Autóhifi-téboly

2001.11.08. 07:13

Dimitrij és csapa ebben a számban verhetetlen. Egy szőnyegdarabot tesznek a Peugeot alá. Aztán cipőt le, papucsot húznak, és elkezdik a szidolozást, meg a folpack-ok eltávolítását. Összeszerelnek egy állványt, annak a tetejébe monitor kerül, és már fut is a profi videó az autóról. Mindez 3 ember jó egy órai munkája. Só a lelke mindennek.

 
   
   

A European Mobile Media Association, röviden EMMA szervezésében került megrendezésre az első autóhifi hangminőség Európa Bajnokság. Itt szerény személyem nem csak, mint tudósító (talán egyedüli magyarként), vesz részt, hanem bíráskodni is fogok. De az még odébb lesz, egyelőre csak fázok az utcán, és próbálom magam elé idézni, hogy hány pontot is ér, ha tuba ugyan jó helyről, de igen csak fókuszálatlanul szól...

 
   
 

Egy Fiat szemmel láthatóan hangnyomásautónak indult, tiszta beton az egész, és mosót sem ma látott. A mélyközép hangszóróknak a műszerfalon csináltak helyet, valami betonféleségből. Brutálisan néz ki, sajna meghallgatni nem sikerül, a tulajt sehol nem látjuk. Egy VW Golf gyönyörű installációt visel a kalaptartóján. Itt vannak a fő hangszórók. Ez azért érdekes, mert a pontozás és a józan ész szerint a zenének elölről kell szólnia. A mélyhangszóró is free-air kivitelű. Biztos valami retro darab. De nem. A következő Ford Cougar hasonlóképpen a kalaptartóján hordja jobb sorsra érdemes Focal hangszóróit. Nem értem.
-Van egy ilyen kategória, hogy hátulról kell szólnia a zenének?- teszem fel ártatlanul a kérdést.
Válasz nincs, csak csúnyán néznek rám.

 
   
   

Egy nagy fekete Mercedes ML igazi show-t nyújt. Laptopon fut a bemutató, amin töviről-hegyire végignézhetjük az autó elkészültét. Hogy mindezt egy projektorral még vászonra is vetítsék, már igazi meglepetés. Az erősítők ki-be csúsznak egy tálcán, mindezt motor mozgatja - ez sem újdonság. De hogy mindezt ködgéppel, és lézereffektekkel is súlyosbítsák, számomra bizony meglepetés. A hangja? Nem tudom. A tulaj inkább a látvánnyal akarja elkápráztatni a nagyérdeműt.

Egy régebbi Audi csomagtartójába pillantva mintha egy túlméretes számítógépes alaplapot látnánk. Nagyon ötletes.

 
   
 

Kezdenek befutni a versenyzők. Egy ország egy konvoj. Az oroszok népes delegációval érkeztek. A szemem megakad egy kék Vaz nemtudomhányason. Elegáns felirat az oldalán, szépséges fényezett ajtópanel, a kardánboxban egyedi helyre szerelt fejegység. Tetszik. Szívesen kérdezgetnék róla egyet s mást, de sajna az orosz tudásom megmaradt a nyikto nyet atszusztvujet szintjén, és ezt most ide kevésnek érzem.

 
   
   

Persze nem ez a kocsi a fő szám, hanem az AM Design Peugeot 406-osa. Dimitrij Matvejev, a tulaj egyben főbíró is, vasárnap Mészáros Gyuri ellenfele lesz. Beülni persze nem lehet, és Dimitrij is csak a kedvemért nyitja ki az ajtót, hogy fotózhassak. Mindenhol bronzból öntött, krómozott oroszlánkarom motívumok. Belül az utastér nagy része hasított bőrrel újrakárpitozva. Az erősítők itt is motor mozgatta tálcákon pihennek a csomagtérben. És mindent folpack borít, nehogy valaki véletlenül megfogdossa.

 
   
 

A versennyel párhuzamosan kiállítás is zajlik. Szép beépítések, a JVC autó egy kombi minden literjét kihasználta. A Boston egy új VW Betlee-t alakított át. A vezető és az utas előtt a jellegzetes félköríves takaró alatt nem a műszerfal van, hanem egy-egy monitor a DVD játszónak. A műszeregység középre került. Az ajtópanel diszkrét kékes világítást kapott, az erősítők szintúgy.

 
   
   

Ismét belebotlunk az Audiba, amiben az alaplap-dizájnt láttuk, de annak nyoma sincs. Érdeklődve lesünk a csomagtartóba, és a tulaj már kezdi is megmutatni a sót - egy erősítő, egy akku meg egy CD-tár. Az erősítőt csak úgy kiveszi, lerakja a kocsi mellé. Az akkumulátort szintén, bár előbb kinyitja, és megmutatja, hogy nincs benne se ólom, sem zselé, csak pár doboz ser. Na, és akkor mi lehet a CD-tárban? Nem találjátok ki. Csokoládé.

