Delfinárium

2000.09.13. 10:50
Bizonyos életkor felett születésnapunkra leginkább csak saját magunktól kap ajándékot. A Kenwoodnál ez a 20. születésnapon következett be. Hurrá, jubilálunk! Jó, akkor legyen valami meglepetés, mondta egy tervező, és előállt a 8080 RSE ötletével.
 
   

Adott egy jól bevált, felettébb csinos CD-s fejegység. Kicsit meg kell bolondítani egy ezüstös kerettel az előlap körül, kell rá egy aranyszínű felirat, hogy 20th Anniversary Edition, meg egy ígéret, hogy tényleg limitált lesz a példányszám, és kész is a meglepetés.

A Kenwood a kijelzők versenyében kicsit más utat választott, mint a többi gyártó. Az ő fotolumineszcens, vagy hogy a túróba hívják megjelenítőjük nem tárja elénk a Csillagok Háborúja űrhajós üldözését á la Pioneer, nem foglal el minden helyet az előlapon, mint a Sony 600 vagy 700, de a fényereje, olvashatósága kiemelkedő. Ehhez kell egy külön kis tápegység, ami a készülék hátlapjából lóg ki, és szűk műszerfalaknál nem is olyan egyszerű begyömöszölni, de megéri a fáradtságot.

A kijelző ízléses, lehet rajta állítani mindenfélét, hogy legyen-e rajta spektrumanalizátor, és mekkora, mutasson-e pontos időt, és hogyan. Vagy netán legyen egésze diszkrét és fekete. Nekem legjobban az ugráló delfinek tetszenek, amikor is az egész kijelzőn, minő meglepetés, delfinek ugrálnak. Eleinte valami különleges elfogódottságra gyanakodtam a Kenwoodosok részéről a delfinek irányában, hiszen például Tasmán Ördögök is kergetőzhetnének a kijelzőn, de a vízi emlősök jelenlétének komoly oka van. A Kenwood évek óta szponzorál egy komoly vitorlásversenyt Hawaii körül, ennek szimbóluma a delfin. (Csak csendben jegyzem meg, mint frissen végzett és nagyon lelkes vitorlás, hogy a Kenwood remek vitorláskabátokat is forgalmaz, de azokhoz csak az Internet útján lehet hazánkban hozzájutni.)

A kezelőgombok elhelyezkedése a szokásos formákat követi. Elsőre kaotikusnak tűnik, de rövid használat után meglepődve tapasztalja az ember, hogy jé, tudom, hova kell nyúlni. A készülékhez jár kormánytávirányító is. Hátulról kell a kormányra szerelni, így az ember nem látja a gombokat, csak ki tudja tapintani. A tájékozódásban segít egy matrica, ami elölről felragasztva mutatja, melyik gomb hol van. Ha már kellően begyakorlott ujjbegyekkel rendelkezünk, lehúzzuk a matricát, és máris eggyel kevesebb nyom árulkodik arról, hogy valami komoly hifi lapul az autónkban.

Mert lapulásban nagyon jó a Kenwood. Van ugye a beforduló előlap, amit MASK-nak kereszteltek. Amint kivesszük a gyújtáskulcsot, rögtön befordítja a kijelzőt és csak egy nagy üres műanyag akármi látszik a készülékből. Ilyenkor négy fém fülecske szorítja a befordított részt a helyére, és kasszafúró legyen a talpán, aki sikeresen ki tudja feszegetni a helyéből sérülés nélkül. Ez teljesen önműködő védelmi rendszer, nem lehet elfelejteni.

