Építsen pályaversenyautót!

2001.06.26. 09:58
A hétvégi hungaroringi versenyen mi nem a futamokra voltunk kiváncsiak, hanem élve a lehetőséggel tüzetesebben megvizsgáltuk Raits Péter pálya BMW-jét. Egy tíz év körüli használt autóval csodákat tesz a tuning, de az átalakítások számláján (ld. a cikk végén) játszi könnyedséggel szaporodnak a milliók.
 
   
   

Péter évekig a fekete kereklámpás Lada volánja mögül riogatta a mezőnyt kisebb-nagyobb eredménnyel, de idén minőségi váltás történt a versenyautója terén. Ebben a szakágban négy kategóriába sorolják az autókat, az 1600 ccm alatti, az 1600 ccm feletti, a forma autók és az Opel Astrák közül választhat a versenyző. A szóban forgó BMW az I/1 kategóriába, vagyis az 1600 ccm alattiak közé tartozik, ezen belül is a H csoportba, ahol minden átalakítás megengedett. Először is kellett a kiindulási autó, a széria BMW E30. Tíz éves korút már egymillió forint körül lehet kapni. Ezután jön a versenyautóvá alakítás, ahol az FIA szabályait természetesen szem előtt kell tartani.

 
   
 

A motor: Az alapot a BMW 318is nevű példánya szolgáltatta. Ez az 1.8-as 16 szelepes motor azonban kilóg a hengerűrtartalom határból, ezért az 1.6-os főtengelyével és hajtókarjaival szerelték a blokkot. A speciális, magasabb dugattyúk Cserkuti Öcsi rendelésére készültek Németországban, darabja 100.000 Ft. A hengerfejre is vadászni kellett, nagyon ritka ez a 16 szelepes változat, mert keveset gyártottak ebből a tipusból. Mindenestre 100.000 Ft.-ért sikerült ehhez is hozzájutni.

 
   
   

A vezérlés egyelőre az anyagi korlátok miatt a széria, nagyjából 292 fokos tengelyből és a hozzá tartozó elektronikából áll. Ezzel a motor kb. 160 LE-t teljesít, és a 6000-8000 fordulatszám tartományban él. A megfelelő vezérműtengelyek (mert ugye kettő kell belőle), a hozzá tartozó elektronikával együtt 200.000 Ft.-ba kerülnének

 
   
 

Az injektor az egyedüli a motortérben ami már kimondottan racing. Ez is szoros összefüggésben van az elektronikával, vagyis a vezérlés és a feltöltés elemeinek megváltoztatása mindig chip cserét is igényel. Ez a BMW Motorsport által fejlesztett injektor, a hozzá tartozó chippel együtt 200.000 Ft.-ba kerül. Ehhez még a széria légtömegmérő csatlakozik, mert nem készült el az elektronikának állandó levegőmennyiség adatokat szolgáltató áramkör.

 
   
   

A hűtőt is le kellett cserélni az E36-ban használatosra, mert ez kisebb és elfér alatta az olajhűtő. A kettő ára együtt nagyjából 80.000 Ft. A váltó az M3-ból került át a versenyzéshez jobban megfelelő áttételei miatt. Az ára 200.000 Ft. Ehhez kapcsolódik még a differenciálmű, ami az 5.00-ás áttétellel és a 70%-os sperrel együtt újabb 300.000. Ft-tal csökkentette a pénztárca vastagságát.

 
   
 

Az első fékek egyedi készítésű, hatalmas féktárcsákból állnak, melyre a BMW 7-es tipusának négydugattyús nyergeit szerelték. Így az első fék oldalanként nagyjából 80.000-ba került. A hátsó fék széria, mármint a 323-ban széria, mert ennek a hátsó futóműve van a versenyautó alatt. Ez a hátsó futómű a verseny átalakítás előtt áll, eddig 50.000-ba fájt. Az első futőmű GL szemes. További kiadás volt még a fékeknél a speciális fékcső, amit méterre lehet vásárolni (métere párszáz forint) és saját magunknak kell a megfelelő hosszúságot levágni, majd a roppantó gyűrűs csatlakozókat felszerelni.

 
   
   

Az autók súlyát a szabályok korlátozzák. Az alsó határ 800 kg benzin és versenyző nélkül. Ez az autó jelenleg 930 kg tehát lehetne még könnyíteni rajta. A gépháztető és a csomagtartó már műanyag, ez a szett 60.000-ba kerül. Ez első sárvédők is műanyagok, ezeknek darabja 30.000 Ft. A hátsókat nem lehet lecserélni mert merevítő elem, ezeknek fémből kell lenniük. Ugyanígy az első szélvédő is üveg kell, hogy maradjon, a többit lehet plexire cserélni, ahogy ez már meg is történt.

 
   
 

A benzintankot is érdemes a versenyzésben használatos gumitankra cserélni, de nem kötelező. Péter tankja műanyagból készült, úgyhogy nem is nagyon szükséges a csere, nem lenne sokkal könnyebb. A versenyelőírások szerint az össztávnak 55-60 km közé kell esni, ezért mennek a Hungaroringen pontosan 14 kört. Ehhez a távhoz a 40 literes fogyasztásnak megfelelően kiszámolt benzinmennyiséget rakják az autóba (ha valaki sokallaná, annak eláruljuk, hogy a régi Lada 50 litert fogyasztott, de a motorsportban nem ritka a 100/100-as fogyasztás sem).