 
   
 

Egy mozdulat és előtűnik a már látott Power Inside-os installáció. Ó, de ez sem ennyire egyszerű! Itt megnyom egy gombot, ott kattint, és kiemelkedik a fekete lap alól egy csomó erősítő. Forog kettőt, majd szépen megáll. A közönség szájtátva bámul, mindenki fotózik és videózik. A tulaj meg, mint egy profi bűvész csak mosolyog és lesi a lelkesült arcokat.

 
   
   

A mutatvány az utastérben folyik tovább. Gyári autórádió bekapcsol, zene megszólal. Eddig rendben. Majd egy laza mozdulattal leveszi az amúgy nem levehető előlapos fejegység elejét. A zene elhallgat, ahogy kell. Na de ez így nem kerek! Az előlapon egy fia csatlakozó sincs, egy pöttömnyi kontaktust sem talál az ember. Akkor hogy is van ez? Visszakerül a helyére, és mégis kigyullad rajta a kijelző, és megszólal a zene. Na, itt kezdtem lélekben feladni a dolgot. Arra még emlékszem, hogy a belső tükör fölé beszerelt Pioneer fejegység kijelzője írta, mi az erősítők hőmérséklete, ellenben a gyári óra helyén lehetett látni, hányadik track-nál jár a cédéjátszó. Arra is emlékszem, hogy a szivargyújtóval (is) lehetett állítani a hangerőt és a balanszt. A tükörállítóval lehetett bekapcsolni a szuberősítőket, és a jelszintjük a légkondi kijelzőjén jelent meg.

Amikor a tulaj lehajtotta a két napellenzőt, és ott két színes kijelzőn valami videojáték futott, már csak egy elhaló mosolyra futotta az erőmből. Elképesztő, mi mindent talált ki az autóhoz. Már vagy huszadszor mutatta végig a sót, és még mindig nem unja, örül, hogy másnak is tetszik. Neki van igaza.

 
   
 

Alex, az EMMA főguruja a kezembe nyom egy pulcsit, a bírák hivatalos öltözékét, meg egy kitűzőt:
Sound Judge
Lajos Busanszky
Hungary


Az első napra négy autót kaptunk. Az nem sok, de hát össze kell szoknunk lengyel bírópárommal. Az EB arról is szól, hogy az év közben kialakult helyi sajátosságokat itt elfelejtsék a bírók, és csakis az EMMA szabálykönyvéhez tartsák magukat, hogy ne alakuljanak ki országokra jellemző "tájszólások".

Az első autó egy BMW cabrio. Egész kellemesen szól. A tulaj és barátnője közben enyhe rettenettel ül a kocsi előtt. Mi lesz most? Az abszolút kezdő kategóriából kerültek ide, nekik már az is meglepetés, hogy az EB-n lehetnek. Kellemesen szól az autó, semmi eget rengető, de durva hibák sincsenek. Minden számot alaposan megbeszélünk Andrzej-jel. Igencsak hasonlóképpen hallunk. Fog ez menni.

Az első kocsival majd' 50 perc alatt végzünk. A következőre már csak 30 kell. Az egyik kocsiban MiniDisc játszót találunk. Hol a CD-tár? Az nincs. Érdekes, mert mindegyik autót ugyanazzal a hivatalos EMMA teszt lemezzel hallgatjunk meg. Irány a főbíró. Közben a tulaj, aki dániából jött, elmeséli, hogy a dán versenyeken végig ezzel az MD játszóval versenyzett. Becsszóra megigérte, hogy ez egy belenyúlás nélküli másolat a CD-ről, és ezt el is hitték neki. Főbíró jön, dönt, ő is hisz neki. Hm, más világ, más erkölcsök.

 
   
   

Kezdenek beállni a csarnokba a következő napra készülő profi versenyzők. Egy méretes Merci nyitja a sort, LARS K rendszámmal. Valami piros árnyalatban, Pioneer feliratokkal mindenütt, még a sízsákon is, ami hasonló színűre van fényezve. A sarokba gurulnak és rögtön szereznek egy kordont, ami mögött elkezdik csutakolni az autót.

Andrzej persze főleg a lengyeleket várja. Begurulnak ők is, közöttük egy kék Vectra. Klinika Dzwieku, hirdeti az oldalán a felirat. Andrzej fapofával odabök, lessek ebbe bele. Ó igen, a műszerfal alján egy igazi csöves erősítő csücsül!

