Évforduló: biztonsági öv

2000.08.01. 17:34
Az Egyesült Államokban a negyvenes-ötvenes években a vadászrepülők katapultüléseinek öveit alapul véve használták a kétpontos változatot, de sem a gyártók, sem az autósok és utasaik nem vették komolyan. Szabad mozgásuk korlátozását látták benne.

Az új KRESZ tervezetébe a közlekedésbiztonsági szakemberek hosszas küzdelmét követően került a passzus, mely szerint 2001-től a hátsó üléseken is kötelező lesz a biztonsági öv használata, lakott területen is. Ma már természetes a biztonsági öv, nélküle elképzelhetetlen autót gyártani, eladni, használni, pedig alig 40 éves.

 
   

Nils Bohlin is a repülőgépiparból igazolt át az autókhoz. A Volvóhoz került, ahol éppen ellenkező elvárásai voltak a biztonsági övekkel szemben, mint előző munkahelyén. Ott a rendkívüli gyorsulás, az autóknál viszont a lassulás okozott gondot. A kétpontos öv valamelyes védelmet jelentett, de korántsem bizonyult elégségesnek.

Bohlin és a Volvo olyan megoldásra törekedett, melynek segítségével egy kézzel is könnyen kezelhető passzív védelmi berendezést alkothatnak. A megoldást a hárompontos öv jelentette. A három pont négy alapkövetelménynek tett eleget:
csípő és mellkasi részből állt,
a test fölépítésének megfelelően helyezkedett el a medence és a mellkas előtt,
az öv védőhatását az ülés melletti csat hangolta össze,
az öv vízszintesen fölvett "V" alakját feszítve is megőrizte.

 
   

A Volvo már 1959-ben a P20-asban és a P544-esben világelsőként alapfelszerelésként kínálta. A tesztek kedvező tapasztalatai után már nem csak a hagyományos skandináv piacon, hanem a világ más országaiban is bemutatták a hárompontos biztonsági öveket. A svéd autógyár 1963-ban mutatkozott be az USA-ban, ahonnan az ötlet valaha indult. Első nekifutásra nem sikerült áttörni, legyűrni az amerikaiak ellenállását, idegenkedését. Bohlinéknak még négy évet kellett várniuk.

 
   

Végül egy nemzetközi tanácskozáson mutatták a 28 ezer esetet feldolgozó vizsgálatsorozat eredményét. A jelentés minden olyan svédországi balesetet számba vett, melyben Volvo is szerepelt. A számoszlopok előtt már az amerikaiak is fejet hajtottak. Kiderült ugyanis, hogy a hárompontos biztonsági övet használók közül 50-60 százalékkal kevesebben sérültek meg, mint az övet nem használók.

Az Államokban megszülettek az első biztonsági öv-törvények. Jelenleg minden államban kötelező a biztonsági öv, az autógyárak nélküle nem adhatnak el kocsit. Egyelőre azonban máig hiányzik egy szövetségi törvény, mely egységesen rendelkezne a biztonsági övekről és használatukról.

 
   

A biztonsági öv az évtizedek alatt sokat fejlődött. Megjelentek a patronos, előfeszített övek, melyek még kevesebb esélyt adnak, hogy ütközéskor az ostorcsapás-jelenség eltörje a nyakcsigolyát. A védelmet erősíti az állítható magasságú biztonsági öv, és a gyermekek életét óvó biztonsági gyermekülés, mely ugyancsak elképzelhetetlen biztonsági öv nélkül.