Speciális Singerrel

2003.08.06. 11:13

Határozottan kormánypárti vagyok. Ez az alkatrész lett az egyik kedvenc tartozékom az autómban, köszönhetően egy kadafalvi látogatásnak.

 
 

Sosem hittem, hogy a mobiltelefonomnak ezt a szolgáltatását egyszer használni fogom. De amikor Seres István elkezdte diktálni, hogyan találom meg műhelyét, jobbnak láttam elindítani a hangrögzítés funkciót. A remek szolgáltatásnak köszönhetően egyből megtaláltam a Kecskemét melletti kis települést, benne azt az eldugott kis műhelyt, ahol egyebek mellett Porschék és S-Klasse Mercedesek bőrkormányai készülnek.

 
   
   

Ahogy István szereli le a kormánykereket, rögtön megértem, miért áll valaki légzsáktolvajnak. A légzsák kipattintása egy pillanat alatt megvan: a kezemben tartott digitális fényképező nem bootol be olyan gyorsan, hogy elcsípjem a műveletet. A légzsák eltávolítása után csak egy csavart kell kicsavarni, és a kormány máris mint munkadarab hever a műhely asztalán.

 
   
 

"Nem szoktuk eltenni a szabásmintákat," avat be István nővére, Mari, "mert a kormánykerekek között azonos évjárat esetén is vannak apró különbségek, úgyhogy nem tudnánk használni a régi sablonokat." A másik indok, amit ugyan nem mond ki, de a saját szememmel látom, hogy a modellezés kb. három perc alatt amúgyis elkészül. És még azt hittem, a négyküllős kormány feladja a leckét!

 
   
    Hummer

A kiváló minőségű marhabőrből egy tapétavágó pengéhez hasonló késsel szabják ki a mintát. A bőrvágó kés persze úgy viszonyul a papírvágóhoz, mint a Hummer a Matizhoz. Közben kiderül, hogy a vállalkozást annak idején István édesanyja indította el, aki végzettsége szerint cipőfelsőrész készítő. Még a nyolcvanas évek végén a Pemü nevű szövetkezet készített egy nagyobb sorozat sportkormányt "tőkés importra", ahhoz kellett a bőrözést elkészíteni.

"Azt sem tudtuk, hogyan fogjunk hozzá," mesél a kezdetekről Mari, "úgyhogy szereztünk egy gyári darabot és szétszedtük." A profi bőrmodellező visszafejtette a gyártási technológiát, és ahogy mondani szokás, a többi már történelem.

 
   
  Lara Croft felügyeli a bőr élezését

A kormányomhoz kiszabott, számomra amőboid bőrdarabok közben a műhely egyik legérdekesebb gépén mennek át további átalakuláson. Az éles és erős pengét, valamint kifinomult leszorítómechanizmust használó, többszázezer forintért beszerezhető élezőgép a bőrdarabok vastagságát felezi meg - vesd össze szőrszálhasogatás. Erre azoknál a felületeknél van szükség, amelyeket később egymáshoz varrnak.

Az így előkészített bőrdarabok a varrógépre kerülnek. A varrógép sima Singernek néz ki, de speciálisan bőrvarrásra kitalált, erősített mechanikájú szerkezet. Ebben a fázisban varrják össze a különböző betéteket, hiszen lehetőség van több színt variáló bőrkormány-álmok kivitelezésére, vagy mint az én autóm esetében, a normál és a perforált bőrök kombinánációjára. Ekkor készítik elő a nyeregöltést is. Ebből egyelőre annyi látszik, hogy apró öltésekkel végigszegik az összevarrva egyre inkább kerékformájú bőrdarabot.

Szívesen fotóznám ezt is, ám a hölgy a varrógép mögül fel sem nézve, egész nyugodt hangon közli, hogy ha lefényképezem, összetöri a kamerát, valószínűleg a fejemen. Megdöbbenve nézek körül - kolléganői közben jelzik, hogy ez olyan, ez tényleg összetöri, másfelől viszont övé az országban a legegyenesebb öltés, ami azért, valljuk be, számít egy Porsche kormánynál.

 
   
    S-Klasse kormányok a háttérben; Béla, a lánykutya az előtérben

A műhelyben egyébként tizenketten dolgoznak. A céget István és édesanyja vezetik, az utóbbi a szakmai referencia, István viszont a maga lakatos szakmájával a gépek karbantartását vállalja magára. István nővére, Mari kereskedelmi sulit végzett, így rá marad a papírmunka, könyvelés inkluzíve. De napközben ők is a műhelyben dolgoznak. A többiek környékbeli asszonyok, akiknek korábban sem az autókhoz, sem a bőrhöz nem volt közük, viszont mindenkinek sikerült megtalálni azt a munkafázist, ahol kiemelkedőt nyújthat. Körkérdésemre nevetve azt is elmondják, hogy legtöbbjük családi autójában immár bőrkormány van - szakmai presztízs, nyilván.