 
   
 

Odarángatom Mészáros Gyurit és bekéredzkedünk az autóba zenét hallgatni. A hangszórókat máshogy raknánk, más keresztváltóval, én biztos más kábeleket használnék, más fejegységgel, de az erősítő, az valami csoda! Csak ülünk, és cserélgetjük a CD-ket. A lenyelek nagyon kedvesek, de jó 40 perc után bűnbánó arckifejezéssel kihúznak minket a kocsiból, mondván így is gondok voltak az akksival, és szeretnék tölteni, hogy holnap egyáltalán indulni tudjanak. Hirtelenjében előkerítik az erősítő konstruktőrét is. Williamson féle kapcsolás, kapcsolható pentóda, trióda üzemmód. A csövek persze valamilyen orosz katonai származékok, bírni fogják a strapát a T-72 után a normál közútjainkon is. A teljesítmény trióda üzemmódban olyan 10 watt körül.

A nap fénypontja a buli. Van itt meleg kaja, hidegtálak, meg egy kis meglepetés is. A belépő egyben a European Drinking Championship pontozólapjaként is szolgál. Ebben a magyar garnitúra az esélytelenek biztos nyugalmával indul. Én egy darab Baileys-ig jutottam. Másnap reggel a karzatról figyeljük Andrzej-jel, ahogy a szépen besorolt autók gazdái őrült csutakolásba kezdenek a már így is makulátlanul tiszta autókon. European Cleaning Championship, mindenki ezen derül.

 
   
   

Dimitrij és csapa ebben a számban verhetetlen. Egy szőnyegdarabot tesznek a Peugeot alá. Aztán cipőt le, papucsot húznak, és elkezdik a szidolozást, meg a folpack-ok eltávolítását. Összeszerelnek egy állványt, annak a tetejébe monitor kerül, és már fut is a profi videó az autóról. Mindez 3 ember jó egy órai munkája. Só a lelke mindennek.

8 autó vár ránk. Profi kategória, érezhetően jobbak, mint a tegnapiak. Kisebbek a különbségek is. Nagyon hasonlóan pontozunk, érezhetően összeszoktunk. Egy lengyel Hondánál egész fura üléspozíciót állítottak be nekünk. Andrzej csak úgy fér be, hogy leveszi a kormányt a helyéről. Ezek után felüdülés beülni egy Ukrajnából érkezett másik Hondába. Az egész belteret áthúzták hasítottbőrrel. Nagyon kellemes hangulatot ad. Jól is szól.

 
   
 

Még van idő az eredményhirdetésig, addig nézelődök, és próbálok bekéredzkedni egy-két érdekesebb autóba. Kezdem a Pioneer-os Mercivel. A kocsi mellett a bemutatóállványon egy jókora reflexcső alumíniumból, és egy brutálisan nagy kupa. Mindenki elhűlve nézi. A csomagtartó tele a cég ODR sorozatú elektronikáival. Ezeket még csak képen láttam. Most hallhatom is. Lars beenged a kocsiba, kábé annyira kedvesen, mintha egy viking harcost répaegyelésre kérnénk, de hát a bírói pulcsinak vannak előnyei. Nos, én inkább maradnék a csövesnél.

 
   
   

Egy olasz rendszámos Peugeot szélvédőjén öt darab CD-csillapító korong figyel. Ez már az én szememben is a fekete mágiához közelítő hangvarázslat. Beülök egy pillanatra a Sony EXS rendszerével szerelt Alfájába. Különös világ. Egyszer jó megtapasztalni, de nem tudnék együtt élni vele. Szegény tulaj már vagy az ötvenedik embert fogadja a kocsijában.

Lassan kezdődik az eredményhirdetés. Alex egy-egy kategória valamennyi versenyzőjét a színpadra szólítja. Hátulról kezdi sorolni az eredményeket, így fokozza az izgalmakat.

 
   
 

Rögtön magyar Európa-bajnokkal kezdünk. Matis Béla koros Hondájával elhozza az első kupát. Két kategóriával feljebb Ónodi Tamás a második bajnokunk, Salakta Tibor itt negyedik. A harmadik bajnok Bíró Tamás, vagy inkább a magyar DLS csapat. Mészáros György a harmadik lett. Endrődi Károly 8., Benkő Attila 10. helyezést szerzett.

A Matis-féle Honda meglepő magabiztossággal, mind a meghallgatásban, mind az installációnál és mérésnél a csoport legjobbjának bizonyult. Ónodi Tamás egy pontos győzelméhez bizony mázli is kellett. Mészáros Gyuri rendszeréről sem gondoltuk volna, hogy 13 ponttal többet gyűjt hangzásban, mint Dimitríj híres Peaugeot-ja. Vajon jövőre egy kék szőnyeggel vagy egy csöves erősítővel lehet többet hozni?

Mert persze jövőre is lesz EB. Katovicében, Lengyelországban.