Betárazva

2004.04.08. 15:17
A Clarion 848-at eddig úgy emlegettem, mint szimpla autórádiót, pedig az előlap bal alsó sarkában pirosló REC gomb árulkodik róla, hogy nem az. Ez tulajdonképpen CD-s autórádió és hatlemezes CD-tár együtt. Vagy legalábbis majdnem.
csik.jpg

Itt a tavasz! Két biztos jelét tapasztalhatja az autóközpontú ember. Már egy hete nem kellett havat söpörni a kocsiról reggel, indulás előtt, és a légkondicionálót át kellett állítani fűtésről hűtésre. Az autóhifi iránt fogékonyak még egy biztos jellel találkozhatnak - megjelentek a 2004-es autórádiók.

A Clarion 848-as az első fecske ebből a sorozatból. A cég idén eltekint a "minden héten eggyel nagyobb fejegységet lehet már megvásárolni!" típusú, jól megszokott modellváltástól - hiszen ez a második legjobb a modellpalettán, és lám, már itt is van. Tessék jól megnézni, mert ebben az évben az összes Clarion fejegység így fog kinézni. Jó, a kisebb modelleken a kijelző mellé kerülnek a gombok, de ez csak apróság. Na meg a csúcsmodell kinézetét is teljesen másmilyenre szabták - erről bővebben majd ha már sikerült azt is kipróbálni.

A Clarion 848-as szép. Az előlap nagy része - az aktuális divattrendnek megfelelően - alumíniumból készült. Nem csak annak néz ki, az is. Ezért nehéz és vastag. A levett előlap szállításánál ez még nem is gond, de a készülék meglehetősen kiáll a műszerfal síkjából. Ezt mindenki szóvá is tette, és azon kezdtek gondolkodni, hogy is kellene besüllyeszteni a műszerfalba. Aggódó lelkivilággal megáldottak azt is szóvá tették, hogy a keret és a kijelző körüli terület nagyon kellemes tapintású gumírozott anyaga ahhoz hasonló, amilyet a Passat kapaszkodókon és hordozható számítógépeken használnak. Ez nagyon szép kékesszürkés fényt ad, roppant kellemes a tapintása - ellenben kopik. Ennek nyomát sem találtam ugyan a Clarion 848-ason, de három hét nem is elég ennek a megtapasztalására. Majd fél év múlva kiderül.

A Clarion 848-as alaktani hibáinak sora ezzel véget is ért. A gombok nagyon precízek, nem lötyögnek, nem szorulnak. Egy műszerész végzettségű barátom, akit az ég komoly szépérzékkel is megáldott, szinte elhaló figyelemmel vette kézbe az előlapot. Őt teljesen lenyűgözte a két csavar, ami tökéletesen illeszkedett az enyhén ívelt felületbe. Fotózás közben én is nehezen teltem be a látvánnyal - ez már tényleg iparművészet.

Használni, beállítani is hasonlóan jó, mint csak szemlélni a Clarion 848-at. A menürendszert például okosan két részre osztották. A fontosabb beállításokat egy gombnyomásra előcsalhatjuk. Balansz, fader, mély, magas. A két utolsóhoz azért tartozik némi úri huncutság: beállíthatjuk, mennyit emelünk vagy vágunk mélyből vagy magasból - ez eddig minden fejegységen így van. A Clarion 848-on viszont azt is állíthatjuk, hogy milyen frekvencián, és hogy milyen Q-érték mellett.

A frekvenciát talán nem kell magyaráznom, a Q pedig azt határozza meg, milyen széles sávban történjen az emelés-vágás. Ilyen trükkre pár éve még csak a méregdrága külső DSP-k voltak képesek, ma már egy szimpla fejegység is képes rá. Hát igen, ez a technikai fejlődés! - bólinthatnánk rá elégedetten. Persze van egy kis trükk benne, mert a Clarion 848 csak pár frekvencián tudja megtenni ezt a vágás-emelés-húzás dolgot, de a nyughatatlan lelkű mindentcsavargató-tekergető autóhifisták örömmel fogják fogadni ezeket a további beállítási lehetőségeket.

A menü második része jobban el van dugva. Itt tudjuk kikapcsolni a képernyővédőnek hívott pixelbemutatót, megváltoztatni a bejelentkezés szövegét, átváltani az üzenetek nyelvét, kapcsolni a telefon-kihangosítót és végre-valahára menüből kikapcsolni a beépített erősítőt. Ez nagyon fontos, hiszen ha külső erősítőt használunk, odabent feleslegesen fűtene az a teljesítményerősítő IC ami a píron 53 wattot produkálja. Jól érzékelhetően hidegebb is a kivett CD, ha így használjuk a Clarion 848-at. Itt állíthatjuk a kontrasztot is.

