Analitikus fülűeknek

2002.08.07. 08:06
Az izraeli Morel gondosan ügyel, hogy hangszórói csomagolása praktikus, egyszerű, barna, és csúnya legyen. Már szinte a cég védjegyévé vált a hullámosított papírból készült doboz.

 
   
   

Egyedül a kis ezüsttábla tudja lelkesíteni a potenciális vásárlót, amin a cég neve díszeleg, semmi több. Ilyet csak puristák vagy ínyencek vesznek, az utcáról beeső vevőjelöltek biztosan valami csicsásabbal szeretnének hazatérni. A Morel hangszórógyár évek óta neves cégek beszállítója. Talán a DLS volt leghíresebb autóhifi partnerük, de pár éve összerúgták a port. Szerintem Morelék rájöttek, hogy a komplett hangszórószetteken többet lehet keresni.

 
   
 

Mélyközepek az ajtóban, a magasak a műszerfal tetején. Kár szépíteni a dolgot, igazán rémesen szóltak. Négy teljesen különálló hangszóró igyekezett túlharsogni a másikat, és megszabadulni a zene jelentette kötöttségektől. Az sem használt, hogy egy teljesen más hangszóró számára készült reflexdobozban kellett a mélyközepeknek a zenével arányos légnyomásváltozást előállítaniuk.

Hosszas konzultációk után a végső megoldást a keresztváltó elhagyása jelentette. A mélyközép hangszóró elől, valamint a csillapítóanyag is kikerült a reflexdobozból. A magassugárzók polaritása is meg lett keverve. Így, bátran ki lehet jelenteni, zenehallgatásra alkalmas produktummá vált a Morel szettje.

 
   
   

A hangszórócsalád azért kapta a Hybrid nevet, mert a mágnese ferrit és neodymium "keverékéből" készül. Ettől persze erősebb lesz, és a gyártó szerint javul a felbontás. Ez az "egyre jobb mágneseket gyártunk, és ettől minden jobb lesz"-mánia nem újkeletű, de a hangszórógyártók között még mindig töretlenül népszerű. Csak nem szabad megnézni mondjuk egy jó öreg Alnico mágnessel készült hangszóró adatait, pláne meghallgatni, hogy megmaradjon bizalmunk a technikai fejlődésben.

 
   
 

A hangszóró hátulját is alapos mérnöki kezelésbe vették, ennek eredménye a Controlled Acoustic Resistance rendszer. Ez valami olyasmit jelent, hogy a cséve hűtésére szolgáló levegő egyben ellenőrizhetően csillapítja is a membrán mozgását. Vagy mi. A lengőcséve a Morel házi fejlesztésű Hexatech nevű, hatszögletű alumíniumból készült tekercsével került.

 
   
   

A magassugárzó viszonylag nagy, 28 milliméteres lágy dóm, "Acuflex" valamivel bevonva, amitől szebb lesz a frekvenciaátvitele. A Hexatech alumínium itt is játszik, biztos ami biztos. A keresztváltó semmi különleges, a gyári leírás is csak az aranyozott csatlakozókat emeli ki.

 
   
 

Na és a hang. Az egyetlen komoly kritikai megjegyzésünk az volt, hogy könnyűsúlyú. Nincs igazi tartása a zenéknek. Ezt nem nagyon lehetett a Kenwood fejegység- Massive erősítő kombináció számlájára írni. Szóval nem Massive Attack és Portishead az ő világa. Inkább a csaj énekel, körülötte meg olyan jazzosat játszanak stílus jött be rajta. A Morel világa a jól nevelt zenék világa.

 
   
   

Lehetőleg képzett emberek zenéljenek, nem túl nagy ricsajt csapva. Az ösztönös zsenik zenéit értetlenkedve fogadja. Inkább az értelemre hat. Ennek megfelelő a térhatása, a jelenlétérzet is, amit kelt. Ha koncentrálunk, remekül ki lehet venni például a cizellált játékot a cineken, de hogy ez mennyire kapcsolódik a nagy egészhez, miért is kell ennyire virgán játszania a dobosnak, hogy igazán jó legyen nekünk zenehallgatónak, kérdéses marad.

Analitikus fülűek imádni fogják. Amit csinál, jól csinálja, nagyon is jól, még a 123 300 forintos árához képest is. De sajnos nem mindenki hangszórója, és nem csak az ára miatt.