalomból viszont már igen.