Alaphelyzetben borzasztóan nagy a kijelző fényereje, minden pixel látszik. Nálam napfényben is elég volt hármas állásban használni, az automatikus Dimmer bekapcsolása mellett. Merthogy ilyen is van - és rögtön meg is szerettem. Régi funkció a fejegységeken, hogy a világítás bekapcsolásakor csökken a kijelző fényereje. Ez este valóban nagyon jól jön, de nappal, amikor lakott területen kívül kell használnunk a lámpákat, nem túl előnyös, mert készségesen elhalványult fejegységünkön ilyenkor semmit nem lehet látni. Ennek kivédését szolgálja az Auto Dimmer: ha a kis szenzor sötétet érzékel, csökkenti a fényerőt, ha pedig világosat, növeli. Ennyire egyszerű - nálam hibátlanul működött.

A kijelző színe önmagában is elsődleges fontosságúvá vált. A Clarion nem átallott egy önálló, nagy gombot áldozni a négyből csak arra, hogy ezt változtathassuk. A nyolc gyári szín mellett van egy folyamatosan változó - és további hetvenvalahányat kikeverhetünk magunknak.

Hogy egy fejegység alap-, közép- vagy éppen a csúcskategóriába tartozik-e, leginkább a hátoldaláról lehet megmondani: egyszerűen az alapján, hogy kettő, négy, vagy hat RCA-kimenet van rajta. Ezt figyelembe véve a Clarion 848 a megacsúcs kategória lenne, merthogy 8 RCA-csatlakozó lóg ki belőle. A használati utasítást böngészve kiderül persze, hogy ebből kettő bement, a maradék hat pedig a szokásos felosztást mutatja: front, rear és külön mély kimenet.

Ebben a kategóriában a távirányító elmaradhatatlan. A Clarion is csomagolt egyet a jól bevált, kicsit bumfordi, de jól kézre álló RCB 164-es, szinte már örök életű távvezérlőjéből a Clarion 848-ashoz.

Több mélyet, demoströgtön - ez a funkció kihagyhatatlan az autós fejegységekből. Minden cég szán rá nem is kevés elektronikai alkatrészt, saját szlogent talál ki hozzá, többállásúvá teszi, és jó nagy betűkkel hirdeti is, ahol csak talál rá helyet. A Clarion ezt ebben az esetben elég visszafogottan teszi. Persze saját nevet adott a mélyemelő módszerének: Magna Bass EX. A magna előtagként kicsit sután mutat, de a fejegységre szerencsére csak a rövidítése került - M * BEX. (Na erre a rövidítésre már beindul az ember szóalkotó fantáziája megabassekszcséndzs (nagyonmélytőzsde), multibasseksztensön (nagyonsokmélykiterjesztés) - ezekből talán ennyi elég is lesz) A Clarion katalógus azt is elárulja, mitől más ez, mint a jól megszokott loudness funkció: az M*BEX 50 Hz-en emeli a mélyhangokat, az eredeti Loudness pedig 100 Hz-en.

A Clarion 848-at eddig úgy emlegettem, mint egy szimpla fejegységet, pedig az előlap bal alsó sarkában pirosló REC gomb árulkodik róla, hogy nem az. Ez tulajdonképpen egy CD-s autórádió és egy hatlemezes CD-tár együtt. Vagy legalábbis majdnem.

A Clarion is szeretne csatlakozni valahogy az egyre terjedő tömörített zenecserélgetés és hallgatás divatjához. Hogy le tud játszani MP3-as fájlokat, sőt WMA audiót CD-ről, nem újdonság. Az, hogy a fejegység saját maga tud felvételt készíteni egy tömörített formátumba, szintén nem. De hogy ezért ne kérjenek forintsokszázezreket, ne kelljen hozzá beépített merevlemez és hogy ennyire egyszerűen használható legyen - mindez bizony már újdonságnak számít.

A felvételkészítés roppant egyszerű. Tetszik az éppen hallgatott szám a CD-ről? Megnyomjuk a REC gombot, mire a nóta elejére ugrik a lejátszás, és vele együtt indul a felvétel. Tetszik az egész lemez? Kicsit hosszabban kell megnyomni a REC gombot, és az egész megy a memóriába. Akkor sincs gond, ha megállunk, mert a Clarion 848 megjegyzi, hol tartottunk, és a legutóbb félbehagyott szám elejétől folytatja a felvételt. Okos.