II. rész: Mechanikus védelem

2000.08.15. 10:39

Ősi darab a kormányzár, amit ugyan az autótolvajképző iskola kezdő hallgatói is rutinból fel tudnak törni, de szükségük van hozzá néhány másodpercre, és aki időt nyer, autót nyer, de legalábbis nem veszít. A kormányzárak családjába tartozik a baltazár is, kis bével, ugyanis valamilyen furcsa ok miatt a baltáról nevezték el.

 
   

Alapváltozata kétezer forint környékén kapható minden autósboltban, benzinkútnál és hipermarketban. Funkciója, hogy újabb néhány másodperccel meghosszabbítja az autó ellopását, illetve elriasztja a csak portyázgató, felesleges izgalmakat kerülni vágyó tolvajokat. Ezt a funkcióját be is tölti, viszont állati kényelmetlen használaton kívül: mindenhol útban van, fékezésnél leesik, ilyenek.

A baltazárak csúcsmodellje több mint 50 ezerbe kerül, és specialitása, hogy ha valaki hozzáér, azt megcsapja a belső kis aksi által termelt árammal. Ki- bekapcsolása természetesen távirányítóval lehetséges.

 
   

A baltazárak családfájának egyik mellékágán található az Autolok 2000 fantázianévre hallgató ufó, ami egy autósújság tesztje alapján lett az autóvédelem slágerlistás szereplője. Míg a legtöbb mechanikus cucc csak másodpercekre tartotta fel munkájukban az autótolvajokat, addig ez a sárga izé öt percnél is tovább maradt a helyén, ennyi ideje pedig ritkán van a munkahelyi stressznek kitett autótolvajnak.

A szerkezet nagy hátránya a borsos ár (17 és 30e között kapható), illetve hogy bazi nagy; sehova nem lehet normálisan elrakni használaton kívül. Felhelyezésénél már csak levétele nehézkesebb. Gagyi benyomást kelt mind a zárszerkezet, mind a műanyag bisz-basz, ami a zárnyelv szerepét tölti be. A design előnye viszont, hogy elvileg a légzsákot is védi. Sokáig nem tudtam elképzelni, hogy egy autóból kilopják a légzsákot, a múlt héten viszont egy hondás ismerős találta kibelezve a kormánykerekét_ (1.ábra)

 
   

A kormánykeréken kívül a pedálokat és a sebváltókart szokás rögzíteni. A pedál-kalodák hátránya, hogy kívülről nem láthatók, így elrettentő szerepük minimális. És a szokásosnál is körülményesebb a pedálok környékén matatni. A sebváltókar rögzítésének amatőr módja a kart a kézifékkel összerögzítő szerkezet, ugyanis a sebváltó gombjának letekerésével egyszerűen hatástalanítható. Az utóbbi idők divatja az a fajta sebességváltózár, ami egy rúd betolásával és lezárásával blokkolja a sebességváltómű működését. A szerkezet alulról hegesztéssel, illetve fej nélküli csavarokkal van az autóhoz rögzítve, beszerelésüket általában erre szakosodott kisiparosok végzik.

A legismertebb márkák a Mul-T-Lock, a Tytan-Dipol, a Construct és a Defend-Lock. Általában törésbiztos, komoly zárszerkezettel készülnek, és a berendezések masszív kialakítása a zár megkerülését sem teszi lehetővé. Egy ilyen sebességváltózár ára beszerelve 40 és 60 ezer forint körül mozog. (2. és 3. ábra)

 
   

Olcsó elrettentés még az autó jelölése, leginkább az üvegfelületekbe gravírozott rendszámmal. Ezt egyrészt nehéz eltávolítani (de tegyük hozzá, lehetséges), másrészt az autó első útjának a kockázatát növeli meg, tudniillik amikor közvetlenül lopás után a bázisra viszik, már lecserélt rendszámmal és az ahhoz tartozó legális forgalmival. Egy közepesen sasszemű rendőrjárőr már kiszúrhatja a differenciát, és ez adott esetben alaposabb intézkedésre sarkallhatja. A beavatkozás bőven megéri a 2-3 ezer forintot, amibe kerül.

A lopás ellen nem, de az autó feltörése ellen véd az üvegekre ragasztott biztonsági fólia (15-30e forint), ami létezik színezett (hővédő) és színezetlen változatban is. Az ablakbetöréses módszerrel dolgozó haramiák őszinte bánatára az üveg megreped ugyan, de nem esik össze, a helyén marad, eltávolítani csak a nagyon ellenálló fólia beszaggatásával lehet, de az eltart egy ideig. Ez a megoldás szinte kötelező azoknak, akiknek értékes hifi van az autójukban!

A mechanikus autóvédelem egyik vadhajtása a tilosban parkolók mumusa, a kerékbilincs. Mivel jól látható és eltávolítása igencsak időrabló, elvileg nagyon hatékony eszköz lehetne, de használata irreálisan körülményes, így nem bírt elterjedni. Ez történt az egy mozdulattal leszerelhető kormánykerékkel is, ami ugyan frappáns megoldás, de Kardos bácsi nagyon hülyén nézne rám a liftben, ahogy szorongatok egy kormánykereket.