Narancsbőrős full extra

2003.01.02. 10:51
Az első ülések - mit elsőzök itt, nincs is hátsó, - szóval az ülések (természetesen Sparco) közvetlenül a padlólemezre kerültek. Az F1-es tükrök új szerzemények.

 
   
 

Az ehhez hasonló, tuningolásról szóló cikkek általában úgy kezdődnek, hogy ez és ez a cég a szívét-lelkét beleadta a munkába - meg a tulajdonos összes pénzét. Ha messziről nézzük ezt a Bogarat, úgy tűnik, itt is ez a helyzet. Pedig csak részben. Nem egy tuninggal foglalkozó cég készítette a verdát, hanem a jelenlegi tulaj, Simon Gergő és barátai (külön köszönet a V.Max Racing-nak). Igen, tulajdonképpen több kéz munkája -kisebb-nagyobb mértékben - is benne van a narancssárgaságban, de az összegszerűség most nem fontos. Az autó ugyanis 5 év alatt érte el a jelenlegi állapotot, így hogy mi mennyibe került, nincs értelme firtatni.

 
   
   

Igazából ez lett volna a baráti kör második full egyedi autója. Ezen törtek felszínre a később már megszokottá vált ötletek, például az ereszlevágás, csak a technika mindig közbeszólt. Eredetileg egy vizes motor szerepelt az autó műszaki adatlapján, de sosem volt jó a hűtés, pedig elég sok kopoltyút kapott az orr. Aztán egy Typ4 került a helyére, de az elrepedt. Szóval az autó héja és az utastér rég elkészült, de az utcára nem tudtak kimenni vele.

Közben teltek a napok, a hetek, jöttek az újabb ötletek - mint például a kék busz - és azokon dolgoztak a fiúk. A lapos sárga meg csak ácsorgott. Így telt el öt év, de most végre úgy látszik, minden rendben. A motorproblémát egy teljesen széria, levegős 1,6-os bogár motor oldotta meg, az egyetlen tuning az elektromos gyújtás. Ezzel nem lehet baj. És ez az érzés most már többet ér mindennemű tuningolt motor által nyújtott egetrengető racingolásnál. Most már csak a megjelenésen van a hangsúly.

 
   
 

A padlóig történő ültetésben elöl állítható futómű működik közre, széria fékkel - a tárcsafékek egyelőre a garázsban várják, hogy eljöjjön az idejük, - hátul pedig a teljes cucc széria, persze keményebb-laposabb formában. Ez jótékony hatást gyakorolt a megjelenésre, viszont kicsit nehézkessé tette a közlekedést. Az első körben felhelyezett 17"-os kerekekkel a pusztán tenyér-szervó rásegítésű kormányt nem volt egyszerű tekerni. A jelenlegi 15"-os, elöl 135 széles (tenkjú Smart), hátul 195/55 méretű gumikat kapott felnikkel némileg javult a helyzet, de továbbra is nehéz feladat az Y forduló.

Rugózás tulajdonképpen nincs. Mondhatnánk annyi van, amennyit a kerekek engednek, de azok semennyit nem engednek. Szóval nincs. Ahogy elfogadta a tulajdonos is, hogy a CD zenéről le kell mondania, mert 3 másodperceként ugrál a lejátszó, ha menet közben üzemelteti. Így inkább MiniDisk került a helyére, és a tömörített zene minőségéért legalább a folyamatos működés kárpótol.

 
   
   

Az első ülések, mit elsőzök itt, nincs is hátsó, szóval az ülések - természetesen Sparco - közvetlenül a padlólemezre kerültek a ki-be szállás során megkönnyítendő a miniszoknya alá kukucskálást. Ráadásul sokkal fenékbemarkolóbb érzés így repeszteni a kockaköves utcákon - ne feledjük, nincs rugózás.

Igaz, hogy az utas-navigátor szeme a szélvédő alsó peremével van egy szintben, de ne nézelődjön, nem azért van ott. Nézegesse a narancssárga műszerfalat maga előtt, vagy ha információéhségét a menet közbeni műszaki adatokkal szeretné csillapítani, kukkolja a műszereket a sofőr előtt. Egy sima bogár-kilométeróráról van szó, ami egyedi számlapot kapott, és egy Porsche fordulatszám-mérőről. Slussz. Van még ugyan három kapcsoló - ablaktörlő, fényszóró, ellankadásjelző - de ezek rejtve vannak a kukucskálók elől, mivel a műszerfal alján kaptak helyet, és csak alulról érhetoek el.

 
   
 

A Sony MiniDisk is a két ülés között, alul hátranyúlva kezelhető. Ahogy a hátsó részben kapott helyet a menet közben táncoló Elvis-figura is, a jelenlegi optikai tuning divat csúcsa. Nincs is értelme rá több szót vesztegetni. Talán annyit még, hogy Gergő épp az egyik budapesti VW kereskedés előtt ácsorgott a bogárral, mikor egy mellette elhaladó Polo sofőrje annyira megbámulta a narancs gépet, hogy figyelmetlenségében nekihajtott egy oszlopnak. A hölgy - ő volt a Polo sofőrje - aztán a helyzet nevetségességének hevében adott egy dobozt Gergőnek ajándékba, hogy ő is emlékezzen az esetre. Otthon kibontva derült ki, hogy Elvis volt becsomagolva. Az öröm határtalan méreteket öltött.

 
   
   

Visszatérve a külsőre, a roppant ütős, F1-es tükrök új szerzemények. Franciaországból jöttek, ott ugyanis csak 5600 Ft-ba kerül egy pár. A halszálkás első fényszórók a Golf II-ben debütáltak, a színtelen hátsó lámpabura pedig ugyanúgy beereszti a vizet, mint a többi bogárnál. Ennek kiküszöbölésére már megvan a megoldás, de egyelőre nem árulják el, mert tesztelés alatt áll.

A már említett kopoltyúk már csak dizájnelemként dolgoznak, a Cal-Look (Californian-Look, ez egyfajta bogár optikai tuningolási stílus) gépháztető pedig az esős évszak beköszöntével lassacskán bezárul. Bár rossz időben egyébként sem jön ki az autó a garázsból. Az eső pedig már rossz időnek minősül. Ki tudja, lehet, hogy ha én is csak kesztyűvel fognám meg a Sparco kormányt, nehogy zsíros legyen a velúr, esőben másik autót használnék. Nem mintha ártana neki a víz, de akkor is, egy 2400 km-t futott, igencsak egyedinek mondható verdára vigyázni kell.