Éjszakai reszelés

2001.01.08. 10:51

Most jön a minőség-ellenőrzés. A hitelesített eszköz a jobb kéz hüvelykujja. Ezen a köröm pontosan 3 mm hosszú és 0,8 mm vastag. Így bárhol, bármikor beállítható az optimális gyertyahézag, a mérőműszer kéznél van. A köröm hossza a csapágyak keménységének ellenőrzésében segít, bár ezt is lehet harapáspróbával ellenőrizni, mint az uzsorások a pénz valódiságát. Ha kis mozdulattal sikerül nyomot hagyni a bronzban, elég puha, beépíthető.

 
   
   

Véget ér a hivatalos munkaidő, a hétköznapi autószerviz átalakul tuningműhellyé. Egymás után érkeznek a versenyző barátok, ismerősök, és az ismerősök ismerősei. Mert csak úgy, az utcáról nem léphet be senki. Komoly ajánlólevélre van szükség ahhoz, hogy a mester megossza velünk tapasztalatait, és esetleg tanácsot is adjon. Hogy az autónk felkészítését is elvállalja a versenyzésre, na ahhoz tényleg rendkívüli barátság szükséges.

 
   
 

Hegyaljai Pál, a kis palotai műhely tulajdonosa több, mint huszonöt esztendeje javítja, szereli, építi, és nem utolsósorban vezeti a versenyautókat. A hajdani Főtaxi csapatban, szerelő volt, és hamar eljött az a pillanat, mikor a volán mögé ült.

Az autósport szinte minden szakágában versenyzett - a Forma 1-et kivéve -, de legeredményesebb rallykrosszban és rallyban volt. Autóit saját maga készíti a kezdetektől fogva, s erre a legbüszkébb. Mint mondja:

 
   
   

- Ma már nem a végeredményt nézem, hanem hogyan muzsikál az autó menet közben. A legnagyobb dicsőség, ha az általam készített autók a célban vannak, persze nem utolsóként.
Ez neki többször is megadatott, az ellenfelek rettegnek fatalpú klumpájától. Ugyanis még a versenyautót is ebben vezeti, ami saját súlyával is benyomja a gázpedált.

 
   
 

Igyekeztem a záróra környékén érni a műhelyhez, hogy elkaphassam az átalakulás pillanatát, amikor kigurulnak az ,,utcán át"-ügyfelek autói, és befutnak a versenyzők. Kissé elkéstem, mert javítandó autó már nincs a helyszínen, az épp készülő gyorskocsik pedig már fel is vették a nyitó pózt.

 
   
   

A műhely le sem tagadhatná, hogy tulajdonosa az autósport szerelmese. A falak minden négyzetcentiméterét in action-képek borítják. A polcokon különböző relikviák, és persze katonás rend a szerszámok és az alkatrészek között.
-Mit kell ezen meglepődni - mondja Pali bá' -, nem csak a meló végén kell rendet rakni és kezet mosni, hanem előtte is. Sőt még fontosabb is.

 
   
 

Úgyhogy neki is lát kezet mosni. Színtiszta motorolajban. A művelet csapágycsere lesz a fia részére készült N csoportos Mazdában. Ehhez azonban patikai körülmények kellenek, nehogy egy porszem is rossz helyre kerüljön. Szóval kézmosás olajban, majd mosószerrel. Csak így lehet a bronzdarabkákhoz nyúlni.

 
   
   

Első lépés az ellenőrzés. A megfelelő méretet szemrevételezéssel lehet megállapítani, legalábbis ha az ember már annyi ilyet látott, hogy néhány milliméteres eltérést is észrevesz. Rendszeres látogatói a ralikrossz EB-zónabajnok cseh versenyzők, akik hozzá hordják versenyautójukat javításra. Na igen, a hírnév nem ismer határokat.

A méret a lényeg, hiszen ha felbontjuk a csapágyakat védő nylont, és esetleg mégsem megfelelő, már nem cserélik vissza a roppant drága alkatrészt. De a mester bízik szemében, és szemvizsgálat után bátran felszakítja a burkolatot.