 
   
 

A széria tankkal azonban előfordulhat, hogy kanyarban a benzin ellöttyen és főleg ha már kevés van belőle az AC falsot szív. Ezt kiküszöbölendő van a csomagtartóban egy póttartály, amit egy AC folyamatosan feltölt a tankból, és egy másik AC dolgozik a motor felé ebből a póttartályból. Ennek az ára is a 80.000 Ft-os határt súrolja.

 
   
   

Az utastér is a súlycsökkentés áldozatává vált. Teljesen üres, csak a legfontosabb dolgok maradtak meg. A válltámaszos ülés ára márkától függően 60-200.000 Ft. A szabályok által előírt homológ, megfelelő szélességű biztonsági öv ára is 50.000 Ft. körül mozog. A bukóketrec és a tűzoltószett ára is elérheti a 150.000 Ft.-ot. A további súlycsökkentés érdekében még az ajtókat lehetne lecserélni műanyagra, ennek az ára darabonkánt 50.000 Ft.

 
   
 

Ez a néhány kiragadott részlet is mutatja, hogy pillanatok alatt mennyi pénzt lehet eltapsolni, úgy, hogy az autóval még egy métert sem mentünk. Az egyéb finomságok, amik a "kényelmi" szempontokat szolgálnák már csak a cseresznye szemet jelentik a hab tetején. Ilyen például a beépített emelő. A nagyobb csapatoknál látható ilyen, ahol az autó saját emelőrendszerrel rendelkezik, amit a felcsatlakoztatott sűrített levegős csövön át lehet működésbe hozni.

Ekkor az első kerekek mögött, és a hátsók előtt letámaszt a földre négy fémrúd, és a nyomás növekedésével megemelik a karosszériát. Egészen addig tartják, míg a levegőt ki nem eresztik a rendszerből. Ez a villámgyors módszer nagyban megkönnyíti a szerelők dolgát, ára azonban milliós nagyságrendű.

 
   
   

A kétnapos versenyen Péter az első napon sajnos kiesett. A célegyenes bejárati kanyarjában megpördült és az egyik gumi lefordult a felniről, ezért kiállni kényszerült. Pedig tudja, hogy ott nem szabad belül fordulni. Így kidobós lett a Pásztóy Tamás támogatásaként kapott 4db slick gumi egyike (gumik ára darabonként 50.000 Ft.).

 
   
 

Vasárnap viszont roppant izgalmasan alakultak a dolgok. Legalább 10 körön keresztül szorongatta az előtte haladó, szintén BMW-s Kovácsot, keresve az előzéshez legmegfelelőbb pillanatot, vagy pedig hibázásba hajszolni őt. A dolog azonban Kovács kuplungjának tönkremenetelével oldódott meg, így Péter álhatott a kategória dobogójának 3. fokára.

   
  Számla:
 
  Alap autó: 1 000 000 Ft
Dugattyúk: 4x 100 000 Ft
Vezérműtengelyek: 2 x 100 000 Ft
Injektor és chip: 200 000 Ft
Hűtő és olajhűtő: 80 000 Ft
M3-as váltó: 200 000 Ft
Differenciálmű: 300 000 Ft
Első fékek: 2 x 80 000 Ft
Hátsó futómű: eddig 50 000 Ft
Műanyag motorháztető és csomagtartó: 60 000 Ft
Első sárvédők: 2 x 30 000 Ft
Üzemanyag póttartány AC pumpával: 80 000 Ft
Válltámaszos ülés: 100 000 Ft
Biztonsági öv: 50 000 Ft
Bukóketrec és tűzoltószett: 150 000 Ft
Műanyag ajtók: 2 x 50 000 Ft
Gumik: 4 x 50 000 Ft
3 390 000 Ft

A pályaversenyzés hazánkban nem vonz annyi látogatót, mint egyéb szakágak, pedig itt is nagyon komoly és látványos harc folyik a dobogós helyezésekért. A futamok az országos túrakocsi bajnokság keretei között zajlanak. Hazánkban ez a szakág a hegyiversenyzéssel közösen zajlik. A versenyzőknek néha körpályán, egyszerre történő rajttal, néha pedig különböző hegyi utakon kell rajthoz állniuk. A hegyen egymás után rajtoltatják őket, így nincs lökdösődés, egyedül az óra az ellenfél.

Ahhoz, hogy pályaversenyző legyen valaki vizsgáznia kell szabályismeretből, zászlójelzésekből és tudnia kell, hogy viselkedjen a pályán (pl. körversenyen nem szabad tolatni). Ha ezzel megvan, kap egy teszt licenszt, amivel részt vehet a versenyt megelőző szabadedzésen, teljesítményét aktív versenyzők és sportbírók értékelik. Ha látszik, hogy van némi köze az autóvezetéshez, indulási jogot kap az 1600 köbcenti alatti kategóriában, bármilyen autóval. Ha itt sikerül ponto(ka)t szerezni, a következő évben feljebb léphet a kategóriában, de csak hazai futamokon állhat rajthoz. A következő lépcsőfokot a nemzetközi bajokságokon való részvétel jelenti, de ehhez először itthon kell eredményt virítani.