De ha úgy gondoljuk, le is vehetjük az előlapot. Ez a DMASK+ kódnevet viseli a Kenwood szótárában. Amikor az előlap befordulna, megáll egy pillanatra. Leveszel, vagy sem? A döntés rajtunk múlik. A 8080RSE-n még annak a pillanatnak a hossza is állítható, amíg az előlap várakozik, hogy levesszük-e. A védekezésnek itt még nincs vége. Jár a készülékhez egy apró kék színű távirányító, ami valami furmányos kódot ad a masinériának. E kód nélkül csak úgynevezett demó módban üzemel a gépezet, időnként kikapcsol bekapcsol, állandóan delfinek ugrálnak a kijelzőn, vagyis felettébb idegesítően működik az egész.

Ezt az idegborzoltatást megszünteti a kikódolás, amit az első üzembehelyezésnél, és akkor kell megismételnünk, ha valamilyen okból a fejegységet lekötötték az akkumulátorról, és ismét áram alá került. Mivel a kis kék távirányítót nem kell állandóan magunknál tartanunk, ez is további biztonságot nyújt a tolvajok ellen. Mert enélkül bizony bajos eladni egy ilyen fejegységet.

Ha valami jól olvasható, meg biztonságos, még nem feltétlenül jó fejegység is egyben. A Kenwood erre is odafigyelt. A hangkaraktere jellegzetes, könnyen felismerhető. Mindig lendületesen, dinamikusan zenél, igyekszik az egész rendelkezésre álló teret kitölteni. A hangszórók vonala előtt zenél, mint a fejegységek túlnyomó többsége. Sajnos semmi pénzért nem hajlandó a hangszórók síkja mögé menni, pedig a felvételek egy része ezt megkívánná. Talán majd a jövő évi modellek.

A frekvenciaátvitel nem hagy maga után kívánnivalót. Nincsen kiemelkedés, besüppedés, bármilyen hangszóróval, erősítővel kombinálható. Legfeljebb azok nem lesznek annyira jók, mint a 8080RSE. Hosszan hallgatható, kellemes, kiegyensúlyozott készülék a Kenwood-é, ami egy kicsit a maga képére szabja át a zenét, de mindezt könnyű neki megbocsátani. Akinek mégsem sikerül, és főleg akusztikus komolyzenét hallgat nagyon csendes és nagyterű autóban, igazán jó rendszeren keresztül, az válassza valamelyik nagyobb JVC Chameleon-t. Mindenki másnak jó alternatíva lehet a 8080RSE. Aki egy picit drágábban egy kicsit nyugodtabb, érettebb hangot szeretne, annak ott a csúcs Kenwood, a KDC 9080PS. Rokon a két készülék, közeli rokon, de a nagyobb testvér hallhatóan is nagyobb kaliberű egyéniség.

Aki a szülinapi ajándék a 8080RSE mellet dönt, sem választ rosszul. A készüléken két pár RCA kimenet kapott helyet, és az egyiket menüből kifejezetten szuberősítő hajtására használhatjuk. A menüben még tudunk vágási frekvenciákat állítani, fázist fordítani, csillapítási tényezőt variálni, csak hogy nyomogathassunk folyamatosan. A puristákat meg kell, hogy nyugtassam, ezeket a dolgokat elég egyszer jó helyre állítani, utána meg lehet róluk feledkezni. Hogy úgy mondjam, ezek a mélymenüben vannak.

Az egyszerűbb részben tudjuk állítani a nagyon kellemes hangú, kellően érzékeny rádiórész tulajdonságait állítani, meg a kijelzőét, meg hogy hol nyomjuk meg az előlapot, hogy kinyíljon, meg...meg még sok mindent. Ezeket is elég egyszer beállítani, utána megy minden a maga útján. Szerencsére a magyar nyelvű használati utasítás mindenre kiterjed.

A Kenwood KDC 8080RSE meglepően jó készülék, kiegyensúlyozott, kifinomult, mindez igaz a hangjára és a kivitelére is. Amennyiben hosszú távra szóló zenemasinát szeretnénk, ami nem köszön vissza minden ismerős autójában, szerezzünk egy ilyet, ami csak néhány forgalmazónál akad, hiszen tényleg korlátozott példányszámú változatról van szó, 104 990.-ért.