 
   
 

-A tuningolásban semmi bonyolult nincs. A szakmai tudást, és a tapasztalatot kihasználva az ember gondolkodni kezd, hogyan lehetne nagyobb teljesítményt, nyomatékot kihozni a motorból, és ami a lényeg, minek a kárára.

-Ezt csak teljes nyugalomban lehet csinálni. Megvárom, amíg lecsendesülnek a körülmények, mindenki hazamegy. Akkor elkezdek pakolászni, rendet rakni, takarítani és közben gondolkodom az aktuális munkán. Egyszer csak hopp, eszembe jut, hogyan lehetne a hengerfejen alakítani. Nekilátok, szétszedem, elkezdem köszörülni.

- Kicsit elálmosodom, ezért megiszom egy kávét, majd folytatom. Mikor felnézek, már világos van az udvaron. Nézem az órát, hát igen, lassan nyitok. Nem baj, lényeg, hogy a hengerfej kész.

 
   
   

Persze nemcsak a nyugalom miatt kell megvárni a magányt. Hanem hogy ne lássa más a saját fejlesztésű célszerszámokat, az alkatrészeket, ne tudja, mi hol található a műhelyben. Az elkészült alkatrészek az avatatlan szemektől gondosan eltakarva fekszenek.

- Persze most csak a mechanikai tuningolásról beszéltem. Manapság már az elektronika veszi át az irányítást. Ennek tuningolása külön szakma. Én ilyet nem készítek, de megvan rá a kapcsolatom, ahol elkészítik az egyedi elképzeléseimnek megfelelő dolgokat is. Sokan jelentkeznek, hogy majd megcsinálják, de ilyet nem bíz az ember akárkire. Kevesen vannak, akik tényleg értenek hozzá, sokkal többen, akik csak azt hiszik.

 
   
 

Közben begurítják a kint várakozó Suzukit. Ez teljes átépítésre kerül, N csoportos autóból A csoportos lesz, de az még odébb van. Most csak a hátsó lengéscsillapítókat kell kivenni, hogy el lehessen vinni a specialistához.




 
   
   

- Vagy itt van ez autó. Ennek a karosszériáját meg kell erősíteni. Most, hogy már ki van szerelve a motortérből minden, lehet nézelődni. - közben rá is könyököl, mutogat - Nézegetem, gondolkodom, hogyan lehetne egy kis súlyt kivenni. Ez a nyúlvány tartja a motort, s közben szemből merevít is. Mi lenne, ha egy kicsit kivágnánk a vastagságából, egy rudat behegesztve megtámasztanánk, ide hátra. Sokkal erősebb lenne, ráadásul vagy tíz kilóval máris könnyebb az autó.

- Szóval így megy ez, csak nézelődöm, gondolkodom, és jönnek az ötletek. Mivel már rengeteg autó készült a kezem alatt, sok művelet rutinból megy. Azokon nincs mit vacillálni, csukott szemmel szedek szét Mazdát, vagy Skodát. Nekem volt az országban elsőként tűgörgős váltó a Skodámban. Az ellenfelek állandóan kiestek, mert leragadt a váltó, én meg vígan nyertem. Hívtak a csehek, versenyezzek náluk, ők csinálnak majd nekem autót is. Nem megyek, mondtam, mi bajotok az én autómmal?

 
   
 

- Most már csak néhány autót készítek. Idén például ezt a Suzukit, ez rally másodosztályban fog menni. A fiam Mazdáját, amivel a harmadosztályban fog vívni, lehet, hogy épp velem, mert én is ott szerepelek a Skoda Feliciámmal. Valamint a cseh Mazda felkészítését vállaltam el. Több egyébként sem férne az időmbe.

 
   
   

A tuningolás titkaira most sem derült fény. Amit el szabad mondani, elmondta. A részletekre irányuló kérdésekre csak mosoly a válasz, meg egy kis dünnyögés a bajusz alatt. Mivel ezt nem tanítják iskolában, mindenki a saját kárán tanulta ki a fortélyokat, ezért nem szívesen osztja meg másokkal. Így ha valaki kíváncsi, álljon neki maga, és találja ki a megoldást.